ایران گردی

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

تودی تریپ: نی ریز در میانه جنوب و شرق شیراز دارای آب و هوای معتدل است اما نسبتا گرمتر از شهرهای همجوار سیرجان و استبان است.

طول آن از خیرآباد تا حاجی آباد 22 فرسخ و وسعت آن از سرگز تا روستای بیشنه به 18 فرسخ محدود می شود.

از شرق و شمال به بلوک های سیرجان و کرمان و بلوک های شهربابک کرمان و بوانات، از غرب به بلوک استهبانات و بلوک آباده طشک و از جنوب به بلوک داراب و منطقه صابعه؛ و هر نوع بازی در فارس به جز باقرقره و کبک در این بلوک یافت می شود.

علاوه بر این، گورخر و آهو در کویر نی ریز به وفور یافت می شود.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان

پارک ملی و ذخیره گاه حیات وحش بختگان یکی دیگر از پارک های ملی و منطقه حفاظت شده استان فارس است که در شهرستان نی ریز قرار دارد.

این قلمرو وسیع که در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده و در سال 1354 به عنوان ذخیره گاه حیات وحش معرفی شد، در فاصله 70 کیلومتری شهر نی ریز قرار دارد و در واقع دو منطقه حفاظت شده مجزا می باشد.

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان شامل تالاب طشک و بختگان نیز می شود.

طشک و بختگان دو دریاچه بزرگ کشور هستند که در زمان آب زیاد به یکدیگر کاملا متصل می شوند.

این تالاب ها ارزش اکولوژیکی زیادی دارند و از آنجایی که یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرت پرندگان در آب و هوای سرد هستند، در کنوانسیون های بین المللی به ثبت رسیده اند.

دریاچه بختگان و دریاچه طشک دارای جزایر زیادی مانند جزیره نرگس هستند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این تالاب ها این است که در فصل زمستان آب شیرین در قسمت شرقی دریاچه ها و در فصل تابستان آب شور در قسمت غربی دریاچه جریان دارد.

این منطقه دارای ارتفاعات فراوانی است که در کنار رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و در ترکیب با دره ها، گردنه ها، صخره ها و پوشش گیاهی این منطقه وسیع، منظره دلپذیری را پدید آورده است.

در این منطقه حفاظت شده چشمه های متعددی نیز از زمین می جوشد که از آن جمله می توان به چشمه های باگو، لیاب، بی بی فاطمه، باغ قاضی و موکه سر اشاره کرد.

کویچ، بنه، بادام، کیکام، دارمنه و تنگرس از جمله درختان این ناحیه وسیع هستند که در برخی نقاط به صورت جنگل های انبوه و در برخی دیگر به صورت نوار پهنی گسترده شده اند.

46 گونه پستاندار، 216 گونه پرنده، 36 گونه خزنده، 3 گونه دوزیست و حدود 23 گونه مختلف ماهی در این منطقه حفاظت شده دیده می شود.

نوک کفچه، کاکای، فلامینگو، تیهو، قوچ، میش و پلنگ از جمله ساکنان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان هستند.

در سال 1395 یک پلنگ با توله هایش در ارتفاع 2000 متری در بختگان مشاهده شد که خبر خوبی برای فعالان محیط زیست بود.

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

پارک ملی قطر

پارک ملی قطرویه در استان فارس و شهر نی ریز قرار دارد. این پارک 31 هزار هکتاری در شرق شهر بزرگ نی ریز و در مرز استان فارس با استان پهناور کرمان واقع شده است.

پارک ملی قطرویه که به منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز معروف است، یکی از زیستگاه های مهم جنگل های ایران است.

در ابتدا بیش از 350 گورخر در این منطقه حفاظت شده زندگی می کردند و اکنون تمامی گورخرها مجهز به ردیاب هستند.

این منطقه از قدیم الایام محل زندگی گورخر ایرانی بوده و بر اساس روایت ها و داستان های تاریخی، بهرام گور پادشاه ساسانی در این منطقه به شکار گورخر می پرداخته است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور با مساحت حدود 37000 هکتار در نزدیکی پارک ملی قطرویه قرار دارد.

در نزدیکی یکی از روستاهای این منطقه، بقایای یک خانه خشتی دیده می شود که مردم محلی آن را تفرجگاه بهرام گور می دانند و به همین دلیل این منطقه به منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز معروف است.

در پارک ملی قطرویه علاوه بر حضور گورخر آسیایی، گاهی شاهد حضور یوزپلنگ، کاراکال، کلاغ و زاغ نیز هستیم که بر اهمیت اکولوژیکی این منطقه می افزاید.

دو پارک ملی خاص و دیدنی فارس

بنه، بادام، کیکم، تنگرس، دارمنه، تفنگ، آویشن، کاکوتی، زیره، جاشیز، حکشیر از جمله گیاهانی هستند که در این پارک ملی وجود دارند.

پوشش گیاهی این منطقه به دلیل عواملی چون چرای بی رویه دام و خشکسالی های مکرر از مشکلات عدیده ای رنج می برد و نیاز به توجه بیشتری دارد.

پارک ملی قطروی دارای 5 چشمه آبی است که آب مورد نیاز جانوران و گیاهان قطری را تامین می‌کند، اما خشکسالی‌های استان فارس باعث کمبود آب در این چشمه‌ها شده است، بنابراین سازمان‌های ذیربط از تانکر آب برای انتقال آب به چاله‌های آبی استفاده می‌کنند. این پارک را ساخته اند.

اکنون با مراقبت از این گونه در آستانه انقراض، حدود 1000 راس گورخر ایرانی که زیر مجموعه گورخرهای آسیایی هستند در این منطقه یافت می شود.

پارک ملی قطرویه در 50 کیلومتری شرق نی ریز و 26 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و در سال 1351 هجری شمسی به عنوان پارک ملی تاسیس شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا