ایران گردی

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری راز و جرگلان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان راز و جرگلان شهری در استان خراسان شمالی ایران و مرکز آن شهر راز است. ولسوالی راز و جرگلان در سال 1392 به شهر تبدیل شد و پیش از آن جزو شهرستان بوینر بود.

این شهر شمالی ترین شهر استان خراسان شمالی است. 75 درصد مردم این شهر ترکمن هستند که اهل سنت هستند.

از دیگر اقوام این شهر می توان به رازی، ترک، کرد و تاتی اشاره کرد.

جاذبه های بی نظیر راز و جرگلان

ارگ تاریخی آلمادوشان

این ارگ که یکی از جاذبه های گردشگری مخفی محسوب می شود، در بلندترین قسمت کوهی استوانه ای و منزوی قرار دارد.

نام این اثر از روستای آلمادوشان که نزدیکترین روستا به آن است گرفته شده است.

ارگ آلمادوشان دژی نظامی متعلق به دوران اشکانیان تا قرون میانی اسلامی است. قرن ششم و هفتم هجری. ارگ آلمادوشن ۱۵۰۰ سال یعنی از دوران اشکانی تا قرون میانی اسلامی از نظر نظامی اهمیت داشت.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری راز و جرگلان

آرامگاه شاهزاده نبی غلامان

این بنا در 200 متری جنوب غلامان و مشرف به آن واقع شده است. مقبره شاهزاده نبی غلامان در سال 1318 مرمت شد.

امروزه اثری از بنای قدیمی این بنا باقی نمانده است. این بنا به صورت ایوانی 6 ضلعی با مصالح اولیه آجر، گچ، گل و چوب ساخته شده است.

آرامگاه شاهزاده نبی غلامان دارای دو کتیبه است که یکی بر سر در ورودی و دیگری بر سردر ایوان است.

تپه ارگ ​​بالا

این تپه بر روی قسمت هموار کوهی با جهت شمال غربی – جنوب شرقی قرار دارد. تمامی استحکامات و امکانات این قلعه در قسمت جنوبی آن قرار دارد.

قدمت این اثر با توجه به قطعات تخریب شده و همچنین با توجه به تعداد قطعات شکسته سرامیک موجود در سطح محوطه، قلعه بزرگ نظامی دوران اشکانیان است. قلعه ارگ ​​بالا به دلیل وسعت و موقعیت مکانی یکی از مهم ترین قلعه های نظامی خراسان شمالی است.

مکان تاریخی رستگان

این اثر که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری راز به شمار می رود، در واقع یک سکونتگاه بزرگ روستایی از قرن ششم تا هشتم هجری قمری در نزدیکی روستای رستگان است.

وسعت این بنای تاریخی از قسمت های داخلی دره در حاشیه رودخانه شروع شده و تا بالادست دره ادامه دارد.

در این محوطه بقایای یک ارگ نظامی در 100 متری شرق این محوطه و یک گورستان بزرگ در 300 متری جنوب این محوطه وجود دارد.

همه این آثار نشانه هایی از وجود مجموعه سکونتگاهی کامل قرون وسطی اسلامی در این مکان است.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری راز و جرگلان

آرامگاه سید بزرگ

مقبره سید بزرگ بنایی تاریخی متعلق به دوره تیموریان است که در دوره صفویه بازسازی شده است. معماری این بنا ویژگی های بومی دارد.

مقبره دارای ساختمانی مستطیل شکل و گنبدی است که بر روی سکو ساخته شده است. این بقعه دارای دو ورودی در ضلع غربی و یک ورودی در ضلع جنوبی برای رسیدن به سکو است. مقبره سید بزرگوار دارای یک ایوان بزرگ و یک ورودی اصلی و سه ورودی دیگر است که در سه جهت اصلی بنا قرار دارند.

توریست و دیدنی های راز و یارگلان

شهرستان‌های مرزی و ترکمن‌نشین راز و جرگان با فرهنگ‌های متنوع و مناظر زیبا، تاریخی و طبیعی در استان خراسان شمالی واقع شده‌اند.

این منطقه با تاریخ کهن مورد توجه گردشگران است و می توانید همزمان از چندین مکان تاریخی از جمله مجموعه تاریخی راز که شامل چندین اثر و مکان با قدمت تاریخی است دیدن کنید.

تپه بایر قلعه و تپه سفید مجاور آن می تواند زبان تاریخ این خطه از ایران باشد.

تپه بایر قلعه متعلق به قرون میانی و اواخر دوره تاریخی پس از اسلام در شهرستان راز واقع شده و در تاریخ 27 شهریور 1386 با شماره ثبت 23252 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه سفید همجوار آن مربوط به قرون اولیه و میانی دوره تاریخی پس از اسلام است که در شمال شهر راز واقع شده و در 27 شهریور 1386 به شماره ثبت به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 23273.

تفرجگاه و چشمه فرح دین: در حدود یک کیلومتری شرق روستای فرهدین منطقه مرکزی و در 30 کیلومتری شهر راز، تفرجگاه گردشگری دیدنی زیبایی در دره ای کوچک در اطراف چشمه فرحدین قرار دارد. چنارهای سر به فلک کشیده در مسیر نهر چشمه و پوشش جنگلی این منطقه در دل کوه های فرهدین جاذبه طبیعی بسیار زیبایی را ایجاد کرده است که در بین گردشگران شهر بسیار محبوب است.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری راز و جرگلان

فرجگاه امامدره: روستای امامدره از نقاط دیدنی راز و جرگلان و یکی از بخشهای دهستان راز در بخش مرکزی شهرستان در 4 کیلومتری شمال روستای زرنه است.

برای رفتن به این روستا باید از مسیر دوراهی امانالی در جاده اصلی شهر راز به سمت غرب تغییر مسیر دهید. پس از طی 15 کیلومتر و گذر از روستای عبدل آباد فرهادین زرن به امامدره می رسیم. چرخیدن به راست
در شمال غربی این روستای کوچک ترکمن نشین، دره زیبای پیر پهلوان یا دره سمور قرار دارد.

تپه ارگ ​​بالا: قلعه ارگ ​​بالا بر فراز قسمت هموار کوهی با جهت شمال غربی – جنوب شرقی قرار دارد. طول این منطقه در جهت شرقی – غربی 300 متر و عرض آن در جهت شمالی – جنوبی حدود 200 متر است.

مجموعه تاریخی راز: قدیمی ترین شواهد از توالی استقرار شهر راز امروزه در نواحی شمالی آن در تپه تاریخی بیر کالا و تپه مجهوارسفید باقی مانده است.

بر اساس شواهد باستان شناسی، تپه بایر کالا بخش کوچکی از یک سکونتگاه بزرگ روستایی از دوران میانه اسلامی (قرن پنجم هجری تا امروز) بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا