ایران گردی

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: برای پایتخت نشینان یک روز دور از هوای کثیف، سروصدا و ترافیک شهری نعمت بزرگی محسوب می شود. از این رو جاذبه های طبیعی اطراف پایتخت بسیار حائز اهمیت بوده و همواره طرفداران بسیاری داشته است. هویج زار که به آن دشت گرچال نیز می گویند یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تهران است که در نزدیکی روستای افجه با فضایی جذاب قرار دارد.

آشنایی با دشت شگفت انگیز هویج

دشت حج یکی از جاذبه های لواسان است که به «گرچال» نیز معروف است. در واقع این دشت فوق العاده و زیبا بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته به دور از شلوغی تهران است و در هوای خوب با پیاده روی می توانید به مکانی سرسبز برسید.

دشت هویج در مرکز و بالادست یکی از روستاهای شهر غیرمعمول لواسان به نام افجه در دهستان گلندوک و در ارتفاع 2400 متری واقع شده است که به جرات می توان گفت این دشت یکی از دشت های است. مکان های منحصر به فرد این منطقه در نظر گرفته شده است.

هویج معمولی؛  جاذبه های شگفت انگیز در اطراف تهران

در گذشته در این مکان هویج کاشته می شد به طوری که این دشت به دشت هویج معروف است اما امروزه در این دشت هویج نمی روید و به یک مکان گردشگری تبدیل شده است. امروزه باغ های گیلاس زیادی در این منطقه دیده می شود.

علاوه بر همه اینها، در مسیر رسیدن به این دشت خارق‌العاده و بی‌نظیر می‌توان آبشاری بکر و تمیز را دید که به پشویک معروف است و ارتفاع آن به حدود 15 متر می‌رسد.

شاید از خود بپرسید که چرا این دشت خارق العاده به دشت هویج معروف است؟ در واقع می توان گفت که داستان های تاریخی زیادی در مورد آن وجود دارد، اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، به دلیل کشت هویج در این محل در گذشته، این دشت به دشت هویج معروف بوده است، اما امروزه وجود دارد. هیچ اثری از کاشت هویج در این مکان وجود ندارد.

هویج معمولی؛  جاذبه های شگفت انگیز در اطراف تهران

نام دیگر این دشت گرهال است که ترکیبی از دو نام گور و چال است که گفته می شود در گویش ایرانیان باستان به معنای آتش بوده و واژه چال نیز به معنای مکان است. از این رو این نام را به معنای آتشگاه یا آتشگاه می گویند. این نام به دلیل گرم بودن این دشت نسبت به دشت های اطراف آن است و امروزه این دشت به گرچال و دشت هوج معروف است.

بازدید از دشت هویج

راه رسیدن به این دشت زیاد سخت نیست. نگران جاده دسترسی به این منطقه زیبا نباشید. زیرا از طریق یکی از بزرگراه های منتهی به بزرگراه شهید بابایی باید وارد جاده لشگرک شوید. اگر قصد دارید از شمال تهران به این دشت زیبا بروید؛ کافی است از بزرگراه آرتش، جاده سوهنک به سمت گردنه گوچک و میدان لشگرک بروید. بستگانی که قصد سفر به کرج یا شهرهای شمالی کشور را دارند. از جاده دیزین، میگون، فشم، اوشان و زرده بند می توانید به میدان لشگرک برسید.

هویج معمولی؛  جاذبه های شگفت انگیز در اطراف تهران

وقتی به میدان لشگرک رسیدید، فقط باید با استفاده از تابلوهای دسترسی افجه به افجه برسید. وقتی به افجه رسیدی. دو طرفه را خواهید دید. شما جاده خاکی را دنبال می کنید و وسیله نقلیه خود را پارک می کنید. حالا وقت پیاده روی است.

به دشت هویج تهران رسیده اید. اگر قصد بازدید از این دشت را دارید؛ باید بدانید که این دشت متعلق به افرادی است که در آن به باغداری مشغول هستند و برای استفاده از فضای این دشت باید رضایت صاحبان آن جلب شود.

اما در صورت لزوم؛ برای استفاده از امکاناتی مانند مغازه، سرویس بهداشتی و رستوران می توانید به روستای معروف افجه بروید.

بازدید از دشت هوج در تمام فصول سال بسیار امکان پذیر است و این دشت در اکثر فصول سال از آب و هوای خوبی برخوردار است اما خوب است بدانید دشت هوج نسبت به سایر مناطق اطراف آب و هوای گرم تری دارد و به همین دلیل توصیه نمی شود در فصل تابستان از این مکان دیدن کنید زیرا گرما می تواند کمی آزار دهنده باشد.

هویج معمولی؛  جاذبه های شگفت انگیز در اطراف تهران

بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه بی نظیر فصل بهار است چرا که در این فصل هوای با طراوت بر این منطقه حاکم است و همچنین طبیعت آن زیباتر می شود و بنابراین توصیه می شود در فصل بهار به این منطقه بروید.

خوب است بدانید که فصل های زمستان و پاییز نیز برای بازدید از دشت هویج مناسب است و این دشت جلوه ای زیبا و زمستانی به خود می گیرد و مکانی مناسب برای تفریحات زمستانی است و این فصل ها برای بازدید از دشت هویج مناسب نیستند. .

سفر به دشت هوج در تمام فصول به جز تابستان توصیه می شود.

بهار: در فصل بهار دشت پر از گل است و جلوه بسیار زیبایی دارد. همچنین هوا بسیار مطبوع است و در طول مسیر می توانید از باغ های پر گل لذت ببرید.

تابستان: به دلیل کمبود درخت و سایه در دشت، سفر به این منطقه در تابستان توصیه نمی شود.

هویج معمولی؛  جاذبه های شگفت انگیز در اطراف تهران

پاییز: دشت گرهال یکی از مقاصد محبوب سفر در پاییز است. اما هوا کمی سرد است که ارزش دیدن زیبایی را دارد.

زمستان: در این فصل دشت پر از برف می شود و یکی از مقاصد محبوب برای ورزش های برفی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا