ایران گردی

دریاچه مور زرد؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در یاسوج

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: دریاچه مورزارد یاسوج که در اصطلاح محلی به آن «برم (برکه) دلی بو» می گویند در 135 کیلومتری شمال غربی یاسوج و در ارتفاع 2180 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه ۲ کیلومتر طول، ۱ کیلومتر عرض و بین ۷ تا ۱۴ متر عمق دارد. آب این دریاچه از چشمه ها و جریان های آب سطحی تغذیه می شود. این دریاچه محل زندگی ماهی ها به ویژه کپور معمولی، قورباغه، مارماهی، لاک پشت و خرچنگ است. پرندگان آبزی مانند شاه ماهی، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده شده اند.

آشنایی با دریاچه مور زرد یاسوج

استان کهگیلویه و بویار احمد واقع در غرب ایران دارای جاذبه های طبیعی بی شماری است که دریاچه مورزرد کهگیلویه یکی از این جاذبه هاست. دریاچه مورزارد در بخش زیلا شهرستان مارگون واقع شده است. این دریاچه زیبا در شمال غربی شهر یاسوج قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است. به دریاچه مورزارد «برم (برکه) دلیبو» نیز می گویند. برم به معنای حوض است اما معنای دلیبو چندان مشخص نیست.

دریاچه مور زرد؛  جاذبه ای بی نظیر در یاسوج

دریاچه مورزارد 2 کیلومتر طول، 1 کیلومتر عرض و 7 تا 14 متر عمق دارد. آب دریاچه از چشمه های کارستی و نهرهای آب های سطحی تغذیه می شود و آب این چشمه نیز از دره های باریک کوه های سیب و درباری سرچشمه می گیرد.

در دریاچه مورزارد انواع آبزیان وجود دارد. از جمله این حیوانات می توان به کپور، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک پشت و خرچنگ اشاره کرد. البته در این دریاچه پرندگان دریایی نیز مانند عقاب، اردک و غاز وجود دارند.

مورزارد سه دریاچه دارد. در سفر به این منطقه می توانید از هر سه دریاچه دیدن کنید و از زیبایی آنها لذت ببرید. هر دریاچه سه کیلومتر با دریاچه دیگر فاصله دارد، بنابراین دیدن هر سه دریاچه طولی نمی کشد. یکی از دریاچه ها بزرگتر از بقیه است.

دریاچه هیر در قسمت غربی دریاچه مورزرد واقع شده و تقریباً شبیه دریاچه مورزرد است. زیبایی دریاچه مورزرد کهگیلویه با گل های زیبا و درختان سر به فلک کشیده اطراف آن دو چندان می شود. گل های زرد، درختان کوهستانی و مزارع سبز تصویری به یاد ماندنی و آرامش بخش را برای شما ایجاد می کنند. می توانید در دریاچه زمرد شنا کنید و از آب و هوا لذت ببرید.

دریاچه مور زرد؛  جاذبه ای بی نظیر در یاسوج

بهار بهترین فصل برای سفر در طبیعت کهگیلویه و بویار احمد و تماشای زیبایی های دریاچه مرزرد است. سرچشمه این دریاچه بسیار دیدنی و شگفت انگیز است. اگرچه کهگیلویه و بویراحمد استان های چهارفصلی است و دیدن زیبایی آن در هر فصلی از سال خالی از لطف نیست، اما در فصل بهار می توانید از دیگر جاذبه های مارگون و یاسوج نیز دیدن کنید. آبشار مارگون، آبشار شهنیز، تنگ گنجه ای، تنگ مهریان، پیست اسکی یاسوج، سد شاه قاسم از جمله زیبایی های منحصر به فرد این شهرها هستند.

برای رفتن به دریاچه مورزرد کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج برسید. برای رفتن از تهران پس از گذر از اصفهان، شهرضا و سمیرم به پاتاوه می رسید و سپس شهرهای سیشت و یاسوج در مقابل شما قرار می گیرند.

شهر یاسوج یک فرودگاه نیز دارد، اما اتوبوس نیز راه دیگری است که شما را از شهرهای مختلف ایران به یاسوج می رساند. سپس از قسمت یاسوج و مارگون به سمت شمال غربی بروید تا از دریاچه زیبای مورزرد کهگیلویه و بویراحمد و دریاچه ها و جنگل های اطراف آن لذت ببرید.

ویژگی های دریاچه مور زرد

در اطراف این دریاچه ها طبیعت بسیار زیبایی وجود دارد. چشم انداز این طبیعت زیبا که مزین به جنگل های بلوط و زالزالک است، مکان زیبایی را در اطراف دریاچه در اختیار گردشگران قرار داده است.

دریاچه مور زرد؛  جاذبه ای بی نظیر در یاسوج

امروزه استفاده از آب دریاچه مور زرد برای آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر درختان زیبا که در بالا ذکر شد، زمین های حاصلخیز و کشت اطراف دریاچه توسط کشاورزان بر زیبایی و طراوت دریاچه افزوده و آن را چندین برابر کرده است.

آب این دریاچه از مسیری باریک به آب رودخانه ریش در ناحیه سادات شاه غالب کوگیلویه می ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی به رودخانه کارون می ریزد.

در دریاچه مور زرد گونه های آبزی مختلفی وجود دارد. از جمله این آبزیان می توان به انواع ماهی ها به ویژه کپور معمولی، قورباغه، مارماهی، لاک پشت و خرچنگ که در دریاچه زندگی می کنند اشاره کرد. پرندگان آبزی مانند شاه ماهی، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده شده اند.

در قسمت غربی دریاچه مور زرد دریاچه دیگری به نام «هپر» وجود دارد که از دریاچه مور زرد کوچکتر است، اما شرایط طبیعی آن از نظر آبزیان و پرندگان مانند دریاچه مور زرد است. آب این دریاچه از گذرگاهی باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهر کوگیلویه می ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی به رودخانه کارون می ریزد.

دریاچه مور زرد؛  جاذبه ای بی نظیر در یاسوج

با توجه به وسعت زیاد این دو دریاچه، وجود مناظر شگفت انگیز و شگفت انگیز، این دریاچه ها می توانند مکانی بکر و مناسب برای گردشگران عاشق ورزش های آبی باشند. این دریاچه اگرچه یکی از زیباترین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است اما از امکانات اولیه زیرساخت های گردشگری برخوردار نیست.

دریاچه های سه گانه مور زرد زیلایی که مناظر زیبایی دارند. آنها می توانند هر ساله گردشگران زیادی را جذب کنند. مجموع راه دسترسی به این دریاچه ها 22 کیلومتر است که 12 کیلومتر آن در دست ساخت است. 10 کیلومتر دیگر نیز در دوره های بعدی ساخته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا