ایران گردی

دشت ماهار زنوز؛ جاذبه‌ای چشم‌نواز در آذربایجان شرقی

تودی تریپ: یکی از مناطق گردشگری و تفریحی شمال غرب ایران، تفرجگاه ماهار است که بیش از 100 هکتار وسعت دارد. چند کیلومتر دورتر از جاده زنوز می توانید تفرجگاه ماهار را ببینید. این منطقه بسیار رویایی است و دارای انواع گل ها و گیاهان وحشی مانند سیر وحشی، انگور فرنگی و کاسنی است که بسیار زیبا هستند. همچنین وجود چشمه های فراوان در این منطقه زیبایی آن را دو چندان کرده و آرامشی را برای گردشگران و مسافران به ارمغان می آورد. پیشنهاد می کنیم اگر فرصت تفریح ​​در شمال غرب کشور را دارید، این اقامتگاه خاص و منحصر به فرد را از دست ندهید که بعداً پشیمان خواهید شد.

آشنایی با دشت ماهار زنوز

در پانزده کیلومتری شمال زنوز، کوه های ماهار و آداش قرار دارند که طبیعتی منحصر به فرد در کشور و منطقه دارند.
وجود انواع مختلف گیاهان به ویژه سبزیجات کوهی مانند نخود، انگور فرنگی، گل رز، سیر وحشی آن را بسیار زیبا و دلپذیر کرده است.
این منطقه در فروردین و خرداد گردشگران زیادی را از شهرهای دور و نزدیک به خود جذب می کند.

دشت ماهار زنوز;  جاذبه ای چشم نواز در آذربایجان شرقی

زنوز یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان شرقی در شهرستان مرند است که از چهار بخش خان حاجه، سیدلر، میرجان و دیبین تشکیل شده است. زنوز دارای هفت روستای دیدنی است که از معروف ترین آنها می توان به روستاهای زنوز، درغ، زمهریر و کوه کمر اشاره کرد. زنوز دارای معادن غنی و فراوان کائولن است که به شهرهای دیگر ایران و سایر کشورها صادر می شود. زبان اصلی مردم زنوز عصاری است.

زنوز یکی از شهرهای کوچک استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند قرار دارد. شهر زنوز در 25 کیلومتری شمال مرند و 100 کیلومتری شمال تبریز قرار دارد. باید گفت که شهر کوچک و پیچیده زنوز کوهستانی ترین نقطه شهرستان مرند است که ارتفاع آن از سطح دریا 1700 متر است.

طبیعت زیبای زنوز; چشمه های گوارا؛ زمین های حاصلخیز و باغ های میوه زیاد است. آب و هوای معتدل و معتدل آن بهترین محل پرورش است. بهترین و خوشمزه ترین سیب ایران است که در سراسر جهان نیز شهرت دارد. اقتصاد زنوز به دلیل حاصلخیز بودن منطقه بر پایه کشاورزی، دامداری و زنبورداری استوار است.

رودخانه زنوز چای از ارتفاعات سلطان سنجر سرچشمه می گیرد و در جهت شرقی-غربی جریان دارد. آب این رودخانه تمام باغات و مزارع زنوز و روستاهای موضوع را قابل شرب می کند.

کوه ستبار و ارتفاعات سلطان سنجر نیز در زنوز قرار دارند و ارتفاع قله آن بیش از 3000 متر تخمین زده شده است که از رشته کوه کارا داغ است. یکی از شاخه های فرعی کوه البرز است.

یکی از معروف ترین روستاهای زنوز روستای «زنوزک» است که یکی از روستاهای پلکانی ایران است. جالب اینجاست که قدمت آن حتی از روستاهای مشابه خود مانند ماسوله نیز بیشتر است. زنوزک ده ها چشمه جوشان دارد که بیشتر آنها در باغ ها حباب دارند و مناظر شگفت انگیزی دارند. این روستا که در دل کوه کالا قرار دارد، با خانه هایی با در و پنجره های آبی، قرمز و سبز آراسته شده و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. زنوزاق با چشم اندازی عالی در منطقه ای بسیار بکر برای علاقه مندان به آثار تاریخی نیز جالب است.

دشت ماهار زنوز;  جاذبه ای چشم نواز در آذربایجان شرقی

دیدنی های جالب ماهار زنوز

وقتی از جاده زنوزگ خارج می شویم و از مناظر سرسبز جاده پر پیچ و خم عبور می کنیم، پس از طی چند کیلومتر به دشتی بزرگ و سرسبز می رسیم که در تابستان تبدیل به بهشتی بی بدیل می شود. دشتی که با منظره ای جالب و بی نظیر پذیرای مسافران بسیاری از شهرهای دیگر آذربایجان است! این منطقه تا چشم کار می کند سبز و چمنزار است.

در ارتفاعات ماهار منطقه مسطحی به وسعت بیش از صد هکتار وجود دارد که با مناطق اطراف و آغداش صدها هکتار وسعت دارد. ماهار یکی از معروف ترین تفرجگاه های منطقه شمال غرب کشور است.

همچنین می توانید از کوه کمر در جاده خاکی به سی رود بروید. اگر از جاده خاکی خسته شده اید، مناظر فوق العاده ای در این مسیر خواهید دید.

سد زنوز یکی از زیبایی های آذربایجان است که در نزدیکی این شهر قرار دارد. این سد ماهی برای صید هم دارد. همچنین باغ های میوه زیبایی در اطراف این سد وجود دارد که بر زیبایی این منطقه می افزاید. در اطراف این سد چشمه های بسیار دلپذیری وجود دارد که از دل کوه سرچشمه می گیرد. آب این سد از چشمه های خروشانی که از کوه سلطان سنجر سرچشمه می گیرد تغذیه می شود و در تمام فصول سال دارای آب است.
برای رسیدن به این سد از مرند به سمت زنوز حرکت می کنیم. به زنوز که رسیدیم در تقاطع دوم به سمت راست تغییر جهت داده و تا رسیدن به سد که حدود پانزده دقیقه است به مسیر خود ادامه می دهیم.

دشت ماهار زنوز;  جاذبه ای چشم نواز در آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا