ایران گردی

دو موزه خارق‌العاده در زابل

تودی تریپا _ خدمات توریستی: زابل یکی از شهرهای ایران در استان سیستان و بلوچستان است. زابل در قدیم سکستان یا سیستان (سیستان) و نیمروز نامیده می شد.

محلی که زابل نامیده می شد در گذشته سرزمینی پر از تپه های شن روان و رسوبات دریایی بود که برخی از آنها در مسیر رودخانه هیرمند قرار داشتند.

با کاهش آب رودخانه، مساحت زمین اطراف آن افزایش می یابد.

بعدها تأسیس پادگان نظامی بر اهمیت آن افزود. در سال 1314 هجری شمسی بر اساس تصمیم هیئت وزیران این روستا زابل نام گرفت و در سال 1316 هجری قمری مرکز سیستان شد.

موزه مردم شناسی زابل

برای اینکه بتوانید در مدت زمان کوتاهی بسیاری از دیدنی های زابل را در یک مکان ببینید و با تاریخ و فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم بازدید از موزه مردم شناسی زابل را از دست ندهید.

ساخت این موزه که به خودی خود یک اثر تاریخی محسوب می شود به دوران استعمار بریتانیا برمی گردد. این بنا در قرن نوزدهم به عنوان کنسولگری بریتانیا در سیستان مورد استفاده قرار می گرفت.

دو موزه برجسته در زابل

ساختمان موزه مردم شناسی سیستان در اوایل قرن نوزدهم توسط انگلستان به عنوان کنسولگری برای مقاصد استعماری در این منطقه ساخته شد.

این بنا در سال ۱۳۶۸ گنجینه موقت و نماینده میراث فرهنگی شهرستان زابل اعلام شد.

از سال 1347 به بعد اقدامات مرمت و مرمت این بنا آغاز شد، بنابراین 18 سال طول کشید تا سرانجام در دولت نهم و در سال 1364 موزه مردم شناسی سیستان فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال 85 با اعطای وام به مبلغ 50 میلیون تومان اقلام مورد نیاز و اشیاء مردم شناسی خریداری شد.

در دوره های بعدی اعتبارات اعطایی به این موزه تکمیل می شود به طوری که هم اکنون 80 درصد ساخت این موزه مطابق با استانداردها است.

این ساختمان در زمینی به مساحت 3 هزار و 952 متر مربع و زیر زمین یک هزار و 125 متر مربع واقع شده است.

دوستداران میراث می توانند با بازدید از موزه مردم شناسی سیستان به 5 هزار سال قبل سفر کنند و با فرهنگ و تمدن غنی مردم سیستان به ویژه مردم شهر سوخته آشنا شوند که مطمئنا خالی از لطف نخواهد بود.

موزه شهر سوخته

اگر به تاریخ علاقه دارید و اطلاعات بیشتری در مورد آن می خواهید شگفتی های شهر در حال سوختن برای دریافت آن باید از موزه او دیدن کنید. در این موزه اقلام شگفت انگیزی وجود دارد که قطعا مجذوب دیدن آنها خواهید شد.

وجود جمجمه با آثار جراحی روی آن، چشم مصنوعی با مویرگ های طراحی شده با سیم طلا، قدیمی ترین صفحه شطرنج جهان، خط کش با دقت میلی متری و جواهرات تاریخی از جمله این آثار است.

شهر سوخته دولات یک دولت شهر باستانی 5000 ساله است که قدمت آن به عصر برنز باز می گردد. این منطقه بسیار مهم ماقبل تاریخ در 60 کیلومتری جنوب شرقی زابل و شش کیلومتری قلعه رستم در غرب جاده زابل – زاهدان قرار دارد که یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی جهان محسوب می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در سال 2013. . بقایای این شهر باستانی 280 هکتار وسعت دارد.

دو موزه برجسته در زابل

موزه شهر سوخته واقع در 56 کیلومتری زابل زاهدان، موزه ای کاملا تخصصی در زمینی به مساحت 20 هکتار روبروی شهر سوهته است که در سال 1381 افتتاح شد و شامل تالار اداری، پژوهشی، پذیرایی، آمفی تئاتر، موزه و کتابخانه می باشد.

در این موزه منطقه ای می توانید یافته های باستان شناسی کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را ببینید.

این موزه از سه بخش تشکیل شده است که بخش باستان شناسی اطلاعاتی از جمله مشخصات سایت، محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خوجه، دهانه گلمان، اسپایدی، جیرفت، خراسان جنوبی و سایر آثار تاریخی و باستانی منطقه جنوب شرق را جمع آوری می کند تا از بازدید کنندگان.

بسیاری از اشیاء به دست آمده از شهر سوخته مانند مهره ها، اشیاء سفالی و سنگی، نمونه های بازسازی شده گورهای باز با اسکلت، مجسمه و… در موزه شهر سوخته در معرض دید محققان و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ قرار گرفته است. بیشتر و بهتر بدانیم.

بخش مردم شناسی به معرفی موضوعاتی چون ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ و آداب و رسوم، پوشاک، غذا، صنایع دستی در ارتباط با مناطق سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان می پردازد.

در قسمت زمینی رمپ، بوم شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی شده است که به این منظور ویترین هایی برای تهیه گونه های جانوری و گیاهی منطقه (آبزیان آب شور از … استان) در کنار یک آکواریوم بزرگ نصب شده است. این بخش از بخش های جذاب موزه برای کودکان و نوجوانان است.

نمای بیرونی ساختمان به مساحت سه هکتار محوطه سازی شده است که شامل مجموعه ای از 20 آلاچیق، بلوک و دسترسی آسان، پارکینگ عمومی و سرپوشیده، فضای سبز، زمین بازی کودکان و امکانات ورزشی و سرویس بهداشتی عمومی می باشد.

برای رفتن به این موزه باید همه روزه به جز جمعه از ساعت 8 صبح تا 12 شب و از 16 تا 20 به آنجا بروید.

به خاطر داشته باشید که وقتی در موزه عظیم شهر سوخته قدم می زنید، گورهایی را زیر پای خود خواهید دید که حاوی استخوان های واقعی انسان است.

به همین دلیل تماشای این صحنه ممکن است برای برخی افراد مانند کودکان مناسب نباشد و باید به این نکته توجه کنید.

دو موزه برجسته در زابل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا