جاذبه های گردشگری خارجی

رازهای ارتش سفالین چین؛ ارتش دو هزار ساله

تودی تریپ: تنها کافی است چند فیلم هنرهای رزمی یا تاریخی چینی را تماشا کنید تا در یک یا چند صحنه به تصویر کشیده شده از سربازان سفالی، سربازانی که یا بیدار می شوند و دنیا را تسخیر می کنند یا از مقبره یک شخصیت عجیب و غریب در فیلم محافظت می کنند. شاید فکر کنید که این سربازان فقط فیلم های ساختگی هستند، اما این سربازان سفالی چینی واقعی هستند.

ارتش سفالی مجموعه ای از مجسمه های سفالی است که ارتش چین شی هوانگ، بنیانگذار سلسله چینگ یا چین را به تصویر می کشد، که اولین بار چین را متحد کرد. این ارتش سفالی نوعی هنر و مراسم تشییع جنازه بود و به همین دلیل برای محافظت از امپراتور در زندگی پس از مرگ، همراه با امپراتور دفن شد.

اسرار ارتش چینی سفالی؛ ارتش دو هزار ساله

این ارقام که به اواخر سال 200 قبل از میلاد برمی گردد، در سال 1974 توسط کشاورزان محلی در شهرستان لینتانگ، خارج از شیان، شانشی، چین کشف شد. ارتفاع این مجسمه ها با توجه به درجه نظامی آنها متفاوت است و بلندترین آنها ژنرال است. این مجسمه ها شامل جنگجویان، ارابه ها و اسب ها می شود. برآوردها از سال 2007 حاکی از آن است که این سه گودال حاوی یک ارتش سفالی متشکل از 8000 سرباز، 130 ارابه با 520 اسب و 150 سواره نظام بود که بیشتر آنها در گودال های نزدیک مقبره امپراتور باقی مانده بودند. مجسمه‌های سفالی غیرنظامیان از جمله برخی از مقامات، آکروبات‌ها و نوازندگان نیز در گودال‌های دیگر یافت شد.

ارتش سفالی چین چگونه کشف شد؟

ارتش خاک رس در 29 مارس 1974 توسط گروهی از کشاورزان – یانگ ژیفا، پنج برادرش و همسایه اش وانگ پوژی – که در حال حفر چاهی در حدود 1.5 کیلومتری شرق مقبره امپراتور کین در کوه لی بودند، کشف شد.

این کشف باستان شناسان چینی از جمله ژائو کانگمین را بر آن داشت تا بزرگترین گروه مجسمه های سفالی را که تاکنون کشف شده است، بررسی و کشف کنند. از آن زمان، یک مجموعه موزه در این منطقه ساخته شده است و بزرگترین گودال توسط یک ساختار سقف احاطه شده است.

امپراطوری که با یک قصر و رودخانه مدفون شد

به گفته سیما کیان، مورخ دوره هان و پدر تاریخ نگاری چینی، کار بر روی این مقبره در سال 246 قبل از میلاد، درست پس از اینکه امپراتور 13 ساله شین جانشین پدرش به عنوان پادشاه سین شد، آغاز شد و پروژه با 700000 کارگر باقی مانده به پایان رسید. .

جغرافیدان لی دائویوان که شش قرن پس از مرگ اولین امپراتور می زیست، تأکید کرد که کوه لی به دلیل معادن یشم و محیط جذابش مشهور است و قسمت شمالی آن پر از طلا و قسمت جنوبی آن سرشار از یشم زیبا است. که اولین امپراتور که در صدد حفظ شکوه و قدرت بشه از مرگ بود، در آنجا به خاک سپرده شد.

اسرار ارتش چینی سفالی؛ ارتش دو هزار ساله

سیما کیان نوشت که اولین امپراتور چین با کاخ ها، برج ها، مقامات، آثار گرانبها و اشیاء شگفت انگیز به خاک سپرده شد. بر اساس این گزارش، 100 رودخانه جاری با استفاده از جیوه شبیه سازی شد. با این حال، در این متن به ارتش سفالی اشاره ای نشده است. سطوح بالایی از جیوه در خاک مقبره یافت شد که به حساب کیان اعتبار می بخشد. علاوه بر این، امپراتور در زمان سلطنت خود به ساخت مجسمه های به شکل انسان مانند دوازده فلزی معروف بود و علاقه مند بود.

گزارش های تاریخی بعدی نشان می دهد که این مجموعه و خود مقبره توسط شیانگ یو، مدعی تاج و تخت پس از مرگ اولین امپراتور غارت شده است. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد خود مقبره اصلی ممکن است غارت نشده باشد.

شهر مردگان: خانه ارتش سفالی

همانطور که یادداشت‌های مورخان چینی مشخص می‌کنند، ارتش تراکوتا، که به عنوان ارتش سفالی نیز شناخته می‌شود، بخشی از یک گورستان بسیار بزرگ‌تر است. رادارهای زمینی و نمونه برداری مساحت این گورستان را تقریباً 98 کیلومتر مربع تعیین کرده است.

این گورستان به عنوان نمونه ای مینیاتوری از یک کاخ یا مجموعه امپراتوری ساخته شده است و محوطه وسیعی را در اطراف مقبره اولین امپراتور پوشش می دهد. گوردخمه خاکی در دامنه کوه لی قرار دارد و به شکل هرمی ساخته شده است و دو دیوار خاکی محکم با ورودی های دروازه احاطه شده است. این گورستان شامل چندین دفتر، تالار، اصطبل و همچنین یک باغ امپراتوری است که اطراف گوردخمه را احاطه کرده است.

اسرار ارتش چینی سفالی؛ ارتش دو هزار ساله

سربازان در قسمت شرقی آرامگاه نگهبانی می‌دهند. در طول دو هزار سالی که از ساخت این سایت می گذرد، تا 5 متر خاک شنی قرمز در بالای آن رسوب کرده است، اما باستان شناسان شواهدی از آشفتگی های قبلی در محوطه پیدا کرده اند.

سربازان خاکی شگفت انگیز؛ جادوی مجسمه ساز

یک نکته جالب در مورد ارتش خاک رس این است که چهره ها با واقع گرایی و فردیت افراطی متمایز می شوند. برآوردها نشان می دهد که هیچ دو مجسمه ای دقیقاً ویژگی های مشابهی ندارند.

اسرار ارتش چینی سفالی؛ ارتش دو هزار ساله

برخی از باستان شناسان، به ویژه گروهی از باستان شناسان غربی، بر این باورند که هنر ساخت ارتش سفالی از تماس با فرهنگ غرب، به ویژه دانش اسکندر مقدونی و شکوه هنر یونان نشات گرفته است. محققان چینی اصرار دارند که این سربازان منحصربه‌فرد توسط چینی‌ها ساخته شده‌اند و هیچ نام یونانی در پشت جنگجویان سفالی یافت نشده است.

عده ای این ایده را نقد می کنند و چنین نگاهی را محصولی اروپامحور می دانند و فکر می کنند هنری وجود ندارد مگر اینکه متاثر از فرهنگ اروپایی باشد، در حالی که چیزی مانند ناتورالیسم اختراع خاص یونانیان است و در جاهایی مانند پرو دیده می شد.

نکته جالب دیگر این است که 40000 سلاح برنزی از جمله تبرهای جنگی، کمان، تیر و نیزه در این مقبره پیدا شد. به لطف لایه کرومی که بر روی آنها نقاشی شده است، این سلاح ها حتی پس از بیش از 2000 سال کاملاً دست نخورده باقی مانده اند.

در نهایت دو نکته را باید در نظر گرفت. بر اساس آنچه تاکنون کشف شده، ظاهراً این مقبره به دلیل مرگ زودهنگام امپراتوری و شورش های پس از آن ناتمام مانده و به درستی تکمیل نشده است. نکته دیگر اینکه با وجود گذشت بیش از چهار دهه از کشف این مقبره، این مقبره به طور کامل کشف و بررسی نشده است زیرا قدیمی های چینی در کشف و نظارت بر آن برای حفظ این میراث بسیار دقت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا