ایران گردی

دریاچه پریشان در کجا قرار دارد؟

تودی تریپ: دریاچه پرشان یکی از معروف ترین تالاب های استان فارس در دشت ارژن است که در حال حاضر از آب و هوای خوبی برخوردار نیست.

این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در نمونه گردشگری و مجاورت با مناطق بکر طبیعی با ظرفیت گردشگری منحصر به فرد از اهمیت بالایی برخوردار است. تالاب پرشان یکی از مهمترین نقاط دیدنی کازرون است و در فاصله کمی از این شهر قرار دارد.

متاسفانه دریاچه پرشان در حال حاضر در شرایط وخیمی به سر می برد و خشکی آن جدا از اکوسیستم محیطی، چرخه حیات طبیعی جانوران مناطق اطراف را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

آشنایی با دریاچه پرشان

دریاچه پرشان که با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده است، یکی از جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود.

این دریاچه در 15 کیلومتری شرق کازرون، بین 51 درجه و 44 دقیقه و 51 درجه و 51 دقیقه طول شرقی و 29 درجه و 32 دقیقه و 30 ثانیه عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن 4300 هکتار و ارتفاع آن از سطح آب های آزاد 820 متر است. بیشترین مساحت را در ماه مه دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده و منطقه حفاظت شده محسوب می شود.

این دریاچه توسط کوه ها احاطه شده است. فاصله دریاچه تا کوه در ضلع شمالی حدود 5-4 کیلومتر و در ضلع جنوبی حدود 500 متر است. فاصله دریا تا کوه (از شمال) روستای ملکی (قلات نیلو دهپاگاه هلک پرشان)، روستای عرب نشین، روستای سی شراد و در شرق قلعه نارنجی، جاروک و در در جنوب قلعه نرگس زر و در غرب دریاچه روستای شهرجان، زاولی و ایاز آباد قرار دارند.

دریاچه پرشان کجاست؟

این دریاچه یکی از اکوسیستم های پایدار است که توسط عوامل تکتونیکی ایجاد شده و وضعیت خود را برای میلیون ها سال حفظ کرده است. در دریاچه پرشان 4 گونه ماهی بومی به نام‌های زردک، ماهی قرمز، باله‌ماهی و مارماهی آب شیرین و چندین گونه ماهی وارداتی مانند کپور، فیتوفالک و کپور علف وجود دارد که در سال 1368 وارد دریاچه شدند. فقط کپور معمولی با شرایط تالاب سازگار شده و دو گونه دیگر مشکلات زیادی را در تالاب ایجاد می کنند.

بستر تالاب از غرب به شمال و جنوب کاملا پوشیده از گونه های گیاهی نمک دوست (هالوفیت ها) از خانواده Cenopodiaceae است. بوته های گازی به دلیل پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی به طور قابل توجهی رشد می کنند، تنوع زیستی جانوری در این منطقه محدود به گونه های معدودی از پرندگان بومی مانند گاوچران، سنجاقک ها و موجودات زنده مانند لاک پشت و غیره است.

این دریاچه به دلیل سوختن بسیاری از نیزارهای اطراف در اثر فعالیت های راهسازی در معرض تهدید قرار گرفته است. در جریان این آتش سوزی ها هزاران لاک پشت و پرنده مهاجر از بین رفتند. همچنین بیشتر این دریاچه به دلیل خشکسالی های اخیر خشک شده است. در هنگام بارندگی، برخی از چشمه های دریاچه پرآب می شوند و با گرم شدن هوا بلافاصله خشک می شوند.

زیبایی طبیعی دریاچه پرشان در تمام فصول سال مردم را به خود جذب می کند. قایق های گشت زنی دریاچه در این دریاچه وجود دارد که گردشگران می توانند از آنها برای لذت بردن از زیبایی های تالاب استفاده کنند.

دریاچه پرشان کجاست؟

دریاچه پرشان یکی از حوزه های آبی جنوب ایران در استان فارس و غرب شیراز است و در فاصله کمی از کازرون قرار دارد. تالاب پرشان با نام هایی چون «پیرشون»، «ماور»، «یون»، «موز» و تالاب کازرون نیز شناخته می شود. این تالاب در ارجان که یکی از مناطق حفاظت شده کشورمان است قرار دارد. آب این دریاچه در گذشته از چشمه های متعدد مجاور و از نزولات جوی در طول سال تامین می شد. اما متاسفانه امروزه خطر خشک شدن دائمی این دریاچه را تهدید می کند.

دریاچه پرشان بخشی از ذخیره گاه زیست کره دشت ارژن است و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی به ثبت رسیده است.

دریاچه پرشان کجاست؟

ارتفاع دریاچه پرشان از سطح دریا حدود 820 متر است و وسعت این تالاب در دوره پرآبی به ویژه اردیبهشت ماه حدود 4300 کیلومتر مربع است. نام تالاب آسیب دیده در فهرست تالاب های بین المللی ثبت شده و جزو مناطق حفاظت شده است. اطراف دریاچه پرشان را کوه های رشته کوه زاگرس پوشانده است. کوه های شمالی این تالاب حدود پنج کیلومتر و کوه های جنوبی تنها حدود 500 متر با دریاچه پرشان فاصله دارند.

آب دریاچه پرشان در فصول گرم سال باتلاقی می شود و در هنگام پر شدن حدود 6 متر عمق دارد. روستاهای ملکی، عرب فامور، سی شراد، کالا نارنجی، جاروک، نرگس زر، زاولی، یاز آباد و شهرجان روستاهای اطراف دریاچه پرشان هستند. مناطق نزدیک به این تالاب از بکرترین مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری استان فارس است که در طول سال میزبان پرندگان مهاجر است.

آدرس دریاچه پرشان: استان فارس، غرب شیراز، 15 کیلومتری جنوب شرقی کازرون، بخش جره و آباده، تالاب پورشانت.

دریاچه پرشان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا