ایران گردی

دو جاذبه دیدنی و تاریخی در تربت حیدریه

تودی تریپا _ خدمات توریستی: تربت حیدریه در گذشته «زاوه» نامیده می شد. قدمت نام زاوه به دوران اشکانیان می رسد. اما تاریخ مکتوب و قابل توجه گوشه سالهای اول پس از اسلام برمی گرداند

از نظر تاریخی، زاوه در قرن اول اسلامی شهری پرجمعیت و آباد بود. این شهر در حمله مغول ویران شد و پس از آن تا مدت ها نامی از این شهر در تاریخ وجود نداشت.

حمله مغول باعث شیوع این بیماری شد فرهنگ رفتار و عرفان اینجا در خراسان بود و زاوه مرکز عرفا و روشنفکران شد.

یکی از مشهورترین عرفای زاوه قطب الدین حیدر تونی بود که نام امروزی او تربت حیدریه از این عارف بزرگ وام گرفته شده است.

صفویان و قاجاریه از دیگر دوره های تاریخی هستند که تربت حیدریه در آنها به شهرت و شکوفایی دست یافت. امروزه این شهر بیش از 250 هزار نفر جمعیت دارد.

رباط کسکاک و پل کسکاک

رباط کسکک و پل کسکک در شمال تربت حیدریه و نزدیک روستایی به همین نام قرار دارند. کاروانسرا یادگاری از دوران صفویه است که دارای یک دروازه ورودی با ایوان ها و طاق نماها در طرفین است.

اتاق های مهمان کاروان ها نیز در اطراف مهمانسرا ساخته شده است که فضای ورودی آن دارای در ورودی است و فضای داخلی نیز شامل دامن و بخاری دیواری است. قدمت پل کاسکک نیز به اواخر دوران قاجار برمی گردد.

هم این پل و هم کاروانسرا توسط امین التجار یکی از تجار معروف شهر ساخته شده است. پل کسکک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تربت حیدریه کسکک رباط یکی از آثار ملی این شهرستان است و مهمترین جاهای دیدنی تربت حیدریه در بیست و پنج کیلومتری این شهر قرار دارد. این بنا توسط یکی از مشهورترین تجار منطقه به نام امین التجار در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این کاروانسرای رباط یا کساک در روستایی به همین نام واقع شده است به طوری که در آن سال ها کاروانیان محلی برای استراحت و داد و ستد با اهالی رباط کسک تربت حیدری پل کسکک از دیگر آثار ملی این منطقه بوده است.

  • نشانی: تربت حیدریه جنوب روستای کمه

دو جاذبه تاریخی و دیدنی تربت حیدریه

رباط لری

رباط لاری در بازار شهر و محله معروف به میدان رباط قرار دارد که توسط حاج محمدرضا لاری در سال 1308 هجری قمری ساخته شده است. در حال انجام است

آرامگاه او که از تجار معتبر شهر بود در نزدیکی رباط در یکی از بازارها باقی مانده است. حاج امین التجار پس از فوت ایشان این نوار را نگه داشته و استفاده می کردند.

همچنین توسط خانواده امین التجار اداره می شود. اداره اوقاف اکنون بیوتات رباط را به عنوان انبار کالاهای تجاری تجارت و اداره شکر و شکر اجاره کرده است.

رباط فضای باز دارد مخصوصا فضای روبروی رباط که حالا به بازار شلوغ تبدیل شده است. بخشی از رباط و ضمائم آن در نظر گرفته می شود.

دو جاذبه تاریخی و دیدنی تربت حیدریه

رباط حاج محمدرضا لاری در ابعاد 64*60 متر و دارای 24 آلاچیق تابستانی مشرف به صحن رباط است.

هر کدام از این کابین ها به نوبه خود یک اتاق کوچک در پشت خود دارند که در فصل زمستان مورد استفاده و استفاده قرار می گیرد. در پشت همه جعبه ها اصطبل های جداگانه برای هر جعبه وجود دارد.

سبک معماری رباط که شامل ییلاق و قشلاق با اصطبل های خاص و وجود چهار انبار بزرگ در چهار گوشه رباط است.

طراحی و معماری اصلی بنیانگذار و سازندگان آن را نشان می دهد که پس از 110 سال هنوز به قوت خود ادامه می دهد و می تواند مورد استفاده تاجران محلی قرار گیرد. اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی در این مدت نتوانسته اند آن را مختل کنند.

همانطور که گفته شد آرامگاه حاج محمدرضا لاری در کوشکی واقع در بازارچه جنب رباط قرار دارد که از محل درآمد رباط بازسازی شده است و بقعه دارای کتیبه سنگی مربوط به دوره قاجاریه و در تربت حیدریه واقع شده است. ، از ضلع جنوبی میدان رباط. این اثر در خیابان روح بخش واقع شده است و این اثر در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۶۶۶۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رباط می تواند با کمی اغماض به همین شکل باشد کاروانسرا به نام در شرق ایران، آب و هوای کویری و فاصله زیاد بین شهرها، تجارت را کند و دشوار می کرد.

به همین دلیل ایرانیان هنردوست رباط را آفریدند تا برای مسافران و مردم خسته از جاده ایمن باشد.

رباط را اغلب حیاط پردرخت و پرآب می نامند که با حجره های کوچک احاطه شده است.

رباط ها نمایشی زیبا از هنر و معماری اصیل ایرانی هستند. گروه های موسیقی زیبایی در تربت حیدریه فعالیت می کنند که برخی از آنها ظرفیت جهانی شدن را دارند. در راهنمای بعدی تربت حیدریه چند رباط زیبا از این شهر را به شما معرفی می کنیم.

  • رباط فیض آباد مربوط به دوره قاجاریه که در قسمت فیض آباد در 30 کیلومتری تربت حیدریه قرار دارد.
  • رباط طبسی در خیابان قائم تربت حیدریه مربوط به دوران صفویه و قاجاریه.
  • رباط لاری که در بازار تربت حیدریه قرار دارد و مربوط به دوره قاجاریه است.
  • رباط کساک در 25 کیلومتری شمال تربت حیدریه در روستای کسک که قدمت آن به دوران صفویه می رسد.

دو جاذبه تاریخی و دیدنی تربت حیدریه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا