ایران گردی

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

تودی تریپ: گل فوشان بندر تنگ یکی از نقاط دیدنی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان چابهار است. کوه های گل افشان در این منطقه در نزدیکی کنارک و در محل بندر تنگ قرار دارد. کوه گل افشان در بندر تنگ 100 متر ارتفاع و قطر و قاعده آن بیش از 100 متر است. این جاذبه طبیعی شگفت انگیز گردشگران بسیاری را به جنوب ایران جذب می کند.

چابهار گل فوشان; یک جاذبه دیدنی

گلفشان بندر تنگ در 100 کیلومتری شهر چابهار و در ساحل دریای عمان قرار دارد. در گذشته اسکله ماهیگیری بزرگ و فعالی در این محل وجود داشت. کوه های گلفشان در منطقه چابهار هفت کوه است.

اندازه این کوه های فعال متفاوت است. بزرگترین این آتشفشان ها در جاده خیر تنگ قرار دارد.

برای دسترسی آسان گردشگران و آسایش آنها، امکانات مناسبی مانند جاده آسفالته، سرویس بهداشتی، آلاچیق با سایه بان و آب آشامیدنی در منطقه تعبیه شده است.

تورهای گردشگری زیادی در این مکان وجود دارد که این جاذبه را برای گردشگران بیشتر آشنا می کند.

آبنمای گل چابهار را حتما ببینید

گل و لای پدیده ای طبیعی است که در آن گل مانند فواره از زیر زمین به سطح زمین سرازیر می شود و به شکل شفت در می آید.

چشمه های گل افشان چابهار یک جاذبه زمین شناسی طبیعی شگفت انگیز، کمیاب و کم نظیر است که با پتانسیل ها و امتیازات خاص خود می تواند به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه به یک عامل جهانی تبدیل شود.

در سیستان و بلوچستان و شمال جاده کهیر – تنگ (جنوب جاده کهیر – زرآباد) کوه مخروطی شکل گلفشان قرار دارد که بزرگترین و مشهورترین کوه گلفشان فعال ایران است.

این فوران های آتشفشانی در 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر، بدون رسیدن به روستای تنگ، در زمینی هموار و سه تپه کوچک فوران آتشفشانی وجود دارد که یکی از آنها شبیه آتشفشان است و در حال حاضر فعال است و بقیه دارای فوران هستند. چندین سال فعال بوده اند. قبل از آن غیر فعال بودند.

آبنمای گل چابهار را حتما ببینید

در ارتفاعات این تپه‌ها دهانه‌هایی به قطر چند سانتی‌متر وجود دارد و از دهانه آتشفشان که در حال حاضر فعال است و از دامنه‌ها به پایین سرازیر می‌شود، گل‌های خاکستری به صورت دوره‌ای بیرون می‌آیند.

تناوب این پدیده نادر و زیبا از ده تا پانزده دقیقه است که با لرزش خاک همراه است و گاهی با بیرون آمدن گل صدایی شبیه به شلیک به گوش می رسد.

بازدید از چابهار گلفشان

شکی نیست که دیدنی های ایران را باید با سفر به مناطق مختلف دید. اما اینکه چرا بازدید از این جاذبه گردشگری برای هر مسافر ایرانی و خارجی ضروری است دلایل مختلفی وجود دارد:

* بازدید از کوه گلفشان در چابهار پدیده ای نادر در ایران و جهان است که در هیچ جای دیگری نمی توان آن را یافت.

* از گل و لای این کوه می توان برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما، کمردرد، ستون فقرات، گرفتگی عضلات، درد مفاصل، تنگی و انسداد رگ ها و سایر بیماری ها استفاده کرد.

آبنمای گل چابهار را حتما ببینید

* بازدید از کوه گل چابهار به معنای دیدن یکی از 24 کوه گلدار دنیاست. به معنای دیدن پدیده ای است که در بسیاری از کشورها یافت نمی شود.

* بازدید از کویر اطراف کوه گلفشان چابهار که یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است.

فعالیت های درونی زمین دلیل شکل گیری کوه گلفشان چابهار است و هر بیننده ای از دیدن آن شگفت زده می شود. جالب اینجاست که در اطراف این تپه ها گیاهی نمی روید و تا چشم کار می کند تپه های خاک و بیابان را می توان دید.

نکته جالب دیگر در مورد این خاک رس مناسب بودن آن برای سفال است. گل گلدانی باید چسبناک و پودری و بدون دانه های درشت و بیرون زده باشد و گل این گلدان دارای چنین خصوصیاتی است.

گل‌های چابهار دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند و نسبت به نمونه‌های خود در دنیا وضعیت بهتری دارند. اما متأسفانه آن گونه که شایسته است این پدیده طبیعی زیبا و خارق العاده، به درستی حفظ و به دیگران ارائه نشده است.

آبنمای گل چابهار را حتما ببینید

گات های چابهار شامل سه تپه کوچک است که یکی فعال و دو تپه دیگر غیر فعال است. روی تپه‌ها دهانه‌هایی به قطر چند سانتی‌متر وجود دارد و از دهانه‌های آن‌ها گل خاکستری به سمت دامنه‌های کوه جاری می‌شود.

این پدیده ها با لرزش خاک همراه است و با پرتاب گل به بیرون از آنها صدایی شبیه صدای تفنگ از آنها شنیده می شود. دوره چرخه گل های چابهار حدود 10 تا 15 دقیقه است.

این آتشفشان ها سه تپه هستند که یکی از آنها فعال است و از دهانه خود گل خاکستری سردی به بیرون پرتاب می کند.

در بالای تپه ها دهانه هایی وجود دارد که بسیار شبیه به بالای آتشفشان ها هستند. قابلیت ها و مزیت های ویژه این آتشفشان ها باعث شده تا عنوان «دومین ژئوپارک خاورمیانه» را به خود اختصاص دهند و آن را به اثری جهانی تبدیل کنند. فعالیت آبفشان های ایرانی که در دشت ساحلی دریای عمان به ویژه در جنوب بلوچستان قرار دارند. در فصول مختلف سال از سالی به سال دیگر متفاوت است.

آبنمای گل چابهار را حتما ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا