راهنمای سفر

راهنمای سفر به ایلام ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

ایلام یکی از استان های غربی کشور است که زیبایی های بی نظیری را در خود جای داده است. اکثر سفرهایی که به استان ایلام صورت می گیرد در ایام اربعین و به قصد سفر به کربلا از مرز مهران است. اگر قصد سفر به ایلام را دارید بهتر است قبل از هرچیز راهنمای سفر به ایلام را مطالعه کنید و با راه های دسترسی از تهران به ایلام یا دیگر شهرها آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ به این موضوع می پردازیم و اقامتگاه ها، هزینه های سفر به ایلام، بهترین زمان سفر، آب و هوا، تفریحات و… را بررسی می کنیم.

 

معرفی ایلام

ایلام، مرکز استان ایلام و بزرگ‌ترین شهر این استان و همچنین سومین شهر بزرگ کردنشین ایران است. این شهر از نظر اقلیمی جزء مناطق گرم محسوب می‌شود؛ اما ارتفاعات نقش مهمی در تنظیم وضعیت اقلیم و درجه‎ حرارت منطقه دارد. دیواره‌های سنگی و دامنه‌های جنگلی کوه‌های اطراف، به‌شکل دژی بزرگ شهر ایلام و اطراف آن را در بر گرفته‌اند.

ویژگی‌‌های خاص طبیعت منطقه‎ رشته‌کوه زاگرس و آب‌و‌هوای کوهستانی، این شهر را به یکی از مقاصد بکر گردشگری به‌خصوص برای دوست‎داران طبیعت‌گردی تبدیل کرده ‎است. همچنین، شهر ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار برای دوستداران تاریخ و فرهنگ است. در ایلام، می‌توان تاریخ و فرهنگ را در آغوش طبیعتی سبز، شاهد بود.

آب و هوای چهار فصل و متنوع

ایلام در حصار جنگل‌ها و کوه‌ها قرار گرفته و در اغلب روزهای سال آب و هوای معتدلی دارد. کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس در ایلام در اغلب روزهای فصل زمستان پوشیده از برف است و ماه‌های دی و بهمن سردترین روزهای سال در ایلام محسوب می‌شود. بهترین زمان سفر به ایلام روزهای ابتدایی فصل بهار یعنی ماه‌های فروردین و اردیبهشت است که هوای ایلام خنک و مطبوع می‌باشد. دشت‌های ایلام در بهار سرسبز و پر از گل‌های بهاری است و اغلب گردشگران در روزهای بهار به این منطقه سفر می‌کنند. آب و هوای چهار فصل و متنوع را هم می‌توان یکی از دلایل سفر به ایلام دانست که باعث شده گردشگران در روزهای مختلف سال و از مناطق دور و نزدیک برای لذت بردن از آب و هوای مطبوع به ایلام سفر کنند.

اقامت در ایلام

برای اقامت در ایلام، شما می توانید از هتل ها، مهمانسراها، اقامتگاه های بوم گردی و خانه های محلی که در شهر ایلام و روستاهای اطراف آن وجود دارند، انتخاب کنید. برخی از این اماکن عبارتند از:

هتل پارسیان ایلام: یک هتل چهار ستاره با امکانات رفاهی متنوع در مرکز شهر ایلام

هتل آپادانا ایلام: یک هتل سه ستاره با خدمات مناسب در مرکز شهر ایلام

مهمانسرای شهید بهشتی ایلام: یک مهمانسرای دو ستاره با قیمت مناسب در مرکز شهر ایلام

اقامتگاه بوم گردی سرطاف: یک اقامتگاه بوم گردی با محیط سنتی و طبیعی در نزدیکی آبشار سرطاف

خانه محلی بانقلان: یک خانه محلی با فضای گرم و صمیمی در روستای بانقلان

بهترین زمان سفر به ایلام

استان ایلام از معدود استان‌هایی است که می‌توان در آن اقلیم‌‌های متفاوت در طول فصول مختلف سال را شاهد بود. گردشگران با مشاهده‎ آب‌و‌هوای متفاوت این منطقه، به وجد خواهند‎ آمد. قرارگیری شهر ایلام در بین حصار جنگل‌ها و کوه‌ها، باعث به وجود آمدن آب و هوایی معتدل شده ‎است.

میانگین بارش سالانه ۶۱۹٫۵ میلی‌متر و میانگین دمای مطلق آن بین ۱۳- تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد است. دی ماه، سردترین و تیر ماه، گر‌م‌ترین ماه سال در ایلام است. فصل بهار و اوایل فصل پاییز، بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

آشنایی با فرهنگ و مردم ایلام

اگر به دنبال دلایل سفر به ایلام هستید، آشنا شدن با مردم مهربان و خونگرم ایلام می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به این منطقه از کشورمان باشد. آشنایی با فرهنگ و مردم ایلام قطعا یکی از بخش‌های جذاب سفر به این شهر در غرب کشور است. شما می‌توانید در زمان سفر به ایلام از نزدیک با آداب و رسوم، نحوه لباس پوشیدن، غذاهای محلی و فرهنگ مردم آشنا شوید و با مردم مهمان نواز ایلام هم کلام شوید.

همچنین در زمان سفر به ایلام می‌توانید از این شهر اقلام مختلفی همچون انواع شیرینی، قالی کردی و سیاه چادر، گیوه دوزی، محصولات جاجیم‌ بافی، سفال ‌گری و قلم‌ زنی روی مس را به عنوان از صنایع دستی زیبا و سوغات شهر ایلام با خود به خانه بیاورید. بخشی از مردم ایلام به صورت عشایری زندگی می‌کنند و زندگی عشایری در این استان بسیار مرسوم است، به همین دلیل در زمان سفر به ایلام چادرهای عشایری زیادی را می‌توانید در حاشیه مسیر جاده‌های ایلام ببینید و با فرهنگ عشایر این منطقه هم آشنا شوید. اغلب مردم این منطقه به زبان کردی و یا لری صحبت می‌کنند و بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند.

خوراکی‌های سنتی ایلام

شیرینی‌های سنتی را می‌توان یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغاتی‌های ایلام دانست. بسیاری از گردشگران در زمان سفر به ایلام شیرینی‌های معروف این منطقه همچون بژی‌ برساق، کله‌ کنجی، نان‌های محلی و بنه و سقز را به عنوان سوغاتی به شهر و دیار خود می‌آورند. بژی ‌بر ساق یکی از شیرینی‌های اصیل و قدیمی این خطه است که اغلب در مراسم‌های عروسی برای مهمانان تدارک می‌بینند. حلوای بگل هم همچون کله ‌کنجی از خرما و کنجد تهیه می‌شود و یک شیرینی بسیار مقوی برای روزهای سرد سال در این منطقه است.

صنایع دستی ایلام

قالی بافی یکی از مشهورترین هنرهای زنان ایلام است، در اغلب خانه‌های روستایی ایلام یک دار قالی وجود دارد و بسیاری از گردشگران هم قالی سنتی این منطقه را به عنوان سوغاتی می‌خرند و به شهر خود به عنوان یادگاری می‌برند. سفالگری، قلم زنی روی مس و گیوه دوزی جز صنایع دستی و آثار هنرمندان ایلامی محسوب می‌شود. ساخت ساز سه تار هم در اطراف شهر ایلام و بین مردم بومی این منطقه بسیار رواج دارد. بسیار از هنرمندان معروف موسیقی ایران ساز سه تار خود را به استادکارهای ایلامی سفارش می‌دهند تا با بهترین کیفیت برای آنها بسازند. اغلب هنرمندان ساخت ساز را از پدران خود آموخته‌اند و ساخت ساز در این منطقه یک شغل اجدادی محسوب می‌شود.

اطلاعات ضروری ایلام

کد ایلام: ۰۸۴

فاصله از تهران: ۶۷۰ کیلومتر

مدت زمان سفر زمینی: بین ۸ تا ۱۰ ساعت

مدت زمان سفر هوایی: حدود ۱ ساعت

راهنمای سفر به ایلام

سفر به ایلام با خودروی شخصی، از راه‌های بسیاری ممکن است. بهترین مسیر ورود از سمت کرمانشاه است که از شمال شرق انجام می‌شود و دو راه دارد. اولین راه، ورود از شهر حمیل و کمربندی شرقی شهر است که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز محسوب می‌شود. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر از پیچ‌وخم است. دومی، از شهر اسلام‌آباد غرب و ارتفاعات قلاجه است. این مسیر نسبت به حمیل خلوت‌تر و بازتر و مسیر قدیمی ایلام به کرمانشاه است.

برای سفر هوایی، شهر ایلام دارای فرودگاهی برای پروازهای داخلی است. شرکت هواپیمایی ماهان، هر روزه از تهران به ایلام و برعکس، پرواز دارد. از پایانه جنوب و پایانه غرب، اتوبوس‌هایی برای مسیر تهران به ایلام وجود دارد.

استان ایلام، فاقد ریل و ایستگاه‎های قطار است.

مسیرهای دسترسی متنوع

همان طور که در ابتدا مقاله هم اشاره کردیم، ایلام در غرب کشور واقع شده است و شهر ایلام سومین شهر بزرگ کردنشین کشور است، قدمت شهر ایلام به حدود یک قرن پیش بر می‌گردد و این شهر در فاصله ۶۷۲ کیلومتری از تهران واقع شده است. مسیرهای دسترسی متنوع به ایلام باعث شده گردشگران خیلی راحت بتوانند از مناطق مختلف کشورمان خودشان را به شهر زیبای ایلام برسانند و این موضوع را می‌توان به دلایل سفر به ایلام اضافه کرد.

مسیر هوایی یکی از راحت ترین و سریع ترین راه‌های دسترسی به ایلام است و گردشگران از طریق فرودگاه ایلام و با پرواز ایرلاین‌های مختلف می‌توانند خود را به این شهر برسانند. فرودگاه شهدای ایلام در فاصله ۲ کیلومتری از این شهر واقع شده است. سفر زمینی با خودرو شخصی و یا اتوبوس هم به ایلام امکان پذیر است و گردشگران به راحتی می‌توانند از مسیر جاده ایلام، ایوان، اسلام آباد، یا جاده شماره ۱۷ از تهران خودشان را به ایلام برسانند.

جاهای دیدنی ایلام

با سلام! ایلام، استانی در نیمه غربی ایران است که به خاطر طبیعت بکر و دست‌نخورده‌اش شهرت دارد. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. در ادامه، به معرفی برخی از جاهای دیدنی ایلام می‌پردازیم:

کوه قلاقیران: این کوه پرشکوه در ۳ کیلومتری شمال شهر ایلام قرار دارد و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد. منظره‌ای زیبا و بکر دارد و به لقب “استواری” و نماد شهر ایلام معروف است.

تنگ کافرین: این منطقه در شهرستان بدره قرار دارد و یکی از جاذبه‌های تفریحی استان ایلام محسوب می‌شود.

قلعه والی: قلعه‌ای که مربوط به دوره قاجار است و به عنوان موزه مردم‌شناسی شناخته می‌شود.

منطقه چوپانان: این منطقه در شمال شهر ایلام قرار دارد و به دلیل طبیعت خیره‌کننده‌اش محبوبیت دارد. در اینجا، می‌توانید از مناظر زیبا و دست‌نخورده‌ی کوهستانی لذت ببرید.

آبشار چشمه‌ی ماریان: این آبشار در منطقه‌ی چشمه‌ی ماریان واقع شده است. ارتفاع آبشار حدود ۱۵ متر است و منظره‌ای دل‌نشین و آرامش‌بخش دارد.

منطقه گلگشت: این منطقه در شهرستان مهران قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و دست‌نخورده است. از اینجا می‌توانید مناظری زیبا از کوهستان‌ها و درختان سرسبز را تماشا کنید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو: این دریاچه در شهرستان آبدانان استان ایلام قرار دارد. عبور رودخانه سیاه گاو از میان صخره‌ها به دو دریاچه تبدیل شده است. این دو دریاچه توسط یک کانال ۱۰ متری به هم متصل شده‌اند و تماشای آن‌ها واقعاً چشم‌نواز است.

منطقه گلاب‌دره: این منطقه در شهرستان مهران واقع شده است و دارای چشم‌اندازهای زیبا و آبشارهای دل‌نشینی است.

تنگه کافرین: تنگه کافرین یکی از مناظر طبیعی زیبا در شهرستان بدره واقع شده است.این تنگه در میان جنگل‌های بلوط و تپه‌های کوهستانی قرار دارد و طول آن حدود دو کیلومتر است.سنجاب‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند، زیبایی تنگه کافرین را تکمیل می‌کنند.

تنگه بهرام چوبین: این تنگه نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی ایلام است.دریاچه‌ای زیبا با آب‌های زلال و مناظر دل‌نشین که در میان کوه‌ها قرار دارد.

تنگه رازیانه: تنگه رازیانه نیز از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایلام است.این تنگه در شهرستان آبدانان قرار دارد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

این تنگه‌ها، همگی با طبیعت خیره‌کننده‌ای که دارند، سفری لذت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورند. اگر به مناطق کوهستانی و طبیعی علاقه دارید، حتماً از این تنگه‌ها در سفر به ایلام دیدن کنید.

حمل‌ و‌ نقل عمومی در ایلام

حمل‌و‌نقل با خودروی شخصی در ایلام بسیار آسان است و معمولا در بیشتر نقاط شهر به‌جز مناطق پرتردد، ترافیک وجود ندارد. شهر ایلام دارای تاکسی‌های خطی، گردشی و بی‌سیم است و نرخ کرایه تاکسی، ارزان‌تر از بسیاری از شهرهای دیگر است.

در ایلام سامانه اتوبوسرانی نیز وجود دارد؛ ولی تعداد خط‎‌‌های آن بسیار محدود است. به همین علت، رفت‌و‌آمد با اتوبوس کمتر انجام می‌شود. در ایلام متروی شهری وجود ندارد.

مراکز خرید ایلام

شهر ایلام دارای مراکز خرید بسیاری برای تهیه یادگاری و سوغات است. پاساژهای مرکزی، ملت، رضا، باغ اسلامی، مجتمع آفتاب و بازارهای فردوسی، سیدالشهدا و میوه‌فروشان، مکان‌های مناسبی برای بازارگردی و خرید هستند.

رستوران‌ های ایلام

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین رستوران‌ های ایلام، می‌توان رستوران لاله، رستوران خلاش، رستوران قبایل، رستوران پدیده و برای غذاهای فست فودی نیز برگر تایم، پیتزا آنیش و پیتزا شب را نام برد. در سطح شهر ایلام برای صرف میان‌وعده و نوشیدنی‌های گرم و سرد، چند کافی شاپ و قهوه‌خانه وجود دارد که تعداد آن‌ها اندک و هزینه آن‌ها به نسبت پایین است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا