ایران گردی

دیدنی‌ترین جاذبه‌های صومعه‌سرا در گیلان

تودی تریپ: استان های شمالی کشور با طبیعت منحصر به فرد و چشمگیر خود از مقاصد گردشگری محبوب هستند. صومعه سرا با جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بکر یکی از جاذبه های گیلان است که مکانی مناسب برای سفری فراموش نشدنی است.

آشنایی با صومعه

صومعه سرا یکی از شهرهای شمالی کشور است که در استان سرسبز گیلان و در 28 کیلومتری شهر رشت و در قسمت غربی آن واقع شده است. این شهرستان از غرب به ماسال، شاندرمن و تالش دولاب، از شمال به انزلی، از شرق به رشت و شفت و از جنوب به فومن هم مرز است. شهر دشتی سومسرا که از سه بخش تولم یا تولمات، میرزا کوه و مرکزی تشکیل شده و 588 کیلومتر مربع وسعت دارد. این شهر یکی از شهرهای نوبنیاد گیلان بوده که در اوایل قرن چهارم از توابع کسما به شمار می رفته و نسبت به آبادی های اطراف آن اهمیت کمتری داشته است. ساکنان صومعه به گویش «گیلکی» یا «بیه‌پاس» صحبت می‌کنند.

اگر تعجب می کنید که چرا این شهر را صومعه سرا می نامند، بهتر است بدانید که نام این منطقه برگرفته از نام یکی از عرفای مشهور آن به نام «شیخ عبدالله صومی» در قرن چهارم و پنجم است. وی پدربزرگ شیخ عبدالقادر گیلانی از دیگر عرفای این منطقه است.

دیدنی ترین جاذبه های خانقاه در گیلان

شیخ صومی برای گسترش مکتب عرفان و تربیت شاگردان خود خانقاه های بسیاری ساخت و به همین دلیل این منطقه را خانقاه می نامند. قدیمی ترین سندی که نام صومعه را ذکر کرده است، مجموعه «سید شرف شاه» از عارفان قرن هفتم هجری است. برخی بر این باورند که نام این شهر از نام گلی به نام خانقاه گرفته شده است.

شرایط آب و هوایی شهر سومسرا همیشه مرطوب است و برای مشاهده روزهای آفتابی فصل تابستان در این منطقه بسیار مناسب است. در ماه می درختان توت فرنگی در این منطقه شکوفا می شوند و می توانید یک بهشت ​​واقعی را از نزدیک ببینید.

اگر تا به حال دوست داشته اید به این منطقه در شمال کشور بروید و به دنبال بهترین زمان برای سفر به آن بوده اید، باید اشاره کنیم که هر فصلی در اینجا زیبایی های خاص خود را دارد.

اما اگر در فصل زمستان به خصوص در بهمن ماه به این شهر بروید، می بینید که به دلیل سرمای سیبری، پرندگان زیادی از شمال روسیه به تالاب های صومعه مهاجرت کرده اند. از جمله پرندگانی که به این منطقه می آیند می توان به غاز سینه سفید، غاز کوچک و غاز پیشانی سفید اشاره کرد که در اطراف صومعه لانه می سازند.

توجه داشته باشید که با توجه به اینکه تالاب های صومعه سرا گیلان بسیار کمتر از تالاب انزلی شهرت و توریستی پیدا کرده اند، دارای مناظر بکر و باورنکردنی هستند.

دیدنی های طبیعی صومعه

تالاب سیاه کاشیم

علت نامگذاری تالاب به این نام به دلیل اتفاقی است که در سال های اخیر در آنجا رخ داده است. عروسی که در زبان محلی به او گیشه می گویند در حین حرکت از روستای اسفند به روستای آبکنار غرق می شود. کاشیم نیز نام پرنده ای است که همه ساله به این منطقه مهاجرت می کند.

دیدنی ترین جاذبه های خانقاه در گیلان

این تالاب به دلیل شباهت نام‌های کاشیم و گشه، سیاه کاشیم نامیده شد. تالاب سیاه کاشیم به دلیل تنوع گیاهی و جانوری یکی از مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست و محل مناسبی برای پرورش درناها می باشد.

سیاه کاشیم در جنوب غربی تالاب انزلی و حومه صومعه سرا قرار دارد و بهترین زمان برای سفر به سیاه کاشیم فصل بهار است.

تالاب سیاه دراویش

تالاب سیاه درویشان در روستایی به همین نام واقع شده و یکی از مناطق حفاظت شده آرامستان است و از نظر اکولوژیکی، گردشگری و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. گونه‌های مختلف جانوری در این منطقه وجود دارد و پرندگان بومی و مهاجری از جمله شریک، فیلوش، هوتکای پر سفید معمولی، لک‌لک و انواع آبزیان در این منطقه زندگی می‌کنند.

درویش سیاه یکی از تولماتیان این صومعه است. برای رفتن به این تالاب باید به سمت هندوستان رفت و به سمت تالاب که در اطراف درختان صنوبر و شالیزارها به وفور دیده می شود و مسجد پیرولی واخه نیز در همین مسیر قرار دارد.

سپس در پنج کیلومتری روستای سیاه درویشان از پل رودخانه عبور کرده و با قایق به تالاب بروید. این تالاب در کنار تالاب انزلی قرار دارد و بهترین فصل برای بازدید از این تالاب بهار و تابستان است که گل های مردابی زیبایی در آن می رویند.

روستای کسما

وقتی در گیلان به خانقاه می روید، به غیر از بازار و پل های تاریخی، روستاهایی هم وجود دارد که می توانید به آن ها بروید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

یکی از روستاهای واقع در اطراف این شهرستان روستای کسما است. این روستا برای علاقه مندان به سفرهای تاریخی گزینه بسیار جذابی است. روستای کسما در سام سرا مقر نهضت های میرزاکوچک خان جنگل بوده و تمام قسمت های آن از نقاط استراتژیک لشکرکشی های میرزاکوچک خان جنگل محسوب می شود.

دیدنی ترین جاذبه های خانقاه در گیلان

در این روستا یک حمام و مقبره های متعددی وجود دارد که یکی از جاذبه های گردشگری شهر صومعه سرا به شمار می رود.

این روستا در گذشته دارای حمامی 100 ساله بوده که دارای دو حوض آب گرم و سرد بوده و آب آن از رودخانه و قنات تامین می شده است. لازم به ذکر است که در سقف این حمام حدود 9 گنبد وجود دارد که نور آسمان را به داخل راه می دهد.

توجه داشته باشید که در بالا اشاره کردیم که یکشنبه بازارهای صومعه سرا در گیلان بسیار پرطرفدار است، اما اگر موفق به انجام آن نشدید، پیشنهاد می کنیم به چهارشنبه بازارهایی که در روستای کسما برپا می شود بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا