راهنمای سفر

راهنمای سفر به رشت ۱۴۰۳ + لیست مکان های دیدنی بکر گیلان

رشت یکی از شهرهای دیدنی و محبوب ایران در شمال کشور محسوب می شود که مرکز استان گیلان است. این شهر زیبا همیشه با غذاهای خوشمزه و متنوعش شناخته می شود. به قول گردشگران ایرانی که به رشت سفر می کنند همیشه در سفر به رشت چیزی برای کشف کردن است و هیچگاه این شهر زیبا و مردمان خونگرمش قدیمی نمی شوند. برای سفر به این شهر بهتر است راهنمای سفر به رشت را مطالعه کنید تا بتوانید با فرهنگ مردم، آداب و رسوم، تاریخچه، سوغاتی، هزینه های سفر، اقامتگاه ها، بهترین جاهای دیدنی و بازارهای رشت آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این موارد می پردازیم تا با اطلاعات جامع و کامل یک سفر به یاد ماندنی را تجربه کنید.

 

معرفی رشت

رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمالی ایران است که به شهر باران شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران، رشت است که دارای جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی است. این شهر بارانی علاوه بر دارا بودن قدمت دیرینه، فرهنگ کهن و اصیلی نیز دارد که بر جذابیت‌های آن افزوده است. اگر قصد سفر به گیلان را داشته باشید، بدون شک رشت یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری خواهد بود. غذاهای محلی، صنایع دستی، طبیعت بکر و تاریخ کهن همگی شما را به بازدید از این شهر شمالی ترغیب خواهد کرد.

تاریخچه شهر رشت

 شهر زیبای رشت در سال 1004 در دوره حکومت شاه عباس به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد. این شهر در دوره شاه عباس یکی از مراکز معاملات ابریشم و نوغان بوده است و بسیار مورد توجه تجار روسی، ایرانی، اروپایی و یونانی قرار گرفته و پس از این دوره این شهر بسیار پیشرفت کرده است. شهر رشت در گذشته به نام های دارالمرز، دارالامان، رشت بازار و وارنا معروف بوده است.

سفر به رشت

برای سفر از تهران به رشت می توانید از ماشین شخصی ، اتوبوس ، قطار و هواپیما استفاده کنید.

  1. سفر با ماشین شخصی : فاصله رشت تا تهران حدود 320 کیلومتر است
  2. سفر با اتوبوس : این فاصله هم همانند ماشین شخصی همین مسافت را دارد
  3. سفر با قطار : مسیر ریلی تهران-قزوین-رشت یکی از جدیدترین و راحت ترین گزینه ها برای سفر است.
  4. سفر هوایی:فرودگاه سردار جنگل رشت : فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل در رشت واقع شده و پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه انجام می‌شود. پروازهای داخلی : از شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، مشهد، و پروازهای مستقیم به رشت وجود دارد.

اطلاعات ضروری رشت

کد تماس به رشت: ۱۳۱

فاصله از تهران: ۳۲۶ کیلومتر

مدت سفر زمینی از تهران: ۴ ساعت

بهترین زمان سفر به رشت

درست است که هوای رشت در اکثر اوقات بارانی‌ست، اما در تابستان‌هایش خیلی اینطور نیست! آب و هوای شرجی رشت در تابستان برای برخی از مسافران آزاردهنده‌ست و زمستان‌های نسبتا سردی هم دارد. برای همین بهترین فصل سفر به رشت بهار و پاییز است؛ آب و هوای معتدل و خوب و زیبایی رشت در این فصول دیدن دارد.

خورد و خوراک در رشت

رشت که در یونسکو با عنوان شهر خلاق در خوراک‌شناسی نامیده شده است دارای انواع غذاهای محلی، آش، شیرینی، نان و ترشی‌ها است. رستوران محلی شور کولی، رستوران حسن رشتی، رستوران اردشیر و بابک برخی از رستوران‌های معروف شهر رشت هستند که غذاهای گیلانی بی‌نظیری را سرو می‌کنند. بدون شک شکم‌گردی یکی از جاذبه‌های اصلی این منطقه خواهد بود که با سفر به این شهر نباید از دست بدهید.

برای آشنایی با این رستوران‌ها می‌توانید از کجارو به بررسی رستوران‌ های رشت بپردازید. همچنین جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط شهر چرخ‌دستی‌های فروش غذا قرار دارند که قیمتی بسیار ارزان‌تر از رستوران‌ها خواهند داشت. به‌طور میانگین هزینه هر وعده غذا در این شهر از ۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان متناسب با نوع رستوران می‌توان در نظر گرفت.

هزینه‌ های سفر به رشت

بدون شک اسکان و اقامت مهم‌ترین بخش هزینه‌های سفر خواهد بود. در شهر رشت هتل‌های متعددی در نقاط مختلف با امکانات و خدمات مناسبی قرار گرفته است. شما می‌توانید از میان هتل‌های پنج ستاره تا یک ستاره متناسب با انتظارات خودتان بهترین محل اقامت را انتخاب کنید. هتل پامچال، غدیر، اردیبهشت و … برخی از هتل‌های این شهر شمالی هستند که پذیرای گردشگران خواهند بود.

آداب و رسوم شهر رشت

در شهر رشت نیز مانند همه‌ی شهرها در روزهای مختلف سال مراسم و آیین‌های خاصی برگزار می‌شود. محبوب‌ترین این مراسم‌ها به صورت زیر است:

  • عروس گوله: این مراسم قبل از آغاز عید نوروز و سال نو برگزار می‌شود.
  • قاشق زنی: این مراسم در چهارشنبه سوری برگزار می‌شود.
  • شال اندازی: این مراسم در چهارشنبه سوری برگزار می‌شود.
  • کشتی گیله مردی: این مراسم در تابستان و مراسم عروسی برگزار می‌شود.
  • نارنج زنی: این رسم یکی از کارهایی است که در مراسم عروسی انجام می‌شود.
  • عزاداری و تعزیه خوانی: این مراسم با رسوم مردم رشت در ایام عزاداری انجام می‌شود.

سوغات رشت

رشت همچنین با بازارهای متنوع و محصولات دست‌ساز مانند قالی‌های دست‌بافت و هنرهای مرتبط با چوب و چرم شهرت دارد. گردشگران می‌توانند در این بازارها به خرید اقلیمی‌های منحصر به فرد بپردازند.

رفت و آمد در رشت

اتوبوس و تاکسی وسایل نقلیه عمومی فعال در رشت هستند. البته که این روزها از تاکسی‌های اینترنتی هم برای تردد در شهر می‌توانید استفاده کنید.

جاذبه های دیدنی رشت

شهر رشت که در دل طبیعتی سرسبز قرار گرفته است. در قلب منطقه‌ای که سابقه‌ی تاریخی‌اش به دوران باستان بازمی‌گردد، به لحاظ جاذبه‌های گردشگری چنان غنی و پربار است که در سفرهای مکرر می‌توان دیدنی‌های تازه‌ای در آن کشف کرد.

ما در اینجا تنها به شمار معدودی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر خاطره‌ساز اکتفا می‌کنیم تا پیش از سفر با فضای کلی شهر آشنا شوید.

باغ محتشم رشت

این باغ یکی از اصلی‌ترین پارک‌های شهر رشت است و در سال 1240 توسط اکبر خان بیگلربیگی ساخته شده است که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های رشت محسوب می‌شود.

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهرستان رشت میباشد که با مناظر طبیعی خیره‌کننده و فضایی آرام و دل‌انگیز، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. این دریاچه در فاصله کمی از شمال شرقی رشت واقع شده و یکی از مقصدهای محبوب برای گردشگری و تفریح می باشد.

موزه میراث روستایی گیلان

این موزه با بقیه‌ی موزه‌هایی که دیده‌اید فرق دارد و در فضای باز است. خانه‌هایی با معماری متفاوت، و قسمت‌های جذابی مانند محل پرورش کرم ابریشم، کارگاه آهنگری و تنورهای نان‌پزی در موزه میراث روستایی گیلان قرار گرفته‌اند تا با آداب و رسوم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

سبزه میدان رشت

اگر جایی برای نشستن و شطرنج بازی کردن می‌خواهید حتما سری به سبزه میدان رشت بزنید و از منظره زیبای آن لذت ببرید.

دریاچه سراوان

سراوان یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای استان گیلان در شمال ایران میباشد. دریاچه سراوان واقع در شهرستان رشت واقع شده و از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این منطقه به شمار می‌آید. این دریاچه کوچک و زیبا دارای آبی فیروزه‌ای و آرام است که از زیبایی‌های طبیعی این منطقه استفاده می‌کند.

منطقه ساحلی حاجی بکنده

یکی از دیدنی‌ترین ساحل‌های نزدیک به رشت، ساحل حاجی بکنده در ۴۰ کیلومتری شهر است. در ساحل شنی آن می‌توانید بنشینید و صید ماهی‌گیران را ببینید و ماهی‌های تازه بخرید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در تاریخ معاصر ایران، نام دلیرانی چون میرزا کوچک‌ خان همیشه می‌درخشد. خانه‌ی او در شهر رشت نیز، یادگاری زنده از این مرد بزرگ است. باید بدانید این بنا جزو قدیمی‌ترین آثار معماری باقی‌مانده در شهر نیز محسوب می‌شود. در این خانه‌ی دو طبقه از دالان‌هایی تو در تو می‌گذرید و به اتاق‌های مختلفی می‌رسید. در هر گوشه‌ی آن نیز اثری از لوازم زندگی و مبارزه‌ی میرزا خواهید یافت. از پله‌ها که بالا بروید به ایوان طبقه‌ی دوم می‌رسید. در این طبقه نیز آثار اهدایی به این خانه-موزه نگهداری می‌شود. برای رسیدن به آن‌جا وارد خیابان استادسرا شوید. پس از آن با اندکی سؤال به این بنا خواهید رسید.

  • هزینه ورودی: نفری ۵ هزار تومان | فاصله تا مقصد بعدی: ۷ تا ۱۰ دقیقه با خودرو

تالاب عینک

بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران، و دومین تالاب بزرگ استان گیلان، تالاب عینک نام دارد که در قلب شهر رشت واقع است و یکی از مکان‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود.

پرواز دسته‌جمعی پرندگان بر فراز این تالاب پهناور و تماشای پوشش گیاهی اطراف آن از زیباترین مناظری است که در مسیر سفر به شهر رشت تجربه خواهید کرد.

عمارت کلاه فرنگی

این مقصد از برنامه سفر رشت قدری با موقعیت فعلی شما فاصله دارد. پس برای رسیدن به آن بهتر است با خودروی خود یا با تاکسی به‌ طرفش حرکت کنید. عمارت کلاه فرنگی در خیابان ملت و در جنوب پارک شهر قرار دارد. این بنا متعلق به دوران قاجار است و حاکم وقت دستور ساختش را داده. شاید ظاهر بیرونی عمارت کلاه فرنگی شما را به اشتباه بیندازد و خیال کنید با بنایی دو یا سه طبقه مواجه‌اید. اما وقتی داخل آن می‌شوید، بهت‌زده خواهید شد؛ چرا که این ساختمان در ۴ طبقه ساخته شده.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی: ۵ دقیقه با خودرو

میدان شهرداری رشت

میادین اصلی همواره قلب تپنده‌‌ی شهرها بوده‌اند، جایی که می‌توان ضربان زندگی شهری در آن حس کرد. مجموعه‌ی میدان شهرداری رشت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نماد شهر رشت برج ساعت است که بر فراز عمارت شهرداری بنا شده و با صدای زنگی که هر ساعت به گوش می‌رسد گویی خیال شهروندان را آسوده می‌کند که نبض این شهر هنوز می‌زند.

قدم‌زدن در محوطه‌ی میدان و کمی درنگ برای شنیدن صدای زنگ برج ساعت تجربه‌ی متفاوتی خواهد بود. در ضمن، اگر مسیرتان به میدان شهرداری افتاد، از دیدن سبزه‌میدان نیز که در نزدیکی میدان شهرداری است غافل نشوید.

حمام حاجی

گذر بادی الله محله‌ی ساغری سازان در خود گنجی دیدنی را پنهان کرده است. وقتی به ورودی کوچه‌ی تحویلی می‌رسید، ساختمانی قدیمی با کاشی‌کاری‌ خاص به چشم‌تان می‌خورد. با وجود قدمت دو قرنی این بنا، هنوز هم نقش پهلوانان ایرانی بر سردر آن تکیه داده. این فرصت را غنیمت بشمارید و با گنجاندن عکاسی در برنامه‌ سفر رشت، این صحنه را به سوغات ببرید.

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا مقصد بعدی ۵ دقیقه پیاده و ۲ دقیقه با خودرو

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم یکی از مکان‌های متبرک و معنوی در شهر رشت میباشد که جاذبه‌ی زیارتی بسیاری برای مردم و گردشگران دارد.

این مکان در قلب شهر رشت واقع شده و دارای آرامگاهی متبرک می‌باشد که محل عبادت و زیارت مردم و زائران میباشد. آرامگاه امامزاده هاشم با معماری زیبا و قدیمی، جاذبه‌ای متمایز برای زائران دارد.

این مکان مقدس و معنوی با فضایی آرام و دلنشین، مکانی است برای تفکر، دعا و زیارت که هر ساله مورد توجه مسلمانان و علاقه‌مندان به فضای معنوی و مذهبی قرار می‌گیرد.

بازار بزرگ رشت‌

بازارهای سنتی همیشه بهترین مکان برای آشنایی نزدیک بافرهنگ بومی یک منطقه هستند. بازار بزرگ رشت  که در دوره‌ی قاجار یکی از مراکز مهم بازرگانی به شمار می‌آمد، یکی از جذاب‌ترین جلوه‌های سنتی و فرهنگی گیلان را به مسافران عرضه می‌کند.

انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، خوراکی‌های محلی، ترشیجات خانگی، بوی ماهی و سیر و رایحه‌ی سبزیجات تازه، در میانه‌ی هیاهوی مشتریان و فروشندگان، روح زندگی را در رگ‌های  این شهر جاری می‌کند.

بی‌دلیل نیست که برخی از فیلمسازان ایرانی  برای بخشیدن زیبایی بصری به آثار خود،  و ارائه‌ی تصویری زنده از فرهنگ گیلکی به مخاطب خود، راسته‌های بازار بزرگ رشت را انتخاب کرده‌اند. کاروان‌سراهای تاریخی این بازار بافت یگانه‌ای به این مکان دیدنی بخشیده‌اند.

محله و بقعه‌ خواهر امام

حالا که تا بلوار مطهری آمده‌اید بد نیست برنامه سفر خود به رشت را با معنویت پیوند بزنید. پس اگر مایل بودید به آرامگاه خواهر امام نیز قدم بگذارید. این مقبره به خواهر امام هشتم شیعیان نسبت داده می‌شود و همچنین در کتب تاریخی نیز از آن یاد شده است.

  • هزینه ورودی:‌ رایگان | فاصله تا جاذبه‌ی بعدی: ۵ دقیقه پیاده و ۲ دقیقه با خودرو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا