راهنمای سفر

راهنمای سفر به زاهدان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و غذا

زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور است. مردم خونگرم زاهدان شاید دلیل اصلی برای مسافرت به این شهر باشند که از رفتار آنها شگفت زده خواهید شد. شاید با توجه به تبلیغات منفی که در رابطه با این منطقه در رسانه وجود دارد میل زیادی برای سفر به زاهدان نداشته باشید، اما بازدید از تالاب هامون یا بازارهای سنتی زاهدان و جاذبه های طبیعی دیگر در این منطقه مطمئنا از این سفر پشیمان نخواهید شد. البته توصیه می کنیم قبل از هر چیز راهنمای سفر به زاهدان را مطالعه کنید تا با اقامتگاه های زاهدان، هزینه های سفر، غذاها، سوغاتی ها و مسائل دیگر آشنا شوید و یک سفر راخت و بی دردسر را داشته باشید. ما در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این مسائل می پردازیم.

 

معرفی زاهدان

زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان و بزرگ‌ترین شهر این استان است. زاهدان شهری اساطیری است که تا سال ۱۳۱۵ دزداب نام داشته و از مناطق بسیار زیبا و بکر کشور با جاذبه‌های گردشگری فراوان است؛ که به‌دلیل حواشی و شایعات بسیار، مورد کم لطفی گردشگران قرار گرفته است.

برخلاف شایعات، این شهر از امنیت بسیاری برخوردار است و مردمی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد. تجربه‎ بازدید از شهر زیبای زاهدان و همنشینی با مردم خون‌گرمی که عاشق مهمان هستند، با وجود خوراکی‌های محلی و خرید سوغاتی فو‌ق‌العاده از بازار گرم و رنگارنگ، از بهترین تجربه‌های سفر هر گردشگری خواهد بود.

به‌تازگی، به‌دلیل کوشش بسیار راهنمایان گردشگری استان سیتان و بلوچستان و برگزاری تورهای فرهنگی برای گردشگران و راهنمایان، این شهر مورد توجه خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

آب و هوای زاهدان

اگر قصد سفر به زاهدان را دارید، پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به آنجاست. این شهر که در جنوب شرقی ایران و شمال سیستان و بلوچستان قرار دارد با استان‌های خراسان و کشور همسایه پاکستان همسایه است. شهری که به صورت دره‌ای میان کوه‌ها قرار گرفته و همین باعث می‌شود که از موقعیت جغرافیایی خاص و آب و هوایی گرم و خشک برخوردار باشد. اما در بیشترین روزهای سال آب و هوایی معتدل دارد و دی و بهمن ماه روزهای سردی را به همراه دارد.

هتل های پیشنهادی زاهدان

زاهدان هتل های کمی دارد اما همین تعداد هتل هم با امکانات خوبی که دارند حتما شما را راضی خواهند کرد. تعدادی از معروف ترین هتل های زاهدان را معرفی می کنیم:

  • هتل استقلال

هتلی ۴ ستاره که از سال ۱۳۷۷ تا به حال با امکانات مناسب خود از گردشگران و مهمانان پذیرایی می کند. در این هتل امکاناتی مثل سالن ورزشی، کافی نت، فضای سبز، فروشگاه و … اقامتی راحت و بی دردسر را به شما هدیه می دهند.

  • هتل صالح

هتلی دو ستاره در مرکز شهر که دسترسی راحتی به  فرودگاه، جاذبه های دینی و مراکز خرید دارد و با امکاناتی خوب از شما پذیرایی می کند.

  • هتل امین

هتلی دو ستاره که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و به خاطر موقعیت مرکزی اش به دانشگاه، فرودگاه و ترمینال فاصله ی کمی دارد.

  • هتل جهانگردی

این هتل سه ستاره در فاصله کمی از بازار، فرودگاه و ایستگاه راه آهن قرار دارد و همیشه سعی کرده تا با ارائه ی خدماتی عالی مسافران را راضی نگه دارد.

اطلاعات ضروری زاهدان

کد زاهدان: ۰۵۴

فاصله از تهران: ۱۴۹۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۱۶ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

حمل و نقل عمومی در زاهدان

اگر بخواهید از تهران و با سفر زمینی خود را به زاهدان برسانید، باید بدانید که مسیر نسبتا طولانی در پیش خواهید داشت.  در سفر زمینی و با اتومبیل شخصی بیشتر از ۱۶ ساعت در مسیر خواهید بود. در صورتی که خواهان سفر به این شهر با هواپیما هستید، بد نیست بدانید که اگر با هواپیما این مسیر را طی کنید تنها در حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه در آسمان خواهید بود. البته این را هم باید اضافه کرد که حین گشت و گذار در زاهدان، در صورتی که ماشین شخصی به همراه نداشتید، بهترین گزینه دسترسی به اتوبوس‌های خط واحد و البته تاکسی‌های گردشی نیز است. شایان ذکر است که این شهر فاقد مترو است.

بهترین غذاهای زاهدان

نمی شود درباره راهنمای سفر به زاهدان حرف زد و اسمی از بهترین غذاهای این شهر نیاورد. فرهنگ خاص و تاریخی پربار به خوبی خود را در جاذبه ها و البته غذاها منعکس کرده است با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای زاهدان آشنا شوید:

  • اوجیزک

این غذا یک جور آبگوشت محلی سیستان است که البته در آن هیچ گوشتی به کار نمی رود و شباهت زیادی به اشکنه دارد. نکته ی خاص این غذا ادویه ی محلی به اسم اچار است که طعم و مزه ای منحصربفرد به غذا می دهد، ادویه ای که از پیاز، آرد گندم و زردچوبه تهیه می شود و در آخر به شکل خمیر دایره‌ای کوچک خشک می شود تا با اضافه شدن به آبگوشت و خورش‌ها طعم غذا را از این رو به آن رو کند!  برای تهیه اوجیزک به غیر از ادویه آچار از موادی مثل گوجه، روغن، پیاز، آب، سیب‌زمینی هم استفاده می شود.

  • دوغ برک

در فرهنگ غذایی سیستان دوغ نقش مهمی ایفا می کند به طوری که وقتی به خانه ی افراد محلی می روید احتمال اینکه از شما با دوغ پذیرایی کنند بسیار زیاد است پس تعجب برانگیز نیست که با این نوشیدنی غذاهای خوشمزه ی زیادی درست شود. اسم یکی از این غذاها دوغ برک است که با دوغ، آرد، زردچوبه، فلفل، نمک و روغن آماده می شود.

  • املت سوزی

این غذای سنتی با گیاه «سوزی» درست می شود البته در مواردی می‌توان اسفناج را جایگزین سوزی کرد هرچند که خوشمزگی این املت به خاطر گیاه سوزی آن است. این املت با پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، سیر، نمک، فلفل و روغن درست می شود و طعمی خارق العاده دارد.

  • لنجو

در راهنمای سفر به زاهدان جاذبه های این شهر اهمیت زیادی دارند. در میان بهترین غذاهای زاهدان غذاهای دریایی هم جایگاه ویژه ای دارند یکی از این غذاهای دریایی لنجو است که در واقع یک جور ماهی آب پز به شمار می رود. برای درست کردن این غذا از دوغ محلی، پیاز، روغن، ماهی، زردچوبه، فلفل، نمک و آچار استفاده می شود و در واقع ماهی به همراه دوغ و مواد دیگر آب پز می شود.

راهنمای سفر به زاهدان

شهر زاهدان دارای یک فرودگاهی بین‌المللی است و همه روزه به شهرهای تهران، مشهد، چابهار و شیراز پرواز دارد. به‌دلیل فاصله زیاد این شهر از تهران، سفر هوایی گزینه مناسبی است.

سفر جاده‌ای به زاهدان، با توجه به طولانی بودن مسیر، گذر از شهرهای بین راه و طبیعت جاده‌ای بکر و زیبا، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر به سفر جاده‌‎‌ای علاقه دارید، سفر به زاهدان با توجه به گذر از شهرهای اصفهان، یزد و کرمان و طبیعت جاده‌ای بکر و زیبا، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

سفر جاده‌ای با استفاده از اتوبوس نیز امکان‌پذیر است. اتوبوس‌های تهران به زاهدان همه روزه از مبدا پایانه جنوب حرکت می‌کنند. زاهدان ایستگاه قطار نیز دارد، سفر با قطار از تهران به زاهدان همه روزه ساعت ۱۲ ظهر انجام می‌شود.

مراکز خرید و بازارهای زاهدان

زاهدان را با بازارهای رنگارنگ محلی و سنتی‌اش هم می‌شناسند. مثلا برای خرید سوغات زاهدان، می‌توانید راهی چهار راه و بازار رسولی شوید و از بزرگ‎ترین مراکز خرید این شهر دیدن کنید. در این مرکز خرید  ارزان‎ترین و با کیفیت‎ترین سوغاتی‎ها را از آنجا می‎توانید تهیه کنید. همچنین سری به بازارچه سرپوشیده‎ زاهدان بزنید یا گشتی هم در بازار بزرگ شهر زاهدان بزنید و هر چه دلتان می‌خواهد را خریداری کنید. اگر هم عاشق بازارگردی میان مراکز خرید لوکس و مدرن هستید به سراغ مجتمع هامون در زاهدان بروید و اجناس زیبا و باکیفیتی را برای خود بخرید و با خود ببرید.

جاذبه های زاهدان

سیستان و بلوچستان استانی جذاب اما ناشناخته است که به خاطر ناآگاهی، کمی تصویر آن مخدوش شده اما کافیست سفری به این استان و البته شهر زاهدان ترتیب دهید تا تحت تاثیر جاذبه های منحنصربفردش قرار بگیرید، تعدادی از جاذبه های زاهدان را در زیر معرفی می کنیم:

  • مسجد زرنج زاهدان

قدمت این مسجد به قرن اول هجری قمری برمی گردد و این طور که می گویند توسط عبدالرحمن بن سمره از حاکمان وقت عرب، در رو‌به‌ روی زندان زرنج ساخته شده است. این مسجد دو مناره دارد که یکی از آن ها کهن و دیگری از مس پوشیده شده است و یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی زاهدان به شمار می رود.

  • مسجد شاه علی

ساخت این مسجد به اواسط قرن نهم هجری قمری برمی گردد، مسجدی تاریخی با معماری جذاب و دیدنی. در این مسجد دو لوح وجود دارد که بر روی یکی از آن ها نام بانی سازنده‌ ی مسجد، شاه علی حکاکی شده و دیگری هم یادبود فوت امیرغیاث‌الدین محمد کیانی، از خاندان ملوک سیستان است.

  • خانه ایوبی

این خانه تاریخی در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و امروز آینه ای تمام نما از سبک زندگی و معماری گذشتگان است. امروز دیگر کسی در این خانه زندگی نمی کند و بعد از مرمت های بسیار به کارگاه هنرهای سنتی زاهدان تبدیل شده است.

  • کاروانسرای نصرت آباد

در جاده‌ شهرستان زاهدان به شهرستان بم، بقایای کاروانسرایی قدیمی به چشم می خورد، کاروانسرایی با معماری جذاب که به کاروانسرای نصرت آباد معروف است و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

  • تالاب هامون زاهدان

در مرز استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان، تالابی فصلی دیده می شود که به تالاب هامون پوزک معروف شده است. این تالاب حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد اما فقط ۳۵۰ کیلومتر آن در کشور ایران است و یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی زاهدان است. این تالاب از ترکیب سه تالاب هامون پوزک، هامون صابری و هامون کوه خواجه، شکل می گیرد.

  • روستای تمین زاهدان

روستایی با چشم اندازهای جذاب، آب و هوای عالی، تاریخی بلند و آب و هوایی خوب که یکی از محبوب ترین جاذبه های زاهدان است. معماری صخره ای این روستا را تبدیل به جاذبه ای منحصربفرد کرده که نمونه ی آن در کمتر جایی از ایران پیدا می شود.

  • موزه پست و ارتباطات زاهدان

ماجرای ساخت بنای این موزه به سال ۱۳۱۱ برمی گردد در آن زمان با استفاده از خشت خام و آجر عمارتی به سبک و معماری بومی کویری ساخته شد. این بنا که در ابتدا اداره پست و تلگراف سیستان و بلوچستان بود امروز بعد از مرمت به موزه پست و ارتباطات تبدیل شده است.

هزینه‌ های سفر به زاهدان

برای سفر به زاهدان، نگران هزینه‌ها نباشید. با هر بودجه‌ای می‌توان به زاهدان سفر کرد و در مقایسه با دیگر قطب‌های گردشگری کشور، زاهدان شهر گران و پر هزینه‌‌ای نیست. در ادامه با بررسی هزینه‌های اقامتگاه و خورد و خوراک، می‌توانید نوع سفر خود و بودجه‌تان را تعیین کنید.

هزینه خورد و خوراک در زاهدان

به‌دلیل وجود شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، زاهدانی‌ها غذاهایی متفاوت با مواد اولیه محلی و خاص خود دارند. غذاهای محلی زاهدان بسیار خوشمزه و هوس‌انگیز هستند و هر شخص در طول زندگی خود حداقل برای یک بار باید لذت این غذاها را امتحان کند؛ پس در سفر به زاهدان فست‌فود و غذاهای معمولی همیشگی را فراموش کنید.

هزینه خورد و خوراک، مانند دیگر شهرها، کاملا بستگی دارد به اینکه چه رستورانی و چه نوع غذایی را انتخاب می‎کنید. فلافل و سمبوسه و دیگر غذاهای خیابانی ارزان هستند؛ ولی قیمت غذاهای پر حجم‌تر در رستوران‌های لوکس به تبع بالاتر خواهد بود.

قیمت غذا در بهترین رستوران‌های زاهدان‎‎، به نسبت بسیار مناسب‌تر از پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ است.

سوغات زاهدان

هنرمندان زاهدانی می‌کوشند تا واقعیات زندگی، محیط، طبیعت، مردم، باورها و رسوم قوم‌شان را در آثار ارزشمند خود به نمایش بگذارند.

هنرمندان زاهدانی می‌کوشند تا واقعیات زندگی، محیط، طبیعت، مردم، باورها و رسوم قومشان را در آثار ارزشمند خود به نمایش بگذارند. به همین جهت، عمده‌ترین سوغاتی زاهدان هنرهای سنتی و صنایع دستی است که زیورآلات سنتی، گلیم، پشتی و جاجیم، سیاه‌دوزی، حصیربافی، جواهر و زرگری، سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، قالی، سفال و آویزهای دیواری را شامل می‌شود. از خوراکی‌های خوشمزه سوغات زاهدان می‌توان انواع نان محلی و شیرینی و محصولات خرما، مرکبات، میوه‌های گرمسیری، انواع ماهی و میگو و لابستر و ترشیجات محلی را نام برد. در زاهدان پوشاک و محصولات بهداشتی با کیفیت را می‌توانید به مناسب‌ترین قیمت ممکن پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا