ایران گردی

رازهای مرگبارترین کویر ایران؛ ریگ جن کویر اجنه!

جن در لغت به معنای پنهان و پنهان است، جن ها را جن (ناپیدا) می گویند، زیرا از چشم مردم پنهان هستند، زیرا از چشم مردم پنهان بوده و دیده نمی شوند. این معنای غیبت در تمام مشتقات کلمه جن وجود دارد، مثلاً قلب و روح را به دلیل پنهان و پنهان بودن «جن» می گویند.

اسمان را بهشت ​​می گویند چون از چشم ما پنهان است و سپر را جنا می گویند چون در جنگ پشت آن پنهان می شود. به «جنین» به خاطر پنهان بودن فرزند در شکم مادر، و به «جن» به این دلیل که از چشم ما پنهان است، جن می گویند.

چه کسی اولین کسی بود که ریگ ژن را تحت سلطه خود درآورد؟

در سال 1900، سون هدین، اسکی باز سوئدی، از رینگ های غربی و جنوبی ریگ جن عبور کرد. او بعدها در کتاب بیابان های ایران مطالب فراوانی درباره بیابان های ایران نوشت. در سال 1930، آلفونس گابریل از بخش جنوبی ریگ جن گذشت. از سال 1385 تاکنون گروه هایی از مسافران کویر با وسایل نقلیه کویری و حتی پیاده به نقاط مختلف کویر می روند.

سونهدین و بعدها آلفونس گابریل در سال 1930 از نزدیک آن عبور کردند. اما هیچکدام نتوانستند از این قسمت کویر عبور کنند و مجبور شدند به یزد برگردند. اما عبور از آن برای گردشگران کویری رویایی باقی ماند تا اینکه سرانجام در سال 1376 طلسم ریجن توسط منصور عطاردی معاون منابع محیط زیست استان تهران شکسته شد. او به همراه آقای میران زاده، رئیس وقت پارک ملی کویر و آقای شیرازی، یکی از قوی ترین نیروهای محیط زیست، ریگ جن را با چندین وانت و لندرور و چندین موتورسیکلت تحویل گرفتند. اما یک سال بعد آقای منصور عطاردی و تیمش وارد «ریگ جن» شدند و پس از آن بسیاری از گردشگران کویری از «ریگ جن» عبور کردند. البته، با دنده کامل تا روحیه یا تسخیر نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا