راهنمای سفر

راهنمای سفر به بیرجند ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

راهنمای سفر به بیرجند شامل راهنمای اقامت در بیرجند، هزینه های سفر به بیرجند، تفریحات، حمل و نقل عمومی، مسیرهای دسترسی به بیرجند، آب و هوا، رستوران ها و مراکز خرید و جاهای دیدنی بیرجند می شود. اگر قصد سفر به این شهر که مرکز استان خراسان جنوبی است را دارید باید این راهنمای سفر را مطالعه کنید تا اطلاعات کافی درباره این شهر زیبا در شرق کشور داشته باشید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید تمام این موارد را به طور کامل مطالعه کنید.

 

سفر به بیرجند

مرکز استان خراسان جنوبی شهر بیرجند است. بزرگترین شهر در شرقی ترین ناحیه استان خراسان جنوبی بوده و مردمی بسیار مهمان نواز همانند دیگر شهرهای ایران دارد. جاذبه های گردشگری درون و اطراف شهر توانسته هر ساله گردشگران متعددی را به خود جذب کند. گردشگرانی که برای سفر به بیرجند برنامه ریزی می کنند، می توانند راهنمای سفر به بیرجند را مطالعه نموده و با اطلاعات کافی سفرشان را شروع نمایند.

 

آب‌ و‌ هوای بیرجند

بیرجند آب‌و‌هوای نیمه‌بیابانی دارد، یعنی زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها خشک و گرم است. میانگین دمای بیرجند در فصل گرما حدود ۲۸ درجه و در سرما میانگین حدود ۵ درجه است.

 

بهترین زمان سفر به بیرجند

به نظر من، بهترین زمان سفر به بیرجند فصل پاییز است. در این فصل، آب‌وهوا خنک و معتدل است و می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیرجند لذت ببرید. همچنین در این فصل، گردشگران کمتری به این شهر سفر می‌کنند و با شلوغی و ازدحام کمتری روبه‌رو خواهید شد. اگر قصد خرید زعفران بیرجند را دارید، اوایل پاییز زمان مناسبی برای این کار است.

 

در سفر به بیرجند کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در شهر بیرجند مکان‌های مختلفی اعمم از اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و هتل آپارتمان وجود دارد که در ادامه به معرفی چند هتل با کیفیت این شهر می‌پردازیم.

هتل بزرگ کوهستان

یک مجموعه اقامتی که شامل انواع اتاق‌ها و سوئیت‌ها و خدمات تفریحی مختلف است و محل مناسبی برای اقامت است. این مجموعه در بلوار پیامبر اعظم قرار دارد.

هتل مجلل سپهر

یکی دیگر از هتل‌های شهر بیرجند هتل سپهر است. این هتل سه ستاره است و در نبش خیابان جمهوری اسلامی شهر بیرجند واقع شده است. از امکانات آن می‌توان به استخر، سونا، جکوزی و صندلی‌های ماساژ اشاره کرد.

مهمانسرای جهانگردی بیرجند

هتل جهانگردی هر شهری معمولا جزو مکان‌های اقامتی هر شهر است که شهر بیرجند هم از این قاعده مستثنی نیست. هتل جهانگردی بیرجند سه ستاره است و از خدمات قابل قبولی برخوردار است.

 

اطلاعات ضروری بیرجند

کد بیرجند: ۰۵۶

فاصله از تهران: ۱۰۶۵ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۱۲ ساعت و نیم

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و نیم

مدت سفر با قطار تا طبس: حدود ۱۷ ساعت

 

شکم گردی در بیرجند

رستوران ها و کافه های فراوانی را در هر یک از خیابان های شهر پیدا خواهید نمود. حتی امروزه حدود ۸۵ کافه را در این شهر شمرده اند. در ضمن غذاهای محلی بیرجند یکی از سالم ترین و شاید عجیب ترین غذاهای محلی برای گردشگران و جهانگردان باشد. به عنوان نمونه در این شهر، کشک سیاهی تهیه می شود که با آن غذایی محلی همانند کله جوش با نام قورت بادمجون درست می کنند.

کشک بیرجندی یا کشک سیاه

بسیاری از مردم به اشتباه، کشک سیاه را همان قره قروت می دانند. در صورتی که در ترکیب آن به هیچ عنوان قروت وجود ندارد. تنها کشکی محلی است که طی فرایندی با گردوی فراوان ترکیب شده و کشکی سیاه رنگ (بنفش بسیار تیره) به وجود می آورد. کشک جوش تهیه شده با این کشک، یکی از عجیب ترین و البته خوشمزه ترین غذاهای محلی بیرجند است. در راهنمای سفر به بیرجند به همه مسافران توصیه می کنیم که حتما این غذا را سفارش دهند.

از دیگر غذاهای ایرانی که به شیوه ای متفاوت در این شهر پخته می شود می توان به اشکنه عدس، اشکنه آلو، اشکنه نخود، اشکنه آرد گندم، اشکنه گوجه فرنگی، کشک زرد، خورشت قوارمه گوشت داغ (قورمه)، خورشت سبزی، کوکو کما، قاتق ماش، آبگوشت، آش رشته، آش عدس، شله زرد، گندم شیر، قاتق عدس، نان جوش، کاچی، بنه، گاورسی، سابری و خرما برشته اشاره کرد.

مغازه بستنی ژله ای ایتالیایی

این مغازه بستنی فروشی را می توان معروف ترین بستنی فروشی بیرجند دانست که بستنی های بسیار خوشمزه ای را تهیه می کند.

  • آدرس: بیرجند، میدان موزه، بلوار معلم

 

سفر به بیرجند با هواپیما

سفر به بیرجند با هواپیما یکی از راه‌های سریع و راحت برای دیدن جاذبه‌های این شهر تاریخی است. برای خرید بلیط هواپیما تهران به بیرجند، می‌توانید از سایت‌ فلایت گیت استفاده کنید. قیمت بلیط هواپیما از تهران به بیرجند بستگی به زمان سفر، نوع پرواز (چارتر یا سیستمی)، شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی دارد. مدت زمان پرواز از تهران به بیرجند حدود یک ساعت و بیست و پنج دقیقه است و فرودگاه مقصد فرودگاه بیرجند است. شرکت‌های هواپیمایی مختلفی مانند ایران ایر، ماهان، ایران ایرتور و غیره در مسیر تهران بیرجند فعالیت می‌کنند.

 

سفر به بیرجند با ماشین شخصی

سفر به بیرجند با ماشین شخصی یک تجربه جذاب و متنوع است. بیرجند شهری باستانی و پرجاذبه در جنوب خراسان است که دارای آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری است. برای مثال برای سفر به بیرجند از تهران سه مسیر مختلف وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. این سه مسیر عبارتند از:

مسیر اول: از شهرهای قم، کاشان، اردستان، نائین، انارک و خور و طبس می‌گذرد تا به خوسف و نهایتا به بیرجند برسد. این مسیر با مسافت 1163 کیلومتری و حدودا 13 ساعت به طول می‌انجامد. این مسیر، جاده اصلی تهران – بیرجند است که در آن ایستگاه عوارضی وجود دارد.

– مسیر دوم: از شهرهای گرمسار، سرخه، دامغان، شاهرود، میامی، سبزوار، بردسکن و فردوس می‌گذرد تا در نهایت به بیرجند برسد. این مسیر که بدون عوارضی است و حدودا زمان 13 ساعت و 30 دقیقه‌ای را می‌طلبد.

– مسیر سوم: از جاده گرمسار- سمنان می‌گذرد، در راه رسیدن به سمنان دیگر به سمت دامغان نمی‌روید و به شهر حسینان تغییر مسیر می‌دهید. در راه شهر‌های جندق، چاه ملک و ابراهیم‌آباد را پشت سر می‌گذارید تا به طبس می‌رسید و در نهایت وارد خوسف و بیرجند که همان مقصد اصلی است می‌شوید. مسیر سوم حدودا 14 ساعت و بدون عوارضی است.

برای انتخاب بهترین مسیر باید به عوامل مختلفی مانند وضعیت جاده، هزینه سفر، جاذبه‌های بین راهی و زمان مورد نظر توجه کرد.

 

آیا بیرجند قطار دارد؟

بیرجند در حال حاضر فاقد راه‌آهن است، اما خط راه‌آهن زابل-زاهدان-بیرجند-مشهد که بیرجند را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند، در دست احداث است. این خط راه‌آهن بیرجند را به دو شهر مهم مشهد و زاهدان پیوند می‌دهد و امکانات مختلفی را برای مسافران فراهم می‌کند.

 

جاهای دیدنی بیرجند

جاهای دیدنی بیرجند شامل آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و تعدادی موزه می‌شود که بازدید از هرکدام، بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود.

اگر اهل موزه‌گردی هستید، موزه‌ مفاخر و مشاهیر ملی بیرجند، موزه‌ باستان‌شناسی،‌ مردم شناسی، موزه‌ حیات وحش و موزه‌ میراث پهلوانی را در برنامه‌ بازدید قرار بدهید.

عمارت کلاه فرنگی بیرجند، مدرسه شوکتیه، محله و مسجد چهار درخت، بنای تاریخی خواجه خضر و ارگ بهارستان دیدنی‌های تاریخی و معماری بیرجند به شمار می‌روند.

اگر از شهر خارج شوید، قلعه بیرجند، باغ شوکت‌آباد، باغ و قلعه‌ مود، سد عمر شاه،‌ بند دره، قلعه حوض غلام کش و باغ امیرآباد را خواهید دید.

بازار قدیمی بیرجند که کاروانسرایی قدیمی را هم در دل خود دارد،‌ معماری سنتی ایرانی را نشان می‌دهد.

از کوچه‌های باریک بازاراهای قدیمی و تو در توی بیرجند می‌توانید پارچه، خوارکی، فرش و سوغاتی بخرید.

 

در سفر به بیرجند سوغات چی بخریم؟

عناب: یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر عناب است که شهرتی ملی دارد و در همه جای ایران عناب بیرجند بسیار معروف است.

زعفران: به طور کلی در ناحیه شرقی ایران اقلیمی وجود دارد که برای رشد زعفران بسیار مناسب است و اکثر شهرهای شرقی ایران برای خرید زعفران به عنوان سوغاتی بسیار مناسب هستند.

زرشک: زرشکی که در بیرجند معروف است با زرشکی در که در زرشک پلو می‌خوریم متفاوت است، این زرشک، زرشک پفکی است که در مناطق کوهستانی می‌روید و خواص بسیاری دارد. از این زرشک برای تهیه آب زرشک و انواع لواشک‌ها استفاده می‌شود

سنجد: یکی از سوغاتی‌های به نام بیرجند سنجد‌های تازه است که در سفره هفت سین هم از آن استفاده می‌کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا