راهنمای سفر

راهنمای سفر به جزیره هرمز ۱۴۰۳ + لیست مکان های دیدنی بکر هرمز

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر جنوب کشور است که فاصله بسیار کمی با جزیره قشم دارد و اکثر مسافرانی که به قشم سفر کرده اند از جزیره هرمز هم دیدن می کنند. به طور کلی با توجه به امکانات کمتر جزیره هرمز نسبت به جزایر کیش و قشم، کمتر کسی فقط به قصد دیدن جزیره هرمز و اقامت در این جزیره به آن سفر می کند. اما شما می توانید با برنامه ریزی درست و مطالعه کامل راهنمای سفر به جزیره هرمز شناخت بهتری نسبت به این جزیره داشته باشید و یک سفر رویایی را تجربه کنید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی مسائل مختلف پیرامون هرمز می پردازیم.

 

هرمز کجاست؟

یکی از سوال ها کاربرها این است که هرمز کجاست؟  در پاسخ باید به شما بگوییم که جزیره هرمز در هشت کیلومتری بندرعباس  قرار دارد و با خلیج فارس هم ۴۲ کیلومتر فاصله دارد. این جزیره یکی از زیباترین جزایر جنوبی ایران به حساب می آید که به بهشت زمین شناس ها، هم معروف است.  نقشه هرمز بر اساس نقشه های توپوگرافی شبیه یک مخروط ناتمام است و این جزیره دارای ارتفاعات صخره ای، کوه، ساحل و دشت است و وجود ارتفاعات مختلف در سطح جزیره، مناظر بکر و دیدنی را به وجود آورده است. به خاطر  چشم اندازهای زیبای طبیعت گردی امروزه یکی از مناطق محبوب گردشگری ایران، به حساب می آید.

آب‌وهوای جزیره هرمز

قبل از سفر به جزیره هرمز خوب است که درباره آب‌وهوای هرمز بدانیم تا با آگاهی و برنامه‌ریزی مناسب، برنامه سفر را بچینید. هرمز در جنوب ایران و همسایه بندرعباس و جزیره قشم است. اینجا هم مانند سایر نقاط جنوبی کشور تابستان‌های طولانی دارد و اغلب از زمستان در آن خبری نیست.

دمای هوای تابستان‌هایش و مخصوصاً ماه مرداد به بیش از ۴۶ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا به بیشترین حد خود می‌رسد. در عوض آب‌وهوای جزیره هرمز در پاییز و زمستان و بهار معتدل است.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

خوش آب و هوا باشد یا ارزان؟ مسئله این است! بهترین زمان سفر به جزیره هرمز برای همه یکسان نیست. یکی بهترین زمان را برابر با بهترین آب و هوا تعریف می‌کند و دیگری بهترین زمان سفر را با ارزان‌بودن مخارج سفر تخمین می‌زند. بنابراین اگر با گرمای هوا مشکل دارید، پیشنهادمان این است از اوایل پاییز تا اواخر فصل بهار را برای سفر به هرمز برنامه بچینید. در این ایام، اغلب هوا معتدل است.

اگر هم با گرمای هوای جزیره و رطوبت زیاد آن مشکلی ندارید، تابستان را برای سفر انتخاب کنید تا هم از خلوتی جزیره بهره ببرید و هم تجربه یک سفر ارزان به جزیره سرخ هرمز زیر دندانتان مزه کند.

آداب و رسوم مردم جزیره هرمز

بیشتر مردم جزیره هرمز مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند مردم در این جزیره به زبان فارسی صحبت می‌کنند و گویش آن‌ها تلفیقی از گویش بندری و مینابی است. شما در سخن مردمان این شهر واژگانی از زبان‌های هندی، عربی، انگلیسی، هلندی و پرتغالی را مشاهده می‌کنید.

اغلب مردم این شهر به ماهیگیری مشغول هستند و علت آن قرارگیری این جزیره در میان آب‌های خلیج فارس است. در سال‌های گذشته به دلیل حضور گردشگران بسیار در این منطقه شغل‌های دیگری نظیر صنایع دستی رونق گرفته است. از آداب و رسوم کهن این منطقه زیبا و تاریخی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراسم قبله دعا: این مراسم دعا در ایام خشکسالی برای بارش باران انجام می‌شود.
  • عید نوروز: در گذشته به این عید بیشتر توجه می‌شد اما به دلیل قرار گرفتن این جزیره در نزدیکی خلیج فارس تاثیر فرهنگ کشورهای عربی در این منطقه باعث شده برگزاری عید نوروز کمرنگ‌تر شود.
  • چهارشنبه سوری: با توجه به این که مردم این منطقه نوروز را جشن می‌گیرند ولی اثری از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری قبل از عید در این منطقه نیست.
  • روز دمور: در شهر رودان این جزیره قبل از عید نوروز مردم برای خوردن ناهار با خانواده به باغ‌ها و نخلستان‌های اطراف می‌روند و تابی به دو درخت خرما می‌بندند که به آن دمور گفته می‌شود. 
  • روز نوروز مرده‌ها: در روستای سیاه مغان مردم یک هفته قبل از شروع سال سفره‌ای در خانه خود با کمک دوستان و اقوام برپا می‌کنند که به آن نوروز مردها گفته می‌شود. این سفره برای یادبود اموات است و در سفره خیراتی برای اموات گذاشته می‌شود.
  • جشن‌های مذهبی: جشن‌های مذهبی مانند میلاد ائمه، تولد پیامبر و … در این جزیره به باشکوهی برگزار می‌شود.

چگونه به هرمز برویم؟

یکی دیگر از سوال های کاربرها این است که چگونه به هرمز برویم؟ و راه دسترسی رسیدن به جزیره  با چه حمل و نقلی امکان پذیر است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که  برای رفتن به هرمز، شما دو راه را پیش رو دارید. یکی می توانید از جزیره قشم  استفاده کنید و در اسکله بندر ذاکری با قایق های تندرو به هرمز بروید و یکی دیگر این که  از طریق اسکله شهید حقانی از  بندر عباس با استفاده از اتوبوس های دریایی به جزیره هرمز برسید.

سفر به جزیره هرمز با هواپیما

همان طور که گفته شد شما از طریق دو منطقه یعنی جزیره قشم و شهر بندر عباس می توانید به هرمز سفر کنید. اگر می خواهید در کوتاه ترین زمان به جزیره هرمز برسید بهتر است سفر به قشم یا بندرعباس را با هواپیما داشته باشید. و بخشی از این مسافت را هوایی طی کنید. جزیره هرمز فرودگاه ندارد و اگر سفر هوایی مدنظر شما است باید بلیط سفر به مقصد بندرعباس و یا جزیره قشم را تهیه کنید.

از هر دو منطقه بندرعباس و قشم گزینه سفر دریایی را پیش رو دارید که شناورهای دریایی  و یا همان اتوبوس دریایی را باید استفاده کنید. مسافت بندرعباس به هرمز با اتوبوس دریایی کمتر از مسافت قشم به هرمز است و حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد. اگر دوست دارید سفر دریایی بیشتری داشته باشید و از طبیعت زیبای خلیج فارس لذت ببرید، می توانید از قشم به هرمز بروید که دو ساعت پنجاه دقیقه از اسکله بندر ذاکری تا هرمز زمان می برد.

سفر زمینی به هرمز با قطار و یا اتوبوس

سفر زمینی به هرمز با قطار و اتوبوس هم امکان پذیر است. در سفر زمینی باید بلیط اتوبوس یا قطار را به مقصد شهر بندرعباس تهیه کنید. اگر از مبدا تهران حرکت می کنید حدودا ۱۵ ساعت زمان را باید سپری کنید تا به شهر بندرعباس برسید. از ترمینال مسافربری به سمت اسکله شهید حقانی باید بروید و از آنجا بلیط های اتوبوس دریایی  جزیره هرمز را تهیه کنید و با سپری کردن ۳۰ دقیقه زمان به هرمز برسید. سفر زمینی هم جذابیت های خودش  را دارد و در طول مسیر از دیدن مناظر جاده می توانید لذت ببرید. برای کاهش هزینه ها سفر، بسیاری از مسافرها گزینه یِ سفر زمینی را انتخاب می کنند.

جاهای دیدنی جزیره هرمز

بخش مهم سفر به جزیره هرمز، بازدید از جاذبه ها و مکان  های دیدنی آن است. این جزیره کوچک، خود را به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است، جایی که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای گردشگران خارجی نیز جاذبه دارد. برخی از جاهای دیدنی هرمز عبارتند از:

دره رنگین کمان هرمز

دره رنگین کمان هرمز بدون شک، جزء خاص ترین دیدنی های جزیره هرمز به حساب می آید. این جاذبه فراموش نشدنی در جنوب غربی جزیره واقع شده و چشم انداز آن شما را به تپه ها و دره هایی از خاک رنگارنگ می کشاند. از رنگ زرد و مشکی گرفته تا نقره ای و قرمز، این دره به شما چشم اندازی منحصر به فرد از زیبایی های جزیره هرمز ارائه می دهد.

فرش خاکی هرمز

فرش خاکی هرمز یکی از دیدنی های جزیره است. خاک های رنگارنگ این منطقه به هنرمندان بومی فرصت طراحی و ایجاد فرش هایی با طرح های متنوع را داده است. این فرش ها با طرح های منحصر به فرد و زیبا، از جاذبه های برجسته جزیره هرمز به حساب می آیند. بهترین زمان برای مشاهده این فرش ها، در نوروز و روزهای جشن خلیج فارس در اردیبهشت ماه است که جشنواره سالانه در هرمز برگزار می شود.

دره سکوت هرمز قشم یا غار مراقبه

دره سکوت هرمز قشم یا غار مراقبه یکی از جاذبه های گردشگری خاص جزیره هرمز است. این دره به دلیل ویژگی منحصر به فرد خود به نام “سکوت” شناخته می شود. در این دره، هیچ صدایی شنیده نمی‎شود و این ویژگی باعث ایجاد حس آرامش مطلق در این محیط می شود. غار مراقبه در این دره، تنها غار سه  طبقه ایران است و به عنوان یک گزینه محبوب برای گردشگران هرمز محسوب می شود. این غار به عنوان مکانی برای مراقبه و خالی کردن ذهن از انرژی های منفی معروف است.

ساحل نقره ای هرمز

ساحل نقره ای هرمز نیز از دیگر جاذبه های جذاب جزیره است. این ساحل با شن های نقره ای خود شناخته می شود و در شب و روز از جلوه خاصی برخوردار است. خاک ساحل نقره ای باعث تغییر رنگ آب دریا به رنگ قرمز می شود. این ترکیب رنگی منحصر به فرد نیز توجه گردشگران هرمز را جلب می کند.

زیارتگاه خضر نبی و مقام الیاس

زیارتگاه خضر نبی و مقام الیاس، یکی از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد جزیره هرمز محسوب می شود. این آرامگاه با گنبدی سبز رنگ در ضلع شرقی جزیره واقع شده و برای مردم محلی به عنوان مکانی مقدس و معنوی تلقی می شود. زیارتگاه خضرنبی به عنوان مقامی مذهبی شناخته شده و مردم به آن مراجعه می کنند تا حاجات خود را برآورده سازند. در نزدیکی این زیارتگاه، مقام الیاس واقع شده و در میان آب سنگی نامنظم جلوه خاصی دارد.

ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل سرخ جزیره هرمز هم یکی از جاذبه های منحصر به فرد است که با خاک سرخ آن و تغییر رنگ آب دریا به قرمزی، منظره ای شگفت انگیز به وجود می آورد. این ساحل به عنوان یکی از عجایب هرمز شناخته می شود. از آنجا که خاک هرمز خوراکی است، مردم محلی از آن به عنوان ادویه در غذاهایشان استفاده می کنند.

قصر بی بی گل هرمز

قصر بی بی گل هرمز نیز در غرب قلعه پرتغالی ها واقع شده و در داستان های محلی به حکایت از هفت خواهر حاکم این منطقه می پردازد. این قصر به عنوان یک جاذبه تاریخی جالب شناخته می شود و در راهنمای سفر به جزیره هرمز معمولاً بازدید از این مکان پیشنهاد می شود.

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان که در قسمت شمالی جزیره هرمز و در یکی از قدیمی ترین محله ها واقع شده است، نمایشگاهی از آثار هنری و قدیمی بومیان این منطقه را به نمایش می گذارد. این موزه به نام دکتر نادعلیان شناخته می شود و آثار این هنرمند محلی حتی در ارتقاء هنرهای بین المللی تحسین برانگیز است.

دشت آهوان هرمز

دشت آهوان، یک منطقه جذاب در جزیره هرمز است که آهوهای بومی این منطقه در آن زندگی می کنند. این آهوها به خاطر ارتباط خوب با بومیان، به راحتی قابل دیدن هستند و بازدید از این منطقه می تواند جزو برنامه های گردشگران در جزیره هرمز باشد.

ساحل لاک پشت های هرمز

ساحل لاک پشت های هرمز، مقصد بعدی پس از ساحل سرخ بوده که یکی از سواحل خیره کننده و زیبای جزیره هرمز است. در این مکان، طبیعت بی نظیر و منحصر به فردی به چشم می خورد. جالب است که صخره ای در این ساحل وجود دارد که به شکل لاک پشت است و لاک پشت ها برای تخم گذاری به این سواحل می آیند. علاوه بر این، پرتگاهی با ارتفاع زیاد و چشم اندازی فوق العاده از دریا در این مکان وجود دارد که به شما امکان می‎دهد تا عکس های بی نظیری ثبت کنید.

فاصله تهران تا جزیره هرمز؛ هواپیما، قطار یا اتوبوس؟

راستش را بخواهید بی‌انصافی است که اغلب، فاصله تهران تا جاذبه‌های دیدنی ایران و حتی دنیا را برایمان محاسبه می‌کنند؛ اما خب چه می‌شود کرد؟ تهران پرجمعیت‌تر است و تهرانی‌ها بیشتر اهل سفرند؛ ازطرفی در چنین مقاله‌ای مجال آن نیست که تک‌تک شهرها را ردیف کنیم.

در این بخش باید یک نکته کلی را یادآوری کنم. هرمز، فرودگاه ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید هوایی از تهران به جزیره هرمز بروید، باید بلیط هواپیما تهران بندرعباس یا بلیط هواپیما تهران قشم را تهیه کنید.

ازطرفی ازآنجایی‌که مقصدتان یکی از جزایر دیدنی خلیج نیلگون همیشه فارس است، واضح است که با قطار و اتوبوس هم نمی‌شود مستقیم به هرمز برسید. با این حساب برای سفر به جزیره هرمز به شیوه زمینی باید به مقصد بندرعباس حرکت کنید و بعد از رسیدن به مقصد باید با شناورها یا اتوبوس‌های دریایی به‌سمت هرمز بروید.

فاصله تهران تا بندرعباس با هواپیما

زمان لازم برای پیمودن فاصله تهران تا بندرعباس با هواپیما حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه است.

فاصله تهران تا قشم با هواپیما

زمان لازم برای پیمودن فاصله تهران تا قشم با هواپیما حدود ۲ ساعت است.

فاصله تهران تا بندرعباس با قطار

زمان لازم برای پیمودن فاصله تهران تا بندرعباس با قطار حدود ۲۰ ساعت است.

فاصله تهران تا بندرعباس با اتوبوس

زمان لازم برای پیمودن فاصله تهران تا بندرعباس با اتوبوس حدود ۱۶ ساعت است.

هزینه سفر به جزیره هرمز

عوامل مختلفی می‌توانند بر هزینه سفر به جزیره هرمز تاثیر بگذارند که در زیر به تمامی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. فصل سفر: همانطور که گفتیم اگر در ایام پرطرفدار مانند اواخر زمستان و عید نوروز به هرمز سفر کنید هزینه‌ها نسبت به فصل تابستان بیشتر خواهد بود.
  2. وسیله نقلیه: یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه سفر به جزیره هرمز، شیوه‌ی رسیدن شما به مقصد است. اگر بلیط هواپیما را انتخاب کرده‌اید مخارج سفر شما نسبت به سفرهای زمینی بیشتر می‌شود. به عنوان مثال بلیط هواپیما تهران بندرعباس حداقل 2 میلیون تومان و حداکثر 2 میلیون و 700 هزار تومان است. البته شما با بلیط هواپیما قشم نیز می‌توانید به هرمز سفر کنید که هزینه آن برای تهران قشم تفاوت زیادی با تهران بندرعباس ندارد. در مقابل اگر تمایل به سفر با قطار از تهران به بندرعباس دارید؛ حداکثر 400 هزار تومان و برای اتوبوس حداکثر 300 هزار تومان خواهد بود. در ادامه با سفر به جزیره هرمز با هواپیما، قطار، اتوبوس و حتی ماشین شخصی آشنا می‌شویم.
  3. محل اقامت: معمولا هرچه هتل‌ها لوکس‌تر و با ستارهای بیشتر باشند؛ قیمت بالاتری دارند. در مقابل اقامتگاه های بومگردی از هزینه کمتری برخوردار هستند. به عنوان مثال اقامتگاه های بوم گردی جزیره هرمز از 100 هزار تومان شروع می‌شوند و تا یک میلیون تومان نیز می‌رسند.
  4. هزینه خورد و خوراک و رستوران های هرمز
  5. خرید سوغاتی های هرمز

هرمز کجا اقامت کنیم؟

یکی از دغدغه های اصلی مسافر ها در سفر محل اقامت است و معمولا برای سفر به جزیره هرمز هم کاربرهای متعددی این سوال را دارند که در هرمز کجا اقامت کنیم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که نگران نباشید. در جزیره هرمز چندین اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که شما می توانید برای اقامت خود آن را انتخاب کنید اما اگر در فصل شلوغ سفری یا به اصطلاح high  season سفر می کنید و قصد ماندن در خود هرمز را دارید باید حداقل از یکی دو ماه قبل اقامتگاه خودتان را رزرو کنید.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی هرمز

جزیره هرمز اقامتگاه بوم گردی کمی دارد و چند مورد بیش تر نیست که هر کدام ظرفیت ۱۰ الی ۱۵ نفر را دارند و اگر قصد ماندن در اقامتگاه بوم گردی را دارید باید با توجه به فصل سفری، بهترین زمان رزرو را در نظر بگیرید. برای تعطیلات نوروز یا آخر هفته های فصل پاییز و زمستان حداقل باید از یک الی دوماه قبل اقامتگاه خود را در جزیره هرمز رزرو کنید. از بهترین اقامتگاه های بوم گردی هرمز می توان اقامتگاه بوم گردی رنگین کمان، اقامتگاه بوم گردی چوک، ماجرا و مادر حسن را نام برد که در آن می توانید سبک زندگی بومی را تجربه کنید. در جزیره هرمز دو  هتل  به نام ساحل سرخ و هرموز هم وجود دارد که بسیاری از مسافرها آنها را انتخاب می کنند. برای سفر به هرمز هم می توانید از هتل های قشم هم  استفاده کنید.

هتل های قشم

بسیاری از مسافرها سفر یک روزه به هرمز را برنامه ریزی می کنند و به خاطر اقامتگاه های محدود هرمز ، هتل های قشم را برای محل  اقامت خود در نظر می گیرند. در قشم هتل های پنج ستاره تا دو ستاره خوبی وجود دارد. از هتل های پنج ستاره قشم می توان بوتیک هتل ایرمان، ارم، پرشیا، آرتا، آتامان، سورینت صدف و ‌بوتیک هتل فولتون قشم را نام برد.

حمل و نقل عمومی در جزیره هرمز چگونه است؟

بسیاری از مخاطب ها این سوال را دارند که حمل و نقل عمومی در جزیره هرمز چگونه است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که در جزیره هرمز برای حمل و نقل عمومی می توانید از موتور سه چرخ و توک توک استفاده کنید و با یک راننده مجرب محلی به گردش در جزیره بپردازید. هم چنین می توانید از مراکزی در جزیره هرمز، دوچرخه کرایه کنید. در فصل های سفری هم ساکنان محلی هرمز با ماشین های خود به جا به جایی مسافرها می پردازند.

موتور سه چرخه و یا همان توک توک

موتور سه چرخه وسیله جذابی است که در سفر به جزیره هرمز می توانید آن را تجربه کنید. از این نوع موتورها در هند و پوکت به وفور دیده می شود و برای جابه جایی افراد استفاده می شوند.‌ موتور سه چرخه چهار نفر ظرفیت مسافر دارد و یکی از ارزان ترین وسایل حمل و نقل در جزیره هرمز محسوب می شود. بیشتر ساکنان محلی هرمز هم موتور سه چرخه یا همان توک توک را دارند.

کرایه دو چرخه در هرمز

در جزیره هرمز اگر شما دوچرخه سوار ماهری هستید می توانید، یک دوچرخه را برای چند روز کرایه کنید و به راحتی با آن  از مکان های دیدنی جزیره دیدن کنید. در صورت خرابی دوچرخه نیازی نیست نگران باشید چون دارای پشتیبانی است و با یک تماس تلفنی می توانید از آن ها درخواست کمک و پشتیبانی داشته باشید. اگر دوچرخه سوار ماهری هستید در جزیره هرمز دوچرخه را برای حمل و نقل خود انتخاب کنید. کرایه دوچرخه در هرمز هم بسیار ارزان است که می توانید از آن بهره مند شوید.

رستوران های جزیره هرمز

یکی از دغدغه مسافران و گردشگران در زمان ورود به جزیره هرمز این است که کجا می‌توانند طعم غذاهای سنتی این منطقه را بچشند. بهترین رستوران های جزیره هرمز عبارتند از:

  • غذاخوری خاله فاطمه و خالو شهریار
  • کافه گِلَک
  • آشپزخانه خنجی زاده
  • کافه رونگ
  • غذاخوری سنتی خاله سکینه
  • مزرعه و کافه ارگانیک سلیدون
  • رستوران هتل ساحل سرخ
  • رستوران محلی بادیل
  • رستوران مش معصومه
  • رستوران ردبیچ

جمع بندی

در این مطلب از تودی تریپ سعی کردیم شما را با جزیره هرمز به طور کامل آشنا کنیم و لیستی از بهترین رستوران‌ها، محل اقامت، غذاها، مراکز خرید و … را برای شما بیان کنیم تا در مواقع سفر به جزیره هرمز دچار مشکل نشوید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا