ایران گردی

رازهای غار پراو؛ غار قاتل ایرانی و اورست غارهای جهان + فیلم

سلام جدید – خدمات توریستی: غار پارو یا غار پارو (به کردی: Peřaw Peřaw)، (به معنی پر آب) نام غاری است در ارتفاع 3050 متری کوه پاراو در دوازده کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه که بین کوه تک بستان و کوه بیستون و در جنوب آن ناحیه ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در 300 متری زیر کوه شیخ علی خان یا کوه پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار بیش از 40 سال پیش (1971 میلادی) این غار بزرگترین غار عمودی جهان بود و به همین دلیل اورست غارهای جهان نام گرفت.[۲] این غار در سال 1387 توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه به ثبت رسیده است.

امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان کشف شده اند که بسیار عمیق تر از غار پرو هستند و غار پرو را به رتبه 221 در فهرست عمیق ترین غارهای جهان رسانده اند.[۱] یکی از ویژگی های منحصر به فرد غار پراو کشف آن در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا است که بالاترین سطح در بین تمام غارهای “عمودی” جهان است.

این غار در سال 1387 به عنوان اثر طبیعی ملی برای حفاظت ویژه توسط سازمان محیط زیست به ثبت رسید و در 30 بهمن 1387 نیز توسط سازمان میراث فرهنگی به شماره 98 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

چرا غار پراو را غار قاتلان می نامند؟

غار پراو با درجه سختی 5 بعدی یکی از سخت ترین غارهای جهان محسوب می شود و تاکنون 5 غارنورد ایرانی در حین پیمایش در این غار جان خود را از دست داده اند. مفقودین عبارتند از:

  • سعید امینی (1375- پس از کاوش موفق سال گذشته، گروه آزادگان برای دومین بار برای ساخت مستندی از پلکان معدنی تا تاریکی برای صدا و سیمای مرکز خراسان به غار پراو رفتند، این بار هدف کاوش کامل غار نبود. با بالا رفتن از چاه سوم، افتاد و دارفانی را وداع گفت).
  • امیر احمدی و ویکتوریا کیانی راد (1381 – اعضای تیم اعزامی باشگاه کوهنوردی دماوند؛ اجساد آنها را نتوانستند از غار خارج کنند و در چاهی در پناه چاه شماره 18 قرار داده و درب آن را مسدود کردند.[۸])
  • خلیل عبد نقی (1387) – کوهنورد و عکاس کهنه کار همدانی که در کارنامه کاری او صعود به موستاک آتا، لنین، کورژنوفسکایا، آرارات و اورست هفت هزار نفری است. زیر چاه یازدهم مرد.[۹])[۱۰]
  • پدرام بوچانی (سپتامبر 2009 – عضو یک گروه کوهنوردی مستقل از شهر دالاهو که هنگام پایین آمدن از چاه شماره 8 بر اثر پاره شدن طناب سقوط کرد و جان باخت.[۱۱])

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا