راهنمای سفر

راهنمای سفر به آبادان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

آبادان یکی از شهرهای مهم و اصلی در استان خوزستان محسوب می شود که معمولا اکثر مردم ایران آن را با برزیل ایران می شناسند. این شهر در زمان جنگ تحمیلی صدمات زیادی را دید اما در حال حاضر در کمال آرامش میزبان گردشگران از شهرهای مختلف کشور می باشد. اگر شما هم دوست دارید به آبادان سفر کنید و با مردم خونگرم این شهر زیبا معاشرت داشته باشید، قبل از هر چیز باید راهنمای سفر به آبادان را مطالعه کنید که ما در این مطلب از تودی تریپ بهترین زمان سفر به آبادان، هزینه های سفر، راه های سفر به آبادان و… را بررسی کرده ایم.

درباره آبادان

آبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان و جنوبی‌ترین نقطه‌ی استان است. از شمال به شادگان، از جنوب و شرق به خلیج‌فارس و از غرب به اروندرود و آن سوی رود، به عراق می‌رسد. از سال ۱۳۸۲ منطقه‌ی آزاد تجاری و اقتصادی اروند در این منطقه شکل گرفته است که شامل آبادان، خرمشهر، شلمچه و جزیره مینو است.

رودخانه‌های اروندرود و بهمنشیر در این شهر وجود دارند که هر دو به خلیج‌فارس می‌ریزند.

پذیرش مردم شهر نسبت دین‌های گوناگون زیاد است. شاهد این گفته هم وجود مسجد رنگونی‌ها، مسجد امام موسی بن جعفر (ع) و کلیسای ارمنی گاراپت مقدس در یک منطقه است.

بهترین زمان سفر به آبادان

اگر می ‌خواهید به آبادان بروید، بهتر است در پاییز و زمستان یا اوایل بهار این کار را انجام دهید. در این فصول هوای آبادان خنک تا معتدل است و دمای هوا بین ۹ تا ۱۸ درجه سانتیگراد متغیر است. این شرایط هوایی برای گردشگری مناسب است. اما در اواخر بهار و تابستان هوای آبادان بسیار گرم و نامطبوع می  ‌شود و دمای هوا بین ۲۳ تا ۴۸ درجه سانتی گراد می‌باشد. این گرمای شدید برای همه سخت و آزاردهنده است. پس سفر به آبادان در تابستان را پیشنهاد نمی ‌کنیم.

چگونه به آبادان برویم؟

آبادان در موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی قرار دارد. این شهر با شادگان، خرمشهر، خلیج فارس و عراق همسایه است. این شهرستان که ۲۷۹۶ کیلومتر مربع وسعت دارد، شامل دو بخش، سه شهر و شش دهستان است. برای سفر به آبادان شهر زیبا، باید مسیرهای رسیدن به آن را بشناسید. این شهر هم از طریق هوا و هم از طریق زمین قابل دسترسی است و شما می ‌توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس، تاکسی یا ماشین شخصی به آن بروید.

مسیر هوایی سفر به شهر آبادان

برای سفر به آبادان، فرودگاه بین‌المللی این شهر گزینه ‌ای مناسب است. این فرودگاه با شهرهای بزرگی مثل تهران، شیراز، اصفهان، بندرعباس، شارجه، مشهد و خارک ارتباط هوایی دارد. برای خرید بلیط از تهران به آبادان می ‌توانید به فرودگاه امام خمینی یا مهرآباد مراجعه کنید. فاصله تهران تا آبادان در هوا ۶۶۱ کیلومتر است و زمان پرواز حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می ‌کشد.

سفر به آبادان با قطار

برای سفر به آبادان با قطار، باید در شهرهای نزدیک مثل اهواز یا خرمشهر پیاده شوید و با وسایل نقلیه دیگری به آبادان ادامه دهید. زمان سفر با قطار از تهران تا خرمشهر ۱۸ ساعت و از خرمشهر تا آبادان با اتوبوس ۲۵ دقیقه است. همچنین زمان سفر با قطار از تهران تا اهواز ۱۵ ساعت و از اهواز تا آبادان با اتوبوس یا تاکسی ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه است.

سفر به آبادان با اتوبوس

اگر با اتوبوس از تهران به آبادان بروید، باید ۹۱۰.۱ کیلومتر را در ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کنید. این مسیر برای افرادی که کودک یا کهنسال هستند، خسته کننده و نامناسب است.

سفر به آبادان با ماشین شخصی

برای سفر به آبادان با ماشین شخصی، دو مسیر مختلف در اختیار دارید. مسیر اول ۸۹۵ کیلومتر و مسیر دوم ۹۵۴ کیلومتر طول دارد. در مسیر اول از قم، اراک، بروجرد، خرم‌ آباد، اندیمشک، اهواز و خرمشهر عبور می ‌کنید و در مسیر دوم از قم، کاشان، اصفهان، بروجن، ایذه و بندر ماهشهر رد می ‌شوید. با ماشین شخصی می ‌توانید در هر جایی که دوست دارید توقف کنید و از سفر خود لذت ببرید.

دیدنی‌های آبادان کدام است؟

شهر آبادان به‌تنهایی در هر گوشه‌اش مکانی را برای بازدید دارد. اما برخی از این مناطق به‌صورت حفاظت شده و مخصوص گردشگران ساخته شده است. اگر به این شهر سفر کردید، پیشنهاد می‌شود سری به مراکز زیر بزنید:

سینما شیرین

در سال ۱۳۱۰ بود که این سینما تأسیس و اکنون یکی از قدیمی‌ترین‌ها در کل کشور است. در ابتدا ظرفیت این سالن ۷۰۰ نفر بود؛ اما در جنگ جهانی اول با اضافه‌شدن یک طبقه به آن این ظرفیت افزایش پیدا کرد. متأسفانه در جنگ بین ایران و عراق این مکان صدمات زیادی دید و اکنون تنها بخشی از آن به‌عنوان جاذبه گردشگری این شهر باقی‌مانده است.

کلیسای گاراپت مقدس ارامنه

این کلیسا در دوران پهلوی و در سال ۱۹۵۸ در شهر آبادان ساخته شد. در زمان جنگ ایران و عراق تخریب شد؛ اما پس از آن دوباره مرمت آن صورت گرفت. اکنون دیگر مراسم مذهبی مربوط به مسیحیان در داخل آن انجام نمی‌شود و به مکانی برای بازدید عموم تبدیل شده است. تنها فعالیت این کلیسا، به صدا درآمدن ناقوس‌های آن هر دو سال یکبار در روز تولد حضرت مسیح است.

اروندرود

در جنوب غربی کشور و مرز بین عراق و ایران، یک رودخانه پهناور به نام اروندرود وجود دارد. آبی که در این مسیر جریان دارد از دجله و فرات و کارون است. این رود در نهایت به خلیج‌فارس می‌رسد و از قرنه تا این دریا تقریبا ۱۹۰ کیلومتر را باید طی کند. اروندرود یکی از مناظر طبیعی و دیدنی‌های آبادان است که می‌توانید ساعت‌های خوشی را در کنار آن بگذرانید.

مسجد رانگونی‌ها

در سال ۱۳۰۰ هجری بود که در کنار اروندرود مسجدی به نام رنگونی‌ها ساخته شد. نکته جالب این مکان وجود سقفی متفاوت از لحاظ معماری است. این قسمت از لوله‌های نفت، ریل راه‌آهن و آرماتور تشکیل شده که باعث زیبایی بیشتر این مسجد شده است. در سال ۷۸ بود که این بنا در آثار ملی کشور به ثبت رسید. سبک معماری آن مانند شبه‌قاره هند بوده و گچ‌بری‌های زیبا و برجستگی‌هایی در آن دیده می‌شود.

موزه بنزین

این موزه در میدان انقلاب و در مکانی ایجاد شده که اولین پمپ‌بنزین کشور در آن واقع شده بود. این پمپ‌بنزین در گذشته مکانی خرابه بود؛ اما با تلاش میراث‌فرهنگی به یک موزه در مورد تاریخ بنزین تبدیل شد. از زمان کشف نفت در ایران تا بهره‌برداری آن را می‌توانید به‌صورت یک داستان مصور در این مکان ببینید. بسیاری از ماشین‌های نفت‌کش، لوازم نفتی و … که از گذشته جمع‌آوری شده در این موزه قرار گرفته است.

پل کابلی

این پل در آبادان، اولین پل کابلی جهان است که درون‌خشکی قرار گرفته است. کافی است به محله کوی فرهنگیان در مرکز شهر بروید تا بتوانید از آن دیدن کنید. پل کابلی آبادان، از رودخانه بهمنشیر و یکی از ورودی‌های اصلی شهر نیز عبور می‌کند.

موزه آبادان

این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌ها در ایران است که در سال ۱۳۳۸ با جمع‌آوری آثار تاریخی که در دوره‌های مختلف جمع‌آوری شده، تأسیس شده است.

در این موزه می‌توانید آثار مربوط به قاجار، صفویه و هنرمندان مختلف را ببینید. علاوه بر این ساختمان خود این موزه نیز با بهره‌گیری از معماری سنتی ایرانی انجام شده است. گنبدی با ارتفاع ۵ متر به همراه یک طبقه، یک تالار اصلی و دو تالار جنبی در داخل ساختمان که پس از ورود به این بنا خواهید دید. علی هانیال در برپایی این موزه تلاش زیادی کرده است.

لب شط

لب شط آبادان که احتمالا نام آن را زیاد شنیده باشید، نیز یکی دیگر از دیدنی‌های آبادان است. چشم‌انداز زیبایی از بهمنشیر و اروندرود را در این مکان خواهید دید. آرامش بی‌نظیر این منطقه باعث جذب گردشگران زیادی شده است. پیشنهاد می‌شود تماشای غروب خورشید از این منطقه را از دست ندهید.

پارک ساحلی بهمن‌شیر

لذت قدم‌زدن در کنار ساحل را می‌توانید با رفتن به پارک بهمن شیر به‌عنوان یکی از دیدنی‌های آبادان، درک کنید. این منطقه در کنار ساحل رودخانه واقع شده و محیطی سرسبز و مناسب برای پیک‌نیک و پیاده‌روی است. در این پارک، تفریحاتی مانند قایق پدالی نیز وجود دارد که برای سوارشدن، باید بلیط آن را تهیه کنید. ورودی پارک رایگان است.

بازارها و مراکز خرید آبادان

بسیاری از افراد با هدف سر زدن به بازارهای متعدد آبادان این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند. از جمله مهم‌ترین بازارهای آبادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

​​بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان یکی از اولین مراکز خریدی بوده که به شکل مدرن در شهر آبادان ساخته شده است. این بازار در نزدیکی ساحل اروندرود قرار گرفته و شامل دو طبقه بازار بزرگ می‌شود. مسافران در این بازار می‌توانند تمامی اقلام مورد نیاز خود از کیف و کفش و پوشاک تا لوازم منزل و محصولات کشاورزی را پیدا کنند. قیمت اجناس در بازار مرکزی آبادان بسیار مناسب بوده که در زمان تخفیف‌ها این قیمت‌های مناسب نیز شکسته می‌شود.

​بازار ماهی‌‌ فروشان

روبه‌روی بازار مرکزی آبادان بازار ماهی‌ فروشان آبادان واقع شده است که مسافران زمان سفر زمینی به آبادان می‌توانند خرید عمده ماهی و محصولات دریایی خود را در این بازار انجام دهند. بازار ماهی‌ فروشان یکی از مراکز مهم فروش ماهی در جنوب ایران بوده که محصولات دریایی متنوعی را می‌توان در آن یافت.

​​بازار ته لنجی‌ ها

بازار ته لنجی‌ های آبادان منبع انواع کالاهای خارجی با قیمت مناسب است. این بازار از جمله مهم‌ترین بازارهایی بوده که گردشگران را به خود جذب می‌کند. البته بازارچه‌های ته لنجی زیادی در مناطق ساحلی ایران وجود داشته که کالاهای خارجی را از کشورهای دیگر وارد کرده و با قیمت مناسبی عرضه می‌کنند که در این میان بازار ته لنجی‌ های آبادان یکی از متنوع‌ترین و بزرگترین این بازارها می‌باشد.

گردشگران در این بازار می‌توانند انواع محصولات خارجی مانند لوازم خانگی، پوشاک، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف، کفش و… را با قیمتی پایین‌تر از سایر بازارها خریداری کنند.

​​بازار کویتی‌ها

از دیگر بازارهای قدیمی شهر آبادان که در سال ۱۳۰۰ تاسیس شده است می‌توان به بازار کوییتی‌ها اشاره کرد. این بازار از همان ابتدای تاسیس به عنوان یکی از مراکز تجاری مهم آبادان شناخته می‌شد. بازار کویتی‌ها یک بازار سرپوشیده بوده که انواع پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی را می‌توان با قیمت مناسب در آن پیدا کرد. قیمت مناسب و تنوع کالا سبب محبوبیت این بازار شده است.

سوغات آبادان

انواع خرمای مرغوب، رطب و دیری را از آبادان می‌توانید تهیه کنید. ادویه‌ بسیار خوش‌عطروبو، انواع ماهی تازه‌ی جنوب، میگو و انواع محصولات حصیری که از برگ خرما بافته می‌شوند، سوغات دیگر آبادان هستند.

غذای محلی آبادان

قلیه ماهی، قلیه میگو، سمبوسه، فلافل، رنگینک، خورش بامیه، پاکوره، دال عدس، ماهی صبور کبابی و آش آبادان از جمله غذاهای محلی هستند که می‌توانید در رستوران های آبادان نوش جان کنید.

اقامت در هتل های آبادان

آبادان به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جنوب کشور و استان خوزستان است که از ظرفیت‌های بالایی برای پذیرش مسافر و گردشگر برخوردار است. نخلستان‌های این شهر یکی از جذابیت‌های فراموش‌نشدنی است که در کمتر جایی می‌توانید مشابه آن را مشاهده کنید. علاوه بر این، خونگرمی و مهربانی مردم آبادان از سال‌ها پیش زبانزد خاص و عام بوده است، این خلق و خو در کنار شادی و نشاط مشهور آبادنی‌ها، خاطره‌ای شیرین از سفر به این شهر زیبا در ذهن شما باقی می‌گذارد. اگر تصمیم گرفته‌اید به آبادان سفر کنید، پیش از هر کار محل اقامت‌تان را تعیین کنید.

  • هتل آزادی: واقع در خیابان امیری، خیابان طالقانی، نبش زابل
  • هتل ۴ ستاره پارس کاروانسرا: واقع در خیابان بریم میدان کاروانسرا
  • هتل ۵ ستاره کیوان: واقع در خیابان منتظری
  • هتل ۴ ستاره پارسیان آزادی: واقع در منطقه بریم، بلوار آزادی
  • هتل ۳ ستاره امیرکبیر: واقع در خیابان امیری، نبش خیابان کاشانی
  • هتل ۵ ستاره نخل: واقع در بلوار آزادی، کنار فرودگاه بین‌المللی آبادان
  • مجتمع اقامتی تفریحی ۴ ستاره باغ طالبی: واقع در کوی ذوالفقاری، انتهای خیابان سی‌متری، بعد از گلزار شهدا، جاده خضر، روستای مغیطیه
  • مسافرخانه آبادان: واقع در خیابان اروسیه، چهارراه لین یک
  • خانه معلم ۵ ستاره: واقع در کوی کارگر، جنب استادیوم تختی، بلوار پرویز دهداری، کانون آزادگان
  • هتل‌آپارتمان محبی: واقع در خیابان بندر گناوه، بعد از بانک تجارت مرکزی، جنب اداره خبرگزاری
  • هتل ۲ ستاره زیتون: واقع در خیابان منتظری، جنب کادوس ۳

حمل‌ونقل عمومی در آبادان

اگرچه پیاده‌روی درون شهر آبادان به‌اندازه کافی لذت‌بخش است، اما اگر قصد مراجعه به اماکن دورتر را دارید، وسایل حمل‌ونقل عمومی در اختیار شما خواهد بود. می‌توانید از تاکسی‌های خطی، تلفنی و اینترنتی مانند اسنپ استفاده کنید که کرایه آن‌ها بر اساس مسافت شما تعیین می‌شود. انتخاب دیگر برای شما نیز اتوبوس‌ها هستند که هزینه کمتری را برایتان در برخواهند داشت.

پایانه اتوبوس، قطار و فرودگاه آبادان کجاست؟

فرودگاه آبادان در میدان فرودگاه بوده و با نام فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان شناخته می‌شود. برای آنکه بتوانید از این مکان خود را به مرکز شهر برسانید، می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه یا اسنپ استفاده کنید.

ایستگاه راه‌آهنی در این شهر تأسیس نشده است. نزدیک‌ترین خط ریلی به آبادان در خرمشهر است؛ بنابراین پس از رسیدن به آنجا باید خود را با تاکسی یا اتوبوس‌های برون‌شهری به پایانه اتوبوس آبادان که در کنار بزرگراه اهواز قرار گرفته رسانده و در نهایت با تاکسی به مرکز شهر برسید.

پایانه اتوبوس‌ها، نیز در ورودی شهر آبادان و کنار بزرگراه آبادان اهواز است که از همان جا تاکسی‌هایی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

جمع بندی سفر به آبادان

آبادان شهری است که دارای جاذبه ‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری است. این شهر در جنوب ایران واقع شده و از آب و هوای گرم و مرطوب برخوردار است. مردم این شهر مهمان ‌نواز و با صفا هستند و آداب و رسوم خاص خود را دارند. در آبادان می ‌توانید از دیدن جزیره خارک، پل آرامش، پارک اروند، موزه نفت، مسجد جامع، کلیسای سنت ژرژ و بسیاری دیگر لذت ببرید. همچنین می‌ توانید از خوردن غذاهای خوشمزه و محلی مانند فلافل، سمبوسه، قلیه‌ماهی، کبه و بسیاری دیگر نهایت لذت را ببرید. برای خرید هم می ‌توانید به بازارها و مراکز خرید متعدد این شهر سر بزنید و از خرید کالاهای ارزان قیمت و سوغات آبادان استفاده کنید. سفر به آبادان تجربه ‌ای است که شما را با یک شهر پر جنب و جوش و دوست داشتنی آشنا می ‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا