ایران گردی

دیدنی‌ترین روستای کردستان کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: هر یک از شهرهای ایران مملو از جاذبه های منحصر به فرد و هیجان انگیزی است که می تواند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد. سنندج یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای ایران است که در غرب کشور واقع شده است و با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می یابد.

این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر کردنشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد.

روستای ناگل؛ دیدنی ترین روستای کردستان

روستای ناگل در کردستان یکی از قطب های گردشگری این استان محسوب می شود و یک منطقه گردشگری روستایی است که در بخش کلاترزان شهرستان سنندج در کردستان نیز قرار دارد و بر اساس آمار سرشماری انجام شده در سال 1384، جمعیت این منطقه برابر است با حدود 1700 نفر 414 خانوار بود. برای رسیدن به روستای ناگل کردستان باید 65 کیلومتر تا شهر سنندج که در مسیر سنندج – مریوان قرار دارد طی کنید.

این روستا در میان دره ای قرار دارد و رودخانه «شوشیر» از قسمت جنوبی آن می گذرد. این روستا از شمال به کوه «حسن عالی»، از جنوب شرقی به کوه «پل چرمو»، از جنوب به کوه «قاجکان»، از شمال غربی به دره «کانی چرمو» و کوه می‌رسد. «کره میانه» از غرب و جنوب با دره «کچول» از غرب و «رسنی دره» در شمال شرقی همسایه است.

دیدنی ترین روستای کردستان کجاست؟

بیشتر شهرت روستای ناگل به خاطر قرآن کریم آن است. مردم ناگل کتابت این قرآن را که مربوط به قرن چهارم هجری است به عثمان بن عفان خلیفه سوم نسبت می دهند. داستان قرآن ناگل بسیار جالب است، می گویند روزی روزگاری چوپانی در حین نگهداری از گوسفندان خود در این منطقه ناگهان مورد توجه گل زیبایی قرار گرفت. وقتی گل را از زمین بیرون کشید، روزنه ای بود و جعبه ای را دید. از آنجایی که او نتوانست جعبه را خارج کند، به دنبال کمک بود.

مردم در داخل جعبه قرآن بزرگی یافتند و به برکت این نعمت الهی مسجدی به نام نوگل (به معنی گل یا شکوفه نو) در آنجا تأسیس کردند که به مرور زمان به نوگل تبدیل شد.
همچنین موزه ناگل در سال 1392 هجری شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی استان کردستان ساخته شد.

موزه ناگل از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بخش قرآن و دوم موزه قوم نگاری که در آن اشیاء باستانی نگهداری می شود. تمامی اقلام موجود در موزه توسط مردم محلی تهیه شده است، از جمله بسیاری از اقلام معیشتی یا فرهنگی مربوط به 50 تا 200 سال پیش.

اشیای موزه شامل اقلام مختلفی از جواهرات گرفته تا ماشین آلات کشاورزی و اثاثیه منزل است. امروزه این موزه در حیاط اصلی مسجد مرکزی قرار دارد. در میان آثار این موزه اشیایی مربوط به دوره اشکانی نیز به چشم می خورد. همچنین این روستای سنتی به دلیل معماری خاص و رایج پلکانی اش شناخته شده است.

موقعیت روستای ناگل

روستای ناگل به خاطر وجود قرآن نگل معروف است.

بر اساس اعتقاد اهالی روستا، این قرآن یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه سوم نوشته شده و به چهار منطقه جهان ارسال شده است. این قرآن در مسجد ناگل نگهداری می شود و مردم برای رفع مشکلات خود به آن مراجعه می کنند.

برای رسیدن به سنندج می توان با هواپیما سفر کرد و از اتوبوس های بین شهری استفاده کرد اما ماشین شخصی می تواند بهترین وسیله برای لذت بردن از زیبایی جاده در سفر باشد.

دیدنی ترین روستای کردستان کجاست؟

برای رسیدن به این روستا در هوای خوب باید 65 کیلومتر از شهر سنندج در مسیر سنندج – مریوان رانندگی کنید.

قرآن مکتوب از اوایل اسلام باعث شهرت روزافزون این روستا شد.
• اولین موزه روستایی کشور در روستای ناگل واقع شده و مجموعه گردشگری و گردشگری این روستا را تکمیل کرده است.
• بزرگترین پل دوره صفویه در این روستا قرار دارد.
• قلعه گرد سوم یزد متعلق به دوران ساسانیان در قسمت جنوبی این روستا قرار دارد.

با توجه به اینکه این روستا در طول سال به ویژه در ایام تعطیل همواره میزبان میهمانانی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور است، از امکانات مناسبی برای پذیرایی از مسافران از جمله زائرسراها، اقامتگاه های شخصی و کمپ های سیاحتی برخوردار است.

از جمله امکانات رفاهی در روستای ناگل کردستان برای گردشگران می توان به پارکینگ، پارک کودک، مرکز بهداشت، درمانگاه و داروخانه، اداره پست، بانک و مخابرات، کتابخانه عمومی و مغازه ها اشاره کرد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی روستای ناگل در کردستان، این منطقه دارای زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار معتدل است.

بهترین فصل سفر به این روستا بهار و تابستان است اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، مطمئنا زیبایی و سرسبزی منطقه خاطرات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

دیدنی ترین روستای کردستان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا