راهنمای سفر

راهنمای سفر به اراک ۱۴۰۳ + هزینه ها، تفریحات و رزرو هتل

اراک مرکز استان مرکزی است که در نیمه شمالی کشور قرار گرفته و آب و هوای نسبتا سرد و خشکی دارد. برای سفر به اراک از تهران راه های مختلفی وجود دارد که می توانید در این مطلب از تودی تریپ با آنها آشنا شوید. همچنین در این مطلب قصد داریم هزینه های سفر به اراک، بهترین زمان سفر، تفریحات، اقامتگاه ها و هتل های اراک و… را بررسی کنیم.

درباره اراک

اراک ۱۷۰۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر از جنوب با شهرستان خمین و شازند، از شمال با شهرستان ساوه، از شمال غربی با همدان، از غرب با شهرستان ملایر، خمین و الیگودرز، از شرق با محلات و از شمال شرقی با تفرش و آشتیان همسایه است. کوه‌های سفیدخانی، نظم‌آباد و سرخ کوه (کوه سرخه) از طرف جنوب و کوه مودر از طرف غرب این شهر را احاطه کرده‌اند. رود قره‌کهریز (معروف به رودخانه خشک) از میان شهر اراک عبور می‌کند و از غرب شهر عبور کرده و به تالاب میقان سرازیر می‌شود.

با توجه به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت اراک برابر ۵۲۶٬۱۸۲ نفر است. اراک پانزدهمین شهر پرجمعیت ایران از دیدگاه جمعیتی است.

تا قبل از احداث اراک مردم مناطق اطراف به گویش‌های مختلفی نظیر تاتی در منطقه وفس صحبت می‌کردند. پس از ساخت شهر اراک و مهاجرت مردم مناطق اطراف به شهر تازه، این گویش‌ها با یکدیگر درآمیخته و گویش ویژه‌ای را خلق کردند، با به وجود آمدن رسانه‌های جمعی این گویش‌ها از بین رفته و امروزه شهروندان اراکی تا اندازه‌ای لهجه‌ای نداشته و کتابی یا تهرانی تکلم می‌کنند. اما پیرمردان و پیرزنان در روستاهای پیرامون و خود شهر با همان لهجه قدیمی صحبت می‌کنند.

اکثر مردم شهر پیرو مذهب شیعه و دین اسلام هستند. اقلیتی از پیرو آیین مسیحی و کلیمی نیز در شهر زندگی می‌کرده‌اند که کلیمیان از بین آن‌ها از شهر مهاجرت کرده‌اند. ارمنیان نیز قسمتی از اقلیت قومی و مذهبی شهر اراک را تشکیل می‌دهند. قسمت دیگری نیز از اقلیت مذهبی اراک را تا یک سده گذشته یهودیان تشکیل می‌دادند.

آب و هوای اراک

اراک از خصوصیات اقلیمی فلات مرکزی ایران یعنی زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک برخوردار است. افرادی که قصد سفر به اراک دارند، باید در نظر داشته باشند که آب‌وهوای این شهر به دلیل کوه‌های اطراف آن و همچنین تالاب میقان و دشت فراهان، ویژگی‌های خاصی دارد. برخلاف بهار و پاییز، اراک زمستان‌های طولانی (تقریبا بین ۴ تا ۶ ماه) دارد. در اراک، میزان بارندگی در سال‌های گوناگون بین ۲۳۰ تا ۶۳۸ میلی‌متر متغیر است و به طور میانگین ۳۴۱/۷ میلی‌متر تخمین زده شده است. با توجه به آب‌وهوای این منطقه، بهترین زمان سفر به این شهر، از اواسط بهار تا اواخر تابستان در نظر گرفته می‌شود.

هتل های اراک

هتل امیرکبیر اراک یکی بهترین مراکز اقامتی این شهر است که خدمات مطلوبی مانند رستوران، امکانات بازی، سونا، جکوزی، استخر سرپوشید، بیزینس سنتر، اتاق جلسات، پارکینگ، اینترنت، آرایشگاه، کافی شاپ و نمازخانه دارد که در اختیار مسافران قرار می‌گیرند. از دیگر بهترین هتل های شهر اراک می‌توان به هتل 4 ستاره زاگرس اشاره کرد که با پرسنلی مجرب به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند. با اسکان در آنجا می‌توانید به راحتی خود را به دیدنی های اراک رسانده و از تک تک لحظاتتان در اراک لذت ببرید. جهت رزرو هتل های اراک می‌توانید با کارشناسان ما در بخش رزرو هتل علاءالدین تراول تماس گرفته و در کمترین زمان خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

صنایع دستی و سوغات اراک

از صنایع دستی اراک می‌توان به دستباف‌های سنتی (قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی، آثار چوبی (منبت و کنده‌کاری روی چوب، معرق‌کاری، پیکرتراشی، خراطی، ساخت سازهای سنتی، مشبک و گره‌چینی چوب)، سفالگری، کتابت و نگارگری (طراحی سنتی، نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب و تشعیر، خوشنویسی، کتیبه نویسی)، آثار فلزی (مسگری، قلم‌زنی، سفیدگری، چلنگری، مشبک فلز، ملیله طلا و نقره)، ساخت پاپوش سنتی (گیوه‌دوزی و گیوه‌بافی)، آرایه‌های معماری (گچبری سنتی، آینه‌کاری…) و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد.

فتیر، ترخینه، باسلوق، کشمش سبز، صابون محلی، انگور، شیره انگور و گوش فیل از ره‌آوردهای این شهر تاریخی است.

قدمت تاریخی اراک

قبل از قرن دوم ناحیه میان همدان، ری و اصفهان، با نام عراق شناخته می‌شد، اما بعدها برای تمایز این منطقه با عراق عرب، آن را عراق عجم نام نهادند. در واقع، قدمت ساخت شهر اراک به دو قرن پیش و دوران قاجار برمی‌گردد. این شهر به دستور فتحعلی‌شاه قاجار تاسیس شد و سلطان‌آباد نام گرفت. پس از آن، نام این شهر به سلطان‌آباد عراق و در نهایت در سال ۱۳۱۶ به اراک تغییر یافت.

بنا به روایتی، یوسف‌خان گرجی سازنده شهر اراک است. زیرا قبل از اینکه اراک به‌عنوان شهر شناخته شود، در این منطقه ۸ یا ۱۰ قلعه وجود داشت. در اغلب مواقع، بین این قلعه‌ها جنگ و نزاع در می‌گرفت. یوسف‌خان هم این درگیری‌ها را به فتحعلی‌شاه خبر داد و پس از آن، فتحعلی‌شاه دستور تخریب قلعه‌ها و تاسیس اراک را داد.

جاذبه‌های دیدنی اراک

استان اراک به دلیل برخورداری از جاذبه‌های متنوع تاریخی، طبیعی و گردشگری، هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین وجود آب‌وهوای بکر در این منطقه نیز یکی دیگر از دلایل سفر به اراک است. برخی از جاذبه‌های دیدنی این شهر عبارت‌اند از:

ارگ حکومتی اراک

یکی از جاذبه‌های تاریخی اراک، ارگ حکومتی واقع در این شهر است. قدمت این ارگ به زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار باز می‌گردد. همچنین این ارگ حکومتی با نام برج شیشه نیز معروف است، زیرا این ارگ با کاشی‌های لوزی و براق تزیین شده است و با تابیدن نور خورشید به آن، درخشش خاصی پیدا می‌کند. البته این ارگ در سال ۱۳۶۱ خراب شد و تنها بخشی از آن باقی‌مانده است.

پدیده زیبای تالاب میقان

تالاب میقان به وسعت ۲۵ هزار هکتار، یکی از بهترین پدیده‌های طبیعی شهر اراک است به مسافران و گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های طبیعی پیشنهاد می‌شود که در سفر به اراک حتما از این پدیده زیبا، بازدید کنند. در این تالاب، گونه‌های متنوع و نادر از گیاهان، پرندگان و پستانداران وجود دارد.

حمام چهار فصل، بزرگترین حمام ایران

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اراک، حمام چهار فصل است که در زمان احمدشاه قاجار ساخته شده است. این حمام به وسعت ۱۶۰۰ مترمربع، به‌عنوان بزرگ‌ترین حمام ایران به حساب می‌آید. در گذشته، برای تامین آب این حمام از قنات استفاده می‌شد.

کلیسای مسروپ مقدس

در سفر به اراک بازدید از کلیسای مسروپ مقدس، به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر اراک خالی از لطف نیست. درون این کلیسا یک مدرسه، سالن اجتماعات و خانه کشیش وجود دارد.

غذاهای محلی اراک

آش چغندر یکی از مشهور ترین غذاهای سنتی اراک نام دارد که بسیار مقوی است و در ماه مبارک رمضان نیز زیاد سرو می‌شود. این غذا از ترکیب بلغور لبو، برنج، کشک، چغندر و ادویه درست می‌شود که طبخ آن بسیار زمان‌بر است، ولی طعم بسیارخوبی دارد. حلیم اراکی در بین مردم شهر نیز طرفداران زیادی دارد و پیشنهاد می‌کنیم تا طعم آن را برای یک بار هم که شده بچشید. آش چغندر یکی دیگر از غذاهای محلی اراک شناخته می‌شود که با نخود، چغندر، ادویه، نعنا و پیاز طبخ می‌شود و با طعم خوبش، می‌تواند میان‌وعده‌ای لذیذ برای روزهای سرد زمستان باشد. از دیگر غذاهای محلی اراک می‌توان آش برگه، آش ویشیل، ته تالی و آش شفته اراکی را نام برد که به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم تا آن‌ها را هم امتحان کنند.

رستوران های اراک

اگر دوست دارید تا طعم کباب‌هایی خوشمزه در اراک را بچشید، رستوران مردم می‎‌تواند جای مناسبی باشد. این رستوران که در انتهای خیابان امام خمینی قرار گرفته، انواع غذاهای ایرانی را سرو می‌کند و همه روزه در دو وعده نهار و شام به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند. رستوران سید یکی دیگر از رستوران های معروف اراک است که در خیابان دکتر حسابی قرار گرفته و کباب را با نان تازه سرو می‌کند، همچنین انواع خورشت و برنج نیز در رستوران سید طبخ می‌شود که طعم خوبی دارند و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. برای رفتن به رستوران سید می‌توانید از قبل اقدام به رزرو میز نمایید و با آسودگی خاطر خود را به آنجا برسانید. از دیگر رستوران های اراک می‌توان رستوران خانه حسن پور، رستوران منظریه، کبابی میزبان و جگرسرای شبستان را نام برد که طرفداران بسیاری دارند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

مسیر دسترسی به اراک

برای اینکه از تهران راهی اراک شوید، کافیست از شهر قم عبور کرده و پس از طی کردن بیش از 270 کیلومتر به مقصد برسید. اگر هم تمایل داشته باشید می‌توانید با قطار خود را به اراک برسانید و بدون دغدغه به سفر بروید. فرودگاه اراک نیز از دیگر راه‌های مواصلاتی این شهر شناخته می‌شود که در سال 1366 ساخته شده است و به شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا