ایران گردی

دریاچه کیو؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در لرستان

تودی تریپ: هنگام سفر به مقاصد مختلف، گردشگران معمولا ترجیح می دهند از مکان هایی دیدن کنند که آب در آن جریان دارد، طراوت و شادابی بر فضا حاکم است و می توانند در آن استراحت کنند، تفریح ​​کنند و لذت ببرند.

در خرم آباد مرکز استان لرستان یکی از جاذبه های گردشگری محبوب و پرطرفدار که همه این ویژگی ها را دارد دریاچه کیو است. گردشگرانی که بلیط هواپیما خرم آباد را می خرند برای استراحت و لذت بردن بیشتر سفر خود به دریاچه کیو می روند و از آب و هوای تمیز و فوق العاده و مناظر زیبای اطراف به وجد می آیند.

در بیشتر اوقات سال به خصوص در روزهای گرم و تابستان، اطراف دریاچه مملو از مسافران، افراد محلی و گردشگران است.

آشنایی با دریاچه کیو

با شنیدن نام لرستان، ناخودآگاه تصاویری از آبشارها و چشمه های باورنکردنی در ذهنمان ایجاد می شود. اما در میان تمام جاذبه های طبیعی استان لرستان، دریاچه کیو یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین هاست.
دریاچه کیو برخلاف تصور شما خارج از شهر کورم آباد نیست بلکه در مرکز و قلب شهر خرم آباد قرار دارد و برای بازدید از این دریاچه زیبا لازم نیست شهر را ترک کنید و مسافت زیادی را طی کنید. حتی دریاچه کیو رکورددار است زیرا تنها دریاچه ایران است که در بافت شهری شکل گرفته است.

دریاچه کیو؛  جاذبه ای بی نظیر در لرستان

باید دانست که آب دریاچه کیو از چشمه تامین می شود. نام دریاچه نیز یک کلمه لوری به معنای “آبی” یا “آبی عمیق” است. این نام به دلیل شفافیت آب و وجود گونه های گیاهی خاص به این دریاچه داده شده است.

وسعت این دریاچه حدود هفت هکتار است و عمق آن در نقاط مختلف بین سه تا هفت متر متغیر است. ق در گویش لری مردم خرم آباد به معنی آبی و آبی تیره است. دلیل نامگذاری دریاچه رنگ آن در پر آب بودن آن است. در این دوره ها آب دریاچه به دلیل شفافیت و وجود گونه های گیاهی در آن رنگ آبی به خود می گیرد. این دریاچه جدا از زیبایی چشمگیر، زیستگاه مناسبی برای آبزیان، پرندگان بومی و مهاجر نیز می باشد.

دریاچه کیو معمولاً هر سال در فصل پاییز خشک می شود و در پایان فصل زمستان به طور طبیعی و خود به خود پر از آب می شود. آب این دریاچه از سراب کیو، چشمه های محملکوه و چشمه های کف دریاچه تامین می شود.

در حال حاضر شهرداری خرم آباد آب سرچشمه دائمی گلستان را که در زیر قلعه فلک فلک قرار دارد برای دائمی شدن دریاچه کیو انتقال داده است.

محل این دریاچه در گذشته چشمه ای به نام سراب کیو بوده که هنوز هم بیشتر آب کیو را تشکیل می دهد. این دریاچه در سال های 50 تا 1352 و در زمان شهرداری علی محمد ساکی ساخته شد. پتانسیل های موجود در محل را بهبود بخشید، یک مکان گردشگری و تفریحی در بافت شهری ایجاد کرد. سیمای کنونی دریاچه کیو در همان زمان با در نظر گرفتن استانداردهای لازم ساخته شد و در اطراف آن امکانات رفاهی مانند مهمانپذیر و شهربازی ساخته شد.

دریاچه کیو؛  جاذبه ای بی نظیر در لرستان

دریاچه کیو در مرکز شهر خرم آباد که در شمال شهر عربی قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است. وجود دریاچه کیو در این منطقه به این معنی است که اطراف آن را مناظر زیبا و دیدنی احاطه کرده است و آب و هوای منطقه در بیشتر ایام سال خنک و مطبوع است. طراوت آب دریاچه و سرسبزی مناظر اطراف، بازدیدکنندگان را وادار می کند ساعت ها در اطراف دریاچه سپری کنند و از هوا و طبیعت لذت ببرند.

برخی از ویژگی های جالب در دریاچه کیو

عمق دریاچه کیو بین 3 تا 7 متر و 7 هکتار وسعت دارد. این منطقه در سایه دریاچه کیو به یکی از تفرجگاه های محبوب و خوش آب و هوای خرم آباد تبدیل شده است و ساکنان و گردشگران برای لذت بردن از آرامش و آرامش جوی به دریاچه کیو می آیند.

همچنین در فصول خاصی از سال پرندگان مهاجر به دریاچه کیو می آیند و حضور آنها حسی متفاوت به محیط می دهد. پرندگان مهاجر غار دیراس را برای خود انتخاب می کنند و در آغوش آن پناه می گیرند و به گردشگران اجازه می دهند از نزدیک پرندگان محلی را مشاهده کنند.

حواصیل ها، گونه ای خاص از لک لک، از معروف ترین پرندگان مهاجر دریاچه کیو هستند.

کیو یکی از دریاچه های طبیعی ایران است. آب این دریاچه از چشمه‌های مخمل کوه اطراف خرم آباد سرچشمه می‌گیرد و از طریق چشمه‌های آهکی پایین وارد آن می‌شود.

عملکرد چشمه های کف دریاچه سیفونیک است به این معنا که فقط در صورت سرریز آب را به داخل دریاچه هدایت می کنند و با ریزش آب چشمه ها این سیفون توانایی حذف آب از سطح زمین را از دست می دهد. . .

دریاچه کیو؛  جاذبه ای بی نظیر در لرستان

در گذشته دریاچه در اواخر زمستان پر از آب می شد و در پاییز خشک می شد.

  • دریاچه کیو به دلیل قرار گرفتن در منطقه شهری به راحتی قابل دسترسی است و شرایط عالی را برای گردشی فراموش نشدنی برای شما فراهم می کند.
  • این تفرجگاه محبوب خرم آباد است و فضایی دلپذیر و آرام دارد.
  • کیو یک دریاچه طبیعی است که در مرکز شهر قرار دارد و همین ویژگی باعث جذابیت بیشتر آن شده است.
  • امکانات قایقرانی در دریاچه کیو این فرصت را به شما می دهد تا لحظات لذت بخشی و به یاد ماندنی را خلق کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا