ایران گردی

دشت لوت؛ طبیعتی حیرت انگیز

تودی تریپ: کویر لوت کویر وسیعی است که تقریباً 10 درصد از خاک ایران را در بر می گیرد. کویر لوت یکی از مناطق خشک و گرم جهان است که 120000 کیلومتر مربع وسعت دارد. این منطقه پر از ناشناخته است.

تا مدت ها گودال مرکزی گندم بریان شده در نزدیکی این کویر تصور می شد گرم ترین مکان روی زمین آن ها می دانستند و البته در باور اشتباهشان عده ای فکر می کردند بزرگ ترین بیابان دنیاست.

با این حال، 24 بیابان دیگر در جهان وجود دارد که بزرگتر از کویر لوت هستند و جالبتر اینکه بزرگترین بیابان جهان در قطب جنوب واقع شده است.

اما این سؤال چیزی از عظمت و شگفتی صحرای لوت کم نمی کند; چرا که این منطقه سوزان و اسرارآمیز آنقدر جذاب است که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت رسیده است.

دشت لوت کجاست؟

کویر لوت منطقه وسیعی است که بخش‌هایی از سه استان پهناور سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان را در بر می‌گیرد. این منطقه سوزان و کمتر شناخته شده که از شمال به جنوب امتداد دارد، از غرب به گسل «نایبند» و از شرق به گسل «نهبندان» محدود می شود. طول متوسط ​​کویر لوت از شمال به جنوب 900 کیلومتر و از غرب به شرق 300 کیلومتر برآورد شده است.

صحرای عصبانی؛  طبیعت شگفت انگیز

وسعت بیابان لوت مناطق مختلفی را با اقلیم و ویژگی های جغرافیایی متفاوت در داخل آن ایجاد کرده است. اما کسانی که به کویرگردی علاقه دارند و از جاذبه های منحصر به فرد و متنوع کویر لوت بهره می برند معمولا مسیرهای مشخص و شناخته شده ای را برای سفر به کویر لوت انتخاب می کنند.

از جمله این مناطق می توان به منطقه شهداد و کلوت های کرمان اشاره کرد. حدود 70 درصد این کویر وسیع در استان کرمان و 30 درصد مابقی در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد.

برای سفر به منطقه کلوثا ابتدا باید به کرمان رسیده و از آنجا عازم شهداد شوید. اگر از تهران به این منطقه می روید، سفر زمینی شما به شهداد 10 ساعت طول می کشد و به دلیل ناهمواری جاده شهداد، رفتن به کلوتا دو ساعت دیگر به زمان سفر شما اضافه می کند.

در مسیر شهداد باید از شهرهای قم، کاشان، یزد، رفسنجان و کرمان عبور کنید. اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید باید در نظر داشته باشید که هیچ پرواز و قطار مستقیمی به شهداد وجود ندارد و باید کرمان را به عنوان مقصد اصلی خود انتخاب کنید.

از شهداد تا ابتدای منطقه کلوتا حدود 45 کیلومتر فاصله است. توجه داشته باشید که در کیلومتر 20 جاده شهداد به کلوتا با سه راهی روبرو می شوید که در سمت راست به کمپ کویری منتهی می شود.

دمای دشت لوت

در بررسی گرم ترین نقاط کره زمین با استفاده از تصاویر ماهواره ای کویر لوت در سال های 2004، 2005، 2006، 2007 و 2009 گرم ترین نقطه کره زمین و در سال 2005 با دمای 70 درجه سانتی گراد اندازه گیری شد. 0.7 درجه سانتیگراد، بالاترین رکورد دما در کل زمین است

این دما 12 درجه سانتیگراد بالاتر از رکورد رسمی دمای هوای زمین است که در سال 1992 در لیبی ثبت شده است.

صحرای عصبانی؛  طبیعت شگفت انگیز

لازم به ذکر است که گرم ترین نقطه روی کره زمین سال به سال تغییر می کند. زیرا در سال 2003، کوئینزلند استرالیا با دمای 69.3 درجه سانتیگراد گرمترین مکان روی زمین بود که دومین درجه حرارت بالاتر پس از لوت در دوره هفت ساله مطالعات ناسا بود.

همچنین دمای سطح زمین معمولاً بالاتر از دمای هوا در همان نقطه است و اعداد ثبت شده به عنوان دمای سطح زمین که با استفاده از شاخص دمای سطح به دست می آیند، نشان دهنده دمای هوای آن مناطق نیستند.

تحقیقات دانشمندان در سال 1915 در مورد تفاوت بین دمای هوا و سطح زمین در دره مرگ کالیفرنیا نشان داد که در حالی که دمای سطح زمین در عمق 0.4 سانتی متری از سطح خاک در 71.5 درجه سانتیگراد اندازه گیری شده است، در همان زمان دمای هوا اندازه گیری می شود. در ارتفاع 120 سانتی متری از سطح زمین 42.5 درجه سانتیگراد بود.

بسیاری از منابع به اشتباه منطقه گندم طلایی را گرم ترین منطقه لات اعلام می کنند، اما بعداً مشخص شد که گودال مرکزی لات بالاترین سطح دما را در مقایسه با بقیه قسمت ها دارد.
اما با تمام این مشکلات دما در فصول و روزهای مختلف سال متغیر است و هیچ نقطه ای روی زمین وجود ندارد که دقیقاً دمای یکسانی داشته باشد و به طور قطع و برای همیشه گرم ترین نقطه جهان باشد، اما با توجه به میانگین اندازه گیری دما در چندین سال است که این بیابان گرم ترین نقطه جهان است، اما همیشه اینطور نیست و تغییر می کند.

شاید تصور کنید که دشت لوط فاقد پوشش گیاهی یا گونه های جانوری است، اما گونه ای گیاهی در این دشت به نام گز وجود دارد. دشت لوت با وجود آب و هوای سخت، دارای گونه‌های جانوری متنوعی مانند روباه شنی، خرگوش، گربه شنی، جابر، جرد، سارگپ، شاهین، مگس‌گیر، مار، شتر مار، جعفری، سروزگی آگاما، دم سیاه و عربی و گونه‌های عقرب از جمله عقرب‌های طلایی، سیاه و یارار و بز و جبیر در ارتفاعات کول دیده می‌شود که نشان از چرخه فعال اکولوژیکی دشت لوت دارد.

صحرای عصبانی؛  طبیعت شگفت انگیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا