ایران گردی

رازهایی از شهر باستانی جرجان در گنبد کاووس

سلام جدید _ خدمات گردشگری: شهر بستانی جرجان در تول قرن‌ها مرکز استان‌های جرجان و طبرستان است و گاه همسایه‌ها همسایه هستند.

به‌آلاوه در تول تاریخ از آن شهر به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام در تاریخ این شهر به‌مسود ایکی از سکیدی بزوری جهان اسلام در کنر کیدی در تاریخ این شهر به‌شود.

با توجه به كاوش‌هاي صورت‌گرفته در ساخت شهر بستاني از ميميري و شهرسازي ارسال شده است; شهری که در بیش از هزار سال پیش دارای امکاناتی چون فاضلاب شهری، خیابان هایی با کف سنگی آجرکاری شده و سیستم آبی در خانه هایش است.

آشنایی با شهر بستانی جرجان

شهر بستانی جرجان در سه کمتر از غرب گنبد کاووس در استان گلستان کارد در و در تول قرن‌ها مرکز استان جرجان و طبرستان و کے نوبهی همجوار EST بوده است.

همچنین از این شهر به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای جهان اسلام یاد می شود.

بنای جرجان با توجه به جزئیات، از معماری و شهرسازی پیشرفته بهره برده و بیش از هزار سال پیش دارای امکاناتی چون فاضلاب شهری، خیابان هایی با آجرکاری سنگی و سیستم آبرسانی برای خانه های خود بوده است. .

رازهایی از شهر بستانی جرجان در گنبد کاووس

در كاوش‌ها بنايي از دروه ساماني و سلجوقي با اتخها، كاه‌هاي وابراهه‌ها و حوزه‌هاي آجري و نيز مسجد از دوري سلگوقي با كريه يوني و اطاق‌هاي آزاد شده است.

از دیگر اکتشافات ارزشمند در این منطقه می توان به تعداد زیادی ظروف و اشیای سفالی، سفال، سکه، مصنوعات فلزی، کاشی و اشیای استخوانی اشاره کرد که قدمت برخی از آنها به دو تا سه هزار سال پیش بازمی گردد.

سفال های کشف شده در 6 دوره تاریخی ساسانی، ابتدای اسلام و اواخر دوره سامانی، سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی و تیموری و تنوع طرح، نقش، رنگ و پرداخت آن ها حکایت از سیر تحول هنر سفال گرگان دارد. در این دوره ها و منعکس کننده مناسبت ها شهری است با مراکزی چون ساری، امل، نیشابور و سمرقند.

شهر باستانی جرجان که از جاذبه های گردشگری گنبدی شکل محسوب می شود، در سال ۱۳۱۷ با شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در شهر باستانی جرجان، بناهای دوره سامانی و سلجوقی با زیر شیروانی، چاه‌ها، ابرهه‌ها و آب انبارهای آجری فراوان و مسجد دوره سلجوقی با چهار ایوان و اتاق‌های متعدد نیز کشف شده است.

از دیگر اکتشافات ارزشمند در این منطقه می توان به تعداد زیادی ظروف و اشیای سفالی، سفال، سکه، مصنوعات فلزی، کاشی و اشیای استخوانی اشاره کرد که قدمت برخی از آنها به دو تا سه هزار سال پیش بازمی گردد.

رازهایی از شهر بستانی جرجان در گنبد کاووس

برکی از سفال‌های کاشف شده در آن شهر به 6 ساسانی دروه هوریکی ساسانی، علی‌اسلام تا تعریف دوره سامانی، سلجوقی، خورازمشاهی، ایلخانی و تیموری تا سفوی تعلیک دردان.

این حسینی بستانی در فیلمی اکتور ملی ایران به رشته بتربی است.

mystery شهر جرجان در گنبد کاووس

این شهر در زمان ساسانیان و قبل از اسلام در ایران ساخته شده و یکی از شهرهای مهم ایران باستان بوده است.

موقعیت این منطقه پس از اسلام به همان وسعت منطقه گسترش یافت.

به آئین صوره می‌توانم جرجان را در وروج کود به 4 کمتر و کونی بگویم تا جدید از کربه‌های این شهر هونز هم برجا بهشد.

در کتاب های قدیمی اشارات زیادی به این مکان می بینیم. بر اساس اسناد تاریخی، این شهر به عنوان مهمترین شهر شمال ایران در اواخر دوران ساسانیان شناخته می شود.

بستان‌شناسان محمول شهر جرجان را با سادیدی همم ایران بستان افراد مرو، ری و جندی‌شاپور بارا می‌دانت. اهمیت این مکان در جهان مهم است مصنوعات در آن شهر تورسیکی وودید هدید بهده

این آثار باستانی، جرجان را به شهری مهم در میان دانشمندان باستانی و دوستداران تاریخ ایران تبدیل کرده است.

رازهایی از شهر بستانی جرجان در گنبد کاووس

به شما قول می‌دهیم اگر علاقمند به مطالعه تاریخ ایران باستان و لذت بردن از گردشگری در مکان‌های قدیمی هستید، در این سفر با اطلاعات مفید و خاطرات خوشی همراه خواهید بود.

در کانر کارکہ کرکہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

صنایع دستی از خشت و شیشه در این منطقه زیباست.

جالب است بدانید در زمان های قدیم برجی به ارتفاع حدود 3 متر در مرکز شهر ساخته می شد تا کاروانیان به راحتی به آنجا راه پیدا کنند و در بیابان گم نشوند.

امروزه این برج در شهر قدیمی و یکی از قسمت های دیدنی منطقه باقی مانده است.

بر اساس متون تورونی، «یزیدبن مهلب» در سال 98قمری را تسکیر کردان و از زمان به بعد مردوان شهر من دیر قسمتهای ایران به اسلام ویدند.

این مکان در دوران قبل و بعد از اسلام از رونق فراوانی برخوردار بوده و بسیاری از بزرگان و علمای آن زمان در این منطقه زندگی می کردند.

به بهمیرینی نیز در شهر یکی از زیباترین شهرهای منطقه бод в размещение материјали на ра با صفحه ي متراژ مين ريدن.

شكوفایی جرجان پس از عسلم در در سفاریان، علویان، سامانیان و آل‌زیار رامد پید كرد و در خورازمشاهیان به اوج ریستی كرد.

اما سرانجام شهر جرجان توسط مغولان به ویرانه تبدیل شد.

جرجان پس از این حمله قدرت و عظمت خود را از دست داد و زلزله های متعددی به وقوع پیوست و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران را ویران کرد.

رازهایی از شهر بستانی جرجان در گنبد کاووس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا