ایران گردی

دو ارگ حیرت انگیز در کرمان

تودی تریپ: مکان های دیدنی برای یک سفر یک روزه در اطراف کرمان، آثار تاریخی، باغ ها و پدیده های طبیعی فراوانی وجود دارد.

شاید استان کرمان را به عنوان یک منطقه کاملاً کویری بشناسید، اما واقعیت این است که در گوشه و کنار این استان علاوه بر کویر، چشمه های زلال، باغ های مصفا، کوه ها و دیگر پدیده های طبیعی وجود دارد.

شهر کرمان به تنهایی جاهای دیدنی زیادی دارد که برای بازدید از آنها به چندین روز زمان نیاز خواهید داشت.

قرار گرفتن شهر کرمان در منطقه ای کویری و در عین حال مرتفع، آب و هوای این شهر و اطراف آن را نسبت به سایر مناطق کویری ایران معتدل تر کرده است.

بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از دیدنی های اطراف کرمان است. البته دیدن دیدنی های زیاد اطراف کرمان در فصل زمستان خالی از لطف نیست.

اگر قصد سفر به کرمان را دارید می توانید با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی های اطراف کرمان آشنا کنیم.

برخی از این بناهای دیدنی آنچنان که شایسته است به نمایش گذاشته نمی شوند.

ارگ راین

ارگ راین پس از ارگ بم دومین بنای خشتی بزرگ جهان است و مساحت آن به بیش از 22000 متر مربع می رسد.

این بنا که در جنوب غربی شهر راینه کرمان قرار دارد بر روی تپه ای باستانی قرار دارد.

دو ارگ باورنکردنی در کرمان

قلعه باران را می توان یکی از مهم ترین آثار باستانی ایران در کرمان دانست که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن به این استان سفر می کنند.

قدمت ارگ راین مربوط به دوره ساسانی است و ساختار آن شباهت زیادی به ارگ ​​بم دارد.

متاسفانه در اطراف این قلعه آثار تاریخی با قدمت بیشتری وجود دارد که بر اثر پدیده های طبیعی و گذشت زمان از بین رفته اند.

ارگ راین یکی از مهمترین مراکز حکومتی پادشاهان زندیه بوده است. «میرزا حسین خان» و پسرش «محمدعلی خان» از پادشاهان محبوب زندیه در این قلعه زندگی می کردند.

سرانجام این قلعه به تصرف آقا محمدخان قاجار درآمد و پادشاهان زندیه سرنگون شدند. این قلعه به «ارگ میرزا حسین خان» نیز معروف است.

قلعه راین دارای پلانی مربع است و توسط برج ها و حصاری 10 متری احاطه شده است. دماغه و ورودی زیبای قلعه راین در ضلع شرقی این بنا قرار دارد و قسمت داخلی آن از قسمت هایی مانند اصطبل، اصطبل و محله های اعیانی و مشترک تشکیل شده است.

قرار گرفتن ارگ راین در شاهراه ارتباطی با شهرهای دیگر، آن را به مرکز تجاری پررونقی تبدیل کرده بود و گروه های مختلفی از تجار و صنعتگران گرفته تا کشاورزان در آن زندگی می کردند. پس از ورود اسلام به ایران، این قلعه به عنوان پناهگاه در زمان جنگ ها مورد استفاده قرار گرفت و بارها از ورود مهاجمان جلوگیری کرد و مردم شهر را نجات داد.

در حال حاضر این بنای تاریخی بازسازی شده یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کرمان است.

ارگ انار

در شهرستان انار کرمان اثر تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می رسد.

ارگ انار کرمان که یکی از آثار تاریخی شهرستان انار محسوب می شود در فهرست آثار ثبت شده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار دارد.

دو ارگ باورنکردنی در کرمان

ابن ارغ در دوره صفویه مرمت و بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته باستان شناسان، این بنای تاریخی در زمان ساسانیان شکل گرفته و ساخت آن در دوره اسلامی به طور کامل به پایان رسیده است.

بین ارگ انار و ارگ بم در شهر بام کرمان شباهت های ظاهری وجود دارد و به همین دلیل استفاده از این دو ارگ شباهت های زیادی دارد و در گذشته هر دو زمان های مختلفی را سپری می کردند. البته امروزه این بنای تاریخی مورد بی توجهی قرار گرفته و جز چند دیوار چیز دیگری از آن باقی نمانده است.

با کاوش های فراوانی که بر روی این بنای تاریخی انجام شد، باستان شناسان متوجه شدند که فضای داخلی ارگ انار تا حدود 25 سال پیش سالم بوده است، اما بر اثر نفوذ برخی افراد، بسیاری از فضاهای داخلی این بنای تاریخی تخریب شده و اکنون تنها چند دیوار باقی مانده است

در جاده یزد – رفسنجان بین تهران بندرعباس و تهران کرمان شهری به نام انار وجود دارد که موقعیت نسبتا خوبی دارد.

شهرستان انار در حدود 210 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و یکی از شهرهای مهم ایران به شمار می رود زیرا حدود یک چهارم پسته ای که از شهرستان انار ارزش دارد صادر می شود که از نظر اقتصادی شهری بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به آثار و بناهای واقع در شهرستان انار قدمت این شهر به دوران قبل از اسلام و همچنین ارگ تاریخی موجود در آن می رسد.

نام شهر نار در ابتدا آبان بوده است، چنانکه در بیشتر کتابهای قرن سوم و چهارم از شهر نار به این نام یاد شده است.

نام انار از زمان صفویه بیشتر رایج شد. در بیشتر کتب تاریخی مانند المسالک و الممالک، احسن النفاسیم فی معرفت اقالیم ذکر شده است و در کتب تاریخ از چگونگی تبدیل آبان به انار خبری نیست.

دو ارگ باورنکردنی در کرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا