ایران گردی

راز جنازه کودکان کشف شده در دیوارهای ارگ بم چیست؟

تودی تریپ: در سال 1382 و پس از زلزله بم، زمانی که کارشناسان برای ارزیابی خسارات وارده به ارگ ​​بم وارد این بنای تاریخی شدند، با پدیده عجیب و ترسناکی مواجه شدند. استخوان هایی که از دیوارهای ارگ بیرون زده بودند. ابتدا همه فکر می کردند که این ماجرا مربوط به زلزله است، اما پس از بررسی مشخص شد که استخوان های بچه هایی است که قبلا در دیوارها دفن شده بودند. گزارش ها حاکی از آن است که 68 جسد کودک و نوزاد در داخل دیوارهای ارگ بم پیدا شده و در زمان های مختلف درون دیوارهای ارگ دفن شده اند. اگرچه Heritage بعداً اجساد را به عنوان معاصر دفن کرد، ظاهراً دو تن از این کودکان دفن شده دارای بند ناف پلاستیکی بودند که نشان می‌دهد در دوره مدرن دفن شده‌اند.

محمدمهدی افضلی، مدیر امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی وقت استان کرمان این موضوع را قاطعانه تکذیب کرد و گفت: اسکلت بچه های ارگ بم متعلق به دوران معاصر نیست.

آقای افضلی همچنین با تاکید بر کذب بودن اخبار مبنی بر دفن نوزادان در دیوار ارگ بم به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به کنترل 24 ساعته اداره کل حفاظت از میراث فرهنگی استان، امکان دفن نوزادان در این قلعه وجود ندارد. و بقایای اسکلت یافت شده در ارگ بم مربوط به دوره های مختلف تاریخ است و نه به عصر جدید.

بحث 68 کودک مدفون در دیوار ارگ بم اولین بار توسط نرگس احمدی در مجموعه مقالات سالانه پروژه نجات میراث فرهنگی بم در سال 1383 به صورت رسمی منتشر شد.

فرزاد فروزانفر کارشناس ارشد میراث فرهنگی برای تحقیقات بیشتر در این مرحله از پژوهش به این پروژه دعوت شده است. فروزانفر در 13 خرداد 1391 در گفت و گو با روزنامه قانون گفت: در جریان تحقیقات هیچ نوزادی ندیدم و تمامی اسکلت ها متعلق به کودکان یک تا شش ساله بود.

اما به گفته فیروزانفر اسکلت بچه هایی که او معاینه کرده از روی دیوار بیرون نیامده است. وی گفت: اجساد به روش اسلامی دفن شده و مرمتگران پس از معاینه آنها را در محل اصلی قرار داده و مجدداً با کاه پوشانده اند. چند استخوانی که روی زمین ریخته شده بود را جمع آوری کردند و در قوطی به سازمان میراث فرهنگی تحویل دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا