ایران گردی

دژ قلعه رودخان؛ بنایی تاریخی و جالب در گیلان

تودی تریپ: شمال کشور یکی از قطب های توریستی کشور است که اکثر مردم ایران به ویژه مناطق نزدیک به شمال کشور علاقه مند به بازدید از این منطقه و استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی آن هستند، در منطقه گیلان، یکی از مناطقی از مناطق مهم گردشگری، قلعه رودهان یا قلعه حسامی است که به خاطر قلعه هزار پله ای که یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی منطقه فومن گیلان است، شهرت دارد. این قلعه زیبا و تاریخی تنها قلعه ساخته شده در دل جنگل است که قدمت ساخت آن به دوره ساسانی می رسد. در این مقاله کوتاه شما را با جاذبه های گردشگری قلعه رودان آشنا می کنیم.

آشنایی با قلعه رودان

گیلان در گذشته به دو منطقه بی پس یا گیلان غربی و بیه پش تقسیم می شد و فومن سال ها مرکز گیلان غربی بود که باعث شد قلعه ای مستحکم برای حفاظت از این منطقه ساخته شود. قلعه رودخان فومن در زمان ساسانیان و در زمان حمله اعراب به ایران ساخته شد و در دوره سلجوقیان بازسازی شد.

این قلعه در مکانی مناسب با استفاده از مصالح پایدار و اشکال هندسی مختلف ساخته شده است. در واقع میلیون ها قطعه سنگ در اندازه های مختلف در ساخت این قلعه دیده می شود و آجر نیز در طبقات بالای برج ها به کار رفته و سقف ها و طبقات را می پوشاند.

قلعه رودان؛  بنای تاریخی و جالب در گیلان

همچنین در قسمت های درب، پوشش داخلی سقف طبقات اول، برج ها و بلوک های آپارتمانی و پنجره ها نیز چوب وجود دارد.
این قلعه بر روی رودخانه دژ رودگان یا روگان قرار دارد که بعدها به قلعه رودان تغییر یافت. کلمه رودخان مخفف رودخانه است و قلعه رودخان به معنای قلعه نزدیک رودخانه است. در زبان تالشی به این قلعه تپه راخون می گویند که در واقع قلعه اصلاح شده رودخان است. نام های دیگری مانند هزارپلچ، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز وجود داشت.

قلعه رودان حدود 1600 پله دارد که نوساز و برای گردشگران ساخته شده است. پله های اصلی در کاوش های باستان شناسی در کنار دیوارها و برج ها از زیر خاک خارج شده و تعداد آنها به 935 می رسد. به همین دلیل این مکان به قلعه هزار پله معروف است.

قلعه رودهان با وسعت 2.6 هکتار حدود 500 متر طول دارد که عرض آن در جاهایی متفاوت است. ارتفاع برج و دیوارهای آن نیز به 1500 متر می رسد. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه آجر و سنگ است. این قلعه معمولاً از دو قسمت ارگ و صحن تشکیل شده است که ارگ ​​محل اقامت سلطنتی قلعه رودهان و حرمسرا و حیاط محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان بوده است. ارگ در قسمت غربی دو طبقه و آجری ساخته شده است، در حالی که نگهبانی ها در قسمت شرقی دو طبقه است که دارای خوابگاه ها و روزنه های متعدد بر محوطه قلعه است.

ویژگی های جالب قلعه رودان

«قلعه رودان» یا «قلعه حسامی» قلعه ای تاریخی در ارتفاع بین 665 تا 715 متری است که در کنار رودخانه ای به همین نام قرار دارد. برخی کارشناسان ساخت قلعه را در زمان ساسانیان و به موازات حمله اعراب به ایران می دانند.

قلعه رودان؛  بنای تاریخی و جالب در گیلان

این قلعه که در دوره سلجوقیان بازسازی شد، یکی از پایگاه های جنگی اسماعیلیان بود. در کتیبه سردر قلعه که اکنون در موزه گنجینه رشت نگهداری می شود، آمده است که این قلعه در سال های ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیرباج بن امیر علا الدین اسحاق بازسازی شده است.

قلعه رودان از دو بخش ارگ (محل سکونت حاکم و حرمسرا) در دو طبقه در قسمت غربی قلعه و کورهانه (محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان) در دو طبقه در قسمت شرقی تشکیل شده است. بسیاری از نورگیرها و بازشوها

طول دیوار قلعه 1500 متر و دارای 65 برج و بارو است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه آجر، سنگ خرد شده، ساروج و گچ است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها دهانه‌های اریب دارد که برای ریختن مواد مذاب و پختن ساخته شده‌اند.

یکی از جنبه های جالب در معماری قلعه رودهان استفاده از طاق های جناغی و انواع مختلف آن و همچنین طرح های سنگی کاشی و چینی است. در مسیر رسیدن به برج، پله ها و مناظر خیره کننده بر جذابیت این مکان تاریخی می افزاید.

منطقه قلعه رودان منطقه ای کوهستانی و جنگلی است که در منطقه ای پرباران و مرطوب قرار دارد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این مکان از اوایل بهار تا اواسط پاییز است. همچنین برای سفر به این منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی بهتر است لباس مناسب مناطق مرطوب و بارانی بپوشید.

قلعه رودان؛  بنای تاریخی و جالب در گیلان

همانطور که گفته شد این منطقه در 25 کیلومتری شهر فومن قرار دارد، پس از عبور از شهرستان فومن و روستاهای گشت، کردامحله، گشت رودان، سیاه کش، سید آباد و قلعه رودان وارد جاده ای می شوید که نیمه راه است. آسفالت و نیمی دیگر خاکی است، به روستای حیدرلات می رسید و از آنجا سفر به قلعه رودان آغاز می شود.

مسیر روستای حیدرالات تا قلعه که 5 کیلومتر است باید پیاده طی شود. پیاده روی در این مسیر حدود یک ساعت و نیم طول می کشد. اگر از تهران به این منطقه سفر می کنید، مسیری به طول 432 کیلومتر در انتظار شماست که نزدیک به 5 ساعت و 30 دقیقه رانندگی را در پیش خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا