راهنمای سفر

راهنمای سفر به تبریز ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

برای سفر به یک شهر که تا به حال تجربه سفر به آن را نداشته اید به اطلاعات مختلفی نیاز دارید تا بتوانید مسافرت مطمئن تری داشته باشید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید راهنمای سفر به تبریز را مطالعه کنید که با هزینه های سفر به تبریز، بهترین زمان سفر به تبریز، اقامتگاه های این شهر، تفریحات این شهر، جاذبه های گردشگری، حمل و نقل عمومی تبریز و هر اطلاعات دیگری که مورد نیاز شما در طول سفر خواهد بود آشنا شوید.

 

شهر تبریز کجاست؟

تبریز سومین کلان‌شهر بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی و مهم‌ترین شهر در منطقه آذربایجان است. این شهر دوست‌داشتنی به عنوان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی، بازرگانی، سیاسی، اداری، ارتباطی، فرهنگی، صنعتی و نظامی منطقه آذربایجان شناخته می‌شود.

موقعیت جغرافیایی تبریز در شمال غرب کشور قرار دارد. مساحت این استان ۴۵۴۹۱ کیلومتر مربع بوده که حدود ۲.۸ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود. شهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و جنوب شرق جلگه تبریز قرار گرفته و از سمت شمال به کوه‌های پکه‌چین و عون بن علی، از طرف شمال شرقی تبریز به کوه‌های گوزنی و بابا باغی منتهی می‌شود. این شهر از سمت شرق به گردنه پایان و از طرف جنوب به دامنه‌های رشته کوه سهند، مرز آن محدود شده است.

فاصله شهر تبریز با سایر شهرهای مهم

در این بخش فاصله تبریز با تعدادی از شهرهای مهم را می‌بینید:

  • فاصله تهران تا تبریز: حدود ۶۲۰ کیلومتر (حدود هفت ساعت رانندگی با سرعت عادی)
  • فاصله اصفهان تا تبریز: حدود ۱۰۳۸ کیلومتر
  • فاصله رشت تا تبریز: حدود ۴۸۱ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا تبریز: حدود ۱۵۴۸ کیلومتر
  • فاصله شیراز تا تبریز: حدود ۱۵۱۹ کیلومتر

بهترین زمان سفر به تبریز چه وقتی است؟

تابستان‌های تبریز بسیار خنک و دل‌پذیر است؛ اما زمستان‌های آن واقعا سرد و جانسوز می‌شود که از آبان تا اسفند طول می‌کشد. سرمای زمستان در ماه‌های آذر، دی و بهمن به اوج خود می‌رسد و تا  اواخر اسفند ادامه می‌یابد. از همین رو بهترین زمان سفر به تبریز از اوایل تیر تا اوایل شهریور است که متوسط دمای هوا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در واقع شلوغ‌ترین زمان سفر به تبریز ماه‌های تابستان است؛ زیرا نسبت به شهرهای شمالی کشور، آب‌و‌هوای بسیار مطبوع‌تر و خنک‌تری دارد. با این حال اگر از عاشقان پنیر لیقوان هستید، بهتر است در اواسط مهر ماه به تبریز سفر کنید و سفری یک روزه به روستای لیقوان داشته باشید.

گذری به تاریخ تبریز

شهر تاریخی تبریز در طول زمان مکانی برای رشد فرهنگ و تحول بوده است. این شهر چندین بار توسط بلایا و حمله دشمنان ویران شده ولی هر بار دوباره بازسازی شده است. شهر تبریز از دوران اشکانیان و ساسانیان شکل‌گرفته و در ابتدای اسلام هم مرکز مهمی بوده است.

در طی حکومت چهارصد‌ساله خاندان روادی و اسکان قبیله عربی ازد، تبریز رشد فرهنگی زیادی داشت. دوران حکومت ایلخانیان بالاترین دوره شکوفایی این شهر بود که طی آن تبریز پایتخت منطقه‌ای از رود نیل تا آمودریا شد.

موقعیت تبریز باعث شده تا همیشه یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت و تبادل فرهنگی باشد. امروزه هم تبریز یکی از مراکز صنعتی مهم ایران است. این شهر کهن، در دو قرن گذشته نیز مبدأ تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی مهمی در ایران بوده است.

راه های سفر به تبریز | زمینی بهتر است یا هوایی؟

برای رفتن به تبریز از هر شهری، می‌توانید سوار خودرو شخصی خود شده و یا با خرید بلیط اتوبوس راهی سفر شوید. اگر مبدا حرکت شما تهران باشد، حدود ۷ ساعت در مسیر خواهید بود. سفر زمینی این فرصت را به شما می‌دهد تا در چند جاذبه و یا شهر بین راه هم توقف داشته باشید.

اما اگر ترجیح می‌دهید که این زمان را صرف بازدید از جاذبه های دیدنی شهر تبریز کنید، می‌توانید گزینه سفر هوایی را در اولویت های خود قرار دهید. با خرید بلیط هواپیما تبریز می‌توانید در مدت زمان ۱ ساعت، به این شهر برسید.

البته همانطور که اشاره کردیم برای سفر به تبریز می‌توانید از ۴ طریق سفر جاده‌ای با خودروی شخصی، سفر جاده‌ای با اتوبوس، حمل و نقل ریلی و سفر با قطار یا سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما را انتخاب کنید. خرید بلیط هواپیما تبریز با توجه به فاصله شهر شما تا این مقصد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

بنابراین راحت ترین راه سفر به تبریز خرید بلیط هواپیما است که از مبدا تهران حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. با این توضیحات راحت ترین مسیر رسیدن به تبریز سفر با هواپیما است که از مبدا تهران حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. بهترین قیمت بلیط هواپیما تبریز را از سایت فلای تودی رزرو کنید و زمان بیشتری به گشت و گذار در این شهر اختصاص دهید.

تو تبریز کجا بمونیم؟

اینکه کجا را برای اقامت در تبریز انتخاب می کنید، بستگی به سبک سفر شما دارد. یک سفر لوکس بدون شک ماندن در هتل های لوکس تبریز را هم می طلبد؛ هتل لاله پارک، هتل پارس ائل گلی یا هتل شهریار. هتل گسترش تبریز هم با 4 ستاره محبوبیت ویژه‌ای دارد. اما همه به دنبال این نیستند که تمام هزینه های سفر را در هتل های پنج ستاره و چهار ستاره تبریز خرج کنند. اقامت در هتل های سه ستاره و هتل آپارتمان های شهر گزینه منطقی تری برای این گروه است.

جاذبه های شهر تبریز

شهر تبریز به‌واسطه وجود بناهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری که دارد یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران به حساب می‌آید. بی‌شک مسافرانی که به قصد تفریح به این شهر سفر می‌کنند، علاقه دارند از جاذبه های تبریز بازدید کنند. شما هم می‌توانید با دیدن اماکن تاریخی و ارزشمند تبریز و عکاسی در کنار جاذبه‌های کم‌نظیر این شهر، خاطرات به‌یادماندنی از این شهر به یادگار داشته باشید.

کاخ و موزه شهرداری: ساختمان ساعت (ساعت قاباغی) یا ساختمان کاخ شهرداری در سال ۱۳۱۴ ساخته شده که امروزه به عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز شناخته می‌شود و کاربری موزه دارد.

بازار فرش تبریز: فرش تبریز که شهرتی جهانی دارد، به عنوان یکی از ریشه‌های فرهنگی این شهر نیز به شمار می‌آید. با بازدید از این بازار که دارای دالان‌ها، سراها و تیمچه‌های بسیار است، می‌توانید برای چند ساعت در دنیای طرح و رنگ این فرش‌های نفیس غرق شوید.

موزه آذربایجان: این موزه با ۳ سالن نمایش، یکی از بزرگ ترین موزه‌های کشور بوده که از سال ۱۳۴۱ با نگهداری و نمایش ۲۳۰۰ قطعه عتیقه و اثر هنری مشغول به فعالیت است.

خانه مشروطه: این موزه با بنایی مربوط به دوران قاجار، محلی است که مشروطه خواهان و بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس در آن‌جا گرد هم جمع می‌شدند و به همفکری می‌پرداختند. با بازدید از این موزه با گوشه‌هایی از تاریخ مشروطیت آشنا خواهید شد.

ائل گلی یا شاه گلی: از مهم ترین جاهای دیدنی تبریز است که در زمان آق قویونلوها ساخته و در زمان صفویان گسترش داده شده است. کاربری این محوطه به عنوان تفرجگاه سلطنتی برای درباریان قاجار بوده و در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مراکز تفریحی تبریز برای اهالی این شهر و گردشگران داخلی و خارجی است.

مقبره الشعرا: یکی دیگر از نمادهای شهر تبریز است که محل دفن بیش از ۴۰۰ تن از شاعران و عرفا و شخصیت‌های بزرگ در طول تاریخ بوده است. در این مقبره، تنها سنگ مزار شهریار شاعر بزرگ معاصر به چشم می‌خورد.

موزه قاجار: این موزه که خانه شخصی امیر نظام گروسی بوده است، معماری خیره کننده‌ای دارد و چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب خواهد کرد.

مسجد کبود: این مسجد که لقب فیروزه جهان اسلام را به دلیل کاشی کاری‌های زیبایش از آن خود کرده است، به گوی مسجد، مسجد شاه جهان و مسجد مظفریه نیز شهرت دارد. کتیبه‌هایی که از این مسجد به دست آمده، سال ساخت آن را به ۸۷۰ ه.ق. بازمی‌گرداند.

مسجد جامع تبریز: این مسجد که در بازار سنتی تبریز قرار دارد، در دوره سلجوقیان ساخته شده و در هنگام بازدید از بازار سنتی، سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

روستای کندوان: این روستا با قدمتی ۳۰۰۰ ساله، با خانه‌های کله قندی و خانه‌هایی که در دل کوه کنده شده، شهرتی جهانی دارد. به باور بسیاری آب این روستا برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. حتی اگر خواستید در این روستا بمانید، می‌توانید در هتل صخره ای کندوان اقامت داشته باشید.

جنگل ارسباران: این جنگل بسیار زیبا که با نام‌های ارسبار، آرازبار، قره داغ و قراچه داغ نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌آید.

بهترین رستوران های تبریز

رستوران های شهر تبریز در پخت غذاهای سنتی حرف اول را می‌زنند. در این قسمت از راهنمای شهر تبریز، شما را با چند تا از معروف ترین رستوران های تبریز آشنا خواهیم کرد.

رستوران حاج علی

چلوکبابی حاج علی، با سابقه‌ای ۱۰۰ ساله یکی از بهترین رستوران های تبریز است. در رستوران حاج علی بهترین کباب‌ها سرو می‌شود، طوری که طعم کبابی این رستوران زبان‌زد تبریزی‌هاست. این رستوران در کنار قیمت مناسب منوی غذاها، آب آشامیدنی و سوپ رایگان سرو می‌کند.

آدرس رستوران حاج علی تبریز: تبریز، بلوار گلکار، بزرگراه استاد شهریار

رستوران سنتی و باغ آنا

از رستوران های معروف تبریز می‌توان به رستوران سنتی و باغ آنا اشاره کرد. منوی غذای این رستوران تنوع بالایی دارد که بی‌شک با رفتن به این رستوران سنتی پشیمان نخواهید شد. باغ این رستوران با فضای ۳۰۰۰ هزار مترمربعی در منطقه سردرود واقع شده و زیبایی و سرسبزی آن نظر هر شخصی را به خود جلب می‌کند.

آدرس رستوران سنتی و باغ آنا: جاده تبریز آ‌درشهر، کمربندی سردرود

رستوران گازماخ شهر تبریز

از رستوران‌های به نام شهر تبریز گازماخ است که به داشتن غذاهای باکیفیت و لذیذ شهرت دارد. همه‌ی غذاهای این رستوران به شکلی خاص و زیبا تزیین می‌شوند. فضای داخلی رستوران آرامش‌بخش بوده و از غذاهای معروف این رستوران کباب تابه‌ای است. جالب است بدانید که واژه «گازماخ» در ترکی به معنی «ته‌دیگ» است. 

آدرس رستوران گازماخ: ‎ تبریز، کوی ولیعصر، انتهای خیابان شریعتی شمالی، ضلع شمالی میدان بهارستان، نبش ده متری مقدم

فست فود گسترش

در این فست فودی انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر، مرغ سوخاری، استیک، پیتزا و انواع سالاد در فهرست غذایی وجود دارد. فست‌فود گسترش تبریز با معماری مدرن و چیدمان شیک یک انتخاب منحصربه‌فرد برای گردشگران تور تبریز است.

آدرس فست فود گسترش: تبریز، چهارراه آبرسان، جنب هتل گسترش

فست فود توکا

انواع ساندویچ، پیتزا، سوپ، سالاد با بهترین مواد اولیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منوی غذایی فست فود توکا به چشم می‌خورد. در این فست فود نوشیدنی‌گرم و سرد (چای، نسکافه و آبمیوه) با طعم‌های متفاوت برای مشتریان سرو می‌شود.

آدرس کافه رستوران توکا: تبریز، ولیعصر، خیابان کریمخان، روبروی مجتمع آذراب

غذاهای محلی تبریز کدامند؟

کدبانوهای تبریزی به پخت غذاهای لذیذ شهرت دارند و همواره با غذاهای بسیار خوشمزه‌ی محلی، از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. در میان این غذاها، کوفته‌ تبریزی، حرف اول را می‌زند؛ به‌ویژه که این غذا به‌عنوان میراث ناملموس، ثبت ملی شده است.

دلمه برگ مو (یپراخ دلماسی)، انواع کوکو نظیر کوکوی لوبیا سبز، خورشت هویج، دویماج، آب‌گوشت دیزی سنگی و شوربای تره (سوزی شورباسی) نیز از دیگر غذاهای سنتی تبریز هستند که در طول سفر به این منطقه نباید از چشیدن طعم لذیذ آن‌ها غافل شوید. انواع آش‌های تبریز همچون آش میوه و آش شیله عدس نیز محبوبیت بسیار زیادی دارند که نباید از دست بدهید.

آداب‌ و رسوم مردم تبریز

در ادامه راهنمای سفر به شهر تبریز، به معرفی برخی از آداب‌ورسوم مردمان خونگرم این شهر فرهنگی می‌پردازیم. کشتی بومی مردم تبریز به نام کشتی شیرها یکی از آداب‌ورسوم قدیمی این شهر است. در این کشتی دو کشتی‌گیر در میدان با هم می‌جنگند و کسی برنده می‌شود که موفق شود حریفش را بلند کرده و به زمین بزند.

رقص آذری یکی از آداب‌ورسوم مردمان تبریز است که حتی آقایان نیز به آن علاقه‌مندند. در مراسم‌های عروسی و مناسبت‌های ویژه، با انجام این رقص، به جشن و مسرت پرداخته می‌شود.

موسیقی محلی شهر تبریز هم یک بخش مهم از فرهنگ زنده مردم آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و جزئی ناگسستنی از این منطقه است.

حمل و نقل عمومی در تبریز

برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز و چرخیدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های زیبای این شهر، بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، سیستم حمل‌ونقل عمومی تبریز از زمان گذشته پیشگام در انتخاب روش‌های جدید بوده که همین باعث شده حالا در این زمینه از وضعیت خوبی برخوردار باشد.

تاکسی‌های شهر تبریز

در شهر تبریز مثل بسیاری از شهرهای بزرگ، تاکسی‌های شهری اولین گزینه بین وسایل نقلیه عمومی هستند. تاکسی‌ها با رنگ زرد و تابلوی تاکسی تبریز قابل شناسایی هستند. با استفاده از تاکسی به‌راحتی می‌توانید خودتان را به جاذبه های گردشگری تبریز برسانید. تاکسی‌ها، در فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال در دسترس هستند و برخی از آن‌ها تابلوی مشخصی مانند تاکسی ترمینال دارند.

اگر در مکانی هستید که به تاکسی‌های زرد دسترسی ندارید، تنها با نصب اپلیکیشن مخصوص تاکسی‌های اینترنتی با خیال آسوده می‌توانید به مقصدتان بروید.

اتوبوس‌رانی در شهر تبریز

شرکت واحد اتوبوس‌رانی در اغلب شهرهای ایران مشغول به فعالیت هستند. اتوبوس یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای گردش در تبریز است زیرا با کم‌ترین قیمت امکان رفتن به اکثر نقاط شهر را فراهم کرده است. اتوبوس‌ها در شهر تبریز به دو نوع اتوبوس‌های تندرو (بی‌ آر تی) و اتوبوس‌های خطی تقسیم می‌شوند.

اتوبوس های تندرو در چهار جهت اصلی شهر در مسیرهای میدان راه آهن تا میدان بسیج، مسیر چهارراه آبرسان تا چهارراه شریعتی، مسیر میدان راه‌آهن تا پل کابلی و مسیر میدان آذربایجان تا چهارراه نادر فعال هستند. هزینه استفاده از هر دو نوع اتوبوس‌ها متغیر است و پرداخت هزینه جابه‌جایی فقط به وسیله کارت‌های اتوبوس انجام می‌شود.

متروی تبریز

باتوجه به ترافیک سنگین شهرهای بزرگ، استفاده از مترو بهترین روش برای جابه‌جایی محسوب می‌شود. پروژه بزرگ متروی شهر تبریز هم اکنون در دست انجام است که در نهایت قرار است در قالب ۵ خط تکمیل شود. برخی از خطوط متروی تبریز تکمیل شده‌اند و تعدادی از آن‌ها همچنان درحال ساخت هستند. جهت اطلاع از زمان‌بندی حرکت قطارها می‌توانید به سایت رسمی سازمان قطار شهری تبریز و حومه سر بزنید.

سوغات تبریز چیست؟

فرش تبریز که به ثبت جهانی رسیده، یکی از مرغوب‌ترین فرش‌های ایران است و شهرت جهانی دارد. همچنین به‌دلیل رواج دامداری در استان آذربایجان شرقی، چرم تبریز نیز از سوغاتی‌های درجه‌ی یک این شهر به حساب می‌آید. سفالگری، سوزن دوزی، گلیم بافی، منبت کاری و قلم زنی از دیگر صنایع دستی تبریز هستند که یادگاری‌ها و سوغات جذابی برای گردشگران محسوب می‌شوند.

شیرینی‌های تبریز هم شهرت بسیاری دارند، از جمله قرابیه و نوقا. آجیل، اریس، پشمک، باسلوق و خشکبار تبریز نیز از دیگر خوراکی‌های سنتی و خوشمزه‌‌ای هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات تبریز خریداری کنید.

اطلاعات شهری مورد نیاز در راهنمای سفر به تبریز

در این قسمت از راهنمای سفر به شهر تبریز، با شماره‌تلفن‌های ضروری که دانستن آن‌ها می‌تواند در سفر به این شهر مفید باشد آشنا می‌شویم. این شماره‌ها عبارت‌اند از:

پیش‌شماره تبریز ۰۴۱۱
اطلاعات پرواز ۱۹۹
نیروی انتظامی ۱۱۰
اورژانس ۱۱۵
پیش‌بینی وضع هوا ۱۳۴
اطلاعات راه‌آهن ۱۳۹
وضعیت راه‌ها ۱۴۱

هزینه های سفر به تبریز چقدر است؟

سبک سفر برای هر شخصی متفاوت است و به دنبال آن، هزینه های متغیری نیز به دنبال دارد. این که هوایی سفر کنید یا زمینی در هزینه های شما تاثیرگذار است. از سمت دیگر، این که چه هتلی را برای اقامت انتخاب کنید، در چه رستوران غذا صرف کنید، از چه جاذبه هایی دیدن کنید، به کدام شهرهای اطراف تبریز سر بزنید، نیز در هزینه های نهایی سفر شما تاثیرگذار خواهد بود. پس توصیه می‌کنیم که بعد از تصمیم گیری درباره همه این موضوعات هزینه های سفر خود را پیش بینی کنید.

سخن پایانی

غرض از نوشتن راهنمای سفر تبریز تنها معرفی جاهای دیدنی تبریز یا معرفی تاریخچه این شهر نیست؛ بلکه تلاش کردیم تا مجموعه‌ای از اطلاعات کاربردی و مختصر را برای کسانی که قصد دارند در آینده نزدیک به این شهر سفر کنند جمع‌آوری کنیم. کافی است نظرات درباره سفر به تبریز را یک بار بخوانید تا به سادگی متوجه شوید که داشتن اطلاعات پایه‌ای تا چه اندازه می‌تواند در شناخت شما از تبریز و تصمیماتی که در طول سفر می‌گیرید، تأثیرگذار باشد. هرچند پیشنهاد ما به شما این است که تنها به اطلاعاتی که در سایت‌ها و کتاب‌ها پیدا می‌شوند، بسنده نکنید و خودتان دست به کار شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا