راهنمای سفر

راهنمای سفر به ارمنستان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

ارمنستان یکی از همسایه های شمالی کشورمان است که از نظر فرهنگی شباهت هایی به ما دارد. با توجه به فاصله کوتاهی که از ایران تا ارمنستان وجود دارد می توانید این سفر را به عنوان یک تور خارجی ارزان قیمت خریداری کنید. البته بهتر است قبل از هر چیز راهنمای سفر به ارمنستان را مطالعه کنید تا با جاهای دیدنی این کشور، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، بهترین زمان سفر، بهترین مراکز خرید، بهترین رستوران ها و هزینه های سفر به ارمنستان آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این موارد می پردازیم.

موقعیت جغرافیایی ارمنستان

ارمنستان را سرزمین دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌نامند. حجم بالایی از این کشور را کوهستان و مناطق مرتفع تشکیل می‌دهد. جاری بودن رودهای پرآب یکی از ویژگی‌های خاص این کشور به شمار می‌رود و اکثر این رودها در نهایت به دریاچه ارس یا کاسپین (خزر) سرازیر می‌شود. این منطقه تابستان‌هایی گرم‌وخشک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد.

کشور ارمنستان در سرزمین قفقاز جنوبی قرار گرفته و از لحاظ جغرافیایی، منطقه‌ای است در مرز آسیا و اروپا. کشوریست بین دریای خزر و دریای سیاه. از شمال با کشور گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان هم‌مرز است.

اطلاعات ضروری برای سفر به ارمستان

یکی از مهمترین نکاتی که در راهنمای سفر به ارمنستان این است که اطلاعات ضروری این کشور را بدانید. هرچه اطلاعات شما در خصوص مقصد باشد، سفر راحت و بدون دغدغه تری تجربه خواهید کرد. در ادامه به چند مورد از مهمترین نکات در این خصوص اشاره می‌کنیم:

نیاز به ویزا برای ایرانیان ندارد
واحد پول ارمنستان درام
دین رسمی مسیحیت
زبان ارمنستان ارمنی
جهت رانندگی راست
پایتخت ایروان
اختلاف ساعت با تهران نیم ساعت
فصل سفر به ارمنستان تمام فصول سال

تاریخچه ارمنستان

پیش از خواندن نکات مهم سفر به ایروان بد نیست کمی با تاریخچه کشور ارمنستان آشنا شویم و بفهمیم چرا این کشور امروزه تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب و البته اقتصادی شده است. ارمنستان، گویی از دل تاریخ بیرون آمده، با تمدنی دیرینه که کوهستان افسانه‌ای آرارات را نیز در آغوش گرفته است. نام آرارات با داستانی حماسی، به کشتی نوح و طوفانی سهمگین در تاریخ گره خورده است. گویی این سرزمین، همواره با مفاهیمی چون پایداری و رستاخیز عجین بوده است. در حدود سال ۳۰۰ میلادی، ارمنستان مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود برگزید و پرچمدار مسیحیت در جهان شد. مسیری نوین که هویت این ملت را بیش از پیش شکل داد.

در گذر زمان، پادشاهی‌های مختلفی در ارمنستان ظهور و سقوط کردند. در قرن ششم پیش از میلاد، ارامنه در پادشاهی اوراتو ساکن شدند. پادشاهی رو به زوالی که با ظهور تیگران بزرگ، جانی دوباره گرفت و ارمنستان را به اوج قدرت رساند. قلمرو ارمنستان در آن دوران از دریای خزر تا مدیترانه گسترده شده بود و به عنوان یکی از قدرتمندترین امپراطوری‌های آسیا شناخته می‌شد. اما تاریخ ارمنستان، داستانی پر فراز و نشیب است. بارها و بارها امپراطوری‌های قدرتمند به این سرزمین یورش بردند و تاریکی جنگ بر آن سایه افکند. ارمنستان، سرزمینی با هویتی سترگ و مردمی با روحی حماسی است که هر بار از میان خاکستر حوادث زاده شده و به حیات خود ادامه داده‌اند.

چطور به ارمنستان بریم؟

راه‌های مختلفی برای سفر به ارمنستان وجود دارد و به خاطر مرز زمینی مشترک بین ایران و کشور ارمنستان سفر با ماشین شخصی می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای شما باشد.

سفر به ارمنستان با هواپیما

  • راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای سفر به ارمنستان، پرواز مستقیم از کشور مبدا به فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس ایروان است.
  • ایرانیان می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ارمنستان سفر کنند.
  • شرکت‌های هواپیمایی مختلفی مانند ایران ایر، آتا، ماهان، قشم ایر و فلای دبی پروازهای مستقیم به ایروان را ارائه می‌کنند.
  • زمان تقریبی پرواز از تهران به ایروان ۱.۵ تا ۲ ساعت است.

مسافرت به ارمنستان با اتوبوس

  • اتوبوس گزینه ارزان‌تر برای سفر به ارمنستان است.
  • اتوبوس‌های مختلفی از ایران به ایروان و سایر شهرهای ارمنستان حرکت می‌کنند.
  • زمان تقریبی سفر با اتوبوس از تهران به ایروان ۲۴ تا ۳۰ ساعت است.
  • قیمت بلیط اتوبوس از تهران به ارمنستان حدود ۱۷۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰ تومان است.

سفر به ارمنستان با قطار

  • قطار گزینه‌ای منحصر‌به‌فرد و جذاب برای سفر به ارمنستان است.
  • قطار از ایران به ایروان به صورت مستقیم وجود ندارد.
  • مسافران می‌توانند با قطار از ایران به جلفا در مرز ایران و ارمنستان سفر کرده و سپس با اتوبوس یا تاکسی به ایروان بروند.
  • زمان تقریبی سفر با قطار از تهران به جلفا ۱۲ تا ۱۵ ساعت است.
  • انتخاب بهترین راه برای سفر به ارمنستان به بودجه، زمان و سلیقه شما بستگی دارد.

مسافرت به ارمنستان با ماشین شخصی

ایران و ارمنستان دارای مرز مشترک زمینی هستند که در گذرگاه مرزی نوردوز واقع شده است. گذرگاه مرزی نوردوز در استان آذربایجان شرقی ایران و منطقه تاووش ارمنستان واقع شده است. همان‌طور که ذکر شد، سفر توریستی به ارمنستان نیازمند ویزا نیست و می‌توانید در گذرگاه مرزی و با زدن مهر وارد کشور ارمنستان شوید. اگر با ماشین شخصی خود به ارمنستان سفر می‌کنید، لازم است گواهی‌نامه بین‌المللی داشته باشید و ماشین‌تان را کاپوتاژ کنید. در سفر به ارمنستان این نکته‌ها را در نظر داشته باشید:

  • کاپوتاژ یک مجوز موقت برای ورود و خروج خودرو از کشور است. برای دریافت کاپوتاژ می‌توانید به گمرک مراجعه کنید.
  • بیمه شخص ثالث برای رانندگی در ارمنستان الزامی است. می‌توانید بیمه را از شرکت‌های بیمه در ایران یا ارمنستان تهیه کنید.
  • قبل از سفر، مدارک خود مانند پاسپورت، گواهینامه رانندگی، کارت ماشین و سند مالکیت را بررسی کنید و از معتبر بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

مسیر سفر به ایروان با ماشین شخصی

مسیر سفر به ارمنستان با ماشین شخصی از ایران به ارمنستان از طریق مرز زمینی نوردوز در استان آذربایجان شرقی ایران و منطقه تاووش ارمنستان انجام می‌شود. مسافت تقریبی از تهران تا ایروان حدود ۶۵۰ کیلومتر است و زمان تقریبی سفر با ماشین شخصی از تهران تا ایروان حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت است. نکاتی که برای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی باید در نظر داشته باشید:

  • جاده‌ها در ایران و ارمنستان در وضعیت مناسبی هستند.
  • رعایت قوانین رانندگی در هر دو کشور الزامی است.
  • سرعت مجاز در جاده‌های ایران ۱۱۰ کیلومتر در ساعت و در جاده‌های ارمنستان ۹۰ کیلومتر در ساعت است.
  • هزینه بنزین در ارمنستان گران‌تر از ایران است.

مرز ایران و ارمنستان کدام شهر است؟

برای شروع سفر زمینی و بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان، باید از هرجای ایران که هستید، خودتان را به آذربایجان شرقی برسانید و بعد از گذر از تبریز و جلفا، به مرز نوردوز، مرز ایران و ارمنستان بروید. مرز ایران و ارمنستان حدود 50 کیلومتر است و خط آن توسط رود ارس تعیین شده است. مسیر زمینی ایران به ارمنستان هم از رود ارس عبور می‌کند. ازآنجایی‌که مسافران، سفر زمینی به ارمنستان را از مبدأهای مختلف تجربه می‌کنند، فاصله بعضی از شهرهای ایران تا مرز ارمنستان عبارت است از:

  • فاصله تهران تا مرز نوردوز: برای پیمایش مسیر تهران تا نوردوز باید حدود 700 کیلومتر را طی کنید و حدود 9 ساعت رانندگی کنید.
  • فاصله تبریز تا مرز نوردوز: تبریز تا مرز نوردوز 130 کیلومتر فاصله دارد که طی کردنش حدود 2 ساعت طول می‌کشد.
  • فاصله اصفهان تا مرز نوردوز: اصفهان 1000 کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرز نوردوز است و برای پشت‌سرگذاشتن فاصله بین این دو نقطه باید حدود 13 ساعت رانندگی کنید.
  • فاصله مشهد تا مرز نوردوز: فاصله این دو نقطه 1680 کیلومتر است و پیمایش آن حدود 20 ساعت طول می‌کشد.
  • فاصله رشت تا مرز نوردوز: اگر بخواهید از رشت تا مرز نوردوز بروید، باید 621 کیلومتر را بپیمایید و حدود 8 ساعت و نیم در راه باشید.

از تبریز تا ارمنستان چند ساعت راه است؟

سفر از تبریز به ارمنستان می‌تواند با توجه به مقصد و وسیله نقلیه انتخابی متفاوت باشد. برای مثال، فاصله تبریز تا ایروان، پایتخت ارمنستان، حدود ۶۴۰ کیلومتر است که پیمودن این فاصله با خودرو، تقریباً ۱۱ ساعت زمان می‌برد. اگر مقصد شما دریاچه سوان است، این مسافت به حدود ۷۱۰ کیلومتر افزایش می‌یابد که پیمودنش به تقریباً ۱۲ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. همچنین، سفر زمینی از تبریز به ارمنستان می‌تواند حدود ۱۶ ساعت با احتساب معطلی در مرز طول بکشد. درصورتی‌که سفر هوایی را به دیگر روش‌های سفر ترجیح می‌دهید، باید بدانید مدت‌زمان پرواز از تبریز تا ارمنستان حدود ۵۰ دقیقه است.

مسیر مرز ارمنستان تا ایروان

هرچند روستاهای بین مرز ایران تا ایروان بسیار دیدنی‌اند؛ اما اگر واقع‌بین باشیم، هیچ‌یک از آن‌ها مقصد اصلی نیستند و بسیاری از اوقات، مقصد اصلی سفر زمینی به ارمنستان، شهر ایروان است. به همین دلیل، تقاضای سفر با تور ایروان بسیار زیاد است. پس از اینکه از مرز ایران عبور می‌کنید، قسمتی از راه را در امتداد رود ارس طی خواهید کرد تا به جاده مغری برسید و با یک تغییر مسیر، به‌سمت شمال حرکت کنید. مسافت بین این دو نقطه، حدود 450 کیلومتر است و ممکن است حدود 8 ساعت طول بکشد. در سفر زمینی به ارمنستان، از شهرهای زیر عبور می‌کنید تا به ایروان برسید:

  • شهر مغری: شهر مغری از نزدیک‌ترین شهرهای ارمنستان به ایران است که توسط کوه‌ها احاطه شده و نام آن برگرفته از واژه ایرانی «مهر» است.
  • لهواز: خانه‌های لهواز و طبیعت سرسبز آن ارزش چند دقیقه استراحت و گشت‌وگذار در این شهر را دارد.
  • لرنادزور: لرنادزور حدود 50 کیلومتر از لهواز فاصله دارد و از نظر طبیعت، مشابه لهواز است.
  • کاپان: این شهر مرکز استان سیونیک است و از نظر بافت شهری، ساختمان‌های چندطبقه و مدرن‌تر دارد و چندین رستوران و هتل در آن آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند.
  • آرپی: با پیمایش حدود 200 کیلومتر می‌توانید از کاپان به آرپی بروید. بعد از آرپی، باید حدود 120 کیلومتر دیگر هم بروید تا به ایروان برسید؛ این مسیر از شمال نخجوان می‌گذرد.

آب‌وهوای ارمنستان

ارمنستان را کشوری چهارفصله می‌نامند. این منطقه دارای آب و هوای قاره‌ایی است و تابستان‌های گرم‌وخشک و زمستان‌های سرد و برفی دارد.

در این کشور تقریبا فصل بهار، متعادل‌ترین فصل سال است و معمولا با بارش باران همراه است. دمای هوا در اواسط تابستان و در ماه‌های تیر و مرداد به  ۴۰ درجه می‌رسد. از طرفی با شروع فصل پاییز هوا به سمت سردی رفته و بارش باران و برف شروع می‌شود. با رسیدن زمستان، سرما به شدت افزایش یافته به طوریکه میانگین دمای هوا بین ۲ تا -۱۰ متغیر است.

بهترین زمان سفر به ارمنستان چه فصلی است؟

همانطور که اشاره کردیم ارمنستان یک کشور ۴ فصل است. این که در چه فصلی سفر کنید بستگی به شما و علاقه های شما دارد. اگر می‌خواهید به معنی واقعی کلمه در بهترین زمان سفر به ارمنستان این کشور و جذابیت هایش را ببینید، فصل بهار، ماه فروردین را انتخاب کنید. در این ایام آب و هوا کاملا بهاری است و رو به گرما می‌رود، لباس خنک به همراه داشته باشید و از طبیعت زیبا که رنگ سرزندگی به خود گرفته است، لذت ببرید.

سفر به ارمنستان در تابستان با هوای گرم و میوه های متنوعِ رسیده، پیشنهاد خوشمزه ای است. در این فصل غذاهای زیادی با انواع میوه ها پخته می شود که چشیدن آنها تجربه خوبی برای شما خواهد بود. اگر دوست دارید که در جشنواره آب ارمنستان نیز شرکت داشته باشید، تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید.

فصل پاییز در ارمنستان، آب و هوا معتدل، بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است، خیابان ها سرشار از شادی و رنگ درختان متنوع است. اگر اهل عکاسی باشید، پاییز بهترین فصل برای گرفتن عکس های خاص و جذاب است. اما اگر به چهره سفیدپوش خیابان ها، درختان کاج آذین بسته شده علاقه دارید، زمستان را برای سفر انتخاب کنید. زمستان های ارمنستان، با جشن انار، که نمادی برای همدلی و اتحاد مردم است، بسیار جذاب و دیدنی است.

بهترین رستوران های ارمنستان و شکم گردی

در یک سفر خارجی، چیزی که تحت هیچ شرایطی نباید از آن چشم پوشی کنید، چشیدن طعم غذاهای کشور مقصد است. ارمنستان نیز یکی از کشورهایی است که مقصد خوبی برای گردشگری غذا محسوب می‌شود. برخی از معروفترین غذاهای ارمنستان عبارتند از:

مانتی: از معروفترین غذاهای ارمنستان است که از کوفته‌های ریز درون یک خمیر مخصوص تهیه شده و با نوعی ماست سیردار و سس گوجه مخصوص سرو می‌شود.

غاپاما: از غذاهای ارمنی که از ترکیب کدو تنبل، برنج، خرما، آجیل و غیره تهیه می‌شود.

خورواتس: کباب گوشت گوسفند مزه دار شده است.

باقلوا، باستورما، هاریسا، بیورک، چالامبور، بورشت و دلما از دیگر غذاهای معروف ارمنستان هستند. اما برای چشیدن این غذاها باید کجا برویم؟ رستوران شرپ sherep یکی از بهترین رستوران های ایروان ارمنستان است. این رستوران درست در کنار میدان جمهوری واقع شده و نام آن به معنی ملاقه است. ملاقه ای که ابزار اصلی سرآشپزان محسوب می‌شود.

رستوران دیگری به نام رستوران دولماما (Dolmama) در خیابان پوشکین واقع شده و طعم خوشی از غذاهای کلاسیک ارمنی را به شما هدیه می‌دهد. رستوران لواش اما از دیگر بهترین رستوران های ایروان است که اکثر توریست ها حداقل برای یک وعده هم که شده به آن سر می‌زنند.

دیگر رستوران هایی که در سفر به ارمنستان باید به آنها سر بزنید عبارتند از:

  • رستوران مرتاقه (Mer Taghe) در خیابان تومانیان
  • تاوررن ایروان (Tavern Yerevan) در خیابان امیریان
  • تاپاستان (Tapastan) در خیابان ماریتیوس سرایان و غیره.

هزینه سفر به ارمنستان در سال 1403

هزینه سفر به ارمنستان در سال 1403 با بررسی مدارک لازم سفر به ارمنستان، رزرو هتل ارمنستان و نحوه ی سفر به ارمنستان صورت می‌گیرد. با جمع‌بندی این مخارج به هزینه ی تقریبی سفر خواهید رسید که برای برنامه‌ریزی بودجه اهمیت زیادی دارد. در زیر به هزینه های سفر به ارمنستان اشاره می‌کنیم. ناگفته نماند واحد پول ارمنستان درام بوده و می‌بایست ریال را به درام ایروان در صرافی ها تبدیل کنید.

  • هزینه شناسه
  • هزینه عوارض شهرداری
  • هزینه ارسال پستی
  • هزینه صدور گذرنامه
  • هزینه عوارض خروج از کشور
  • بلیط هواپیما ایروان، بلیط قطار، بلیط اتوبوس، هزینه بنزین یا هر هزینه در مسیر رفت و برگشت مانند خوراک، استراحت و…
  • هزینه اقامت در ایروان مانند قیمت رزرو هتل، پانسیون، هاستل
  • هزینه ورودی جاهای دیدنی ایروان
  • هزینه های خرید سوغاتی و لوازم دلخواه
  • هزینه رفت و آمد در ارمنستان با حمل و نقل عمومی

هزینه سفر به ارمنستان با تور

اگر قصد دارید با تور ارمنستان به این کشور سفر کنید؛ تبریک ویژه‌ای به شما برای انتخابتان می‌گوییم. زیرا این روش یکی‌از سهل الوصول ترین و بهترین راه سفر به ارمنستان است. شما با استفاده‌از سایت های گردشگری، آژانس های مسافرتی و مراکز ثبت نام تور می‌توانید تور ایروان را خریداری کنید. البته در این روش نیز حتما باید به یک‌سری نکات دقت کنید که در زیر برایتان آورده‌ایم.

  • تور ارمنستان هوایی هزینه‌ی بیشتری از تور ارمنستان زمینی دارد.
  • با تور ارمنستان هوایی سریع‌تر از تور ارمنستان زمینی به مقصد می‌رسید.
  • با تور ارمنستان هوایی سختی مسیر را متوجه نمی‌شوید و در مقابل تور ارمنستان زمینی مشکلات خاص خودش را دارد.
  • اگر تمایل دارید تور ارمنستان هوایی بخرید اما هزینه‌ی کمتری را متقبل شوید، حتما سعی کنید تور لحظه آخری ارمنستان را خریداری کنید. (تور لحظه آخری ایروان)
  • اگر سفر به ارمنستان با تور را دارید، قاصدک 24 توصیه می‌کند به کیفیت تور دقت کنید. به این معنا که اگر تورهایی با هتل های ارزان را انتخاب کنید، بی‌شک قیمت تور ارمنستان کمتر خواهد بود. در مقابل اگر تورهایی با هتل های چند ستاره و لوکس را خریداری کنید، قیمت تور ارمنستان بالا خواهد رفت.
  • اگر در ایام تعطیل یا مراسم های مناسبتی برای ثبت نام تور ارمنستان اقدام کنید، هزینه های سفر به ارمنستان بیشتر خواهد شد. در مقابل اگر در ایام امتحانات به این کشور بروید، به‌طبع قیمت‌ها نجومی نخواهد بود.

زبان ارمنستان

زبان ملی مردم ارمنستان، ارمنی است که به عنوان یکی از زبان‌های هندواروپایی شناخته می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که به دلیل نفوذ طولانی‌مدت دولت شوروی در این سرزمین، اغلب مردم ارمنستان به زبان روسی مسلط هستند.

در اکثر مکان‌های عمومی مثل خیابان‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها به راحتی می‌توانید از طریق صحبت به زبان انگلیسی با مردم به ویژه قشر جوان ارتباط برقرار کنید. تمامی تابلوها و علائم شهری، منوهای رستوران‌ها و کافه‌ها به زبان انگلیسی هستند و حتی خیلی از رستوران‌ها، صورت‌حسابتان را به زبان انگلیسی چاپ می‌کنند.

به دلیل وجود روابط دوستانه بین دو کشور و همچنین تعداد بالای توریست‌ها و گردشگران ایرانی، برخی از شهروندان ارمنستان که معمولا در شهرهای اصلی زندگی می‌کنند و ارتباط مستقیمی با گردشگران دارند شروع به یادگیری زبان فارسی کرده‌اند و به صورت ابتدایی با فارسی‌زبانان ارتباط برقرار می‌کنند.

واحد پول ارمنستان

پول رایج کشور ارمنستان درام است که با نماد (֏) و کد AMD شناخته می‌شود. پول رسمی این کشور شامل اسکناس و سکه است که ارزش سکه‌ها از ۱۰ درام آغاز شده و در نهایت به ۵۰۰ درام می‌رسد. ارزش اسکناس‌های رایج ارمنستان هم از ۵۰۰ درام شروع شده و ارزشمندترین آن، اسکناس ۱۰۰ هزار درامی است.

در سفر به ارمنستان سعی کنید همراه خود دلار داشته باشید. البته در صورت همراه نداشتن ارزهای بین‌المللی هم مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود. به راحتی می‌توانید به صرافی‌های بسیاری که در سطح شهر هستند مراجعه کنید و ارز خود را به درام تبدیل کنید. البته تعدادی از هتل‌های ایروان به ویژه هتل‌های ۵ستاره برای رفاه حال مهمانان خود، دارای محلی به عنوان صرافی هستند.

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

جالب است اگر بدانید که هزینه های رفت و آمد در شهرهای ارمنستان پایین است. البته اگر در پایتخت یعنی ایروان اقامت داشته باشید، ممکن است هزینه ها کمی بالا باشد. اما نگران نباشید، با استفاده از مترو، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی به راحتی می توانید در نقاط مختلف شهر تردد داشته باشید.

بلیط اتوبوس در ایروان بسیار ارزان بوده و تقریبا تمام قسمت های شهر را پوشش می‌دهد. مترو نیز پوشش خوبی در شهر داشته و برای رفتن به جاذبه های گردشگری برای توریست ها مناسب است. تاکسی نیز هزینه های مناسبی داشته اما اگر می‌خواهید در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید، بهتر است از مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که در سفر به ارمنستان حتما از ایروان کارت استفاده کنید. با استفاده از ایروان کارت نه تنها برای پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی در شهر راحت تر هستید، بلکه می‌توانید هزینه ورودی موزه ها و برخی از جاذبه های گردشگری را با آن پرداخت کرده و حتی در برخی از فروشگاه ها هم تخفیف دریافت کنید.

مترو در ارمنستان تنها ۱۰ ایستگاه دارد، اما بخش های مهمی از شهر را پوشش می‌دهد، با داشتن ایروان کارت می‌توانید به رایگان از مترو استفاده کنید.

شهرهای مختلف ارمنستان

کشور ارمنستان ۴۹ شهر دارد که ۱۰ تا از آنها شهرهای بزرگ و بقیه کوچک با جمعیت کمتر محسوب می‌شوند. مهم‌ترین شهرهای ارمنستان به ترتیب شهرهای زیر هستند:

  • ایروان: پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان است. ایروان به دلیل معماری، تاریخ و فرهنگ غنی خود شناخته شده است.
  • گیومری: دومین شهر بزرگ ارمنستان است. گیومری به دلیل معماری منحصربه‌فرد خود که به «شهر سیاه» معروف است، شناخته شده است.
  • وانادزور: سومین شهر بزرگ ارمنستان است. وانادزور به دلیل موقعیت مکانی خود در دره دباغت، به «دروازه گرجستان» معروف است.
  • واغارشاپات: چهارمین شهر بزرگ ارمنستان است. واغارشاپات به دلیل کلیسای جامع اچمیادزین، مرکز کلیسای حواری ارمنی، شناخته شده است.
  • آبوویان: پنجمین شهر بزرگ ارمنستان است. ابوویان به دلیل نزدیکی به کوه آرارات، محبوب گردشگران است.

جاهای دیدنی ارمنستان

ایروان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ارمنستان، جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. میدان جمهوری ایروان، موزه تاریخ، موزه نسل کشی ارامنه، پارک عشاق، کتابخانه باستانی تنها بخشی از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌روند.

ارمنستان جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیار دارد که از آن جمله میتوان به صومعه گغارد، کلیسای جامع زوارنتوس، معبد گارنی و… اشاره کرد.

به دریاچه سوان سری بزنید و از تماشای منظره‌ای بکر و فوق‌العاده لذت ببرید. این منطقه امکانات تفریحی قابل توجه‌ای دارد و می‌تواند اوقات خوشی را برای شما و همراهانتان فراهم کند. دریاچه سوان ، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است. همه روزه تورهای ویژه‌ای در کنار میدان جمهوری ایروان برای بازدید از این منطقه برگزار می‌شود که هزینه‌ای حدود پنج هزار درام دارد.

بهترین هتل‌های ارمنستان

انتخاب هتل مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات سفر است. ارمنستان هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از اقصی‌نقاط جهان است و به همین دلیل امکانات مناسب و درخور توجه‌ای برای رفاه حال توریست‌ها ایجاد شده. ایروان به عنوان پایتخت این کشور بیش‌ترین تعداد هتل و مهمان‌سرا را در خود جای داده که می‌توانید بر اساس بودجه مورد نظر خود، اقامت در هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید..

هتل‌های لوکس و پنج ستاره ارمنستان، امکانات فوق‌العاده و خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند؛ هتل رادیسون بلو ایروان، هتل نشنال، هتل قفقاز (کاکاسوس)، هتل گرند ایروان ، هتل گلدن پالاس بوتیک، هتل مولتی گراند فارائون، هتل الکساندر ارمنستان، هتل لاتار کمپلکس برترین هتل‌های ارمنستان هستند.

در این کشور، هتل‌های اقتصادی‌تر و میان‌رده بسیاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به هتل ایروان دلوکس، هتل شیراک، هتل پرایمر، هتل الیمپیا، هتل مگ ایروان اشاره کرد.

ارمنستان هاستل‌های بسیاری هم دارد که به لحاظ اقتصادی بسیار مناسب هستند و بر اساس امکانات خود، قیمت‌های متفاوتی دارند.

کلام آخر

قدم زدن در کوچه‌ پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های ایروان شاید بهترین بخش سفرتان به ارمنستان باشد، این شهر پر از خانه‌ها و بناهای قدیمی و آثار باستانی‌ای است که انگار جلوی چشمتان ایستاده‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سفر به ارمنستان با هر جای دیگر این است که در این کشور احساس غریبگی نمی‌کنید! مردمان ارمنستان بسیار ایرانیان را دوست دارند و به خاطر سالها تاریخ و فرهنگ مشترک پذیرایی بسیار گرمی از ایرانیان می‌کنند. برای سفر به ارمنستان لطافت روح و ظرافت سلیقه‌تان را لازم دارید تا به بهترین شکل سیراب شوند. در مسیر سفر نوازندگان ارمنی گوش‌های‌تان با ساز دودوک نوازش می‌کنند و پیرزنانی مهربان با قهوه و گاتای ارمنی از شما پذیرایی خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا