ایران گردی

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

تودی تریپ: روستایی کوچک با امکانات و ساختمان های چوبی است. دهکده ای با اکوسیستم جالب و ساختمان های جذاب که شما را به دنیایی دیگر می برد. دهکده چوبی توسط مهندس حمید مطهدی ساخته شده و یکی از دیدنی ترین تفرجگاه های نیشابور به شمار می رود. مسجد چوبی منحصر به فردی که در این روستا ساخته شده است نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است. مسجد چوبی این روستا اولین مسجد چوبی ایران محسوب می شود که با تمام جزئیات و هنرمندانه ساخته شده است.

ویژگی های شهرک چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور تماماً از چوب ساخته شده است و فقط در چند قسمت بسیار کوچک از مصالح دیگر با رعایت اصول بهداشتی استفاده شده است. مزیت و جذابیت این روستا تنها در یکپارچگی مصالح طبیعی و چوبی نیست، بلکه ساخت مجموعه کاملاً بر اساس اصول مهندسی انجام شده است. این مجموعه اولین روستای اکولوژیکی ایران است که با استفاده از چندین تن چوب ساخته شده است. این شهر در واقع یک شهرک چوبی کوچک با تمام ملزوماتش از جمله یک مسجد بزرگ و زیبا است که اکنون به مهمترین قسمت روستا تبدیل شده است.

شهرک چوبی نیشابور;  زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

کتابخانه و موزه، انواع مغازه ها، رستوران ها و اغذیه فروشی ها، نانوایی، انواع آلاچیق ها و آپارتمان ها برای اسکان مسافران و همچنین زمین های کشاورزی و قسمت های مربوط به کار و زندگی روزمره مردم روستا. که عمدتاً کشاورز و پرورش دهنده هستند. این در حالی است که خانه تمام چوب مهندس حمید معتحدی در وسط مجموعه به شکل یک ساختمان پلکانی سه طبقه بسیار زیبا با سقفی شیروانی مانند الماس می درخشد.

انواع گل ها و درختان فضای سبز و فضای باز روستای جنگلی را مملو از زیبایی کرده است و درختانی چون کاج و سرو، زبان گنجشک، سپیدار و انواع درختان میوه سرسبزی و طراوت را به این روستا بخشیده است. گل شمعدانی پیچیده، انواع گل رز، باغ ها و روستا را معطر کرد و سرزندگی تازه ای به آن بخشید.

در بیشتر مکان ها از چمن برای زیباسازی فضا استفاده می شود. اما در دهکده چوبی اینطور نیست. در اینجا یونجه برای محوطه سازی در قسمت های مختلف کاشته می شود که نیاز به مراقبت و آبیاری کمتری دارد و پس از برداشت برای خوراک دام استفاده می شود.

شهرک چوبی نیشابور;  زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

علاوه بر باغ ها و مناطق سرسبز، دو دریاچه و یک استخر زیبایی روستا را چندین برابر می کند. آب این برکه از دو چاه عمیق تغذیه می شود و محل پرورش ماهی کپور است. در کنار آن، بیدها برای رهگذران و ساکنان سایه ایجاد می کنند و نیزارهای کنار آن، زیبایی دریاچه را تکمیل می کنند. نکته جالب در مورد پرورش ماهی در مخزن این است که مراحل تولید مثل بدون دخالت انسان انجام می شود و غذا به صورت دستی داده می شود.

جاذبه های روستای چوبی نیشابور

مسجد چوبی: یکی از معروف ترین دیدنی های روستای چوبین نیشابور، مسجد چوبی است که به مقاومت در برابر شدیدترین زلزله ها معروف است. همچنین علیرغم اینکه مسجد با چوب ساخته شده و روستای چوبین در معرض هجوم موریانه قرار گرفته است، اما به دلیل خرج زیرکانه معمار، بنا جایی برای نفوذ موریانه ندارد. مسجد چوبی روستای چوبین نیشابور دارای سه در ورودی و دو مناره با سقف شیروانی است.

شهرک چوبی نیشابور;  زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

لازم به ذکر است برای ساخت مسجد چوبی از 40 تن الوار استفاده شده و در دکوراسیون بنا و داخل مسجد از انواع چوب استفاده شده است تا جلوه ای خیره کننده ایجاد شود. آنچه در ساخت و ساز و ایده معماری مسجد چوبین قابل تحسین و ستایش است این است که در داخل مسجد هیچ ستونی وجود ندارد چرا که مناره ها به طور یکنواخت به سقف می رسند و سپس به دیوارها حرکت می کنند و در نهایت به زمین متصل می شوند. همچنین در محل اتصال مناره به پشت بام، دریچه ای تعبیه شده است که برای تهویه فضای مسجد تعبیه شده است. لازم به ذکر است که برخی از اشیای مسجد مانند کابینت و سینی نیز از چوب ساخته شده است. در واقع مسجد دهکده چوبی نیشابور در دنیا همتای ندارد و شاهکاری خلاقانه، جذاب و بی نظیر است.

کتابخانه و موزه چوبی: ایده خواندن کتاب در یک ساختمان کامل از چوب بسیار دلپذیر و جذاب است و می تواند تجربه ای طولانی مدت و لذت بخش باشد.

شهرک چوبی نیشابور;  زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

در روستای چوبی نیشابور، در ساختمانی دو طبقه، کتاب بخوانید و از موزه ای دیدنی که از تزئینات ترکیبی چوب و آینه ساخته شده است دیدن کنید تا لحظات خوشی را سپری کنید. گردشگران می توانند به راحتی و آزادانه وقت خود را در کتابخانه چوبی بگذرانند.

سوتوران خوبی: بعد از مسجد فوق العاده روستای خوبین، رستوران چوبی روستا در بین گردشگران بسیار محبوب است که مکانی بسیار دلپذیر و دنج برای لذت بردن از غذاهای لذیذ و متنوع در فضایی تمیز و دنج است. ساختمان رستوران دو طبقه و هشت ضلعی با دیوارهای مشبک است. طراحی داخلی خاص، تزیینات و میز و صندلی های چوبی فضای خاصی به رستوران می بخشد، گویی که بخشی از یک درخت تنومند هستید.

آلاچیق های چوبی: در دل فضای سبز و درختان سرسبز دهکده چوبی، آلاچیق های چوبی زیادی در اندازه های کوچک و بزرگ ساخته شده است تا مسافران و گردشگران بتوانند ساعات خوشی را در کنار خانواده یا دوستان خود به پیک نیک و استراحت بگذرانند و از دیدن آن لذت ببرند. هوای مطبوع و طبیعی از روحیه لذت ببرید و اعصاب خود را آرام کنید.

شهرک چوبی نیشابور;  زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

از دیگر جاذبه ها و امکانات موجود در دهکده چوبی نیشابور می توان به فروشگاه های صنایع دستی و سوغات، نانوایی، دریاچه و آپارتمان های چوبی برای گردشگرانی که می خواهند چند روزی را در دهکده چوبی رویایی سپری کنند تا اقامتی فراموش نشدنی را سپری کنند.

روستای چوبین نیشابور یا روستای «میلحمد آقازاده» از نقاط دیدنی استان خراسان رضوی و در شهرستان نیشابور واقع شده است. این روستا از مرکز شهر نیشابور 16.9 کیلومتر (24 دقیقه) فاصله دارد. فاصله روستای چوبین نیشابور تا مشهد و تهران به ترتیب 114 کیلومتر (90 دقیقه) و 787 کیلومتر (9 ساعت و پنج دقیقه) است. این روستا در 112 کیلومتری (90 دقیقه) فرودگاه بین المللی مشهد، 122 کیلومتری (100 دقیقه) ایستگاه راه آهن مشهد و 117 کیلومتری (94 دقیقه) از ایستگاه اتوبوس مشهد قرار دارد. فاصله روستای الوار نیشابور تا ایستگاه راه آهن نیشابور 16 کیلومتر (21 دقیقه) می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا