ایران گردی

دریاچه گهر؛ زیباترین دریاچه لرستان

تودی تریپ: دریاچه کوه گهر یکی از بهترین دیدنی های لرستان و یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور است. این دریاچه با طبیعت بکر و آب زلال خود هر گردشگری را به خود جذب می کند. علاوه بر این، یکی از بهترین مکان ها برای صید قزل آلا است.

اگر شما هم به کوهنوردی علاقه دارید، گزینه ای برای صعود به قله های اشترانکوه در اطراف دریاچه نیز وجود دارد که می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد تا با یک تیر دو علامت بزنید و از دریاچه دیدن کنید و کوهنوردی مفصلی داشته باشید.

از آنجایی که این سفر یک نوع طبیعت گردی به حساب می آید، جدای از وسایلی مانند لباس گرم، غذای کافی، کفش مناسب و … باید آمادگی بدنی برای پیاده روی چهار تا پنج ساعته و برنامه ریزی سفر خود را برای حداقل سه روز داشته باشید. روز را برای رفت و برگشت و رفع خستگی و یک روز برای گشت و گذار تقسیم کنید.

آشنایی با دریاچه گهر

دریاچه گهر که به مروارید اشترانکو و زاگرس معروف است به دلیل نبود جاده تا حد زیادی دست نخورده و بکر باقی مانده است و مناظر بسیار دیدنی به ویژه در فصل بهار و تابستان دارد. این دریاچه به لطف وجود درختان قوی بید، انواع بوته ها، گل های زیبا و … مانند یک پارک طبیعی شگفت انگیز است که هر طبیعت گردی وسوسه دیدن آن را می کند.

دریاچه گهر شامل دو قسمت کلاه گهر و کوره گهر است. دریاچه گهر بزرگ با عرض 400 تا 800 متر و طول 1800 متر هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.

بارندگی سالانه در این منطقه اغلب به صورت برف و حدود 500 تا 900 میلی متر است که باعث یخ زدن سطح دریاچه در فصول سرد سال می شود و مناظر شگفت انگیزی را برای طبیعت گردان و گردشگران به نمایش می گذارد. دریاچه کوچک گهر با مساحتی حدود پنج هکتار در حدود دو کیلومتری گهر بزرگ است. عمق این دریاچه به قدری کم است که با کمی دقت می توان ماهی را در کف آن دید.

دریاچه گهر;  زیباترین دریاچه لرستان

اگرچه شنا در دریاچه گهر وسوسه انگیز به نظر می رسد، اما خطرناک است و می تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل مدیریت مجموعه و اداره محیط زیست استان لرستان شنا در دریاچه گهر را ممنوع اعلام کرده است.

آب دریاچه از رودخانه تپل تامین می شود که آب زلال و بسیار خنک آن ابتدا به دریاچه کوچک و سپس پس از طی مسافتی کوتاه به دریاچه بزرگ گهر می ریزد. آب دریاچه نیز بسیار شفاف است. بنابراین در جاهایی امکان دیدن کف آب و حتی حرکت ماهی ها وجود دارد. این شفافیت باعث شد که آب با انعکاس در نور خورشید فیروزه ای شود.

چند قسمت زیبا و دیدنی در دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از مکان های زیبا و بکری است که از آلودگی های احتمالی و آسیب های انسانی در امان مانده است. دریاچه گهر، این مکان دلپذیر و دیدنی، در کنار همه زیبایی هایش، فعالیت های جذاب و مفرحی را در دل خود جای داده است که می تواند برای مدتی آرامش و دوری از زندگی مدرن را برای شما گردشگران به ارمغان بیاورد. کوه نوردی، ماهیگیری، قایق سواری، طبیعت گردی و ثبت لحظات بخشی از تفریحات در این مکان جذاب است.

دریاچه گهر لرستان دو بخش اصلی دارد. این دو قسمت شامل غار بزرگ (کله غار) و غار کوچک (کور غار) است. غار بزرگ حدود 85 هکتار وسعت دارد و در عمیق ترین نقطه آن 30 متر عمق دارد. دریاچه گهر کوچک در دو کیلومتری دریاچه گهر بزرگ و مساحت آن حدود 5 هکتار و عمق آن 2 متر است. آب دریاچه گهر لرستان از چشمه های کوهستانی سرچشمه می گیرد و آب دریاچه کوچک از رودخانه تپل تامین می شود. در قسمت‌هایی از دریاچه گهر لرستان که عمق آنها کمتر از 4 متر است، می‌توانید ماهی‌هایی را که در کف دریاچه شنا می‌کنند، مشاهده کنید.

دریاچه گهر;  زیباترین دریاچه لرستان

ساحل دریاچه گهر لرستان علاوه بر دو قسمت ورودی دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل (ضلع شرقی) شنی و مناسب برای شنا، دارای ساحل صخره ای نیز می باشد که برای شنا مناسب نیست. اصلا شنا کردن علاوه بر این در قسمت پایین دریاچه گهر لرستان جنگل انبوهی وجود دارد که متاسفانه در آستانه نابودی است.

علاوه بر این، جنگل های قسمت بالای دریاچه در حال نابودی هستند. نهر آب از قسمت بالا به دریاچه گهر لرستان می ریزد که در نهایت به دریاچه دیگری منتهی می شود. دریاچه دوم یا دریاچه پایین را می توان با پای پیاده در حدود 40 دقیقه رسید.

عمق این دریاچه چندان عمیق نیست و با کمی دقت می توان ماهی هایی را که در امتداد کف آن شنا می کنند، مشاهده کرد. دبی ورودی دریاچه پایین 10 فوت مکعب در ثانیه و خروجی آن 20 فوت مکعب در ثانیه است. به دلیل وجود چشمه در قسمت پایینی دریاچه، میزان آب خروجی بیشتر از ورودی است.
رودخانه ورودی دریاچه، رودخانه افرا، تامین کننده اصلی آب برای دریاچه پایینی است. آب خنک، زلال و بلورین رودخانه تپل با بستری پر از ریگ یا سنگریزه با شتابی اندک و بدون سقوط وارد دریاچه کوچک شده و پس از طی مسافتی کوتاه به دریاچه گهر می ریزد.

دریاچه گهر;  زیباترین دریاچه لرستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا