ایران گردی

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / همنوایی با طبیعت مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری

تودی تریپ: دشت شیمبار یکی از جاذبه های طبیعی و نقاط دیدنی جنوب غربی کشورمان است که به وسعت 50 هزار کیلومتر مربع در 100 کیلومتری مسجد سلیمان و 45 کیلومتری شهر کلا کجه واقع شده است. منطقه کوهستانی در کنار رشته کوه های زاگرس. این منطقه که در دامنه کوه دلا قرار دارد، شامل برخی از زیباترین و باورنکردنی ترین مناظر طبیعی کشورمان است: چشمه های خروشان، جنگل های سرسبز و انبوه، آبشارهای باشکوه و کوه های بلند از جمله ویژگی های طبیعی و عناصر دیدنی و جذاب است. که بخشی از آن ها این منطقه از طبیعت دلگرم و روح نواز را تشکیل می دهند و دشت شیمبار را به مکانی دلربا و زیبا برای طبیعت گردان و علاقه مندان به عکاسی تبدیل می کنند.

دشت شیمبار; طبیعتی جذاب و دیدنی

دشت شیمبار یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی جنوب ایران در مجاورت مسجد سلیمان است. این منطقه برای علاقه مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی مقصدی ایده آل محسوب می شود. گونه های مختلف گیاهی، گل های رنگارنگ و کوه های سبز در دشت شیمبار و مناطق اطراف آن دیده می شود.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / هماهنگی با طبیعت در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری

بوته های یاقوتی انگور در نقاط مختلف دشت شیمبار در فصل باردهی جلوه زیبایی به این منطقه می بخشد. دشت شیمبار به «بهار شیرین» نیز معروف است. این دشت از یک طرف به دامنه کوه دلا می رسد. کل دشت شیمبار پوشیده از چشمه های آب معدنی، آبشارهای فصلی و دائمی، جنگل های بلوط و بوته های وحشی است.

تنوع درختان میوه نیز در جنگل های اطراف این دشت بسیار زیاد است و در بهار و تابستان درختان پر از میوه های رنگارنگ است.

دشت شیمبار در نزدیکی مرز استان های خوزستان، چهار محال و بختیاری قرار دارد و به همین دلیل مقصد ییلاق عشایر بختیاری است.

نمونه های جالبی از کتیبه های باستانی و آثار تاریخی در این منطقه به چشم می خورد که نشان از قدمت این منطقه دارد. یکی از معروف ترین سنگ نگاره های دشت شیمبار در دامنه کوه دلا قرار دارد که مربوط به دوره حکومت اشکانیان است.

یکی از چشمگیرترین مناظر طبیعی در دشت شیمبار، کوه قلندران است. مسیرهای شنی روستایی زیادی در این دشت وجود دارد که دسترسی به روستاهای محلی را فراهم می کند.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / هماهنگی با طبیعت در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری

از دیگر جاذبه های اطراف دشت شیمبار می توان به تالاب گندیکال، آبشار پل نگین، قلعه کله کندی و آبشار شیمبار اشاره کرد.

آبشار شیمبار حدود 50 متر ارتفاع دارد و در بکرترین و دست نخورده ترین نقطه دشت شیمبار واقع شده است. برای بازدید از این آبشار باید از مناطق کوهستانی پر پیچ و خم عبور کرد که نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارند. بهترین زمان برای بازدید از دشت شیمبار و جاذبه های بکر اطراف بهار است.

از گیاهان و جانوران گرفته تا دسترسی به دشت شیمبار

دشت شیمبار از جنگل های انبوه و سرسبز تشکیل شده است. مناطقی که دارای طیف وسیعی از درختان و گیاهان مختلف هستند. از درختان بادام و بلوط گرفته تا انواع قارچ و مرکبات، تنوع گیاهی این منطقه بر زیبایی بی کران آن افزوده است. در واقع پوشش گیاهی این منطقه از سه قسمت متمایز تشکیل شده است: قسمت کوهستانی شیمبار (که پوشیده از درختانی مانند بلوط و بادام کوهی است)، قسمت شات شیمبار (شامل بوته های جاز) و دشت شیمبار (که پوشیده از درختان بلوط و بادام کوهی است). دارای گونه های متنوعی است که دارای گل های رنگارنگ و درختچه های معطر است.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / هماهنگی با طبیعت در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری

از آنجایی که دشت شیمبار یکی از مناطق بکر و حفاظت شده (شکار ممنوع) کشورمان محسوب می شود، انواع حیوانات وحشی مانند گراز، خرس، شغال، کفتار، گرگ و پلنگ در آن یافت می شود. علاوه بر این، این منطقه زیستگاه حیواناتی مانند خرگوش، بز، کبک، شتر، سنجاب ایرانی و قوچ وحشی بوده و زیستگاه طبیعی برخی از پرندگان مانند کرکس و عقاب است. متأسفانه شکار غیرمجاز در سال های اخیر باعث بروز مشکلاتی در چرخه اکوسیستمی این منطقه و خسارات جبران ناپذیری به حیات وحش شده است. لازم به ذکر است که دشت شیمبار در حال حاضر زیستگاه طبیعی 70 گونه پرنده و 25 گونه پستاندار است که در این منطقه پراکنده هستند و غذا و زندگی خود را از طبیعت پر نعمت این منطقه تامین می کنند.

وسعت این منطقه بیش از 50 هزار هکتار است و در مسیر کوچ عشایر بختیاری قرار دارد، عشایری که با شروع گرما در راه کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری از خوزستان خارج می شوند. بنابراین جای تعجب نیست که ساکنان این دشت بختیاری باشند.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / هماهنگی با طبیعت در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری

از آنها می توانید لبنیات محلی، عسل، نان، لباس های محلی، قالیچه و گبه خریداری کنید.

اگر نقطه شروع سفر، اهواز است، برای دیدن سرسبزی دشت، 3 تا 4 ساعت راه دارید. این مکان به جاده مسجد سلیمان به شهرکرد و به استان چهارمحال و بختیاری بسیار نزدیک است. زیبایی و آرامش دشت را از نام آن یعنی شیمبار یا شیرین بهار می توان فهمید.

آدرس دشت شیمبار: مرز بین استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، 100 کیلومتری مسجد سلیمان، دشت شیمبار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا