راهنمای سفر

راهنمای سفر به شمال کشور ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

شاید بهترین منطقه تفریحی در کشور را بتوان شهرهای شمالی کشور از جمله مازندران، گرگان، رشت و دیگر شهرهایی که در جوار دریای خزر قرار گرفته اند دانست. معمولا اکثر مردم تهران و حتی شهرهای دیگر که به شمال ایران نزدیک هستند این شهرها را برای استراحت و تفریحات آخر هفته انتخاب می کنند. با توجه به جاذبه های گردشگری فوق العاده ای که در این شهرهای قرار گرفته است و شما امکان دسترسی به دریا و جنگل ها را دارید مطمئنا سفر به شمال کشور جذاب خواهد بود. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت مطالعه راهنمای سفر به شمال کشور است که می توانید به کمک آن، بهترین زمان سفر به شمال، خلوت ترین زمان سفر، هزینه های سفر، هزینه های اقامت، بهترین هتل های شمال کشور و تفریحات این منطقه را بشناسید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این مسائل پرداخته ایم.

 

بهترین زمان سفر به شمال کی است؟

به هر کجای دنیا که بخواهید سفر کنید، یکی از اولین مواردی که باید به آن توجه کنید، زمان سفر است. در صورتی که فصل مناسب سفر به شهرهای مختلف را بشناسید، می‌توانید لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

بهترین زمان سفر به شمال ایران، فصل بهار و پاییز است.

رطوبت هوا و نزدیکی به دریا در بیشتر شهرهای شمال، به‌ویژه شهرهای ساحلی باعث شده که این منطقه در فصل تابستان، خیلی گرم باشد و زمستان‌های نسبتاً سرد و با بارندگی زیاد داشته باشد. در حالی که هوای بهار و پاییز بیشتر شهرهای شمالی خنک و مطبوع است.

البته برای سفر به ارتفاعات شمال هم فصل تابستان بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید روی آن حساب کنید. ییلاقات شمال در این فصل آب‌وهوای خنک و بسیار مطبوعی دارد.

شهرهای زیادی در گیلان، مازندران و گلستان ییلاقی هستند که می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

پیش‌نیاز سفر به شمال: آب‌وهوا و جاده‌ها را چک کنید

آب‌وهوای خوب و خلوتی جاده‌ها و اماکن دیدنی، مثل 2 کفه ترازو هستند که هیچ‌وقت قرار نیست تراز شوند. مثلاً اگر تعطیلات عید و آخر هفته‌های اردیبهشت را برای سفر به شمال انتخاب کردید، انتظار جاده‌های خلوت و عکس گرفتن بی‌دغدغه با جاذبه‌های گردشگری را نداشته باشید. اگر هم پاییز و زمستان را به خاطر خلوتی انتخاب کردید، باید با باران و برف کنار بیایید و با آنها خاطره سازی کنید. همیشه هم عکس لیموناد و موهیتو خنک لب ساحل با پای برنزه شده قشنگ نیست.

توصیه من این است که خیلی در مورد آب‌وهوا و وضعیت جاده وسواس به خرج ندهید، اگر شمال شما را طلبیده و وضعیت راه جوری نیست که به سلامتتان آسیب بزند و ماشینتان هم روبه‌راه است، معطلش نکنید و باروبندیل را ببندید و بعد از اجاره ویلا در شمال، استارت بزنید.

 

خلوت‌ترین زمان سفر به شمال

شهرهای سرسبز و زیبای شمال همیشه و در فصل‌های مختلف، مسافران خود را دارند. این منطقه جادویی، از بهار تا پاییز میزبان افرادی است که می‌خواهند از طبیعت و آب‌وهوای شمال ایران لذت ببرند.

اما سفر در شلوغی همیشه دردسر ساز است و شاید به شما اجازه ندهد که به اندازه‌ای که می‌خواهید از سفر خود حظ ببرید. به همین دلیل بهتر است خلوت‌ترین زمان سفر به شمال را انتخاب کنید و یک برنامه جذاب برای خود تدارک ببیند.

خلوت‌ترین زمان سفر هم بعد از تعطیلات عید و اواخر فروردین ماه است که آب‌وهوا خنک و همه جا سرسبز است. بنابراین سفر در تعطیلات را در آخر لیست خود بگذارید.

در اواسط هفته هم شمال خلوت‌تر از روزهای آخر هفته است و می‌توانید برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.

 

شکم گردی در بندر انزلی

بعید است تا بندر انزلی بروید، شنا، قایق‌سواری و پاساژ گردی کنید و گرسنه نشوید. برای خوردن غذاهای خوشمزه در این شهر ساحلی، می‌توانید رستوران‌های زیر را امتحان کنید:

 

رستوران لوتکاچی

اگر اهل پاساژ و پاساژ گردی نیستید یا خواستید قبل از رفتن به مراکز خرید انزلی تجدید قوا کنید، می‌توانید به یکی از بهترین رستوران‌های مجاور تالاب انزلی با نام لوتکاچی بروید و هم غذای خوشمزه بخورید و هم از منظره تالاب و خانه‌های رنگی همسایه آن لذت ببرید. انواع غذاهای ایرانی و گیلانی در منوی این رستوران وجود دارد و اگر هم هوس قهوه کردید، می‌توانید سراع منوی کافی‌شاپ بروید.

آدرس رستوران لوتکاچی بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، سمت روگا، روبه‌روی خانه‌های رنگی، رستوران لوتکاچی بندر انزلی

 

رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله

رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله هم یکی دیگر از رستوران‌های نزدیک تالاب است و برخلاف رستوران لوتکاچی، فضایی سنتی و صمیمی دارد. همان‌طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید، این رستوران یک خانه قدیمی گیلانی است که بازسازی شده و در منوی آن فقط می‌توانید غذاهای اصیل ایرانی و گیلانی را پیدا کنید. این رستوران زیبا، فضای باز هم دارد و اگر می‌خواهید هنگام صرف غذا از هوای بندر هم لذت ببرید، می‌توانید میزهای حیاط را انتخاب کنید.

آدرس رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله: استان گیلان، بندر انزلی، غازیان، روبه‌روی آتش‌نشانی، خیابان سنایی، رستوران و خانه‌باغ یار ماشالله بندر انزلی

 

مسیر رسیدن به شمال

بهترین مسیر رسیدن به شمال همیشه جاده چالوس نیست. اینکه شما قصد سفر به سمت گرگان، مازندران یا گیلان را داشته باشید، در انتخاب مسیر مناسب تاثیرگذار است.

سفر به شمال  یک انتخاب هیجان‌انگیز و محبوب برای گذراندن تعطیلات به گشت وگذار، تفریح و خوش گذرانی آن هم در دل طبیعت خوش آب و رنگ و سواحل زیبای دریای خزر است.

با رسیدن به تعطیلات، مسیرهای رسیدن به شمال با ترافیک و شلوغی همراه می‌شود؛ تا حدی که خیلی ‌از مسافران ساعت‌های طولانی را در ترافیک جاده‌ شمال گیر می‌کنند و با خستگی و کلافگی به مقصد می‌رسند.

برنامه‌ریزی زمانی مناسب برای شروع سفر و انتخاب زمان‌های کم تردد و همچنین انتخاب مسیر متناسب با شهری که برای اقامت در شمال انتخاب کرده‌اید، می‌تواند شما را از کلافگی و گره ترافیک نجات دهد.

در ادامه بهترین مسیرهای رسیدن به شمال را از سمت تهران مرور می‌کنیم.

 

جاده عباس آباد_ زیباترین مسیر رسیدن به شمال

اگر دوست دارید در طول مسیر رسیدن به شمال، از دل یکی از زیباترین جاده‌ها حرکت کنید و محو مناظر زیبای دشت‌ها و تونل‌های سرسبز جنگلی شوید، مسیر مناسب شما جاده کلاردشت تا عباس آباد است.

برای قرار گرفتن در این مسیر در جاده چالوس قبل از رسیدن به چالوس از جاده مرزن آباد به سمت کلاردشت برانید.

پس از ۴۵ دقیقه رانندگی تا کلاردشت به جاده زیبای عباس آباد می‌رسید که به منطقه عباس آباد مازندران ختم می‌شود.

با اجاره ویلا و سوئیت‌ در کلاردشت هم می‌توانید بعد از یک رانندگی سخت و خسته کننده، خودتان را به آرامش و تجربه اقامتی دلچسب در کلاردشت دعوت کنید.

 

جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه یکی از مسیرهای خوش منظره رسیدن به سمت مازندران البته از سمت شرق این استان است.

در طول مسیر جاده فیروزکوه که به جاده سوادکوه هم معروف است، منظره‌هایی از کوهستان، دشت و روستاهای بین راه  و منطقه زیبای فیروزکوه دیده می‌شود.

جاده فیروزکوه ۲۴۷ کیلومتر مسافت دارد و این جاده زیبا شما را به شهر ساری می‌رساند.

برای حرکت در جاده فیروزکوه باید به سمت شرق تهران از مسیر بزرگراه بسیج به سمت آبعلی و دماوند حرکت کنید.

از مسیر جاده فیروزکوه حدود ۴ ساعت طول می‌کشد که به استان مازندران و شهر ساری برسید.

 

جاده هراز

یکی از مسیرهای پر رفت و آمد رسیدن به شمال جاده هراز است.

این جاده که پر از منظره و زیبایی‌های طبیعت است، به طول ۱۸۳ کیلومتر کشیده شده و با وجود پیچ و خم و تونل‌های زیادی که درمسیر هست، راندن در آن نیاز به مهارت و تمرکز بالایی در رانندگی دارد.

برای اینکه از طریق جاده هراز به مازندران سفر کنید باید از مسیر دماوند به فیروزکوه، وارد یک مسیر فرعی شده و پس از عبور از شهر دماوند، در مسیر شهر آمل حرکت کنید.

از مسیر جاده هراز حدود ۴ و نیم ساعت طول می‌کشد که به استان مازندران و شهر ساری برسید.

 

آزادراه قزوین-رشت

آزادراه قزوین_رشت مسیر امن و سریع رسیدن به استان گیلان است.

در مسیر سفر به استان گیلان مناظر طبیعی زیبایی از دشت و کوهستان، سد منجیل و آسیاب‌های بادی، رودخانه سفیدرود و مناظر سرسبز جنگلی در دیدرس مسافران است.

این آزادراه ۱۰ تونل به طول ۵/۵ کیلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل کوچک دارد و طول آن ۱۲۷ کیلومتر است.

ورود کامیونت، کامیون و تریلر به این محور ممنوع است و فقط خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و اتوبوس اجازه تردد در این آزادراه را دارند.

این آزادراه شهر قزوین را به شهر رشت وصل می‌کند.

بخشی از این آزادراه در مسیر رودبار منجیل تکمیل نشده و در حال ساخت است. مسافران در این حد فاصل باید از جاده قدیمی رشت قزوین استفاده کنند.

برای رسیدن به این آزاد راه از مسیر تهران باید به بزرگراه تهران_کرج و بعد قزوین-رشت شد.

 

نکاتی که در سفر به شمال باید بدانید

در سفر به شهرهای شمالی و مخصوصاً ییلاقات، حتماً این نکات را رعایت کنید:

  • پیش از سفر از سلامت خودرو و پر بودن باک آن مطمئن شوید.
  • بعضی از ییلاقات ماسال مثل اولسبلانگاه فروشگاه مواد غذایی ندارند و به همین دلیل بهتر است مواد خوراکی و لوازم آشپزی همراه خودتان ببرید.
  • از روشن کردن آتش در طبیعت و نزدیک شدن به حیوانات وحشی جدا خودداری کنید.
  • برای جنگل نوردی و کوه‌نوردی بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.
  • در صورت اقامت در روستا، سعی کنید با خرید از بازارچه‌های محلی به اقتصاد آن‌ها کمک کنید.

 

10 نکته مهم که سفر به شمال را لذت‌بخش می‌کند!

1- اگر قبل از سفر به شمال مقصد خود را تعیین کنید، خیالتان راحت‌تر خواهد بود. به این ترتیب بهتر می‌توانید شرایط آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری شهر انتخابی را بررسی کنید. اولین قدم این است که برنامه‌ریزی دقیق برای مسافرت داشته باشید که برای این کار می‌توانید از ۱۵ مرحله ذکر شده در فوق کمک بگیرید.

2- اگر مدت زمان اقامت خود را در شمال تعیین کنید، فرصت کافی برای گردش و تفریح خواهید داشت. شاید در نظر داشته باشید بیش از یک شهر شمال کشور را از نزدیک ببینید که به این ترتیب برنامه‌ریزی زمانی بهتری نیاز دارید.

3- برای پیدا کردن بهترین مقصد سفر به شمال کشور، یک جستجوی ساده در وب سایت‌های مسافرتی و ایرانگردی داشته باشید و ببینید کدام یک از شهرهای شمالی برای مسافرت شما جذاب‌تر است.

4- برای اینکه از مدت زمان اقامت خود در شمال، بیشتر لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم مشخص کنید که هدف شما از سفر به شمال چیست و دقیقاً می‌خواهید چه چیزی را تجربه کنید. لازم است سفر به یاد ماندنی یک مقصد را انتخاب کنید تا به شما این فرصت را بدهد تا تجربیات جدیدتری به دست آورید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

در این قسمت برخی از گزینه‌های انتخابی برای سفر به شمال را پیشنهاد می‌کنیم:

  • سفرهای آرامش دهنده یا ماجراجویی
  • سفر به مناطق ساحلی یا کوهستانی
  • سفر در تابستان یا زمستان
  • سفر به شهرها یا حومه شهر و روستاها
  • اقامت در استراحتگاه یا سفرهای جاده‌ای
  • سفر هنگام برگزاری جشنواره‌ها
  • سفر برای تجربه خرید یا تست غذاهای مختلف
  • سفرهای لاکچری

5- هنگام سفر به شمال دقیقاً بهترین زمان سفر را انتخاب کنید. اگر به آب و هوای بهاری علاقه‌‌مند هستید فصل بهار برای شما مناسب‌تر است؛ اما اگر به بارش باران و برف علاقه دارید، حتماً ترجیح می‌دهید در فصل پاییز یا زمستان به شمال سفر کنید. انتخاب شهرهای شمالی و بررسی شرایط آب و هوایی آن در تمام فصل‌های سال برای مسافرت به شما کمک می‌کند. قطعاً جاذبه‌های گردشگری و طبیعت شمال کشور در فصل بهار و تابستان دیدنی‌‌تر هستند.

6- فهرستی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی شمال را تهیه کنید. اگر قرار است برنامه شما سفر به مازندران را پوشش دهد، باید جاذبه‌های گردشگری مازندران، شهرهای ساحلی، مناطق روستایی، جنگل‌ها و نظایر این‌ها را در فهرست خود بنویسید. در مورد سایر شهرهای شمالی غیر از استان مازندران نیز همین کار را انجام دهید.

7- یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای سفر به شمال باید حتماً برای آن برنامه‌ریزی کنید و ما آن را جزو ۱۵ راهکار برنامه‌ریزی برای سفر نیز قرار دادیم، انتخاب و رزرو مکان اقامتی شما در شمال است. بهترین گزینه برای لذت بردن از سفر شمال، اجاره ویلا در شمال است. بهترین گزینه‌های اجاره ویلا در مازندران را می‌توانید برای مکان اقامتی خود انتخاب کنید. از طرف دیگر، رزرو اتاق در هتل در یکی از شهرهای گردشگری شمال، یک انتخاب متفاوت است. هتل آپارتمان‌ها، کمپ‌های اقامتی، اقامتگاه‌های بومگردی و مهمانخانه‌ها یا هاستل‌ها در نقاط مختلف شمال نیز برای اقامت مهمانان وجود دارند.

8- تمام لوازم ابزار و وسایلی را که برای سفر به شمال نیاز دارید، فهرست کنید و آن‌ها را جمع‌آوری نمایید. روش صحیح بستن چمدان برای سفر را از وبلاگ‌های وبسایت‌های آنلاین بیاموزید و سعی کنید لوازم اضافی با خود بر ندارید. وسایلی که برای سفر نیاز دارید بستگی به فصل سال متغیر است. لباس گرم برای فصل زمستان الزامی است. شاید هم ترجیح می‌دهید لباس مخصوص شنا برای آب تنی در دریا با خود ببرید. از هر جهت مطمئن شوید که چیزی را جا نگذاشته اید.

9- یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای سفر به شمال، برنامه‌ریزی دقیق بودجه مالی است. هزینه‌های مسافرت به شمال کشور شامل هزینه‌های اقامتی، هزینه غذا و هزینه‌های خرید سوغاتی و همچنین هزینه‌‌های بخش گردشگری و تفریحات است. تجربه‌های زیادی را در سفر می‌خواهید کسب کنید، بنابراین باید مشخص کنید چه مقدار پول برای این کار در نظر گرفته‌اید.

10- آخرین نکته‌ای که به عنوان راهنمای سفر به شمال به شما می‌گوییم، رعایت موارد بهداشتی و امنیتی در هنگام سفر است. سعی کنید در رستوران‌های معتبر و تمیز غذا بخورید. همچنین مراقب وسایل شخصی خود در طول سفر باشید. اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌کنید، ایمنی خودرو را کنترل کنید. هنگام رفت و آمد و گردش در مسیرهای پرتردد و شلوغ، هوشیار و دقیق باشید. به این ترتیب اگر به صورت انفرادی یا گروهی سفر کنید، از تمام لحظات سفر خود لذت خواهید برد.

 

سخن آخر

برای سفر به شمال آن هم در دوران نوروز که مسافران این مسیر به بیشترین تعداد می‌رسد، بهتر است مقصد مورد نظرتان را انتخاب و بر اساس موقعیت قرارگیری شهر مورد نظر  بهترین مسیر رسیدن به شمال را برای رفتن انتخاب کنید.

برای کسانی که مقصدشان شرق مازندران است، مسیرهای هراز و فیروزکوه مناسب‌تر و برای مسافران غرب مازندران جاده چالوس انتخاب بهتری است.

البته آزادراه تهران_شمال هم انتخاب خوبی برای کسانی است که دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان به چالوس و غرب مازندران برسند.

آزادراه قزوین_رشت، مسیر امن و سریع برای رسیدن به گیلان زیبا است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا