ایران گردی

دلیرترین سردار ساسانی را بشناسید!

به گزارش تودی تریپ به نوشته کجارو، بهرام چوبین نامی است که در تاریخ ایران با شجاعت، عصیان و پادشاهی همراه است. در اواخر دوره ساسانیان، او پرچم شورش را علیه هرمزد چهارم برافراشت و خود را بر تخت سلطنت نشاند.

منشأ

بهرام از خاندان مهران یکی از هفت خاندان اشکانی بود. اجداد او در دوره اشکانیان بر بخش هایی از ایران حکومت می کردند. بهرام در ری متولد شد و از کودکی به فعالیت های نظامی پرداخت. هوش و شجاعت او در میدان جنگ او را به یکی از سرداران برجسته عصر ساسانی تبدیل کرد.

ستوان سمت:

در زمان خسرو انوشیروان بهرام سپهبد شمال ایران شد. در این مقام به نبرد با ترکان رفت و پیروزی های بزرگی به دست آورد.

دلیرترین سردار ساسانی / از اشراف تا تاج و تخت

روبروی هرمزد:

اورمزد چهارم، جانشین انوشیروان، پادشاه سیاسی نبود. با بزرگان و خانواده های قدیمی رفتار درستی نداشت و امتیازات آنها را از بین برد. این رفتارها خشم بهرام و دیگر بزرگان را برانگیخت.

آغاز اپیدمی:

پس از پیروزی بهرام بر ترکان، هرمزد چهارم او را به جنگ روم فرستاد. بهرام در این جنگ شکست خورد و هرمزد او را خوار کرد. این توهین باعث شورش بهرام شد.

حمایت از سالمندان:

اشراف، خانواده های قدیمی و سپاهیان از بهرام حمایت می کردند. آنها از رفتار هرمزد به تنگ آمده بودند و به دنبال تغییر قدرت بودند.

دلیرترین سردار ساسانی / از اشراف تا تاج و تخت

پیروزی و پادشاهی

بهرام با لشکری ​​مقتدر به سمت تیسفون پایتخت ساسانیان می رود. هرمزد در نبرد تن به تن از بهرام شکست خورد و کشته شد. بهرام چوبین در سال 590 میلادی بر تخت سلطنت ایران نشست.

پادشاهی کوتاه:

پادشاهی بهرام دیری نپایید. خسرو پرویز پسر هرمزد با کمک رومیان به ایران حمله کرد و بهرام را شکست داد. بهرام به آذربایجان گریخت و در آنجا به دست خسرو کشته شد.

میراث بهرام چوبین:

اگرچه دوران سلطنت بهرام چوبین کوتاه بود، اما در تاریخ ایران به عنوان سردار و شاهی شجاع و مبارز با استبداد شناخته می شود. شورش او نشان دهنده نارضایتی مردم از حکومت هرمزد و تمایل آنها به تغییر بود.

چیزهای مهم:

  • بهرام چوبین از معدود سرداران تاریخ ایران است که علیه پادشاه ساسانی قیام کرد و بر تخت سلطنت نشست.
  • شورش بهرام چوبین نشان دهنده ضعف و ناکارآمدی دولت هرمزد چهارم بود.
  • بهرام چوبین در دوره های بعد به عنوان نماد شجاعت و مبارزه با ظلم شناخته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا