ایران گردی

دو جاذبه بی‌همتا در ایلام که باید آنها را دید

تودی تریپ: تالاب چکر در غرب شهر ایلام در منطقه بولی و در بخش چکر واقع شده است. مساحت آن حدود 3 هکتار، ارتفاع آن 600 متر و عمق آن حدود 2.5 متر است. این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد اما آب آن ثابت است و عمق آن به میزان بارندگی در طول سال بستگی دارد.

منبع آب آن باران و چند چشمه جوشان است. میانگین دمای آن 24 درجه سانتیگراد است.

نیزارهای اطراف در کنار طبیعت بکر و زیبای اطراف آن واقعا لذت بخش است و آن را به یکی از مکان های دیدنی ایلام تبدیل کرده است.

این تالاب همچنین زیستگاه پرندگانی چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک و اردک است.

دریاچه چکر ایلام کجاست؟

تالاب چکر ایلام در بخش غربی شهر ایلام در دهستان چکر قرار دارد و مساحت آن حدود 3 هکتار و ارتفاع آن 600 متر است. عمق آن حدود 2.5 متر است.

این تالاب در یک منطقه گرمسیری قرار دارد اما آب موجود در آن دائمی است.

عمق آن به میزان بارندگی در طول سال بستگی دارد. منبع آن نزولات جوی و چند چشمه جوشان است. میانگین دمای آن 24 درجه سانتیگراد است.

دو جاذبه منحصربفرد در ایلام که باید حتما ببینید

این تالاب در منطقه گرمسیری واقع شده است اما عمق آن به میزان بارندگی در طول سال بستگی دارد. منبع آب آن باران و چند چشمه جوشان است. نی ها اطراف تالاب را احاطه کرده اند.

تالاب تعیین شده پناهگاه زمستانی ایمن و مناسب برای تعداد زیادی از پرندگان آبزی و ساحلی است.

این تالاب همچنین زیستگاه پرندگانی چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک و اردک است.

این تالاب همه ساله میزبان پرندگان مهاجر آسیای مرکزی، قفقاز و سیبری است که در ماه های سرد به این منطقه مهاجرت می کنند.

پوشش گیاهی سطح تالاب علفزاری است که به صورت گیاهان آبزی در آب روییده است. گیاهان علفی، چمن‌زارها، علف‌ها و نیزارهای تیره، پوشش گیاهی غالب در تالاب هستند.

پوشش گیاهی اطراف منظره زیبایی ایجاد کرده و زیستگاه بسیار مناسبی را برای حیات وحش فراهم کرده است.

نشانی:ایلام، ایلام غربی، بخش بولی، بخش چکار

در غرب شهر ایلام در منطقه بولی و در منطقه چکار تالاب زیبای چکار قرار دارد. مساحت آن حدود 3 هکتار، ارتفاع آن 600 متر و عمق آن حدود 2.5 متر است.

این تالاب در یک منطقه گرمسیری قرار دارد اما آب آن دائمی است. عمق آن به میزان بارندگی در طول سال بستگی دارد و منبع آب آن نزولات جوی و چندین چشمه جوشان است.

میانگین دمای آن 24 درجه سانتیگراد است و نیزارهای اطراف آن و طبیعت بکر زیبای اطراف واقعا دلپذیر است.

آشنایی با تنگه ارگاوان

تنگه ارگوان در گذشته تنگه گاوز نامیده می شد. این دره در فاصله 3 کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام، در مسیر تنگه کوچالی، در ورودی شمالی جاده کرمانشاه به ایلام و در منطقه حفاظت شده روستای مشکاس (میه خاص) قرار دارد. ).

عامل اصلی که نام این دره را به خود اختصاص داده است، رویش درختان ارغوانی در سراسر منطقه بوده است. ارگاوان درختی از خانواده ارگوان است که ارتفاع رشد آن گاهی به 12 متر می رسد. البته این گیاه را بیشتر می توان درختچه ای دانست.

دو جاذبه منحصربفرد در ایلام که باید حتما ببینید

برگ های ارغوانی به شکل قلب، بدون کرک و لبه های صاف است. گل های این درختچه در اوایل بهار (اردیبهشت ماه) به صورت گروه های 3 تا 6 تایی، قبل از رشد برگ ها روی شاخه ها و حتی روی ساقه اصلی ظاهر می شوند و چون بسیار زیاد هستند، روی درختان زیبا به نظر می رسند.

طعم گل ارغوانی ترش و کاملاً مطبوع است. خاک های آهکی و تابش مستقیم نور خورشید بهترین شرایط برای رشد ارغوانی محسوب می شوند. تنگه ارغوان در شرایط مناسب مکان مناسبی برای رشد و نمو این گونه گیاهی محسوب می شود.

از آنجایی که بوته‌های ارغوانی معمولاً در اردبیهست شکوفا می‌شوند، در این ماه از سال تمام دره پر از گل‌های صورتی و ارغوانی گیاه ارغوانی می‌شود که ترکیب آن با رنگ‌های متنوع درختان و گیاهان دیگر منظره‌ای رویایی و خاطره‌انگیز را در این منطقه ایجاد می‌کند. .

تنگه ارغوان حدود 170 هکتار وسعت دارد و میزبان گونه های کمیاب و در حال انقراض مانند ارغوان و گونه های وابسته به آن از جمله بلوط، دافنا، کیکم و زالزالک است. همانطور که احتمالا می دانید زنبورداری در این مکان بسیار رونق دارد.

وجود جنگل انبوه بلوط در حاشیه جاده و تیغه های سنگی و کوه های جذاب علاوه بر خطوط مناسب و درختان ارغوانی در کنار تنگه و ترکیب رنگ ها در کنار چمنزارهای انبوه و رویش گونه های گیاهی کمیاب مانند گون – تولک – قارچ و در نهایت استفاده از گیاهان معطر در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گوردکان و سورگ شرایط مناسبی برای توسعه زنبورداری ایجاد شده است.

دو جاذبه منحصربفرد در ایلام که باید حتما ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا