راهنمای سفر

راهنمای سفر به قزوین ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

در راهنمای سفر به قزوین به بررسی بهترین اقامتگاه های این شهر، هزینه های سفر به قزوین، تفریحات، تاریخچه، بهترین رستوران ها، بهترین زمان سفر به قزوین و دیگر موارد می پردازیم. شما باید قبل از سفر به این شهر تاریخی و زیبا اطلاعاتی را بدست آورید تا بتوانید بهترین و خلوت ترین مسیر را نسبت به شهر مبدا مشخص و انتخاب کنید. همچنین می توانید با شناخت کافی نسبت به جاهای دیدنی قزوین برنامه ریزی بهتری برای این سفر داشته باشید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید راهنمای جامع و کاملی برای سفر به قزوین بخوانید.

درباره قزوین

شهر قزوین، مرکز استان قزوین است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۴۰۲,۷۴۸ در آن زندگی می‌کنند. استان قزوین در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد که از شمال به استان گیلان، از شرق به استان البرز، از غرب به استان‌های زنجان و همدان و از جنوب به استان مرکزی محدود می‌شود.

یافته‌های باستان‌شناسی در دشت قزوین، از قدمت ۹ هزار ساله این منطقه حکایت دارد؛ هرچند تاریخچه و ریشه ساخت شهر به عصر ساسانی می‌رسد. ضمن اینکه قرارگیری قزوین در مسیر جاده ابریشم عامل عبورومرور بازرگانان و رونق شهر در آن روزگار بوده است. در دوران صفوی نیز بیش از نیم قرن پایتخت ایران بود و وجود آثار تاریخی و فرهنگی متعدد خود گواه این موضوع هستند. قزوین با ۱۲ شهر، خواهرخوانده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: دنیزلی ترکیه، هایکو چین، اوسان کره جنوبی، پروجا ایتالیا و ایروان ارمنستان.

شهر قزوین هشت دروازه به نام‌های دروازه رشت، دروازه درب کوشک، دروازه تبریز، دروازه باغ‌شاه، دروازه شیخ‌آباد، دروازه تهران قدیم، دروازه خندقبار و دروازه امام‌زاده حسین داشته که در حال حاضر فقط دروازه درب کوشک و تهران باقی‌مانده است.

در نوشته‌های باستانی، اسامی مختلفی برای قزوین ذکر شده است که از آن جمله می‌توان به راژیا، آرساس، اردپا، کشوین، قسوین (شهری با مردم باصلابت) و… اشاره کرد. برخی مورخان نیز قزوین را عربی شده «کاسپین» می‌دانند و معتقدند که قوم کاسپی‌ها پایه‌گذاران قزوین بوده‌اند. حتی در متون قدیمی عثمانی و عربی برای اشاره به دریای خزر از نام «بحرالقزوین» استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید که قزوین به‌واسطه داشتن ۲,۵۰۰ هکتار باغ در حومه شهر و پارک جنگلی باراجین، در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان شهر پاک ایران برگزیده شد. علاوه بر این، وجود خوشنویسان معروفی همچون میرعماد قزوینی باعث شده است که قزوین لقب پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران را از آن خود کند. این شهر در زمینه نگارگری نیز سرآمده بوده؛ به‌طوری که نگارگری مکتب قزوین به‌واسطه ویژگی‌هایی نظیر کشیدن اندام ظریف جوانان و کشاورزان و چهره‌های سه رخ، از سایر مکاتب متمایز شده است.

چهره‌های سرشناس زیادی در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، هنری و… از این منطقه برخاسته‌اند که برخی از معروف‌ترین آن‌ها حمداله مستوفی، عبید زاکانی، سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال)، محمد علی رجایی و شهید عباس بابایی هستند.

کد: ۰۲۸

بهترین زمان سفر به قزوین

با توجه به قرارگیری این شهر در دامنه های البرز، زمستان های این شهر نسبتا سرد و برفی است. قزوین در فصل تابستان دارای آب و هوایی معتدل و نسبتا خنک است. اما بهترین فصل سفر به این منطقه، فصل بهار و ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد، یعنی هنگامی که دشت ها و تپه های این استان آنقدر سبز است که منظره ای شگفت انگیز را جلوی چشمانتان قرار خواهد داد.

مناطق و شهرهای قزوین

مناطق قزوین

منطقه 1: ضلع جنوبی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله طالقانی و امام‌خمینی و بلوار میرزا کوچک‌خان به پایین

منطقه 2: ضلع جنوبی بلوار معلم تا ضلع شمالی بلوار آیت الله خامنه‌ای و آیت‌الله طالقانی و امام خمینی و بلوارمیرزا کوچک‌خان

منطقه 3: ضلع شمالی بلوار معلم به بالا

شهرهای قزوین

قزوین، تاکستان، الوند، آبیک، شریفیه، اقبالیه، محمدیه، بیدستان، شال، اسفرورین، آبگرم، دانسفهان، ضیاء آباد، خرمدشت، نرجه، سگز آباد، ارداق، آوج، خاکعلی، معلم کلایه، کوهین، سیردان، رازمیان، عصمت آباد، قشلاق، زیاران

مراکز خرید قزوین

از مراکز خرید قزوین می‌توان به مجتمع‌های تجاری همچون ایرانیان، آفتاب، نور و فردوسی اشاره کرد. اگر به دنبال خرید سوغات و صنایع دستی خاص این شهر هستید، علاوه بر بازار قدیم، حتما سری به سرای سعدالسلطنه بزنید.

سوغات قزوین

نمی‌توان به قزوین سفر کرد و دست خالی از این شهر بیرون آمد؛ به‌خصوص با شیرینی‌های متنوع و خوشمزه‌ای که از معروف‌ترین سوغاتی‌های قزوین به حساب می‌آیند. این شهر در زمینه شیرینی‌های سنتی سابقه‌ای دیرینه دارد و مناسبت‌های مختلف، بهانه‌ای برای زنان هنرمند این سرزمین است تا بساط شیرینی‌پزی را راه بیندازند و از نان نازک قزوینی تا باقلوای قزوین، نان اگردک، قطاب، نان برنجی، نان چرخی، پادرازی، شیرینی بادامی، نان چایی و… را با مهارت هرچه تمام‌تر تهیه کنند.

بخش دیگری از سوغاتی‌های خوراکی قزوین به میوه‌هایی همچون انار، زغال اخته، انگور و سیب و زردآلو و همین طور خشکبار (گردو، بادام، فندق، پسته، کشمش) و پنیر کوزه‌ای اختصاص دارد.

اگر هم به‌دنبال سوغاتی‌های ماندگارتری هستید، چه چیزی بهتر از فرش و گلیم و جاجیم، چادرشب، سرمه‌دوزی، نواربافی، گلابتون دوزی، نم نم دوزی (نوعی رودوزی‌ سنتی)، مشبک فلز و…؟ صنایع دستی قزوین می‌تواند ره‌آورد شما از این سفر باشد.

غذاهای محلی قزوین

بی‌شک بخش مهمی از هر سفری به شکم‌گردی در غذاهای سنتی می‌گذرد؛ قزوین نیز از این قاعده مستثنا نیست. از معروف‌ترین غذاهای محلی قزوین می‌توان به قیمه نثار اشاره کرد که رنگ و لعاب و طعم بی‌نظیرش، هر گردشگری را برای خوردن آن ترغیب می‌کند. در تهیه این غذا از برنج، گوشت گوسفندی، خلال پرتقال، خلال بادام، خلال پسته، پیاز داغ، زعفران، زرشک و… استفاده می‌شود و آن را در مجالس و مناسبت‌های مهم، عید نوروز و غیره سرو می‌کنند. شیرین پلو، کوکوی شیرین، دیماج قزوینی (میان وعده)، آش دوغ، آش ماش پیازو و… سایر غذاهای لذیذ قزوین هستند که در سفر به این منطقه باید امتحان کنید.

جاهای دیدنی قزوین

قزوین به دلیل قدمتی که دارد جاذبه تاریخی و فرهنگی زیادی دارد. جاهای دیدنی شهر قزوین عبارتند از:

  • مسجد النبی قزوین: این مسجد پر است از تاریخ و هنر دست ایرانیان و قدمت این مسجد به دوره فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد.
  • کاروانسرای سعدالسلطنه: این کاروانسرا از زمان قاجار برجای مانده و به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قزوین ساخته شده است.
  • دره گرماگلو: این دره در حوالی قلعه الموت روستایی به نام گازرخان وجود دارد و به بهشت قزوین معروف است.
  • کاروانسرای حاج رضا: این کاروانسرا از زمان قاجار به جای مانده است و امروزه به دلیل عدم رسیدگی حال چندان مساعدی ندارد.
  • باغستان سنتی قزوین: این باغ‌ها در جنوب قزوین قرار دارند و قدمتی بیش از هزار سال دارند.
  • کلیسای کانتور: این کلیسا به برج ناقوس نیز معروف است و این کلیسای کوچک و زیبای ارتدکس یادگار دوره قاجار است.

  • آرامگاه حمدالله مستوفی: شما در این اثر شاهد معماری مغولی و چینی هستید زیرا این اثر از دوره ایلخانیان به جای مانده است.
  • دروازه درب کوشک: این دروازه یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های قزوین است که از دوره قاجار برجای مانده است.
  • مسجد جامع عتیق: این مسجد بر روی آتشکده ساسانی‌ها بنا شده است و یکی از قدیمی‌ترین مساجد قزوین است.
  • حسینیه امینی‌ها: این حسینیه به دستور تاجر معروف حاج محمدرضا امینی در زمان قاجار ساخته شده است.
  • خیابان سپه قزوین: این خیابان اولین خیابان ایران است.
  • کاخ چهل ستون: این اثر یکی از با ارزش‌ترین آثاری است که از دوره صفوی بر جای مانده است.
  • حمام قجر: این حمام امروزه به عنوان موزه مردم شناسی قزوین معروف است.
  • آب انبارهای قزوین: شهر قزوین پر است از آب انبارهای قدیمی که دیدن آنها خالی از لطف نیست.
  • قلعه تاریخی الموت: این قلعه که در منطقه خوش آب و هوای الموت قرار دارد  محل فرمانروایی حسن صباح بوده است. این قلعه از دوره اسماعیلیان بر جای مانده است.
  • دریاچه اوان: این دریاچه در الموت قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی استان قزوین است.

مسیرهای دسترسی به قزوین

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین به بررسی راه های ارتباطی به این شهر می پردازیم. با وجود اینکه شهر قزوین فرودگاه دارد، ولی دسترسی به این شهر از طریق هوایی امکان پذیر نیست. برای رسیدن به قزوین می توانید از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی خود استفاده کنید. هم ایستگاه راه آهن و هم پایانه اتوبوس رانی شهر قزوین، در جنوب این شهر واقع شده اند می توانید با یک تاکسی خود را به هسته اصلی شهر برسانید. برای دسترسی با خودروی شخصی از تهران، باید مسیر آزاد راه تهران – کرج – قزوین را پیش بگیرید. فاصله تهران از قزوین ۱۵۳ کیلومتر است و طی آن در شرایط بدون ترافیک، ۲ ساعت به طول می انجامد.

اقامت در قزوین

برای اقامت در قزوین گزینه‌های متعددی از هتل‌های چهار ستاره تا یک ستاره، مهمان‌سراها، اقامتگاه‌های بومگردی و… پیش روی شما است. از میان هتل‌ های قزوین می‌توانید هتل ایرانیان، هتل بغدادی، هتل مرمر، هتل البرز، هتل میرعماد و هتل آپارتمان سینا را برای گذراندن شبی خوش انتخاب کنید. اقامتگاه بوم‌گردی اله آموت، هتل سنتی خانه بهروزی، اقامتگاه بوم‌گردی قلعه الموت، اقامتگاه بوم‌گردی باباجعفر و… نیز شما را از هیاهوی شهر و زندگی روزمره جدا می‌کنند و برای چند ساعتی آرامش و سکوت دلنشین زندگی روستایی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

رستوران های قزوین

رستوران آرمانی از جمله رستوران‌های معروف شهر است که علاوه بر غذاهای فست‌فودی و فرنگی، در منوی آن غذاهای سنتی گنجانده شده است و می‌توانید دلی از عزا درآورید. رستوران اقبالی، رستوران نمونه، رستوران کرمانی، رستوران مدیترانه و کافه رستوران سنتی سعدالسلطنه نیز از دیگر رستوران های قزوین هستند.

در صورتی که به فست‌فود علاقه دارید، می‌توانید در پیتزا پله، اژدر زاپاتا (شعبه مرکزی)، فست‌فود آدیش، پیتزا هرشب و… یک وعده غذای فرنگی و لذیذ میل کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا