راهنمای سفر

راهنمای سفر به اردبیل ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

اردبیل به عنوان یکی از استان های ایران در شمال غربی کشور جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است. از آبگرم سرعین گرفته تا بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و جنگل فندقلو و گردنه حیران و دیگر جاذبه های طبیعی اردبیل همگی باعث محبوبیت این شهر به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد توریستی شده اند. شما قبل از سفر به این شهر زیبا باید راهنمای سفر به اردبیل را مطالعه کنید تا بتوانید با آب و هوای این شهر که معمولا سرمای فوق العاده شدیدی دارد آشنا شوید. همچنین در این مطلب از تودی تریپ که راهنمای سفر به اردبیل را بررسی میکنیم هزینه های سفر به این شهر، جاذبه های گردشگری و دیگر اطلاعات لازم برای این مسافرت را بررسی می کنیم.

 

معرفی کوتاهی از شهر اردبیل

اردبیل با نام قدیمی آرتاویل یا اردویل که در زبان اوستایی به معنای شهر یا ناحیه مقدس است، در شمال غربی ایران قرار دارد. جالب اینجاست هنوز هم مردم تالش‌نشین، اردبیل را به نام کهن آن یعنی اردویل می‌خوانند. این شهر را با نام هایی مانند دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان و دارالامان نیز می‌شناختند.

اردبیل به‌ دلیل ارتفاع بالای ۱۵۰۰ متری خود از سطح دریا، آب‌وهوایی سردسیری دارد. استان اردبیل دارای ۱۲ شهرستان است که شهر اردبیل در مرکز آن قرار گرفته و مردم آن به زبان شیرین ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. در سمت غرب فلاتی که اردبیل در آن واقع شده و با کوه‌های زیبای بسیاری احاطه شده، آتشفشان خاموش سبلان به ارتفاع ۴ هزار متر قرار دارد.

در اطراف اردبیل نیز چشمه‌های آب گرم فراوانی یافت می‌شوند. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به اردبیل، خاصیت درمانی این چشمه‌ها را فراموش نکنید. استان اردبیل از شمال به جمهوری آذربایجان و از غرب به آذربایجان شرقی محدود می‌شود و با شهرهای ارزروم و قونیه در ترکیه، سومقاییت در آذربایجان و ساراتوف در روسیه دارای پیوند خواهرخواندگی است. موقعیت مکانی اردبیل در داخل کشور هم به‌گونه‌ای است که در شرق آن، استان گیلان و در جنوب آن، استان زنجان قرار دارد.

 

آب و هوای اردبیل

اردبیل در میان دشتی به همین نام، در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا و در میان کوه‌های تالش و سبلان، قرار دارد. قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی از یک طرف و نزدیکی به بندر آستارا و جلگه‌های پست آن از طرف دیگر، بر آب و هوای اردبیل تاثیر می‌گذارد. برخورد بخار دریا به کوه‌ها و بادهای سرد شمالی و همین طور، هم جواری با جنگل‌های شمال و شمال شرق، نوسانات دمایی و بارندگی‌های فراوان ایجاد می‌کنند.

تابستان‌های اردبیل معتدل و زمستان‌ها سرد است و بخش زیادی از فصل سرد که بین پنج تا هشت ماه طول می‌کشد، یخبندان می‌شود. در اردیبهشت و خرداد رعدوبرق‌های شدید و توفان اتفاق می‌افتد. چشمه‌های آب گرم فراوان از آثار فرعی آتشفشان سبلان هستند.

بهترین زمان سفر به اردبیل، در فصول گرم سال است. هوا در این فصل‌ها در اردبیل معتدل می‌شود و برای فرار از گرمای مناطق دیگر، بهترین گزینه است. اوایل بهار، هنوز سرما در اردبیل احساس می‌شود؛ اما از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان، هوای اردبیل برای سفر بسیار مناسب است. به‌دلیل سردسیر بودن اردبیل، این شهر انتخاب مناسبی برای فصل‌های سرد سال نیست. بارش برف زمستانی در اردبیل شدید است و گاهی با بسته شدن جاده‌های اطراف آن همراه می‌شود؛ پس اگر علاقه‌مند به سفر به این شهر در پاییز و زمستان هستید، حتما تجهیزات کافی و مناسب همراه داشته باشید.

 

صنایع دستی استان اردبیل

قالی، گلیم و جاجیم‌های اردبیل از گذشته شهرت فراوان داشته و از کالاهای نفیس منطقه آذربایجان است که حدود ۸۰ درصد تولیدات آن‌ها (که معمولا محصول روستاها و اطراف شهر است) به کشورهای خارجی صادر می‌شود. دیگر صنایع دستی چشم‌گیر اردبیل شامل شال‌ بافی، پشتی، قلاب دوزی، نقره‌کاری، قلم‌زنی، خاتم‌کاری و سفال‌گری است.

 

سوغات استان اردبیل

از جمله سوغات اردبیل عسل طبیعی سبلان، عصاره‌ی گل‌های سبلان، حلوای سیاه، سرشیر، کره محلی، شیرینی‌های محلی و تخمه آفتابگردان است.

 

غذای محلی استان اردبیل

اردبیل غذاهای سنتی و محلی مقوی و لذیذی دارد که باعث می‌شود در سفر به آنجا بتوانید چند روزی را مهمان رستوران های استان اردبیل باشید و از غذاهای همیشگی و حاضری راحت شوید. پیچاق قیمه، چیغیرتمای مرغ، آش دوغ، آش میوه، سوتی پلو، کوکوماه، باسترپلو، امام بایلدی، پلوقیسی، فطیر سنتی اردبیل، قطاب، گیلدیک آشی (نسترن وحشی)، چندین مدل آش سنتی آذری (اوماج، اون‌بش، تورشولو، تندیر آشی و…)، تره اسفناج، دسر خشیل، خینگل، چای چورکگی، تل تل و هلوای سیاه از جمله این غذاها هستند.

 

حمل ‌و نقل در اردبیل چطور است؟

مثل تمام شهرهای بزرگ، اردبیل هم سیستم حمل‌ونقل خوبی دارد که به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای جابجایی می‌توانید از تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. اگر هم نیاز به تاکسی دربست داشتید، تاکسی‌های اینترنتی در خدمت شما هستند. اگر می‌خواهید مراعات جیب‌تان را کنید، از تاکسی‌های خطی استفاده کنید؛ این نوع تاکسی همیشه ارزان‌تر از تاکسی اینترنتی است. اگر هم دنبال راه ارزان‌تری هستید، سراغ اتوبوس بروید. 

 

ایستگاه‌های اتوبوس اردبیل

همان‌طور که گفتم اردبیل اتوبوس هم دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای پیدا کردن نشانی دقیق ایستگاه‌های اتوبوس از نقشه استفاده کنید تا به مشکل نخورید. در هر محله چند ایستگاه اتوبوس وجود دارد که دسترسی آن برای همه مردم راحت باشد. برای اینکه راهنمای سفر به اردبیل تا جای ممکن خلاصه و مختصر باشد، نتوانستم آدرس تمامی ایسگاه‌ها را برایتان بنویسم. 

 

تاکسی و کرایه خودرو در اردبیل

سازمان تاکسی‌رانی در سفر به اردبیل خیلی وقت است که مشغول به کار است؛ این سازمان تا سال ۱۳۹۲ حدود ۳۵۰۰ دستگاه تاکسی داشت که شامل تقریبا ۱۱۰۰ تاکسی خطی، ۲۳۰۰ تاکسی گردشی و ۱۰۰ ون و تاکسی ویژه داشت. نیازی نیست نگران وجود تاکسی باشید، اردبیل هنوز هم خطوط تاکسی‌رانی منظمی دارد و همیشه می‌توانید تاکسی پیدا کنید. 

 

وضعیت و طرح ترافیک در اردبیل

از آنجا که در اردبیل باران و برف زیاد می‌بارد، راننده‌ها مجبور هستند در سفر به اردبیل آرام حرکت کنند. گرفتگی و لغزندگی جاده‌ها ممکن است باعث ترافیک در سطح شهر و جاده‌های اطراف شود. بیشترین ترافیکی که ممکن است در اردبیل ببینید مربوط به فصل تابستان است.

چراکه تابستان همه سفر می‌کنند و برف و بارانی هم نیست که جاده را ببندد یا آن را لغزنده کند. اگر دوست ندارید زیاد در ترافیک بمانید و می‌خواهید وقتی به اردبیل بروید که آن‌جا تا حدودی خلوت باشد، قبل از سفرتان وضعیت و طرح ترافیک اردبیل را بررسی کنید. 

 

مسیرهای اصلی تردد در اردبیل

بلوار بسیج، اصلی‌ترین بلوار شهر اردبیل است. این بلوار هفت میدان بسیج، کشاورز، وحدت، سینا، فاطمیون، علی سرباز و ایثار را به هم متصل می‌کند. رود بالیقو درست از وسط شهر عبور می‌کند؛ به دلیل وجود این رود، چند پل هم در اردبیل وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، پل هفت چشمه است.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم اردبیل

مردم شهر اردبیل به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. اهالی این شهر متمدن، مراسم مذهبی را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند. مراسم خاص ایام محرم شامل طشت‌گذاری، سه روز مانده به آغاز این ماه و شمع‌گذاری در روز نهم آن و عزاداری‌های ویژه در طول این ماه می‌شود.

صدای اذان مرحوم مؤذن زاده اردبیلی، با گوش مردم اردبیل و همه ایران عجین شده و در فهرست آثار معنوی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

مردم اردبیل در آستانه ورود به سال نو و ایام نوروز نیز، آداب و رسومی زیبا دارند. طبق آئینی کهن، «تکم» یا عروسک سنتی با پیشینه تاریخی، توسط تکم‌چی‌ها در کوچه و خیابان آمدن بهار را نوید می‌دهند. مردم اردبیل چهارشنبه‌سوری را با عنوان «جشن سور» برگزار می‌کنند و با آیینی خاص به استقبال بهارمی‌روند. «ایل سکه سی»، از معروف‌ترین آیین‌ها در شروع سال جدید است که در آن افراد فامیل به یکدیگر سکه هدیه می‌دهند تا سالی پربرکت را آغاز کنند. تخم‌مرغ‌های رنگی نیز از دیگر عیدی‌های متداول در اردبیل است.

 

جاهای دیدنی و گردشگری شهر اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

برای علاقه مندان به آثار تاریخی بازدید از مهم ترین اثر شهر اردبیل به نام بقعه شیخ صفی الدین توصیه می شود. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مجموعه ای باشکوه با معماری و کاشی‌ کاری های معرق و مقرنس، منبت‌ های بی نظیر، خطاطی های هنرمندان یادگاری از دوره صفویه است. در این مجموعه مقبره شاه اسماعیل اول و چند تن از کشته شدگان جنگ چالدران را خواهید دید. قسمت های مختلف این مجموعه عبارتند از چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه. این محل یکی از مهم ترین مکان های ملی و سیاسی در زمان صفویه بوده است و این مقبره به شکل برجی استوانه ای است و گنبد کوتاهی بر بالای آن قرار دارد. این اثر تاریخی در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. برای بازدید از این بقعه تاریخی باید به خیابان شیخ صفی و میدان عالی قاپو بروید و بازدید از این مجموعه همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب امکان پذیر است که باید برای بازدید بلیط ورودی تهیه کنید.

 

آبگرم های معدنی اردبیل

یکی از جاذبه های مهم این منطقه وجود آبگرم های معدنی است که خاصیت درمانی و شفابخش دارند، بدین جهت سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده و به خرید بلیط هواپیما مشتاق می کند. استان اردبیل دارای ۱۱۸ چشمه آبگرم است و در شهرهای سرعین، خلخال، نیر، مشگین شهر و اردبیل پراکنده اند، چند مورد از آبگرم های این منطقه عبارتند از سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه. این آبگرم ها خواص شیمیایی و درمانی با درجه حرارت متفاوت دارند و برای بسیاری از بیماری های مفاصل مفید هستند، همچنین حس خوبی را از این آبگرم ها تجربه خواهید کرد و سفری فراموش نشدنی به ارمغان می آورد. البته این روزها بیشتر شبیه استخر شده اند و با رعایت نکات بهداشتی و با خیال راحت می توانید از این آبگرم ها استفاده کنید.

 

دریاچه شورابیل

در جنوب شرقی شهر اردبیل، دریاچه شورابیل زیبا خودنمایی می کند که به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران است. این دریاچه دارای آب شور بوده و قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد. این منطقه دارای فضای سبز، تپه، دریاچه ای نقره ای همراه با امکانات تفریحی مناسبی است که می تواند محلی عالی برای گذراندن یک روز شاد و مفرح باشد. در زمان های گذشته به دلیل شوری و لجن طبی شهرت زیادی داشت و در سال های اخیر نیز با افزودن آب شیرین به این دریاچه امکان پرورش ماهی فراهم شده است، همچنین امکاناتی نظیر قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش و رستوران در وسط دریاچه وجود دارند. هر ساله صدها پرنده مهاجر از روسیه به این دریاچه می آیند، توجه داشته باشید که شکار در این منطقه ممنوع است.

 

جنگل فندقلو

جنگلی سرسبز با مناطقی بکر گردشگران زیادی را روانه این سمت از اردبیل می کند. جنگل فندقلو، این جنگل زیبا در میان دو استان گیلان و اردبیل واقع شده و در میان جنگل نیز آبگرم و درختان میوه زیادی وجود دارند. جنگل فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین قرار دارد و میزبان گردشگران زیادی ازنقاط مختلف ایران است. علاوه بر اینها، این جنگل یکی از محل های مناسب برای گذران تعطیلات تابستانی است و به دلیل نزدیکی به گردنه حیران محل مناسبی برای طبیعت دوستان است. برای دسترسی به این جنگل باید وارد جاده آستارا شوید و بعد با ورود به جاده فرعی وارد روستای دودران شده و همین جاده را تا خانقاه سفلی ادامه دهید که در نهایت با ورود به روستای آرپاتپه با پیمودن ۴ کیلومتر به پارکینگ فندقلو خواهید رسید.

 

دریاچه نئور

یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری در استان اردبیل کوه باغرو است که دریاچه ای زیبا در سی و شش کیلومتری آن قرار دارد. قزل آلای رنگین کمان در این دریاچه پرورش داده می شود. با اینکه دسترسی به دریاچه نئور کمی سخت است اما به تماشای زیبایی هایش می ارزد. این دریاچه مابین شهر اردبیل و خلخال قرار دارد و از درخشان ترین جاهای اردبیل به شمار می رود. برای رسیدن به نئور باید ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال بروید، بعد از ده بودالالو باید مسیر ۱۳ کیلومتری را بپیمایید و به روستای عباس آباد برسید. بعد از این روستا به دریاچه زیبای نئور با عمق ۵ متری خواهید رسید. توجه داشته باشید که مسیر دسترسی به دریاچه کاملا آسفالت است اما جاده دور دریاچه خاکی است. به دلیل بارندگی های فصلی و چشمه‌ های فراوان این دریاچه همواره پر از آب است و گردشگران برای لذت بردن از هوای مطبوع و زیبایی‌ های آن و همچنین استراحت در کنار طبیعت بکر دریاچه به این منطقه سفر می کنند. به یاد داشته باشید که شکار پرندگان آبی در این دریاچه ممنوع است.

 

بازار بزرگ اردبیل

بازار بزرگ و قدیمی شهر اردبیل یکی از مکان‌های دیدنی و به یادگار مانده از دوره صفویه است و این بازار دارای چندین تیمچه‌، حمام، مسجد و سرا است که با تاریخچه غنی خود هنوز هم سرپا هستند. تاریخچه این بازار به سده‌ های ۷ و ۸ هجری قمری برمی گردد و این بازار قدیمی جزو جاذبه‌ های گردشگری شهر به شمار می رود. طاق‌ های جناغی و گنبدهای ساده دارای زیبایی چشم‌ نوازی هستند، همچنین محوطه‌ داخلی بازار با نور و روشنایی توسط روزنه‌ های موجود در پوشش‌ های گنبدی دیده می شود و بخش های مختلف این بازار عبارتند از چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه، بازار اصلی، بازار چاقوسازان، راسته‌ پارچه فروشان، سراجان، بازار زرگران، راسته کفاشان، مسگران، راسته‌ پیر عبدالملک، علافان و …

 

کلیسای مریم مقدس

اردبیل شهری با تاریخ پرفراز و نشیب خود همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، یکی از دیدنی های مذهبی این شهر کلیسایی قدیمی است که در سال ۱۸۷۶ میلادی توسط خانواده گالوست میرزایان و اهتمام خاچاطور شهبازیان ساخته شده و تا سال ۱۹۴۴ میلادی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. خانواده های مسیحی را روانه این شهر می کند. بنای کلیسا آجری است و در داخل بنا نیز نقاشی های زیبایی به چشم می خورند، اما قسمت های مربوط به حمام و مدرسه در این کلیسا از بین رفته اند. در اطراف این کلیسا می توانید به پارکینگ، رستوران، بوفه و پوشش شبکه عالی دسترسی داشته باشید.

 

آبشار و پیست اسکی آلوارس

آلوارس نام روستایی در دامنه سبلان و ۱۲ کیلومتری سرعین است که دارای بزرگترین پیست اسکی در زمستان است. در اطراف آن چشمه های متعدد و رودخانه خیاوچای حیرت زده تان خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم در سفرتان به اردبیل حتما به این منطقه سر بزنید و از تفریحات هیجان انگیز لذت ببرید. این پیست ۹ ماه در سال قابلیت اسکی دارد و در ۱۲ ماه از سال نیز پوشیده از برف است. مطمئن باشید سفری خاطره انگیز در این منطقه در انتظار شماست.

 

چگونه به اردبیل سفر کنیم؟

برای رفتن به این شهر بی نظیر می توانید از هواپیما، اتوبوس یا خودرو شخصی استفاده نمایید. توجه کنید که شهر اردبیل تاکنون به شبکه ریلی و راه‌ آهن کشور متصل نشده است، اما امکان دسترسی هوایی و زمینی برای این استان وجود دارد. برای سفر زمینی با اتومبیل شخصی از تهران می توانید چندین مسیر زیبا را انتخاب کنید، گزینه اول می توانید از طریق اتوبان تهران- قزوین و سپس قزوین-رشت استفاده کنید و در ادامه مسیر به اردبیل برسید. یکی دیگر از راه های دسترسی زمینی به اردبیل از سمت تهران می توانید به زنجان رفته و بعد از آن به اردبیل دسترسی داشته باشید. همچنین مسافران و گردشگران از خطوط هوایی نیز برای رسیدن به اردبیل می توانند استفاده کنند.

این فرودگاه در شمال غرب اردبیل قرار دارد و هواپیماهای شرکت های ایران ایر، آتا و آسمان در روزهای خاص و مشخص پرواز انجام می دهند. در این فرودگاه بین‌ المللی همه روزه از شهر تهران پرواز انجام می گیرد، تنها کافیست با خرید بلیط هواپیما از این شهر تاریخی بازدید کنید. دومین گزینه برای رفتن به اردبیل استفاده از اتوبوس‌ است که از بیشتر شهرهای ایران مانند تهران، تبریز و رشت همه روزه اتوبوس‌ هایی به سمت اردبیل روانه می‌ شوند.

 

سفر به اردبیل با هواپیما

برای سفر به اردبیل اول از همه سراغ وسیله نقلیه محبوب بیشتر مسافران، یعنی هواپیما می‌روم. طبق تحقیقات محققین، هواپیما امن‌ترین و سریع‌ترین وسیله نقلیه برای سفر است. فرودگاه اردبیل در فاصله ۱۱ کیلومتری شمال شرق شهر اردبیل به مساحت حدودا هزار هکتار قرار دارد. این فرودگاه در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد و حالا هفته‌ای حدود ۶۰ پرواز در مسیر تهران اردبیل و ۸ پرواز در مسیر مشهد اردبیل دارد.

آخرین آپدیتی که درباره پروازهای فرودگاه اردبیل دیدم مربوط به همین دو شهر تهران و مشهد بود. پس به‌عنوان نویسنده راهنمای سفر به اردبیل پیشنهاد می‌کنم اگر از مشهد یا تهران می‌خواهید به اردبیل سفر کنید ، از خطوط هوایی استفاده کنید تا هم سریع و راحت به مقصد برسید و هم مناظر زیبایی را که فقط از هواپیما می‌شود دید را ببینید و لذت ببرید.

 

سفر به اردبیل با قطار

شاید راجع به ریل راه‌آهن در اردبیل شنیده باشید. بله، تقریبا درست شنیدید؛ اما قطار در اردبیل هنوز قابل دسترس نیست، به همین دلیل نمی‌توانم چیز زیادی از آن در راهنمای سفر به اردبیل بگویم. پروژه ساخت راه‌آهن اردبیل-میانه از جنوب استان اردبیل، خیلی وقت است که شروع به کار کرده؛ اما متاسفانه کار آن تکمیل نشده است.

این پروژه یکی از سخت‌ترین پروژه‌های کاری وزارت راه و ترابری است؛ پس تعجبی ندارد که ساخت آن این همه طول بکشد. البته دیگر به آخرهای کار رسیده‌اند و احتمالا در همین سال، افتتاح شود.

 

سفر به اردبیل با اتوبوس

خوشبختانه اردبیل سازمان اتوبوس‌رانی خوبی دارد. ترمینال اردبیل، بزرگ‌ترین پایانه مسافربری استان اردبیل است. این ترمینال به همه مراکز استان‌ها و شهرستان‌های استان اردبیل راه دارد و بیشتر از ۱۲ شرکت مسافربری در این خطوط کار می‌کنند. بسیاری از اتوبوس‌ها از شرایط خوبی برخوردار است و در بین راه هم برای غذا و نماز توقف می‌کنند تا شما استراحتی کنید و غذایی بخورید.

 

سفر به اردبیل با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی هم که مشخص‌ترین گزینه ممکن است و لازم نیست خیلی در راهنمای سفر به اردبیل درباره آن صحبت کنم که خودتان بهتر می‌دانید. راحتی ماشین شخصی واقعا با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

اگر دوست دارید با ماشین شخصی به اردبیل بروید، وقت را هدر ندهید و همین حالا برنامه سفر بچینید. باز هم یادآوری می‌کنم وسایل ایمنی و بهداشتی را حتما همراه داشته باشید و ترجیحا در زمستان سفر نکنید. 

 

چه راه هایی برای سفر به اردبیل وجود دارد؟

شما می‌توانید یکی از راه‌های هوایی و زمینی را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. اردبیل ایستگاه قطار فعال ندارد و برای سفر زمینی، می‌توانید با خودروی شخصی خود یا اتوبوس به آن سفر کنید. مسیرهای زمینی که با خودرو به اردبیل می‌رسند، عبارتند از:

  1. مسیر ۸ ساعته از تهران و بعد قزوین و رشت به اردبیل
  2. مسیر ۷ ساعته از تهران و بعد قزوین و زنجان به اردبیل
  3. مسیر ۵ ساعته از ارومیه و بعد تبریز و سراب به اردبیل
  4. مسیر ۱۱ ساعته از اصفهان و بعد ساوه و زنجان به اردبیل
  5. مسیر ۱۹ ساعته از مشهد و بعد ساری و رشت به اردبیل
  6. مسیر ۹ ساعته از کرمانشاه و بعد زنجان به اردبیل

 

سفر به اردبیل از تهران

شاید شما هم از آن دسته باشید که از تهران به اردبیل می‌روید. اول از همه باید بدانید که فاصله زمینی تهران تا اردبیل حدود ۵۰۰-۶۰۰ کیلومتر است. برای رسیدن به اردبیل از تهران، احتمالا از شهرهای کرج، قزوین، زنجان یا گیلان عبور خواهید کرد؛ پیشنهاد می‌کنم علاوه بر جاهای دیدنی اردبیل، سری هم به جاهای دیدنی سر راهتان هم بزنید.

اولین مسیر پیشنهادی من برای سفر به اردبیل مسیر زنجان است. در این مسیر از زنجان عبور می‌کنید و به اردبیل می‌رسید. دومین راه، راه قزوین و شهرهای شمالی است؛ در این مسیر از تهران به قزوین و از قزوین به سمت گیلان بروید، بعد از آن هم می‌توانید به اردبیل برسید. 

طبق گفته نقشه، برای سفر به اردبیل از زنجان سریع‌تر می‌رسید؛ اما باز بستگی دارد از کجای تهران سفر را شروع کرده‌اید و سر راه به چه مکان‌هایی می‌خواهید سر بزنید. اگر دوست دارید سری هم به دریا بزنید و از جاهای دیدنی گیلان بازدید کنید بعد به سراغ دیدنی های اردبیل بروید، راه دوم خوراک خودتان است. اگر هم مسیر زنجان را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید سریع‌تر به مقصد برسید، از راه اول استفاده کنید و حالش را ببرید.

 

شهرستان های اردبیل

  1. اردبیل
  2. بیله سوار
  3. پارس آباد
  4. خلخال
  5. سرعین
  6. کوثر
  7. گرمی
  8. مشگین شهر
  9. نمین
  10. نیر

 

شهرهای اردبیل

  • آبی‌بیگلو
  • اردبیل
  • اصلاندوز
  • بیله‌سوار
  • پارس‌آباد
  • تازه‌کند
  • تازه‌کند انگوت
  • جعفرآباد
  • خلخال
  • رضی
  • سرعین
  • عنبران
  • فخرآباد
  • کلور
  • کوراییم
  • گرمی
  • گیوی
  • لاهرود
  • مشگین‌شهر
  • نمین
  • نیر
  • هشجین
  • هیر

 

روستاهای محلات اردبیل

عالی قاپو

(غریبان، ملا هادی، حافظ، کرداحمد، طالقانی، آرازعلی (ارس)، ملا باشی، کارشناسان، کشاورز، سعدی، علیه و منصوریان، معجز، باغمیشه، زینال، رجایی، سلیمان شاه، میرزا بخشعلی)

سرچشمه یا چشمه باشی

(رقیه، ولیعصر، معجز یا جلیل شاه، یساول، فاطمیه یا دروازه مشکین، اجیرلو، رقیه، خیرال، دروازه آستارا، معمار، تازه شهر، حسین آباد، اصغریه، حاجی قهرمان و محمدیه، راه انزاب، ایمان قلی، حافظیه)

گازران یا اونچی میدان

(امام حسن عسکری، امام صادق، امام سجاد، آقا کاظم، زینبیه، ائمه، قنبلان یا تازه میدان، عباسیه، اکبریه، خاتم‌النبیین، صاحب الزمان، چراغعلی، قاجاریه و قاسمیه)

پیر عبدالملک

(پردیس، سیدآباد، پیر شمس‌الدین، عبدالله شاه، شاهد، صادقیه، کمد سازی، ژاندارمری، جمعه مسجد، نمه‌لر، کوچه علی، فانتازیا، حسینعلی، فرهنگیان، زرناس، صادقیه، رسالت، دانش آباد، پیرزرگر، احمدیه، انزاب و حسن آباد)

طوی یا طاوار

(آزادی، والی، تازه آباد یا ججین، امام خمینی، قدس و کوچه اسلامی یا شاه باغی، سبلان ۲، شام اسبی، نواب صفوی یا قره دینک، داشچیلار، توپچیلار)

اوچ دکان

(عقوبیه، سلطان آباد، ابراهیم آباد، علی آباد، هاشم آباد، بهار آباد، یوسف آباد، صفا، ابوطالب، ولیعصر، سادات و جعفریه، جمشید آباد، پیرمادر، آبروان، مقدس، ایثار، راه نیار، سبلان، کاشانی، بعثت، رقیه، عباس آباد، نیار)

 

هتل‌ها و محل‌های اقامت در اردبیل

یکی دیگر از بخش‌های حائز اهمیت در راهنمای سفر به اردبیل زیبا، معرفی انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها است که چند مورد از بهترین‌ آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

هتل 4 ستاره: هتل سارای.

هتل 3 ستاره: هتل دریا، هتل سبلان، مهمانسرای ایده‌آل و هتل شورابیل.

هتل 2 ستاره: هتل مهدی.

اقامتگاه بومگردی: باجیلار، اوماسلان، شوون.

 

تلفن‌های ضروری اردبیل

در بخشی از راهنمای سفر به اردبیل برای اطمینان خاطر و پیش‌آمدهای احتمالی، تعدادی از شماره تلفن‌های این شهر را بیان می‌کنیم تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

  • کد تلفن شهر: 045
  • فرودگاه: 33447902-045
  • بیمارستان آرتا: 33335244-045
  • بیمارستان بوعلی: 33252251-045
  • بیمارستان علوی: 33231206-045

 

آیا شهر اردبیل مقصد خوبی برای سفر است؟

از بهترین گزینه‌های گشت‌و‌گذار، مخصوصا برای تعطیلات تابستانی، سفر به اردبیل است. در اردبیل از تمام چیزهایی که انتظار دارید در یک سفر تجربه کنید، بهره‌مند خواهید شد. از لذت تفریح در طبیعتی زیبا و دیدن آثار شگفت تاریخی گرفته تا خوردنی‌هایی که در هیچ‌کجای دیگر پیدا نخواهید کرد! اگر اردبیل را برای سفر انتخاب کردید، از این انتخاب خود کاملا مطمئن باشید. پس‌از آن، تنها چیزی که برای شروع این سفر نیاز دارید، یک راهنمای سفر به اردبیل است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا