راهنمای سفر

راهنمای سفر به اصفهان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

اصفهان یکی از جذاب ترین شهرهای ایران محسوب می شود که سالانه گردشگران متعددی را به خود جذب می کند. شاید اصفهان برای بسیاری از توریست های خارجی اولین مقصد باشد چون در این شهر بسیاری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، اماکن تفریحی و… قرار گرفته است. همچنین اقامتگاه های سنتی و هتل های لوکس که در اصفهان ساخته شده اند این شهر را به یک مقصد ایده آل برای مسافرت تبدیل کرده اند. شهربازی ها و رستوران ها و مراکز خرید لاکچری و مدرن اصفهان هم در کنار اماکن تاریخی و فرهنگی این شهر توانسته اند سلایق مختلفی را به خود جذب کنند. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم راهنمای سفر به اصفهان را بیان کنیم و در این راهنما، هزینه های سفر به اصفهان، بهترین زمان سفر و بهترین جاهای دیدنی اصفهان را معرفی کنیم.

 

اصفهان کجاست؟

قبل از سفر به اصفهان بهتر است بدانیم که اصفهان کجاست؟ استان اصفهان یکی از استان‌های مرکزی ایران با مرکزیت شهر اصفهان است. این استان ششمین استان پهناور ایران و سومین استان پرجمعیت کشور است. مساحت استان اصفهان حدود ۱۰ کیلومترمربع است.

تاریخ شهر اصفهان به دوران باستان می‌رسد و در طول تاریخ، تابه‌حال سه بار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. این شهر به خاطر پیشینه و آثار تاریخی بی‌نظیری که دارد همیشه زبانزد خاص‌وعام بوده و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

فاصله اصفهان تا شهرهای مهم ایران

قبل از سفر به اصفهان بهتر است فاصله حدودی بین شهر خودتان تا اصفهان را بدانید تا راحت‌تر برنامه سفر به اصفهان را بچینید. در این قسمت فاصله چند شهر مهم تا اصفهان را به شما می‌گوییم:

  • فاصله اصفهان تا تهران: حدود ۴۳۷ کیلومتر (حدود ۴ ساعت)
  • فاصله اصفهان تا شیراز: حدود ۴۸۰ کیلومتر (حدود ۵ ساعت)
  • فاصله مشهد تا اصفهان: حدود ۱۲۴۵ کیلومتر ( حدود ۱۲ ساعت)
  • فاصله تبریز تا اصفهان: حدود ۸۹۱ کیلومتر ( حدود۸ ساعت و نیم)
  • فاصله بندرعباس تا اصفهان: حدود ۹۹۶ کیلومتر ( حدود ۹ ساعت و نیم)

بهترین زمان سفر به اصفهان

تابستان‌ های بسیار گرم و خشک و زمستان‌هایی که سرمای هوا گاهی تا مغز استخوان شما نفوذ خواهد کرد، باعث می‌شود بهترین فصل برای سفر به اصفهان فصل بهار و پاییز باشد و اگر باز هم بخواهید دقیق‌تر بدانید، بهترین زمان سفر به اصفهان اردیبهشت ماه است.

آب و هوای اصفهان چگونه است؟

آب و هوای اصفهان یکی از مباحث مهمی است که باید در راهنمای جامع سفر به اصفهان به آن بپردازم. در بخش های مختلف اصفهان شاهد سه نوع آب‌وهوای مختلف خواهید بود:

  1. آب‌وهوای گرم و خشک در دشت‌های مرکزی و نواحی شرق و شمال شرق
  2. آب‌وهوای نیمه‌مرطوب تا مرطوب سرد در نواحی مرتفع غربی و جنوبی
  3. آب‌وهوای نیمه‌خشک در نواحی شمالی و مرتفع مرکزی

به‌طورکلی، موقعیت جغرافیایی اصفهان به شکلی است که از سه طرف با ارتفاعات محاصره شده، به‌همین‌خاطر هم، جابه‌جایی هوا کم‌تر در این شهر اتفاق می‌افتد و سکون هوا باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. اصفهان یکی از کلان‌شهرهایی است که از نظر آلودگی هوا رتبه بالایی دارد.

بالاترین دمای اصفهان در تابستان ۴۳ درجه و کم‌ترین دما در زمستان حدود ۱۹- درجه است. بارش باران و برف در این شهر کم است و اغلب تابستان‌های گرم و خشک دارد. جالب است بدانید که متوسط بارش سالانه استان اصفهان ۱۶۰ میلی‌لیتر و متوسط بارش سالانه شهر اصفهان حدودا ۱۲۰ میلی‌لیتر است.

چطور به اصفهان برویم؟

اصفهان یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که یک‌جورهایی می‌توان گفت هر گردشگر ایرانی و خارجی برای دیدن آن سرودست می‌شکند! به خاطر این حجم از محبوبیت باعث شده که راه‌های زیادی برای سفر به این شهر وجود داشته باشد. برای سفر به اصفهان می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کنید. در این بخش هرکدام از این راه‌ها را بررسی می‌کنیم تا شما هم با توجه به سلیقه و بودجه خود، راه سفر به اصفهان را انتخاب کنید.

  • سفر با قطار

یکی از بهترین مسیرها برای سفر به اصفهان قطار است. راه‌آهن اصفهان که در نزدیکی شهر واقع شده در مسیر شهرهای شیراز، یزد، تهران، بندرعباس و مشهد ایستگاه دارد و به راحتی می‌توانید با قطار از این شهرها به اصفهان سفر کنید.

  • سفر با هواپیما

اگر قصد سفر با هواپیما به اصفهان را دارید به راحتی می‌توانید با پروازهایی که روزانه از اکثر فرودگاه‌های کشور به مقصد اصفهان برقرار هستند به این شهر سفر کنید. فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در منطقه صفه و در ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارد که از طریق بزرگراه چمران به راحتی به مرکز شهر دسترسی خواهید داشت.

  • سفر زمینی

اصفهان در موقعیت جغرافیایی مرکزی کشور قرار دارد و همین باعث شده تا از جاده‌های زیادی به این استان دسترسی داشته باشید و بتوانید از مسیر زمینی مختلف به اصفهان بروید. اگر از سمت تهران به سمت اصفهان حرکت کنید، بعد از خارج شدن از تهران باید از جاده خلیج فارس به کاشان رفته و از آزادراه کاشان به اصفهان به سمت اصفهان حرکت کنید. همچنین اگر از جنوب یا جنوب غربی به اصفهان حرکت می‌کنید بهترین راه بزرگراه شیراز به اصفهان است.

هزینه سفر به اصفهان

البته در برخی تعطیلات رسمی مانند عید نوروز، این شهر مملو از گردشگر می‌شود، بنابراین وقت شما در ترافیک و در صف بازدید از اماکن دیدنی تلف خواهد شد. در این زمان‌ها، هزینه سفر به اصفهان نیز به دلیل حضور تعداد بیشتری از گردشگران، بالاتر خواهد بود. اگر به دنبال راهنمای سفر ارزان به اصفهان هستید، یکی از توصیه‌ها برای رسیدن به این هدف این است که در فصل زمستان به این شهر سفر کنید، چرا که هزینه‌ها به طور محسوسی پایین‌تر هستند. از طرفی امکان بازدید از بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان همچنان برای شما مهیا است، فقط از سرسبزی و زیبایی طبیعت در فصل زمستان اثری نیست.

هزینه خرید بلیط هواپیما اصفهان

با توجه به اهمیت شهر اصفهان در حوزه های مختلف صنعت و گردشگری، روزانه پروازهای زیادی از به مقصد اصفهان انجام می‌شود. بلیط هواپیما اصفهان در پایان هفته یا تعطیلات که تقاضا برای سفر است، بالا می‌رود، اما در اواسط هفته می توان همان بلیط را با نرخ کمتری خریداری کرد. البته انتخاب ایرلاین و ساعت پرواز هم در قیمت بلیط هواپیما اصفهان تاثیرگذار خواهد بود.

بهترین مسیر تهران تا اصفهان

حالا ببینیم بهترین مسیر تهران تا اصفهان کدام است. راستش را بخواهید این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا بودجه شما برای سفر، وضعیت ماشین‌تان، تعداد روزها سفر و هدف شما از سفر به اصفهان می‌تواند در انتخاب روش سفر تاثیر بگذارد.

به‌طور کلی هواپیما سریع‌ترین و گران‌ترین راه برای سفر به اصفهان است که تقریبا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. قطار گزینه اقتصادی و در عین‌حال ایمن است که حدود ۷ تا ۹ ساعت زمان می‌برد. اتوبوس و ماشین شخصی جزو ارزان‌ترین راه‌ها هستند که با توجه به مسافت ۴۵۰ کیلومتری بین تهران تا اصفهان، این مسیر بین ۶ تا ۷ ساعت طول می‌کشد.

حمل و نقل عمومی در اصفهان

جابجایی در شهر اصفهان بسیار آسان است، زیرا حمل و نقل عمومی در این شهر فعال بوده و خیلی از مسیرها و جاذبه ها دسترسی آسانی دارند. حمل و نقل عمومی در اصفهان شامل مترو، اتوبوس های تندرو، تاکسی، تاکسی های آنلاین، دوچرخه و حتی درشکه و اسب است. همچنین به دلیل نزدیک بودن جاذبه های گردشگری در اصفهان می توانید با رسیدن به یک منطقه بقیه مسیر را پیاده طی کنید. در ضمن یکی از نکات مهم در سفر به اصفهان آشنایی با اصفهان کارت است که نوعی کارت اعتباری بوده و برای پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی در اصفهان استفاده می شود. حتی با اصفهان کارت می‌ توانید از برخی مکان های دیدنی شهر مانند باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان بازدید کنید. این کارت ها را می توانید از باجه های اتوبوسرانی در کنار ایستگاه های اتوبوس تهیه کرده و تا ۲۰ هزار تومان قابلیت شارژ دارند.

مترو: خط ۱ متروی اصفهان اکنون فعال است و شمال به جنوبی این شهر را به هم متصل می‌کند.

اتوبوس: اصفهان به سیستم اتوبوس های پرسرعت مجهز است و تقریبا تمام سطح شهر را پوشش می دهد. برای پرداخت هزینه اتوبوس ها باید حتما اصفهان کارت تهیه کنید.

تاکسی: تاکسی های اصفهان نیز یکی از بهترین وسایل نقلیه در اصفهان محسوب می شوند که این تاکسی ها خود چندین نوع دارند؛ تاکسی های ویژه فرودگاه، تاکسی مدارس، تاکسی بی سیم، تاکسی گردشگری، تاکسی ویژه پایانه های مسافربری و تاکسی های آنلاین. تقریبا همه تاکسی های اصفهان به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز بوده و با استفاده از اصفهان کارت قابل پرداخت هستند.

دوچرخه: شاید به نظرتان جالب بیاید که در اصفهان به عنوان وسیله نقلیه عمومی از دوچرخه استفاده کنید، برای این کار باید به خانه دوچرخه بروید و دوچرخه مورد نظرتان را به صورت ساعتی اجاره کنید.

فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه اتوبوسرانی اصفهان

نشانی فرودگاه اصفهان: اصفهان، بزرگراه چمران، بزرگراه فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان. فرودگاه اصفهان با اینکه بیرون از شهر اصفهان قرار دارد اما برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از تاکسی های فرودگاه یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید که حدودا نیم ساعت راه خواهید داشت.
پایانه های اتوبوسرانی اصفهان ۴ تا هستند:

پایانه کاوه: در شمال شهر اصفهان قرار دارد. کاوه اصلی‌ ترین ترمینال اصفهان محسوب می‌ شود و اکثر اتوبوس ها از شهرهای مختلف به این پایانه سفر می کنند.

پایانه صفه: در جنوب شهر اصفهان و در واقع ابتدای جاده اصفهان شیراز قرار دارد و بعد از ترمینال کاوه، مهم‌ ترین ترمینال اصفهان به شمار می رود.

پایانه جی: در شرق اصفهان قرار گرفته و سفرهای مسیر تهران و یزد از این ترمینال انجام می گیرد.

پایانه زاینده رود: در غرب اصفهان در بلوار میرزا کوچک‌ خان‌ جنگلی واقع شده است.

نشانی ایستگاه راه آهن اصفهان: اصفهان، میدان آزادی، خیابان هزار جریب، پنج کیلومتری جاده اصفهان به شیراز، رو به روی شهر جدید سپاهان.

معرفی بهترین اقامتگاه ها و هتل های اصفهان

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، پس اطلاعات مناسبی درباره زمان سفر و نحوه رسیدن به اصفهان در اختیار دارید. نکته مهم بعدی که پیش از راهی شدن باید به دقت درباره آن برنامه‌ریزی کرد، محل اقامت در اصفهان است. برای رزرو بهترین هتل های اصفهان کار سختی در پیش ندارید، چرا که با توجه به توریستی بودن شهر و خصوصیات فرهنگی و اقتصادی آن، امکانات متنوع بسیاری برای اقامت مسافران اصفهان دارد. می‌توان گفت در اصفهان برای هر سلیقه و هدف و بودجه‎‌ای، اقامتگاهی مناسب وجود دارد و به راحتی می‌توانید از میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزنید.

اگر به دنبال سفر لوکس به این شهر هستید، سراغ هتل های ۵ ستاره اصفهان بروید که در صدر لیست آن‌ها هتل عباسی اصفهان قرار دارد و از دیگر موارد می‌توان به هتل پارسیان کوثر اشاره کرد. در میان هتل های ۴ ستاره اصفهان نیز می‌توان به هتل پیروزی اصفهان، هتل عالی قاپو اصفهان و هتل آسمان اصفهان اشاره کرد. در مقابل می‌توانید با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از هتل ها، یکی از هاستل های اصفهان را رزرو کرده و تقریبا همان میزان رفاه را با هزینه‌ای کمتر در اختیار داشته باشید.

مراکز خرید اصفهان

خرید یکی از بخش‌های اصلی سفر به هر شهری است. مراکز خرید اصفهان شامل مجموعه‌های مدرن و بازار تاریخی آن می‌شود. برخی از مجتمع‌‌های تجاری اصفهان، سیتی سنتر، مجتمع پارک و مجتمع کوثر هستند.

سوغات اصفهان

شهر اصفهان، مهد صنایع‌دستی ایران است و در سال ۱۳۹۵ توانست به‌عنوان اولین شهر ایرانی در فهرست «شهرهای جهانی صنایع‌دستی» ثبت شود؛ همین موضوع خود گواه گستردگی آثار هنری ارزشمند در اصفهان است.

خاتم کاری، میناکاری، ادوات مسی، قلم‌زنی، پارچه‌های قلم‌کاری، فیروزه‌کوبی، ملیله‌کاری، قالی، سفال و سرامیک و… جزو صنایع‌ دستی اصفهان هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

در این شهر، سوغاتی‌های خوراکی نیز به‌وفور یافت می‌شود؛ از گز و پولکی گرفته تا شیرینی برشتوک، سوهان عسلی، شیرینی برنجی، نبات و گلاب قمصر کاشان و همین طور عسل فریدون‌شهر و خوانسار را می‌توانید به‌عنوان سوغات اصفهان تهیه کنید.

غذای محلی اصفهان

گردشگران در سفر به اصفهان می‌توانند به‌واسطه انواع و اقسام غذاهای خوشمزه از دسرها تا آش‌های محلی، لذتی دوچندان را تجربه کنند. بی‌شک بریان یا بریون حرف اول را در غذاهای این خطه از ایران می‌زند. خورش ماست هم شهرت زیادی بین مردم بومی و گردشگران دارد.

از دیگر غذاهای محلی اصفهان می‌توان به کباب مشتی (کباب زردک)، کله جوش، حلیم بادمجان، قیمه ریزه، یخنی لوبیا (گوشت لوبیا)، نخودآب، حلیم ماش و قمری و کوفته شویدباقالی اشاره کرد. نمی‌توان از غذاهای اصفهان حرف زد و صحبتی راجع به آش‌های خوشمزه آن نکرد. آش شوربای سبزی، آش سماق، اوماج چغندر، حلیم شیر، آش اوماج و… تنها گوشه‌ای از آش‌های اصفهان هستند. گوشفیل با دوغ نیز یکی دیگر از خوراکی‌های مخصوص اصفهان است که برای تعادل گرمی و سردی، با هم میل می‌شوند.

جاهای دیدنی و گردشگری اصفهان

شهر اصفهان سرشار از جاذبه های طبیعی و تاریخی زیبایی است که هرساله توریست‌ ها و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌ کند. می خواهیم این بار از قسمت کویری شهر شروع کنیم؛ کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. کویر ورزنه و آبشار آب ملخ، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت‌ شده گلستان کوه، پارک ملی کلاه قاضی، چشمه و آبشار لادر، آبشار طامه و غار پریان از جاذبه‌ هی طبیعی اصفهان هستند. اما جاذبه های تاریخی این شهر بسیار مشهور بوده و خیلی از گردشگران را از جای جای دنیا به سوی خود جذب می کنند؛

میدان نقش جهان: میدان نقش جهان به عنوان دومین میدان بزرگ جهان است و قدم زدن و راه رفتن در این میدان یکی از بی نظیرترین تجربه های سفر به اصفهان خواهد بود. درشکه‌ سواری در این میدان جزو زیباترین تجربه های شما خواهد بود. میدان نقش جهان خود شامل قسمت های مختلف مانند مسجد شاه، عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله است.

مسجد جامع اصفهان: این مسجد با نام‌های مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز شناخته می‌ شود و ساخت آن به قرن دوم هجری برمی‌ گردد، همچنین به عنوان اولین مساجد اسلام در ایران به شمار می رود. الگوی اولیه این مسجد عربی بوده که بعدها سلجوقیان آن را به مسجدی چهارایوانی تبدیل کردند و در هر دوره از تاریخ نیز قسمت های مختلف این مسجد تکمیل گردید و به حالت امروزی خود دست یافت.

پل خواجو: پل خواجو بر روی آب‌ زاینده رود در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. در میان پل خواجو، ساختمانی به نام بیگلربیگی قرار دارد که محلی برای اقامت موقت شاه عباس و خاندان وی بوده است.

سی و سه پل: سی و سه پل با سی و سه دهانه و طول ۲۹۵ متر روی زاینده رود قرار دارد و عنوان طولانی ترین پل اصفهان را از آن خود کرده است. سی و سه پل اصفهان به دستور الله وردی خان در زمان صفویه ساخته شده و یکی از پیشرفته‌ ترین و هوشمندانه‌ ترین سازه‌ های پلی جهان همینجاست.

آتشگاه اصفهان: در قسمت غرب اصفهان، آتشگاهی بر روی کوه وجود دارد و برای دسترسی به این آتشگاه نیاز به کوهپیمایی دارید. این آتشگاه از آثار باستانی ایران بوده و به دوره قباد ساسانی مربوط است.
منار جنبان: منارهایی که قابلیت تکان خوردن دارند. منارجنبان اصفهان دارای دو مناره بوده که با تکان دادن یک مناره، مناره دیگر نیز تکان می خورد.

موزه کلیسای وانک: موزه ای با قدمتی بیش از یک قرن که در آن از اشیای تاریخی و کتب قدیمی نگهداری می شود. همچنین آثار فلزی، کتاب، تابلوهای گچبری و نقاشی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی در این موزه برای تماشا قرار دارند.

موزه موسیقی: به عنوان یکی از مکان های دیدنی در محله جلفا قرار دارد. در این موزه نزدیک به ۳۰۰ آلات موسیقی به نمایش گذاشته شده است.

کاخ هشت بهشت: یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اصفهان است که در دوران حکومت شاه سلیمان صفوی به سبک معماری اصیل اصفهان در دو طبقه ساخته شده است. نام دیگر این بنا کاخ عالم است و از لحاظ تزئینات داخلی یکی از نمونه‌ های بی نظیر در دوره صفویان است.

عمارت عالی‌قاپو اصفهان: یکی از بناهای باشکوه و مهم از لحاظ معماری در ایران است. این بنا در قرن یازدهم هجری ساخته شده است.

کوه صفه: به عنوان کوهی دیدنی و باصفا در جنوب غربی اصفهان است که دارای ۲۲۵۷ متر طول بوده و در دامنه این کوه چشمه های زیبایی به نام چشمه درويش و چشمه گل زرد قرار دارند. همچنین قلعه ای تاریخی به نام دز یا دیو در دامنه کوه صفه قرار دارد.

شماره تلفن های ضروری

کد تلفن شهر: ۰۳۱
فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۵۲۷۵۰۵۰-۰۳۱
بیمارستان ها و مراکز درمانی اصفهان:
بیمارستان سینا: ۳۲۲۰۵۰۲۵-۰۳۱
بیمارستان مهرگان: ۳۲۳۳۰۰۴۳-۰۳۱
بیمارستان امین: ۳۴۴۵۵۰۵۱-۰۳۱

جمع بندی درباره راهنمای سفر به اصفهان

شهر اصفهان یکی از شهرهای مهم ایران برای سفر است و به دلیل جاذبه‌های فراوان، معماری منحصربه‌فرد، امکانات مناسب و فرهنگ و آداب و رسوم غنی که دارد در بین گردشگران داخلی و خارجی شهرت جهانی پیدا کرده. به همین دلیل سفر به اصفهان یکی از مقاصد مهم برای گردشگران است که به تاریخ علاقه دارند و بدون شک نه فقط یک بار بلکه چندین بار به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا