ایران گردی

دشت ناز ساری؛ دشتی که بازیگر طبیعت و رنگ‌هاست

تودی تریپ: در تمام نقاط شهرهای شمالی مناظر و جاذبه های گردشگری وجود دارد که شهر ساری در استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دیدنی ها و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و به همین دلیل در تمام ایام سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. سال به خود جذب می کند

دشت ناز در شهر ساری یکی از جاذبه های گردشگری است که در این مطلب با آن آشنا می شویم. شاید در بین این افراد پس از خواندن این اطلاعات و آشنایی با این دشت زیبا، چمدان های خود را ببندند و به سوری بروند.

جلوه های دشت ناز ساری

این پناهگاه در تمام طول سال به جز در فصل زایش آهو برای بازدید عموم باز است و از شمال شرق ساری می توانید به راحتی به پناهگاه حیات وحش دشت ناز دسترسی داشته باشید.

دوره زایش گوزن زرد بهار است و همه ساله از اوایل بهار تا اواخر بهار برای حفظ آرامش و جلوگیری از بلاتکلیفی و استرس ناخواسته آهو از ورود بازدیدکنندگان به پناهگاه جلوگیری می شود.

دشت ناز ساری;  هواپیمایی که بازیگر طبیعت و رنگ هاست

لازم به ذکر است که ذخیره گاه حیات وحش دشت ناز که بخشی از جنگل های دشت را در بر می گیرد، از سال 1346 محل پرورش گوزن زرد ایرانی بوده است.

دوران بارداری گوزن زرد هشت ماه طول می کشد و یک گوساله به دنیا می آورد. میانگین طول عمر یک بچه حنایی 16 سال است.

اکوسیستم پناهگاه حیات وحش دشت ناز طبیعی و منحصر به فرد است و از جنگل های هیرکانی تشکیل شده است. همانطور که قبلاً گفتیم بیش از 447 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و این دلیل روشنی بر منحصر به فرد بودن و طبیعی بودن اکوسیستم منطقه است.

مهمترین گونه های گیاهی که در منطقه حفاظت شده حیات وحش دشت ناز می رویند عبارتند از: راش، توسکا، ممرز، یاس بنفش و گلپر. اما عواملی وجود دارد که ذخیره گاه حیات وحش دشت ناز را تهدید می کند.

دشت ناز ساری;  هواپیمایی که بازیگر طبیعت و رنگ هاست

یکی از مهمترین عوامل خطر افزایش گونه گوزن زرد است که خطر جدی برای گونه های بومی منطقه محسوب می شود. علاوه بر این، فشار ناشی از پرورش و نگهداری گوزن زرد بیش از 5 دهه و همچنین تخریب پوشش جنگلی و عدم جایگزینی بوته های جدید از مهمترین عوامل مخربی است که دشت ناز را تهدید می کند. پناهگاه حیات وحش انجام دهید

برای دسترسی به پناهگاه دشت ناز ابتدا باید به شهر ساری مازندران و سپس به شهر نکا بروید و پس از حدود 10 کیلومتر پیاده روی به چهارراه شهر سورک برسید. اما اگر به سمت چپ بروید به شرکت نکا چوب و سپس به روستای اسلام آباد می رسید که از وسط این روستا به سمت چپ جاده دارد. این منطقه شهریار خنده نیز نامیده می شود و فرودگاه بین المللی ساری در اینجا قرار دارد. درست وسط اسلام آباد منطقه دشت ناز تمیز است.

دشت ناز ساری;  هواپیمایی که بازیگر طبیعت و رنگ هاست

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری

گونه کمیاب گوزن زرد با نام علمی Dama dama mesopotamica یا آهوی ایرانی دارای دو گونه ایرانی و اروپایی است که به جز اندازه، رنگ پوست و شاخ به هم شبیه هستند.

آهو ایرانی معمولاً 150 تا 200 سانتی متر طول و 85 تا 110 سانتی متر قد و بین 50 تا 130 کیلوگرم وزن دارد، بنابراین این گونه از شوکا بزرگتر و از مرال کوچکتر است.

میانگین طول عمر یک گوزن زرد 16 سال است، شاخ گوزن زرد ایرانی معمولا بین 50 تا 70 سانتی متر رشد می کند و شاخه های آن به بین 7 تا 20 سانتی متر می رسد جالب است بدانید سن گوزن را می توان شناخت توسط شاخ ها، و جالبتر این است که شاخ این حیوانات در زمستان می ریزد و بلافاصله شروع به رشد می کند.

دشت ناز ساری;  هواپیمایی که بازیگر طبیعت و رنگ هاست

از ویژگی های خاص این گونه نادر لکه های سفید در پشت و پهلوها و وجود موهای کوتاه و رنگ زرد یا نارنجی در فصل تابستان و رشد موهای بلندتر و رنگ پوست خاکستری از ویژگی های خاص این گوزن است. گونه ها.

این دشت بزرگ زیستگاه پرندگان مهمی مانند سارگپه جنگلی اروپایی، چرخ خطر دم بلند، تاج کاکل دار و عقاب معمولی است. از این رو مکانی مناسب برای پرنده نگری به حساب می آید.

این دشت از پوشش گیاهی منحصر به فردی برخوردار است و از میان 447 گونه گیاهی آن می توان به راش، توسکا، همیشه بهار، یاس بنفش، گلپر، بلوط و درختان آزاد اشاره کرد. در واقع این دشت بخشی از جنگل های هیرکانی است. این جنگل ها با قدمتی هزار ساله و دومین اثر طبیعی ایران هستند که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردارند.

لازم به ذکر است که این پوشش گیاهی تحت فشار ناشی از نگهداری و پرورش گوزن زرد بیش از پنجاه سال است که از بین رفته است و عدم جایگزینی بوته های جدید عامل بسیار مخربی برای دشت ناز محسوب می شود.

دشت ناز ساری;  هواپیمایی که بازیگر طبیعت و رنگ هاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا