ایران گردی

دو جاذبه تاریخی درگز خراسان رضوی که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: درگز یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که در 255 کیلومتری مشهد قرار دارد. موقعیت جغرافیایی درغز از شمال به مرز ایران و ترکمنستان، از جنوب به چناران، از شرق به مشهد و از غرب به گوچان می رسد.

شهرستان درگز از چهار قسمت تشکیل شده است که بخش مرکزی درگز، نوخندان، چپشلو و لطف آباد را شامل می شود.

بخش مرکزی درگز مرکز شهرستان درگز است. اقوام مختلف کرد، ترک، کرمانجی، فارسی، ترکمن و عرب در درغز زندگی می کنند و هر کدام به زبان خود صحبت می کنند.

فاصله درغز تا تهران حدود 1150 کیلومتر است. اگر این مسافت را با ماشین و اتوبوس طی کنید حدود 12 ساعت در راه خواهید بود.

اگر قصد سفر هوایی دارید، با هواپیما از تهران به فرودگاه مشهد بروید و از آنجا مسیر مشهد به درغز را با ماشین شخصی ادامه دهید.

آشنایی با دارگز

درغز یکی از شهرهای باستانی ایران است و تاریخچه ای طولانی و درخشان دارد. این شهر از گذشته تا به امروز نام های زیادی داشته که هر کدام داستانی نهفته در پس خود دارند. چندین سنت قابل توجه در مورد منشاء نام Darges وجود دارد.

عده ای بر این باورند که انبوه درختان گاز در این منطقه دلیل لقب «دره گاز» به این شهر است. بعدها این کلمه در گفتار به درغز تبدیل شد و املای نوشتاری آن نیز همان گفتاری شد.

دو مکان دیدنی تاریخی خراسان رضوی که باید حتما ببینید

داستان دیگر این است که نام شهر در ابتدا «داراگرد» بوده و این نام را تیرداد دوم پادشاه اشکانی و اشکه دوم برای حفظ نام داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشیان به این شهر دادند. محققان بر این باورند که دراگرد به مرور زمان به درگر، درگر و سپس درگز تبدیل شده است.

رسوبات در قدیم نام های دیگری نیز داشته اند که از آن جمله می توان به نسایا، باورود، آتک، ابیورد، خاوران، درون، دریس و آپاورتکن اشاره کرد.

شهر درجس در زمان تولد و سلطنت نادرشاه از رونق زیادی برخوردار بود. این شهر بعدها به دلیل دشمنی ترکمن ها با نادر مورد حمله قرار گرفت و ویران شد.

درگز هم اکنون شهر آباد است و یکی از مهم ترین مناطق گردشگری به شمار می رود. اما همچنان بیشتر گردشگران این شهر را با نام نادرشاه می شناسند.

تاریخچه لایروبی به دوران پیش از تاریخ در ایران برمی گردد. یارم تپه یکی از مکان هایی است که تاریخ این شهر را در دوران ماقبل تاریخ نشان می دهد. شهر دغز در دوره باستان ایران و قرن سوم پیش از میلاد، یعنی دوره اشکانی اهمیت زیادی داشت.

طبق نوشته های پیرنیا سرزمین اصلی پارت شامل کوه ها، دشت های کردنشین خراسان و اترک، بین کویر مشهد و کویر خوارزم بوده است. از این رو مناطق درگز، اسفرین، بجنورد، قوچان، کلات و شیروان بخشی از قلمرو اصلی پارت بودند.

در قرن سوم پیش از میلاد، ایزیدور چاراکسی شهر داراگر در شمال پارت را به عنوان پایتخت اشکانیان معرفی کرد و نام آن را «آپاوارتانن» گذاشت.

پلوتارک به بررسی مرگ داریوش سوم در منطقه دراگرد می پردازد و توضیح می دهد که به همین مناسبت اشکانیان نام این منطقه را داراگرد گذاشته اند.

سیاوشگرد، پیروزگرد، بیژنگرد، خسروگرد و ابیورد نام های دیگری است که به درگ ها داده شده است.

سوابق تاریخی درگز به قبل از میلاد می رسد. و از دوره حکومت اشکانیان در شمال شرق ایران

در دوره ساسانی تغییرات زیادی در محدوده شهرهای منطقه ایجاد شد و آبی‌ورد که جغرافیای وسیعی داشت تا دامنه‌های کوه‌های درجس گسترش یافت و مرکزی شد.

در منابع آمده است که قلعه دراگرد در زمان ساسانیان مرکز روحانیت زرتشتی بوده است. این قلعه دارای ضرابخانه بوده و در اواخر قرن اول هجری در آن سکه ضرب شده است.

موقعیت دره دره گز از دیرباز محل درگیری بین اقوام مختلف بوده است. پس از سقوط سلسله سامانیان، مرزهای شمالی ایران سست شد و به محلی برای هجوم قبایل بیابانی تبدیل شد.

دو مکان دیدنی تاریخی خراسان رضوی که باید حتما ببینید

دیدنی های تاریخی و دیدنی خراسان رضوی

حمام جشن آباد

بانیا جشن آباد در روستای جشن آباد در 20 کیلومتری شمال غربی شهر درگز واقع شده است. بر اساس شواهد موجود، قدمت ساخت این حمام به دوره قاجاریه می رسد.

این حمام که از مکان های معروف درگز به شمار می رود به کوشش فردی معروف به حاج حیدر حیدری ساخته شد اما بعداً توسط اهالی روستا به عنوان ساختمان عمومی خریداری شد.

بنای مذکور دارای ورودی کوچکی با طاق های هلالی در ضلع شمالی است و با پلکانی منحنی به بینه متصل می شود.

بینه حمام شامل فضای مدور با غرفه های بزرگ و کوچک و طاق هلالی، گنبد مرکزی بزرگ با نورگیر مرکزی، حوض مدور و مسیر ارتباطی بینه و گلخانه است. در ساخت این حمام از آجر، گچ، آهک و سنگ استفاده شده است.

ایران

آرامگاه علامه شهرستان

آرامگاه علامه یکی از آرامگاه های معتبر شهرستان درغز است. این بقعه در 20 کیلومتری غرب شهر درگز و 4 کیلومتری روستای حضرت سلطان قرار دارد.

مدفون در این بنا ابوالفتح محمد بن ابوالقاسم عبدالکریم بن ابوبکر احمد شهرستانی از علمای شافعی اشعری است که در سال 479 هجری قمری در منطقه ای به نام شهرستان به دنیا آمد و در سال 548 هجری قمری درگذشت .

دو مکان دیدنی تاریخی خراسان رضوی که باید حتما ببینید

وی در علوم کلام و اصول، تفسیر، حدیث، فلسفه و ادب از پیشوایان عصر خود به شمار می رفت و نامه ها و کتاب های فراوانی از خود به جای گذاشت.

مقبره علامه یکی از جاذبه های گردشگری درگز است که شامل ایوان، تالار انتهای ایوان، گنبد چهارطاقی یا بنای مرکزی است و گنبدی کم ارتفاع بر بالای آن قرار گرفته است.

سبک معماری و ویژگی های این آرامگاه یادآور بناهای دوره ایلخانی است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، 20 کیلومتری غرب درگز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا