ایران گردی

دیدنی‌های درخور توجه ملکان

تودی تریپ: شهرستان ملکان با دارا بودن 116 اثر تاریخی ثبت ملی، یکی از مناطق مهم و ارزشمند استان آذربایجان شرقی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که همه ساله در فصول مختلف به ویژه نوروز پذیرای هموطنان و گردشگران است. ملکان شهری کشاورزی است نه صنعتی و تجاری، معروف ترین محصول کشاورزی این شهرستان انگور است، از این رو این شهر به شهر الهه انگور معروف است. شهرستان ملکان به عنوان یکی از مناطق مستعد کشور و استان آذربایجان شرقی از نظر جاذبه های طبیعی و بوم گردی، مناظر زیبا، آب و هوای معتدل، تاکستان های زیبا و حاشیه رودخانه ها چشم اندازهای مطلوبی را برای مسافران فراهم می کند. از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری شهرستان ملکان می توان به پل دخترقلی کندی ملکان معروف به ((قیزلار کورپوسی)) پل دخترقلی کندی ملکان که بر روی رودخانه مرداق واقع شده است اشاره کرد. در بخش مرکزی روستای گاودول و بین روستاهای کالا چوک و کولی کندی در شهرستان ملکان قرار دارد که به دلیل نوع طاق ها و ترکیب نمای سنگ و آجر از ویژگی های خاصی برخوردار است.

مناظر درخور توجه صاحبان

جاذبه های ملکان

پل دختر کولی کندی

پولس دختر قلی کندی معروف به قزلار کورپوسی; این پل بر روی رودخانه «مردق» در روستای گاودل مرکزی و بین روستاهای قلعه چوک و قلی کندی از توابع شهرستان ملکان قرار دارد و به دلیل نوع طاق ها و ترکیب نمای سنگ و آجر از ویژگی های خاصی برخوردار است.

بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و در اجرای ماده 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، پل قزلار روستای قلی کندی ملکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. شماره 22718.

این پل مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است و دارای پنج چشمه (سه چشمه اصلی و دو چشمه فرعی) است. پایه های پل سنگی است و خود پل از سنگ های رسوبی و مصالح آجری ساخته شده است. این پل تقریباً 49 متر طول، 5.5 متر عرض و 6 متر ارتفاع دارد و 257 متر مربع مساحت دارد.

مناظر درخور توجه صاحبان

منطقه توریستی شورسو

آب نمک ملکان آزمون خود را برای درمان دردهای عضلانی و پوستی پس داده است، این مکان در شش کیلومتری شهر ملکان و بین دو روستای شیخ بابا و شیخ سلام قرار دارد به دلیل اهمیت این جاذبه گردشگری، امکانات رفاهی در اطراف آن ساخته شده است. .

چشمه آب معدنی آرپادرسی

این چشمه در 25 کیلومتری شهر ملکان، دهستان لیلان و در روستای آرپادرسی قرار دارد، دفع سنگ کلیه از خواص مهم این آب چشمه است. بنابراین هر ساله گردشگران زیادی برای استفاده از آب این چشمه به شهر ملکان سفر می کنند.

دیدنی های جالب ملکان

حرم علی بلاگی

این امامزاده در روستای آگمنار در بخش مرکزی شهر ملکان قرار دارد که فضای باز دارد. حرم، محوطه تاریخی و چشم انداز منحصر به فرد منطقه گواه تاریخ ارزشمند تاریخی و طبیعی آن است، این مکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه لیلان بختک

قلعه بختک لیلان از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان ملکان است که با وسعتی در حدود 110 هکتار در ورودی شهر لیلان واقع شده است. قلعه بختک در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۷۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مناظر درخور توجه صاحبان

این قلعه در سال های گذشته مورد تحقیق و بازدید بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته و مطالبی در مورد قدمت و پیشینه تاریخی آن ارائه شده است. در واقع قلعه بختک یکی از محوطه های نادر و استثنایی در منطقه شمال غرب کشور است که توجه بسیاری از باستان شناسان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

کمپ پارک جنگلی ملکان

این کمپ نیز از دیگر جاذبه های گردشگری ملکان است که در زمینی به مساحت سه هکتار با امکانات رفاهی و خدماتی توسط سازمان صنایع دستی و گردشگری میراث ملکان راه اندازی شده است. این مکان در ورودی شهر بناب جنب دانشگاه آزاد اسلامی و در حدود 1.5 کیلومتری جاده ترانزیتی محور ملکان – بناب واقع شده است.

سد قوشقیه سی

آب انبار قوشقیه سی در 15 کیلومتری شهر ملکان در منطقه لیلان واقع شده است که چشم انداز زیبا و منحصر به فرد یکی از لذت های این منطقه است.

کمپینگ پارک سلبریتی ها

کمپینگ پارک مشاهیر در ورودی شهر ملکان در بلوار بسیج واقع شده است. کمپینگ شهرداری با امکانات استراحت و خدمات بهداشتی توسط شهرداری ملکان با هدف ایجاد مکانی برای استراحت موقت مسافران و گردشگران ساخته شد. در بخشی از این پارک محلی نمایشگاه دائمی سفال (مجسمه افراد مشهور و هنرمندان) با بیش از 40 اثر برگزار می شود.

منبع: جاذبه ها

مناظر درخور توجه صاحبان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا