ایران گردی

دلیل اهمیت بازار تهران چیست؟ + مهم‌ترین بخش‌های بازار تهران

تودی تریپ: بازار تهران در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار تکمیل شد. همانطور که می دانید در زمان صفویه شاه طهماسب قزوین را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و در آن زمان تهران توسط 4 ناحیه احاطه شده بود و یکی از این محله ها بازار نام داشت و دارای چندین مغازه و غرفه بود. بعدها با روی کار آمدن قاجار و انتقال پایتخت به تهران، آقا محمدخان به این بازار رونق بخشید و حجره ها، راهروها و کاروانسراها را بازسازی کرد. پس از ساخت مسجد جامع، مجموعه بازار توسعه یافت و چند خانه و تیمچه به محوطه بازار اضافه شد.

در دوره ناصرالدین شاه ورودی اصلی بازار بزرگ ساخته شد و قسمت های داخلی آن نیز تکمیل شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که عمده تغییرات و شکل گیری این بازار همراه با تقسیمات مربوط به دوره قاجار و ناصرالدین شاه است.

سر توماس هربرت در سفرنامه خود در سال 1108 قمری (دوره صفویه) بازارهای تهران را مکان های بی سقف بازار تهران، بازار بن الحرمین، از بناهای دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر معرفی کرده است. بازار سرای امیر و پینه دوز از اضافات ناصرالدین شاه است.

مهمترین قسمت های بازار تهران

بازار بزرگ، بازار امیر، بازار عباس آباد، بازار زرگرها، پاساژ جواهرات، بازار پینه دوز، همام چال، مزینی، بازار زید، پاچنار، فراشباشی (نظام)، کبابیها، باقرپور، بازار نجار، حضرتی، نوروزخان، مسجد جامع بازار الحرامین، چهارسوق، خیاطان، احمدی (حاجی ابوالفضل)، غریبان، منوچهارخانی.

چرا بازار تهران مهم است؟

شاید بپرسید چرا این بازار اینقدر مهم است. همچنین چرا گردشگران ایرانی و خارجی در سفر به پایتخت می خواهند از این مکان تاریخی دیدن کنند. پاسخ های زیادی برای این سوالات وجود دارد.

اینطور نیست که بازار تهران فقط یک مکان قدیمی باشد. بلکه بسیاری از هویت و فرهنگ ایران را در خود جای داده است. از گذشته تا به امروز وقایع تاریخی مهمی در این بازار رخ داده است. بازار بزرگ تهران شاهراه اقتصادی کشور است. اهمیت آن در اقتصاد ایران به حدی است که قلب اقتصاد کشور محسوب می شود. بازار بزرگ تهران نیز یکی از بزرگترین بازارهای ایران است و یکی از مهم ترین بازارهای تاریخی کشورمان به شمار می رود.

دلیل اهمیت بازار تهران چیست؟  + مهمترین نقاط بازار تهران

به غیر از آنها، این بازار تعدادی از بناهای قدیمی و معروف تهران را در خود جای داده است. همچنین یکی از بهترین مکان های تهران برای خرید اجناس مختلف به حساب می آید. به قول معروف در بازار بزرگ تهران از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد پیدا می شود. هرگز دست خالی از این بازار برنمی گردی. البته جذابیت بازار تهران به همین جا ختم نمی شود و دلایل سفر به اینجا ادامه دارد. با ما همراه باشید و به گشت و گذار خود در این مکان تاریخی ادامه دهید.

اهمیت بازار از نظر اقتصادی، سیاسی و مذهبی

اگر بخواهیم به مهمترین کارکرد بازار تهران اشاره کنیم باید به نقش اقتصادی آن اشاره کنیم. این بازار از گذشته تا به امروز به ویژه از دوره قاجار نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورمان داشته و به عنوان یکی از مراکز اصلی تجارت ایران چه در بین تجار داخلی و چه در بین تجار خارجی شناخته می شود. اگرچه در طول سال ها به دلایل مختلف نقش برخی از بخش های این بازار در اقتصاد ایران کاهش یافته و برخی از آنها به کلی از بین رفته است، اما این بازار همچنان جایگاه مهمی در اقتصاد ایران دارد.

بازار تهران علاوه بر کارکرد اقتصادی، آثار زیادی در فرهنگ، سیاست و جامعه ایران نیز بر جای گذاشته است. در هر دو دوره قاجار و پهلوی، بازاریان با فعالیت هایی مانند تعطیلی بازار در دوران مشروطه و تحصن در مسجد امام یا حمایت از امام خمینی در دوران پیروزی انقلاب، نقش مهم سیاسی و اجتماعی ایفا کردند.

دلیل اهمیت بازار تهران چیست؟  + مهمترین نقاط بازار تهران

بازار تهران کارکرد مذهبی هم دارد. در طول سال مراسم مذهبی مختلفی در آنجا برگزار می شود. مراسم عزاداری امام حسین (ع) در بازار تهران مهم‌ترین مراسمی است که در آن برگزار می‌شود و یکی از معروف‌ترین عزاداری‌های کل کشور به‌شمار می‌رود. از طرفی بخش زیادی از بازار تهران را زمین های وقفی تشکیل می داد که مردم در دوره قاجار برای توسعه تجارت در تهران به دولت می دادند. با این حال، بسیاری از بازرگانان، به دلایل مختلف، اموال خود را اهدا می کنند و در نتیجه نقش خود را در کمک به هموطنان خود ایفا می کنند.

بازار بزرگ تهران کجاست؟

بازار بزرگ تهران در منطقه 12 پایتخت در استان تهران واقع شده و از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی (سیروس)، از شمال به خیابان پانزده خرداد و از غرب به خیابان خیام منتهی می شود. . چهارراه مولوی، میدان محمدیه و چهارراه سیروس در تقاطع این خیابان ها قرار دارند.

آدرس بازار بزرگ تهران: تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران

ساعت کار بازار تهران

بازار تهران از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 17:00 باز است. اما قسمت های بیرونی بازار تا ساعت 20 باز است. پنجشنبه ها مغازه های بازار تا ساعت 14 و مغازه های خارج از بازار تا ساعت 17 باز هستند. بهترین زمان برای بازدید از بازار صبح زود است که بازار خلوت تر است. بازار تهران در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است و تنها برخی از پاساژهای واقع در انتهای خیابان اصلی بازار باز هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا