ایران گردی

دریاچه نمکی قم؛ جاذبه ای جالب و خاص

تودی تریپ: دریاچه حوض سلطان که به «دریاچه شاه» نیز معروف است، با مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در قسمت جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد.

اندازه و شکل دریاچه بسته به میزان ورودی آب و میزان بارندگی در فصول مختلف سال متفاوت است. به این ترتیب سطح آب در دریاچه به طور مداوم در نوسان است. این دریاچه از دو سوراخ مجزا تشکیل شده است.

چاله غربی «استخر سلطان» و چاله شرقی «استخر مره» نام دارد که توسط آبراهه ای به هم متصل می شوند. در فصل بارندگی ابتدا چاله پر می شود و سپس آب اضافی وارد مخزن سلطان می شود.

دریاچه خوز سلطان کوم

در وسط اتوبان قم – تهران دریاچه نمکی به نام خوز سلطان وجود دارد که در سال 1883 میلادی (حدود 1261 شمسی) بر اثر احداث جاده تهران – کم شوسه شکل گرفته است.

برخی از کارشناسان این پدیده را تالاب می دانند و حتی نام آن در فهرست پنج تالاب استان قم که مورد تایید کنوانسیون بین المللی رامسر است نیز دیده می شود.

از طرفی در محله خوز سلطان سطح آب ساکن صفر است و بنابراین می توان آن را ابر چشمه ای دانست.

دریاچه نمک قم;  یک جاذبه جالب و خاص

با توجه به اینکه رشته‌کوه‌های البرز در قسمت شمالی دریاچه واقع شده‌اند، در هنگام بارندگی میزان آب افزایش می‌یابد و برف‌ها در قسمت‌های بالاتر آب می‌شوند. این مشکل باعث نوساناتی در سطح آب دریاچه شده و به همین دلیل شکل و اندازه آن مدام در حال تغییر است. در طول فصول بارندگی، وسعت دریاچه افزایش می‌یابد و آب آن پوششی بر روی زمین‌های پست و باتلاق‌های نمکی اطراف ایجاد می‌کند. در این صورت وسعت خوز سلطان به 240 کیلومتر مربع می رسد.

این جاذبه با نام‌های دریاچه کوم، کویرنامک، دریاچه سیو و دریاچه شاهی نیز شناخته می‌شود. اما گول نخورید! این دریاچه نمک معروف قم نیست. دریاچه نمک قم بسیار بزرگتر است و در جنوب شرقی قم قرار دارد.

عبور از دریاچه: عبور از این دریاچه به قدری جالب و دلپذیر است که افراد زیادی برای رسیدن به انتهای آن 5 ساعت وقت می گذارند. توجه داشته باشید که این دریاچه با دریاچه های دیگر متفاوت است.

دریاچه نمکی است و نمی توان با قایق از آن عبور کرد. باید مسیر را طی کرد.

نگاهی به بزرگترین آینه طبیعی ایران: سطح صیقلی دریاچه مانند آینه ای طبیعی در بستر کویر گسترده شده و جلوه ای خاص به وجود می آورد. پس خود را در بزرگترین آینه طبیعی ایران نگاه کنید.

ثبت تصاویر خارق العاده: عکاسی از این منظره عکاسان بسیاری را برای ثبت تصاویر زیبا جذب می کند.

دوچرخه سواری و آفرود: برخی نیز در گروه های دوچرخه سواری و آفرود به این منطقه می روند و در عرض دریاچه تردد می کنند.

دریاچه نمک قم؛  یک جاذبه جالب و خاص

جاده دریاچه نمک قم

یکی از مناطق طبیعی ایران که فاصله کمی با تهران دارد و به عنوان بزرگترین آینه ایران شناخته می شود، دریاچه نمک خوز سلطان نام دارد.

این دریاچه یکی از جاذبه های شهر قم است و در ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد.

جاده دسترسی دریاچه خوز سلطان

راه های مختلفی برای دسترسی به دریاچه نمک حوض سلطان وجود دارد که دو تا از آن ها محبوب ترین آنها با ماشین هستند:

  • اولین زمان دسترسی: با حرکت از قم، بعد از مجموعه مهتاب و با عبور از تپه اول مشرف به دریاچه، درست در کنار تپه دوم، جاده خاکی به سمت پایین دریاچه که جاده اصلی معدن نمک است (95 کیلومتری تهران) پایین می آید. . یکی از تابلوهای این خروجی تابلوی “95 کیلومتر تا تهران” است.
  • راه دوم دسترسی: در مسیر تهران و پس از گذر از 70 کیلومتری این شهر، در سمت چپ بزرگراه، جاده به روستای چشم شور منتهی می شود که با تابلوی اطلاعات گردشگری در بزرگراه مشخص می شود. برای رسیدن به طرف مقابل آزادراه، باید اولین زیرگذر را طی کنید.

نشانی: استان قم، 40 کیلومتری شمال شهر قم، نزدیک بزرگراه خلیج فارس

  • هرگز به تنهایی به دریاچه حوض سلطان سفر نکنید.
  • به دلیل نبود عمق مشخص و چاله های عمیق در بسیاری از نقاط، احتمال غرق شدن در دریاچه خوز سلطان وجود دارد.
  • در منطقه دریاچه حوض سلطان هیچ امکانات رفاهی، مغازه یا اقامتگاهی وجود ندارد.

دریاچه نمک قم;  یک جاذبه جالب و خاص

  • برای رسیدن به دل دریاچه باید از مسیری گل آلود عبور کرد. بنابراین برای مدت طولانی روی کفش و لباس خود آثار نمک دائمی خواهید داشت. بنابراین از پوشیدن کفش و شلوار رسمی خودداری کنید.
  • برای بازدید از دریاچه حوض سلطان، به تجهیزات کامل کویر نوردی نیاز دارید.
  • هنگام بازدید از دریاچه خوز سلطان از عبور از مسیرهای ناآشنا خودداری کنید.
  • از آسیب رساندن به طبیعت دریاچه حوض سلطان بپرهیزید و در حفظ اکوسیستم منحصر به فرد آن کوشا باشید.
  • بازدید از دریاچه حوض سلطان رایگان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا