ایران گردی

رازهای خالد نبی و عجیب‌ترین قبرستان ایران! + فیلم

سلام جدید – خدمات توریستی: قبرستان و زیارتگاه خالد نبی در 90 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد قاووس قرار دارد. ظاهراً خالد نبی از پیامبران عرب پس از حضرت عیسی است که در محاوره ترکمنی به او «خلعت نبی» می گویند.
عجیب ترین قسمت این مجموعه قبرستان آن است که در آن سنگ قبرهای خاصی وجود دارد.

با هم این گورستان، چشمه آب شفابخش نزدیک و اسرار این مقبره کوچک را بررسی می کنیم و به این سوال پاسخ می دهیم که تاریخچه این گورستان چیست؟

با توجه به دور بودن جاده، کمبود وسایل نقلیه و کمبود امکانات رفاهی در محل و همچنین گرمای زیاد در تابستان و سرمای زیاد در زمستان، بهترین زمان برای بازدید در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد نزدیک است. و در زیر مقبره طلحه جان آرامگاه علم بابا و چوپان عطا و دره ای به نام پنج شیر و نیز چشمه خضر دندان وجود دارد. علم بابا بر اساس روایات رایج در میان مردم، پدر همسر خالد نبی و عطا پاستر، چوپان خالد نبی یا یکی از مقدسین گمنام و یا از یاران او بوده که همگی نزد ترکمن ها مورد احترام و احترام بوده اند.

در شرق آرامگاه چوپان عطا و در مجاورت آن و بر روی مجموعه ای از تپه های خاکی که ارتفاع آنها بسیار کمتر از حرم خالد نبی است، قبرستانی عظیم با حدود 600 سنگ قبر استوانه ای شکل به ارتفاع حداکثر 2 متر دیده می شود.

تاریخچه قبرستان خالد نبی چیست؟

در شرق آرامگاه عالم بابا، بر روی رشته تپه های خاکی که ارتفاع آن بسیار کمتر از مرقد خالد نبی است، قبرستان عظیمی از منظره های خیره کننده و عجیب وجود دارد که سنگ قبرهای آن به صورت استوانه ای نمایان است. 2 متر یا بیشتر. به نظر می رسد بیش از 600 سنگ قبر در قبرستان خالد نبی پیدا شده است. پراکندگی این سنگ ها در دامنه کوه مرکزی و کوه شرقی است و برخی دیگر از سنگ قبرها به صورت جداگانه در تپه های اطراف که بر هزار دره مسلط است قرار دارند.

در سال‌های 1979 و 1980، دیوید استروناخ بیش از 600 سنگ ایستاده را در چندین مکان پراکنده کشف کرد. سنگ قبرهای این گورستان از سنگ های حجیم تراشیده شده و به شکل استوانه و صلیبی است. در رسانه های عمومی، سنگ ها اغلب به عنوان نمونه هایی از معماری تناسلی معرفی می شوند و به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری معرفی می شوند. بازدیدکنندگان سنگ قبرهای استوانه ای را به عنوان آلت مردانه توصیف می کنند. به گفته برخی[چه کسی؟]، مقایسه این سنگ قبرها با آلت مردانه مقایسه ای نادرست است و ظاهر آن به صورت کلاهی در بالا و روسری کمری مردانه در زیر توصیف شده است و سنگ قبرهای دو حلقه ای پایین نشان دهنده روسری جنگجو در این دوره است. علاوه بر روسری که آقایان به دور کمر می بندند از آن استفاده می شود. همچنین طول سنگ قبرها بسته به موقعیت آن شخص بلندتر یا کوتاهتر می شود، قبر زنان به شکل سینه و سینه زن است و سطحی صاف دارد و قبور همه زنان رو به شمال است. گفته می شود این گورستان مربوط به دوران پارینه سنگی است.[[[[

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا