راهنمای سفر

راهنمای سفر به سمنان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

سمنان یکی از استان های نیمه شمالی کشور محسوب می شود که در کنار تهران قرار گرفته است. شهرهایی مانند شاهرود، گرمسار و دامغان و سمنان در این استان قرار گرفته اند. در این شهرها می توانید انواع و اقسام جاهای دیدنی و تاریخی را مشاهده کنید. اگر از تهران به مشهد سفر کرده باشید احتمالا با این شهرها و استان سمنان آشنایی نسبی داشته باشید. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم راهنمای سفر به سمنان را بیان کنیم و در آن هزینه های سفر به سمنان، تفریحات، هتل ها و… را بررسی کنیم.

 

درباره سمنان

سمنان، مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان سمنان و شهرستان سمنان است که در شمال دشت کویر و جنوب رشته کوه البرز و در مسیر تهران به مشهد قرار دارد. این شهر از شرق با شهرهای دامغان و شاهرود، از شمال با درجزین، مهدی‌شهر و شهمیرزاد و از غرب با سرخه همسایه است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۱۸۵,۱۲۹ نفر در سمنان ساکن هستند.

درباره وجه تسمیه سمنان نظرهای مختلفی وجود دارد، عده‌ای معتقدند که «سیم لام» نام قدیم آن بوده و به دست دو فرزند حضرت نوح (ع) به نام‌های «سیم‌النبی» و «لام‌النبی» شکل گرفته است؛ افرادی که مقبره‌شان در کوه‌های موسوم به پیغمبران قرار دارد. «سیم لام» در اثر گذر زمان به سمنان تغییر یافته است.

سراسر استان سمنان امروزی بخشی از امپراتوری ماد بوده و در متون تاریخی با نام کومش، کومِس یا قومِس ذکر شده است. ضمن اینکه سمنان دوره‌های تاریخی مختلفی را به خود دیده است که از آن جمله می‌توان به حمله مغول‌ها و تخریب‌هایی که به بار آوردند و همین طور رونق و آبادانی در عصر صفوی و قاجار اشاره کرد. وجود آثار تاریخی متعدد، خود گواهی بر قدمت این منطقه به شمار می‌رود.

مسیرهای سفر به سمنان

اگر در تهران زندگی می‌کنید و می‌خواهید از این شهر سفر به سمنان کنید، سه جاده را می‌توانید پیش‌رو بگیرید:

  • آزادراه حرم تا حرم: در این جاده هیچ امکانات رفاهی فراهم نیست، با این حال امنیت و راحتی سفر و رانندگی در آزادراه بسیاری از مسافران را به این سمت می‌کشاند. قبل از اینکه جاده به سمت مشهد حرکت کند، یک خروجی به سمت گرمسار دارد و به بزرگراه امام رضا می‌پیوندد.
  • بزرگراه امام رضا: این جاده هم یکی دیگر از مسیرها برای بازدید از مکان های گردشگری سمنان است. اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید، بزرگراه امام رضا مستقیما از تهران به سمنان راه دارد و کافی است از این جاده به سمت اتوبان امام علی حرکت کنید تا به سمنان برسید.
  • جاده تهران – فیروزکوه: از دیگر جاده‌ها برای سفر از تهران به سمنان است که به دلیل کوهستانی بودن، باید با سرعت کمی در آن حرکت کنید. این جاده از نظر داشتن جاذبه‌های گردشگری نسبت به دو جاده قبلی بهتر است و می‌توانید بین مسیر هم در کنار استراحتگاه‌های بین جاده‌ای توقف کنید.

آب و هوای سمنان

شهر کویری سمنان در تابستان‌ گرم و در زمستان‌ سرد است. به طوری که بیشترین دمای سمنان به ۴۴/۵  و کمترین دمای آن به منفی ۴/۶ درجه سانتیگراد می‌رسد. در واقع موقعیت جغرافیایی این منطقه و طبیعت متنوع آن، باعث شده است، سمنان را به سرزمین کویر، کوهستان و جنگل بشناسند. با وجود همجوار بودن شمالِ این شهر با کوه های البرز از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است و در صورتی که به سمت جنوب سمنان بروید، هوا گرم‌تر می‌شود و آب و هوایی کویری را تجربه می‌کنید.

بهترین زمان سفر به سمنان

اگه دوست دارین بهترین زمان برای سفر به سمنان رو در نظر بگیرین بهتره که بهار رو انتخاب کنین. دلیلش هم اینه که هوای سمنان متغیره، برخی از قسمت‌هاش معتدل و مرطوبه، برخی جاهاش کوهستانی و قسمت‌های جنوبی‌ش هم گرم و خشکه. تابستون اصلا فصل مناسبی برای سفر به سمنان نیست.

جاذبه‌های گردشگری شهر سمنان

قدمت سمنان بسیار زیاد است، به همین دلیل آثار تاریخی فراوانی در آن وجود دارد، ضمن اینکه این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تفریحات متعددی نیز می‌باشد:

دروازه‌ی ارگ سمنان: شاید بتوان مهم‌ترین جاذبه‌ی تاریخی سمنان را که نماد این شهر محسوب می‌شود، دروازه‌ی ارگ دانست، این دروازه قسمتی از ارگ بسیار بزرگ و باشکوهی متعلق به دوره‌ی قاجار است که تمام بخش‌های آن از بین رفته و امروزه تنها دروازه‌اش باقی مانده است. روی دیواره‌های این دروازه نقش‌های زیبا و ظریفی دیده می‌شود و شمال و جنوب آن نماهای متفاوتی دارند.

دریاچه‌ی نمک سمنان: در 8 کیلومتری جنوب سمنان دریاچه‌ی نمکی قرار دارد که بسیار دیدنی است و از جاذبه‌های طبیعی و جذاب این شهر به شمار می‌رود، در کنار این دریاچه یک معدن نمک و در فاصله‌ی کمی از آن سایت تاریخی تپه‌ی دلازیان (هفت تپه) نیز وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

گرمابه پهنه (موزه‌ی اقوام): گرمابه پهنه یا گرمابه‌ی حضرت عنوان حمامی قدیمی در سمنان است که امروزه به موزه‌ی اقوام این شهر تبدیل شده، این حمام در زمان تیموریان و در زمینی به مساحت 1000 متر مربع بنا شد. قسمت زنانه و مردانه‌ی حمام جدا از هم بوده است، این حمام دارای بخش‌های مختلفی از جمله راهروی ورودی، فضای اصلی حمام، خزینه و… بوده و امروزه هر بخش به محلی برای نگهداری از آثار تاریخی ارزشمند و خاصی اختصاص دارد.

خانه‌ی رجبی سمنان: خانه‌ی رجبی یکی از خانه‌های تاریخی شهر سمنان است که در زمان قاجار و به دستور کلانتر وقت استان ساخته شد، به همین دلیل آن را با نام خانه‌ی کلانتر نیز می‌شناسند. خانه‌ی‌ رجبی دارای یک حیاط بزرگ، اتاق‌هایی دورتادور این حیاط، حمام، اتاق مخصوص خدمتکاران، باغچه، اصطبل و… می‌باشد، اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن بادگیر 11 متری است که در جنوب عمارت قرار دارد. این خانه امروزه تغییر کاربری داده و به سفره خانه‌ی سنتی تبدیل شده است.

مسیرهای اصلی تردد در سمنان

حین سفر به سمنان می‌بینید خیابان‌ها، بلوارها و میدان‌های زیادی وجود دارد که با نصب یک برنامه آدرس‌یاب می‌توانید به‌راحتی در این شهر تردد داشته باشید. با این حال خوب است تا نام مهم‌ترین مناطق سمنان را بدانید:

  • بلوار معلم بلوار بسیج: در این خیابان یک هتل قرار دارد.
  • بلوار قائم: یکی از بلندترین خیابان‌های سمنان که یک هتل برای اقامت شما در اینجا راه‌اندازی شده است.
  • خیابان دانشگاه: یکی دیگر از طولانی‌ترین و مهم‌ترین مسیرهای تردد در شهر سمنان است که در اینجا هم یک هتل برای اقامت شما وجود دارد.
  • میدان معلم: از جمله مهم‌ترین میدان‌های شهر است که از طریق آن می‌توانید به سایر قسمت‌ها و جاذبه های گردشگری سمنان دسترسی داشته باشید.
  • بلوار ۱۷ شهریور: یکی از بزرگترین خیابان‌های این شهر محسوب می‌شود.
  • بلوار شهید نوروزی: به این بلوار امیرکبیر هم گفته می‌شود که می‌توانید به سایر قسمت‌های سمنان دسترسی داشته باشید.

سوغات سمنان

کمتر پیش می‌آید که به جایی سفر کنیم و از خرید سوغات آن منطقه غافل شویم؛ به‌خصوص در شهرهایی که علاوه بر صنایع دستی ارزشمند، خوراکی‌های متنوع و خوشمزه‌ای نیز دارند و می‌توان تا مدت‌ها یاد و خاطره آن‌ها را در ذهن نگه داشت. در سفر به استان سمنان این اتفاق را تجربه خواهید کرد و ضمن خرید صنایع دستی معروفی نظیر سفال و سرامیک، نمد، قالی و گلیم، چادرشب ابریشمی و پشمی، چاقوی سمنان، پارچه قلمکار دامغان، پارچه‌های سوزن‌دوزی مهدیشهر و… با انواع و اقسام خوراکی‌های اشتهابرانگیز نیز روبه‌رو خواهید شد.

نان بقسمات از معروف‌ترین سوغاتی‌های سمنان، حلوای سیاه، نان چای، نان شیرمال، آلو و گردوی شهمیرزاد و همین طور لواشک‌ها و نان‌های محلی، فرآورده‌های لبنی (ماست، کشک، کره محلی، چیکو، پنیر، آروشه) مهدیشهر، پسته دامغان از مرغوب‌ترین پسته‌های ایران و دنیا، خربزه‌های شیرین و انارهای سرخ گرمسار و سرخه و… تنها گوشه‌ای از خوراکی‌های دلچسب این خطه از ایران هستند. از مهم‌ترین سوغاتی‌های فصلی شهر کویری سمنان نیز می‌توان به انار، انجیر و بادمجان اشاره کرد.

اقامت در سمنان

اگه دوست دارین با خیال راحت به این استان برین و جاذبه‌های دیدنی اون رو سر فرصت ببینین، لازمه که از نظر جا و رزرو اقامتگاه خیالتون راحت باشه. تو این قسمت دو سه مورد از اقامتگاه‌های استان سمنان رو بهتون معرفی می‌کنم.

هتل جهانگردی سمنان

هتل جهانگردی سمنان اقامتگاهی سه ستاره و باکیفیت در مرکز شهر سمنانه. این هتل خارج از محدوده طرح ترافیک قرار گرفته و دسترسی نزدیکی به جاذبه‌های تاریخی سمنان مثل دروازه ارگ، بازار سمنان و مسجد جامع سمنان داره. هتل جهانگردی سابقه درخشانی در صنعت گردشگری سمنان داره و در سال ۱۳۸۶ مورد بازسازی قرار گرفته.

این هتل با واحدهای اقامتی مجهز خود فضای دلنشین و راحتی رو برای مسافران سمنان مهیا می‌کنه. این هتل دارای خدمات و امکانات ویژه‌ای هست که از بهترین اون‌ها می‌تونیم به پارکینگ، رستوران، تاکسی سرویس، سالن ورزشی، صندوق امانات، خدمات برای معلولین، خدمات تور، خودپرداز، کافی شاپ و سالن کنفرانس اشاره کنیم.

هتل ایثار سمنان

هتل ایثار سمنان یک هتل سه ستاره است که در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده. این هتل یکی از بهترین هتل‌های شهر سمنان محسوب می‌ شه و خدمات و امکانات بسیار زیادی رو به مسافران ارائه می‌ده.

همچنین هتل ایثار در یک منطقه آرام قرار گرفته و یه موقعیت مناسب برای افرادیه که قصد دارن چند روزی به دور از هیاهو و شلوغی شهر باشن. شما می‌تونین انواع اتاق‌های هتل ایثار سمنان را در سفربازی مشاهده و مقایسه کرده و با اطمینان خاطر سفرتون رو برنامه‌ریزی کنین.

رستوران های سمنان

سمنانی‌ها غذاهای محلی متنوعی دارند. ما تعدادی از رستوران‌های خوب شهر را در این راهنمای سفر به سمنان معرفی می‌کنیم. رستوران نقش جهان یکی از رستوران های خوشنام این شهر است. که در کاروانسرای جهانبانی ‏سمنان قرار گرفته است. کاروانسرایی از دوره قاجار که در بافت تاریخی سمنان و در راسته بازار این شهر ‏واقع شده است. شما می‌توانید در رستوران نقش جهان سمنان، انواع غذاهای سنتی را سفارش دهید و نوش‌جان کنید. از دیگر رستوران های خوب سمنان می‌توان به رستوران دارچین اشاره کرد. صرف یک وعده غذای ایرانی (همچون کباب، دیزی سنگی و بورانی بادمجان) با کیفیت، در محیط سنتی و زیبای این رستوران، مطمئنا تجربه دلپذیری را برایتان رقم خواهد زد.

مراکز خرید شهر سمنان

خرید سوغات هر شهر بخش جذابی از سفر به آن شهر است، از میان سوغات سمنان می‌توان انجیر، انگور، پسته، ماست، کشک، نان‌های مختلف مانند فطیر، کماچ و… را نام برد، این سوغات خوشمزه، صنایع دستی سمنان و هر چیزی که نیاز داشته باشید را می‌توانید از مراکز خرید و بازارهای این شهر تهیه کنید، مراکز خریدی همچون مجتمع تجاری  ققنوس، مجتمع تجاری ارگ بردیا، مجتمع تجاری مروارید، مجتمع تجاری سعدی، مجتمع تجاری اسکان، مجتمع تجاری اداری صدف و… .

فرهنگ مردم سمنان

مردم این شهر آرام هستند و به دلیل مهمان‌پذیر بودن، گردشگران زیادی هر سال از جاذبه های گردشگری سمنان دیدن می‌کنند. سمنانی‌ها از نظر پوشش، موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم تفاوت زیادی با سایر مردم ایران ندارند.

بیشتر مراسم آن‌ها در روزهای مذهبی برگزار می‌شود که از جمله باید به مراسمات مذهبی در ماه محرم اشاره کنیم. اما از نظر سایر رسومات مربوط به ایران باستان در ایام نوروز و سایر روزهای سال مثل مردم هستند.

کلام آخر

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به شهر سمنان ارائه دادیم، سمنان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که سفر به آن می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای هر گردشگری باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا