ایران گردی

دهکده صخره ای میمند؛ روستایی جالب و تماشایی

تودی تریپ: میمند یکی از روستاهای دیدنی کشور است که به دلیل معماری صخره ای شگفت انگیزش شهرت جهانی دارد. این روستای دستکند در 38 کیلومتری شهر بابک کرمان قرار دارد و در سال 2014 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آشنایی با روستای صخره ای میمند

در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان، روستایی زیبا و دیدنی درهای خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی باز کرده و دل آنها را تسخیر کرده است. روستایی با معماری صخره ای و مردمانی مهربان و مهمان نواز، میمند نام دارد.

نامی که با مرور فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران توجه شما را به خود جلب می کند و بر تن شما افتخار می کند.

اگرچه نمونه هایی از معماری صخره ای در کشورهای دیگر نیز دیده می شود. اما هیچ کدام به میمند نمی رسند و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این روستا را ندارند.

مهمترین ویژگی میمند جریان زندگی در آن است; اگر این روستا را با چیزهایی مانند کاپادوکیه در ترکیه مقایسه کنیم، محل سکونت خانه ها به خوبی نمایان می شود. ویژگی که در سایر روستاهای صخره ای از این نوع به ندرت یافت می شود.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۲۴۰ متر و مساحت آن به ۴۲۰ کیلومتر مربع می‌رسد.

دهکده صخره ای ممند;  روستایی جالب و دیدنی

میمند به دلیل ساختار خانه هایش ارزش زیادی دارد. این سکونتگاه به دلیل استحکام بی نظیری که دارد در طول تاریخ کمتر دچار تغییرات کالبدی و اجتماعی شده است و بیشتر تغییرات مربوط به چند دهه اخیر است.

این روستا در دل تپه‌ها قرار دارد و تا ورودی هیچ اثری از آن نمی‌بینید. بر فراز تپه های نزدیک روستا چند برج دیده بانی (دژ) با پلان مدور دیده می شود که قلعه میمند از روی آنها دیده می شود.

احتمالاً از طریق همین برج ها بوده که روستاییان به قلعه متصل شده و بدین ترتیب از حمله دشمن مطلع شده اند.

در ارتفاعات این برجستگی ها مردمک دیده می شود. در روستا نقاط خاصی وجود دارد که به آنها رخنه می گویند و از بام میمند از طریق آنها می توان به روستا رسید.

تمام خانه‌های میمند ساختار یکسانی ندارند و از نظر اندازه و تعداد اتاق‌ها با هم تفاوت دارند. اما عموماً خانه ها دارای ورودی، اتاق نشیمن در طرفین، یک یا چند اتاق و اصطبل هستند و هیچ دودکش، اجاق گاز و دریچه ندارند.

خانه های میمند به دلیل آب و هوای سرد این منطقه ورودی های کوتاه و کوچکی دارند. درب ورودی دارای کلیدی است که روی دیوار کناری آن نصب شده و کلید به گونه ای داخل آن قرار می گیرد که زبانه پشت در باشد.

تنها راه ارتباطی داخلی و خارجی کیچه ها درب ورودی است که هم محل ورود و خروج ساکنین خانه است و هم برای تامین نور و تهویه هوا استفاده می شود. البته تهویه به خوبی انجام نشده و نور طبیعی فضای داخلی کافی نیست.

ارتباط در روستا علاوه بر کانال مرکزی از طریق مسیرهای باریکی است که زهکشی آب های سطحی در هنگام بارندگی را نیز بر عهده دارند.

روستای صخره ای ممند;  روستایی جالب و دیدنی

شهرستان میمند بابک به دلیل استحکام دفاعی خود در طول تاریخ کمتر در معرض تغییرات کالبدی و اجتماعی بوده است و بیشترین تغییرات در آن مربوط به چند دهه اخیر است.

خانه های روستای میمند با چیدمان سنگ و آجر و غیره به وجود نیامده اند، یعنی در فضای باز ساخته نشده اند، بلکه با برداشتن انبوه خاک شکل گرفته اند و مردم به خشت و آجر و ساروج نیازی نداشته اند شمع هایی برای تعمیر پناهگاه

به همین دلیل طاقچه هایی با اندازه های مختلف برای تخت، ظرف، صندوق، چراغ و انواع چیزهای دیگر در اتاق حک می شد. به همین دلیل کمدها را در کنار دیوار خانه های میمند قرار نمی دهند، بلکه با بریدن دیوار، سوراخ یا طاقچه ای ایجاد می شود که اشیا و لوازم در آن قرار می گیرد یا آویزان می شود.

کل خانه، که ممکن است شامل یک یا چند اتاق و اصطبل باشد، آشپزخانه است. خانه ای که فقط یک ورودی مشترک دارد و در زیرزمین است ممکن است یک طرف اصطبل و در طرف دیگر اتاق نشیمن داشته باشد.

همه ویلاها ساختار یکسانی ندارند، متراژ و تعداد اتاق های آنها متفاوت است. این کار برای جدا کردن اتاق از پستو یا پوشاندن برخی از طاقچه ها با پرده های پارچه ای انجام می شود. روستای میمند دارای 406 کیچه و 2560 حجره است.

بازدید از روستای صخره ای میمند رایگان است و می توانید بدون پرداخت هزینه از این روستا دیدن کنید. اما اگر قصد اقامت در روستا را دارید می توانید در مراکز اقامتی شهر بابک اقامت کنید.

اتاق های میمند رزیدنس به صورت پلکانی در دل کوه قرار دارند، بنابراین این اتاق های راه پله تا سه طبقه را پوشش می دهند، بنابراین این اقامتگاه برای افراد مسن و کودکان توصیه نمی شود.

دهکده صخره ای ممند;  روستایی جالب و دیدنی

روستای صخره ای میمند در استان کرمان بین بابک، رفسنجان و سیرجان واقع شده است. برای سفر به این روستای صخره ای متفاوت و ناب می توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی به کرمان بروید.

سپس از کرمان به رفسنجان و از رفسنجان به بابک بروید. شهر بابک اصلی ترین راه برای رسیدن به میمند است، البته اگر مسیر زمینی سفر خود را انتخاب کنید و مبدأ شما یکی از شهرهای شمال و شمال غرب کشور باشد، باید از شهرهای یزد عبور کنید. و انار برای رسیدن به شهر بابک.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا