ایران گردی

دریاچه گهر؛ از محبوب ترین دریاچه های لرستان

تودی تریپ: در استان لرستان دریاچه ای زیبا به نام «دریاچه گهر» در ارتفاعات زاگرس و بین رشته کوه های اشترانکوه وجود دارد. دریاچه گهر درود را نگین منطقه اشترانکو می نامند.

دریاچه گهر لرستان 2350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه درود قرار دارد. به همین دلیل خوشبختانه از آسیب های انسانی در امان مانده و بکر و دست نخورده باقی مانده است.

همچنین عدم دسترسی آسان به دریاچه گهر یکی دیگر از دلایل سالم و تمیز ماندن آن است. اما این معضل هرگز باعث نشده که گردشگران هرگز از دریاچه گهر لرستان دیدن نکنند.

اقامت در دریاچه گهر

از آنجایی که دسترسی به دریاچه آسان نیست و نیاز به چندین ساعت پیاده روی دارد، اکثر افرادی که به این منطقه می روند شب را در کنار دریاچه می گذرانند و در آنجا کمپ می زنند.

بنابراین، وسایل کمپینگ خود را بردارید و یک شب با خود بمانید و فقط در مکان های خاصی مستقر شوید. ضلع غربی دریاچه به دلیل در دسترس بودن برق، امنیت و سکوی کمپینگ، گزینه مناسب تری برای اقامت در نظر گرفته می شود. اما قبل از هر چیز باید حضور خود را به مدیریت دریاچه اعلام کنید.

در اطراف دریاچه امکان تردد حیواناتی مانند گراز وحشی وجود دارد که اغلب در کنار چادرهای مسافران به دنبال غذا هستند. پس بهتر است هر غذایی را در چادر خود بگذارید و ضایعات غذا را در جای دورتر بگذارید.

دریاچه گهر;  یکی از محبوب ترین دریاچه های لرستان

برای شستن ظروف و لباس ها به پایین دست دریاچه که برای این منظور در نظر گرفته شده است بروید. به دلیل نبود امکانات کافی در اطراف دریاچه و قیمت گزاف، آذوقه کافی بیاورید.

دسترسی به دریاچه با ماشین امکان پذیر نیست و نیاز به چند ساعت پیاده روی دارد. بنابراین برای داشتن یک تجربه خوب پیاده روی برای خود، حتما کفش مناسب و یک جفت میله پیاده روی داشته باشید.

اگر فصل تابستان را برای سفر به دریاچه انتخاب می کنید، یک جفت صندل پیاده روی برای قدم زدن در کنار دریاچه بردارید.

برای اقامت شبانه در ساحل دریاچه، باید کیسه خواب، کیسه هوا و پاوربانک به همراه داشته باشید.

از دیگر اقلام ضروری این سفر می توان به عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس اضافی، حوله، غذا، کمک های اولیه، کبریت یا فندک، نقشه یا جی پی اس، کلاه گرم، بطری چای، دافع حشرات، چراغ قوه و … اشاره کرد.

سعی کنید قبل از سفر به دریاچه گهر لوازم مورد نیاز را تهیه کنید. زیرا قیمت اجناس در مغازه های کنار دریاچه گران است.

مسیر دریاچه گهر از درود

دریاچه گهر یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی لرستان است که بخشی از منطقه حفاظت شده اشرانکوخ است که در جنوب شرقی دورود واقع شده است.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری لرستان اغلب جزئی از جاذبه های طبیعی مانند دریاچه ها، آبشارها، دشت ها و … هستند که بازدید از هر کدام لذت خاص خود را دارد و اگر دریاچه گهر را برای گردش و بازدید خود انتخاب کردید باید به منطقه حفاظت شده بروید. اشترانکوه در مرز الیگودرز.

دریاچه گهر;  یکی از محبوب ترین دریاچه های لرستان

این دریاچه از سمت شمال شرقی به کوه، از غرب به اشترانکوه و از جنوب به گردنه پنه کال و تنگه تپله محدود می شود.

این دریاچه یکی از دریاچه های دائمی لرستان است که هیچ گاه خشک و کم آب نمی شود و در ۱۲۰ کیلومتری خرم آباد و ۳۵ کیلومتری دورود قرار دارد.

این دریاچه که به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم می شود در فاصله ۲ کیلومتری از یکدیگر قرار دارد. این دریاچه مسیرهای دسترسی متفاوتی دارد که می خواهیم در این قسمت به بررسی آنها بپردازیم تا بتوانید انتخاب کنید که کدام یک از مسیرهای خود برای رسیدن به دریاچه راحت تر است.

اگر می خواهید از سمت درود به این جاذبه بروید، ابتدا به گهر بزرگ می رسید و سپس حدود 40 دقیقه پیاده روی کرده و فاصله 2 کیلومتری بین دو دریاچه را طی می کنید تا به گهر کوچک برسید.

اما اگر بخواهید از سمت الیگودرس به این جاذبه بروید ابتدا به گوهر کوچ می رسید.

از آنجایی که این جاذبه در غرب اشترانکوه قرار دارد، می توانید از مسیرهای الیگودر یا درود به آن برسید.

یکی از بهترین راه هایی که می توانید به این دریاچه برسید، ماشین شخصی است و متاسفانه وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به این جاذبه در نظر گرفته نمی شود.

مسیر دورود به گهر اصلی ترین مسیر رسیدن به این جاذبه محسوب می شود که جاده ای آسفالته 20 کیلومتری است که از دورود شروع و تا پارکینگ چشمه خیه ادامه دارد.

اگر این مسیر را برای دسترسی به دریاچه گهر انتخاب کردید، پس از عبور از این جاده و رسیدن به پارکینگ، باید خودروی خود را در مکانی مناسب پارک کنید و بقیه مسیر را که حدود 12.5 کیلومتر است پیاده روی کنید.

در همان ابتدا بهتر است بدانید که راه دسترسی به گهر سخت است و باید مسافت زیادی را در سربالایی طی کنید.

دریاچه گهر;  یکی از محبوب ترین دریاچه های لرستان

این مسیر یک مسیر خاکی و یک مسیر سربالایی است که تا گردنه پنهکار به حدود 4.5 کیلومتر می رسد و پس از عبور از این مسیر مسیر دیگری با شیب تندتر در مسیر شما وجود دارد که مسافتی در حدود 2.5 کیلومتر خواهید داشت و تقریباً 5.5 خواهید داشت. کیلومتر مانده است.

بقیه مسیر با شیب ملایم تری است و به سمت دریاچه ادامه می یابد و با طی کردن این مسیر به گردنه خداقوت می رسید که آخرین صعود این مسیر محسوب می شود.

اگر پیمودن این مسافت با پای پیاده برایتان سخت است، می توانید چهارپایانی مانند الاغ یا قاطر را استخدام کنید و از آنها برای رسیدن به دریاچه استفاده کنید.

اما این است که مسیر دسترسی به دریاچه دشوار است و به حدود 5 ساعت پیاده روی نیاز دارد. بنابراین این مسیر برای سالمندان و کودکان سخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا