راهنمای سفر

راهنمای سفر به قشم ۱۴۰۳ + هزینه تفریحات، اقامت و غذا

جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران در جنوب کشور و خلیج فارس قرار گرفته است. این جزیره زیبا و بزرگ جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است و سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. با توجه به آب و هوای گرم این جزیره اکثر مردم ترجیح می دهند سفرهای پاییزی و زمستانی خود را برای سفر به قشم برنامه ریزی کنند. به طور کلی اگر قصد سفر به جزیره قشم دارید بهتر است راهنمای سفر به قشم را مطالعه کنید تا با هزینه های تفریحات، هزینه های سفر، آب و هوا، هزینه هتل ها، سوغاتی، غذا و… آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ تمام این موارد را بررسی می کنیم تا بتوانید یک سفر خاطره انگیز و فوق العاده به جزیره قشم داشته باشید.

 

آب‌وهوای قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است. این جزیره در تنگه هرمز واقع شده است. قشم با شهر بندرعباس، بندر خمیر، جزیره لارک، جزیره هنگام، تنب کوچک و تنب بزرگ همسایه است. مساحت زیاد، تنوع آب‌وهوایی و پدیده‌های طبیعی خاص از ویژگی‌های قشم است. بیشترین دمایی که در قشم به ثبت رسیده ۴۶ درجه سانتی‌گراد و کمترین دما ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده است.

آب و هوای قشم در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است. دمای بالای هوا و تابش مستقیم آفتاب قشم شما را در سفر به جزیره حسابی برنزه می‌کند. اگر گرمایی هستید، تابستان و اواخر بهار به قشم نروید. در عوض پاییز و زمستان هوای قشم عالی است و با یک‌لا پیراهن می‌توانید در جزیره گردش کنید.

بهترین زمان برای سفر به قشم

با توجه به نکات یاد شده در بخش آب و هوای این جزیره، بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چارتر قشم و سفر به این منطقه تماشایی، بدون هیچ تردیدی فصول پاییز و زمستان است. البته چنانچه آب و هوای گرم و خشک این جزیره برای شما آزاردهنده نیست، می توانید در بهار و حتی تابستان نیز به این منطقه سفر کنید و از تفریحات فضای باز نظیر شنا و آرمیدن در سواحل درخشان و تماشایی این جزیره دل انگیز لذت ببرید. اما توجه داشته باشید که فصل بهار (به خصوص تعطیلات نوروز) جزو فصول پرتردد سال محسوب می شود و هزینه اقامت و بلیط هواپیما قشم در این زمان به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

ارزانترین زمان سفر به قشم

اگر به دنبال سفر ارزان به قشم باشید، تابستان با توجه به گرمای هوا و حضور کمتر گردشگران، هزینه های سفر کاهش می‌یابد. در این فصل می‌توانید خرید بلیط هواپیما قشم و رزرو هتل را با بهترین قیمت انجام دهید. این بازه از سال را می‌توانید به عنوان ارزان ترین زمان سفر به قشم در نظر بگیرید.

راه های سفر به قشم

بعد از اینکه درباره زمان سفرمان تصمیم گرفتیم، باید به فکر این باشیم که چگونه به قشم سفر کنیم و برای آن برنامه بریزیم. خوشبختانه راه‌هایی که می‌توانید خودتان را به این جزیره برسانید، متنوع هستند و انتخاب‌های بسیاری در برابر شما قرار دارد.

سفر به قشم با هواپیما

سفر به قشم با هواپیما بهترین راه برای رفتن به این جزیره زیبای جنوب کشورمان است. تقریبا می‌توانید بلیط هواپیما قشم را از تمامی شهرهای بزرگ ایران خریداری کنید و به راحتی خودتان را به این جزیره برسانید. البته این روش هزینه به نسبت بالاتری دارد ولی با انتخاب آن، از راحتی بسیار زیادی در مسیر برخوردار خواهید شد.

فرودگاه قشم کجاست؟

فرودگاه قشم یکی از فرودگاه های بین المللی ایران است که در جزیره قشم و در ۲۰ کیلومتری روستای دیرستان قرار دارد. فرودگاه تا مرکز شهر قشم حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این فرودگاه یکی از پرترددترین فرودگاه های کشور است و خدمات و امکانات متنوعی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

نحوه حمل و نقل از فرودگاه قشم به مرکز شهر

فرودگاه قشم فاصله نسبتا زیادی با مرکز شهر دارد. بعضی افراد در روستاهای اطراف قشم و در اقامتگاه‌های بومگردی اتاق رزرو می‌کنند و بعضی دیگر، هتل های قشم را برای اقامت انتخاب می‌کنند. به هر حال، برای رفت و آمد مسافران، تاکسی‌های فرودگاه در هر ساعت از شبانه روز حاضر هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

سفر به قشم با قطار

چگونه با قطار به قشم برویم؟ برای سفر ریلی به قشم باید بلیط قطار بندرعباس را بخرید. بعد از اینکه، از طریق راه آهن سراسری خودتان را به بندر عباس رساندید، با قایق یا دیگر انواع شناورها می‌توانید به جزیره قشم بروید.

سفر به قشم با ماشین شخصی

اگر می‌خواهید خودتان به صورت زمینی به جزیره سفر کنید احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که چگونه با ماشین به قشم برویم؟ برای سفر به قشم با ماشین شخصی پس از رسیدن به بندر عباس، به بندر پل بروید و خودروی خود را با لندینگ کرافت به جزیره قشم برسانید.

در زمان‌هایی که وضعیت آب و هوا مناسب نباشد، قایق های مسافربری قشم شما را جابجا نمی‌کنند؛ در این شرایط نیز می‌توانید به بندر پل رفته و با سوار شدن بر روی لندینگ کرافت ها پس از طی مسیری ۲۰ دقیقه‌ای خود را به جزیره قشم برسانید.

انتقال ماشین با لندیگراف به جزیره قشم و نکات مهم آن

لندیگراف یا لندینگ کرافت‌ها ( Landing craft) شناورهای دریایی هستند که برای حمل مسافران با ماشین‌هایشان در نظر گرفته شده‌‌اند. برای حمل خودروی خود با استفاده از این شناورها باید از بندرعباس به سمت بندر پل بروید و مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر را طی کنید. به بندر پل که رسیدید، خودروی خود را به لندیگراف‌ها بسپارید تا شما و خودرو را به بندر لافت در جزیره قشم برسانند. برای سفر به قشم با استفاده از لندیگراف‌ها نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • لندیگراف‌ها در زمان‌هایی که شرایط آب و هوایی ناپایدار است، فعالیتی ندارند.
  • اولین زمان حرکت لندیگراف‌ها ساعت ۶ صبح است و فعالیت آن‌ها تا ساعت ۱۱ شب ادامه پیدا می‌کند.
  •  مسیر دریایی با لندیگراف‌ها حدود نیم‌ساعت طول می‌کشد.
  • از برگه مجوز ورود خودرو به داخل جزیره به خوبی مراقبت کنید تا در زمان ورود خود آن ارائه دهید.
  • مسافران داخل خودرو برای جابه‌جایی خود لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنند و تنها هزینه انتقال خودرو کفایت می‌کند.
  • هزینه سفر با لندیگراف‌ها ممکن است در روزهای شلوغ و تعطیل افزایش پیدا کند.
  • سرنشینان خودرو در طول سفر با لندیگراف‌ها اجازه ندارند وارد ماشین خود شوند.

سفر دریایی از قشم به کیش

اگرچه قشم و کیش در فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند، اما سفر دریای برای بسیاری از افراد جذاب است. اگر می‌خواهید بدانید فاصله قشم تا کیش با کشتی چقدر است، باید بگوییم از بندر لافت در شمال غربی جزیره قشم تا بندر آفتاب در جزیره کیش، حدودا ۲۸۰ کیلومتر راه است.

اگر این مسیر را با شناورهای مسافربری بروید، یک ساعت و نیم تا دو ساعت و نیم در راه هستید و اگر با شناورهای لندینگ بروید، ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. با لندینگ کرافت هم بیشتر از ۳ ساعت در راه خواهید بود.

سوغات و صنایع دستی قشم

مردم جزیره قشم به کار صیادی و نخل‌داری مشغول هستند، به همین دلیل انواع ماهی و میگو و خرماها از بهترین سوغات‌ها در این منطقه هستند. در کنار این محصولات، نان‌های قشم، انواع ادویه‌های محلی، کیک هلر(نوعی کیک اسفنجی) و شیرینی مسقطی قشم، از دیگر سوغات‌های خوراکی این جزیره به شمار می‌روند.

انواع صنایع دستی و تولید پوشاک محلی از پارچه‌های سنتی قشم،‌ در این جزیره، رونق فراوان دارند و می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات قشم تهیه کنید. انواع زیورآلات و وسایل تزیینی با صدف، گوش‌ماهی، مرجان، حلزون و سنگ‌های دریایی، وسایل تولیدی با حصیر و برگ نخل و لباس‌های محلی را می‌توانید از بازارهای شهر تهیه کنید.

ساز و نوای عود و تنبک، هنوز هم در سواحل و بندرهای مختلف قشم شنیده می‌شود. سازهای جنوبی به‌وسیله هنرمندان اصیل و خوش‌ذوق جنوب ساخته می‌شوند. در بازارهای محلی می‌توانید،‌ هنرمندانی را مشغول ساخت این سازها پیدا کنید و اگر علاقه‌مند به این سازها هستید، به یادگار خرید کنید.

در گذشته بازارهای قشم بسیار محلی و سنتی بودند؛ اما امروزه مدرن‌ترین بازارها با محصولات با کیفیت در قشم فراوان هستند. می‌توانید با رفتن به هرکدام از این بازارها، اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. به خاطر داشته باشید؛ خرید از بازارهای کوچک ساحلی و محلی، حمایت از بومیان منطقه است و بهترین صنایع دستی را در این بازارها می‌توان یافت.

غذاهای محلی قشم

مهم‌ترین خصوصیت‌ غذاهای جنوبی استفاده از ادویه‌های تند و معطر و محصولات دریای جنوب است و به‌دلیل طبع سرد ماهی، همراه آن خرما و رطب مصرف می‌کنند.

ماهی برشته از محبوب‌ترین غذاهای مردم قشم است. کلمبا، زیبون، موفلک و غذای مشهور هواری پلو از دیگر خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید در سفر به قشم امتحان کنید.

خوردن عنکاس، پلو دیشو و پودینی کوسه را نیز در قشم فراموش نکنید. نان تمشی از نان‌های محلی معروف است که توسط بانوان قشم و سایر نقاط جنوب ایران طبخ می‌شود. در سواحل زیبا و تفریحی قشم می‌توانید، طعم این نان‌های معروف را امتحان کنید.

قلیه ماهی غذای خوش طعمی است که هر کجا امتحان کرده باشید، به پای طعم آن در جنوب نمی‌رسد. در سفر به قشم، حتما این غذا را امتحان کنید. اگر به غذاهای دریایی علاقه ندارید، جای نگرانی نیست. کباب بز از معروف‌ترین غذاهای قشم است که ساختاری شبیه جگر و طعمی مشابه کباب چنجه دارد.

از دیگر غذاهای متداول در قشم،‌ می‌توان به کوکو ماهی شیر اشاره کرد. مهیاوه نیز پیش غذایی متداول است که در حقیقت نوعی سس ماهی با سبزی و ادویه است. در قشم می‌توانید تجربه خوردن میوه‌های خاص منطقه گرمسیری را داشته باشید. از انواع این میوه‌ها می‌توان به پاپایا، آووکادو، گوادا، استارفروت و دراگون فروت، اشاره کرد. پخت شیرینی‌های خرمایی نیز ‌میان بانوان قشم رایج است.

رستوران های قشم

خوردن غذاهای بومی و محلی هر شهر، یکی از جذابیت‌های سفر است. با خوردن غذاهای هر منطقه علاوه بر آشنایی با ذائقه مردم بومی، با تنوع فوق‌العاده‌ای از طعم‌ها و مزه‌ها آشنا می‌شوید. قشم هم مثل سایر نقاط کشور، غذاهای خاص خودش را دارد. در خوراک‌های قشم ماهی و محصولات دریایی نقش پررنگی دارند. تندبودن هم از دیگر ویژگی‌های غذاهای آنهاست. قلیه‌ماهی با داشتن تکه‌های ماهی و تندوتیزبودن، از غذاهای شاخص و لذیذ قشم است.

در قشم چند رستوران معروف وجود دارد که در آنها غذاهای خوشمزه محلی و البته سایر انواع غذاها را می‌یابید. در ادامه برخی از معروف‌ترین رستوران ‌های قشم و آدرس رستوران های قشم معرفی می‌شوند.

۱- رستوران نعیم قشم

یکی از شناخته‌شده‌ترین رستوران های قشم رستوران نعیم است. در این رستوران علاوه بر غذاهای معمول مانند انواع کباب‌ها، بهترین غذاها با محصولات دریایی را می‌یابید. قلیه‌ماهی و میگو با سس مخصوص از بهترین غذاهای رستوران نعیم قشم است. رستوران نعیم در مرکز قشم واقع شده است.

۲- رستوران دفاری قشم

اگر غذاهای عربی را دوست دارید و به فضاهای سنتی علاقه‌مندید، پیشنهاد ما رستوران دفاری قشم است. این رستوران بزرگ با فضایی سنتی و طراحی داخلی دلنشین، پذیرای مهمانان جزیره است. علاوه بر غذاهای عربی، انواع غذاهای ایرانی و دریایی را هم در رستوران دفاری می‌یابید. ضمنا هنگام نوش‌جان‌کردن غذا می‌توانید از شنیدن موسیقی زنده هم لذت ببرید.

۳- رستوران خوان بوم قشم

یکی از لوکس‌ترین رستوران های قشم، رستوران خوان بوم است. فضای داخلی این رستوران خاص است. دیواره‌ها و ستون‌های سنگی با نورپردازی مخصوص حال و هوای متفاوتی به این رستوران داده‌ است. در رستوران خوان بوم انواع غذاهای ایرانی، دریایی و فست‌فود را سفارش بدهید و لذت ببرید.

۴- رستوران بادیل قشم

اگر دلتان می‌خواهد غذاهای دریایی را با ترکیبی جدید و در فضایی متفاوت میل کنید، پیشنهاد ما رستوران بادیل قشم است. در این رستوران مدرن انواع غذاهای دریایی را که با شیوه‌های نوین طبخ می‌شوند، پیدا می‌کنید. رستوران بادیل، از رستوران های پرطرفدار قشم است بنابراین گاهی اوقات شاید لازم باشد کمی منتظر باشید تا میز برای شما خالی شود.

جاهای دیدنی و گردشگری قشم

اماکن دیدنی قشم آنقدر زیادند که برای بازدید از همگی آن ها باید هفته ها در این جزیره شگفت انگیز اقامت کنید. اما از آنجایی که چنین کاری ممکن نیست و اکثر گردشگران بنا به دلایلی نظیر محدودیت زمانی قادر نیستند که مدت زمان طولانی را در این جزیره خوش منظره بمانند، باید از زمان اندک اقامت خود به نحو احسن استفاده کرده و از برترین جاذبه های گردشگری قشم بازدید کنند.

اماکن تاریخی قشم

جزیره قشم بدلیل قدمت بسیار بالا و چند هزار ساله خود، از اماکن تاریخی لبریز است. از گورستان های باستانی گرفته تا آب انبارها و نیایشگاه ها، جزیره قشم بخش وسیعی از مناطق باستانی جنوب کشورمان را در خود جای داده است. برخی از اماکن تاریخی این جزیره عبارتند از: نیایشگاه زرتشتیان ناهید (واقع در جاده درگهان)، مدرسه تاریخی ۳۰۰ ساله کمالیه قشم (واقع در روستای بند حاج علی)، تپه تاریخی کولغان قشم (واقع در بخش مرکزی شهرستان قشم)، مقبره مقدس تم سنیتی (واقع در روستای تم سنیتی)، قلعه پرتغالی ها (واقع در ضلع شمالی جزیره قشم)، آب انبار بی بی (واقع در بخش شهاب)، قبرستان رمکان (واقع در روستای رمکان) و گورستان لافت کهنه (واقع در بندر لافت).

اماکن طبیعی قشم

بدون هیچ تردیدی سهم جزیره دیدنی قشم از جاذبه های زیبای طبیعی کشورمان بیش از سایر شهرها بوده است: سواحل درخشان و نقره ای، دره های تماشایی، غارهای اسرارآمیز و شگفت انگیز، جنگل های خوش منظره و دیدنی و تنگه های جذاب و منحصربفرد از جمله جاذبه های طبیعی هستند که هر گردشگری را به وجد می آورد و سفر به قشم را تا ابد در ذهن و خاطر او ماندگار می سازد. گفتنی است که اماکن طبیعی قشم از لحاظ تعدد و گوناگونی با هیچ جای دیگر کشورمان قابل مقایسه نیستند؛ از این رو، شاید بتوان جزیره قشم را کلکسیونی از زیباترین مناظر کشورمان نامید. بازدید از کلیه جاذبه های طبیعی این جزیره به مدت زمان زیادی نیاز دارد، اما در مدت کوتاه اقامت خود نیز می توانید از برخی از جاذبه های محبوبی نظیر دره ستارگان قشم (واقع در نزدیکی روستای برکه خلف)، دره تندیس های قشم (واقع در بخش جنوبی جنگل حرا)، سد گوران قشم (واقع در شمال جزیره قشم)، جزیره هنگام، جزیره هرمز، جزایر ناز قشم، دره مجسمه ها، دره سکوت هرمز، معدن خاک سرخ هرمز، چاه های تل آب، تنگه چاکاویر قشم، تنگه چاهکوه قشم، جنگل حرا قشم، غار نمک قشم و غارهای خربس قشم دیدن کنید.

اماکن تفریحی قشم

چنانچه تصور می کنید که دیدنی های فراوان قشم صرفا در جاذبه های تاریخی و طبیعی این جزیره جذاب خلاصه می شود، در اشتباهید؛ این جزیره دلفریب برای سرگرم ساختن گردشگران، اماکن تفریحی بی شماری را در خود جای داده تا هیچ عذر و بهانه ای برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما قشم وجود نداشته باشد. برخی از این امکان تفریحی که بازدید از آن ها صد در صد به عاشقان تفریحات آرامش بخشی چون ماهیگری و سرگرمی های مفرحی نظیر سافاری پیشنهاد می شود، عبارتند از: مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم (واقع در کیلومتری ۲ اتوبان قشم-درگهان)، پیست سافاری ۵۲۰ هکتاری قشم، حوضچه هامون قشم (واقع در ۳ کیلومتری جاده قشم-درگهان)، پارک شهر قشم، پارک زیتون قشم، آکواریوم پروانه طلایی قشم و حیات وحش دریایی قشم.

تفریحات آبی قشم

فراموش نکنید که در زمان سفر به جزیره، حتما از تفریحات آبی قشم استفاده کنید و خاطرات خوبی برای خودتان بسازید. این تفریحات شامل غواصی، پرواز با پاراگلایدر، قایق سواری، شاتل سواری، بنانا سواری، پاراسل و فلای بورد می‌شوند. همچنین در جزیره می‌توانید آفرود و سافاری را نیز تجربه کنید.

وسایل لازم برای سفر به قشم

بهتر است هنگام سفر به هر شهری مجهز باشید. مثلا هنگام سفر به قشم یا هر کدام از شهرهای جنوبی کشور در هر فصلی باید ضدآفتاب به همراه داشته باشید. علاوه بر این عینک آفتاب و دمپایی برای پیاده روی در ساحل مورد نیاز است. همچنین یک کفش راحت برای پیاده روی‌های طولانی مدت به همراه داشته باشید. اگر قصد کمپ کردن دارید بردن اسپری حشره کش نیز ضروری است.

بهترین هتل های قشم برای اقامت

این جزیره به دلیل اینکه مقصد بسیاری از گردشگران است، امکانات اقامتی بسیاری وجود دارد. از هتل گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی از جمله مواردی هستند که می‌توانید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

نحوه رزرو هتل در قشم مانند دیگر شهرها است، اما اقامتگاه‌ های بومگردی زیادی با توجه فضای بومی جزیره در آن یافت می‌شود. اگر به دنبال رزرو بهترین هتل های قشم هستید، می‌توانید سراغ گزینه‌هایی زیر بروید:

  • هتل ارم: هتلی چهار ستاره است و در بلوار آزادگان، روبروی شیلات قرار دارد.
  • هتل هانی: هتلی چهار ستاره است و در بلوار آزادگان، نبش لقمان ۱۱ واقع شده است.
  • هتل آتامان: هتلی چهار ستاره است و در میدان حافظ، به سمت میدان امام قلی خان، در بلوار گلستان قرار دارد.
  • هتل آوینا: این هتل چهار ستاره در بلوار باهنر قرار دارد.
  • هتل آرتا: این هتل چهار ستاره در بلوار شهید بهشتی، رو به روی منازل مسکونی علی بن ابی طالب واقع شده است.

حمل‌ و‌ نقل در قشم

قشم جزیره بزرگی است. فاصله میان مراکز مهم شهر در برخی مواقع بسیار زیاد است. اگر بخواهید فاصله میان این مراکز را طی کنید، احتمالا نمی‌توانید همه مسیرها را پیاده بروید. بنابراین لازم است از ماشین استفاده کنید. در قشم سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، مانند آنچه در شهرهای بزرگ وجود دارد، در دسترس نیست. تاکسی و ون و ماشین‌های اجاره‌ای اصلی‌ترین وسایل نقلیه عمومی برای مسافران قشم‌اند. در ادامه بیشتر با آنها آشنا شوید.

تاکسی‌ های قشم

در قشم تاکسی یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل است. تاکسی‌ در فرودگاه قشم و نزدیکی مراکز خرید قشم یا مراکز تفریحی و… وجود دارند. علاوه بر این در هتل محل اقامت خود هم می‌توانید از تاکسی سرویس مخصوص هتل استفاده کنید. تاکسی‌های هتل شما را تا دورترین نقاط جزیره هم می‌رسانند.

اجاره ماشین در قشم

اگر دلتان می‌خواهد در سفر به قشم مستقل باشید و خودتان رانندگی کنید، می‌توانید در قشم ماشین اجاره کنید. عموما اجاره ماشین در قشم و در کیش بسیار متداول است. نمایندگی شرکت های اجاره ماشین در قشم کم نیستند. از همان فرودگاه می‌توانید ماشین دلخواهتان را اجاره کنید. برای اجاره ماشین در قشم باید گواهینامه و کارت ملی داشته باشید. ضمنا علاوه بر هزینه اجاره ماشین، باید مبلغی را نیز بابت ضمانت بپردازید. اجاره ماشین در کیش و قشم قوانین تقریبا شبیه به هم دارند.

شما با اجاره ماشین در قشم، می‌توانید از ماشین سواری با لوکس‌ترین خودروها لذت ببرید.

اجاره ون در قشم

سفر به قشم با دوستان و آشنایان بسیار لذت‌بخش است و حسابی به شما خوش می‌گذرد. اگر سفرتان به قشم دسته‌جمعی است، می‌توانید ون اجاره کنید. شما با اجاره ون در قشم به‌جای اجاره ماشین، هزینه‌هایتان کمتر می‌شود.

برای اجاره ون در قشم هم کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید. پس از جستجو، به‌دنبال یک شرکت معتبر باشید تا ون اجاره کنید.

شماره تلفن های ضروری قشم

کد تلفن جزیره قشم: ۰۷۶۳
شماره تلفن فرودگاه بین المللی دیرستان قشم: ۳۵۳۳۵۰۴۰
شماره تلفن بیمارستان پیامبر اعظم (ص): ۳۵۲۱۲۵۳۰
شماره تلفن مرکز سلامت شهید ذاکری: ۳۵۲۲۲۷۵۹
شماره تلفن مرکز سلامت جامعه سوزا: ۳۵۳۴۷۷۳۹
شماره تلفن مرکز سلامت جامعه طبل: ۳۵۳۳۸۴۱۴

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا