ایران گردی

دریاچه مارمیشو؛ دیدنی ترین جاذبه ارومیه

تودی تریپ: مارمیسو زیستگاه آبی، کوهستانی و جنگلی است که در شمال غربی ترین نقطه کشور و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه قرار دارد.

دریاچه آبی زیبایی در میان کوه های زاگرس با درختان جنگلی انبوه و آب جاری از ذوب برف در این محیط قرار دارد که بسیار زیبا و معروف است.

مارمیسو زیستگاه آبزیان از جمله ماهی قزل آلا و انواع پرندگان مهاجر است. گیاهان و جانوران زیادی در محیط جنگلی مارمیسو وجود دارد.

در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای آبشار مارمیشو قرار دارد. این آبشار فصلی است و در فصل بارندگی از میان صخره های کوه اطراف رودخانه نازلوچای می گذرد.

دریاچه مارمیسو ارومیه

دریاچه مارمیشو یکی دیگر از نقاط دیدنی طبیعی زیبا است که در 45 کیلومتری غرب ارومیه و نزدیک به مرز ترکیه قرار دارد.

آب نیل و زلال این دریاچه از رودخانه نازلوچای، چشمه های طبیعی و برف و باران تامین می شود.

وجود این دریاچه 5 هکتاری که حدود 60 متر عمق دارد مایه حیات و نشاط گیاهان و جانوران این منطقه است و فضایی دلپذیر و دلنشین را در آنجا حاکم کرده است.

دریاچه مارمیشو؛  دیدنی ترین جاذبه ارومیه

شاید جالب باشد بدانید که علت تشکیل این دریاچه ریزش کوه بر اثر زلزله بوده است. این سقوط باعث تشکیل سد طبیعی و تشکیل دریاچه شد.

نام این دریاچه از نام مارسیمون بنیامین رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده است.

این بهشت ​​گمشده شامل انواع گیاهان و جانوران است و از آنجایی که تمام عناصر طبیعت در کنار هم در این مکان قرار گرفته اند، می توان این منطقه زیبا را شگفتی طبیعت نامید.

جاذبه های این سفر با جاده زیبای کوهستانی شروع می شود. در راه اگر خوش شانس باشید زنبوردارانی را خواهید دید که عسل طبیعی با طعمی بی نظیر دارند؛ با تنوع گیاهان در این منطقه عسل های مرغوب با عطر گل های وحشی تولید می شود.

چادرهای ایلات و عشایر این منطقه یکی دیگر از دیدنی های جالب است که می توانید با آنها صحبت کنید تا با سبک زندگی آنها بیشتر آشنا شوید و چادرهای خود را در محله آنها برپا کنید.

پس از رسیدن به روستای مارمیشو از پیر خراسانی دیدن کنید تا از فضای معنوی آن لذت ببرید. قلعه حسن آقا و کلیسای مارتوما از دیگر جاذبه های این روستا است.

پس از پیاده روی در مسیر سنگلاخی روستا به دریاچه نیلی می رسید که زیستگاه ماهی قزل آلای بومی است. دوربین خود را برای ثبت خاطرات شیرین و مناظر زیبا بیاورید.

می توانید چادرهای خود را در کنار دریاچه برپا کنید و ساعاتی را در مناظر زیبا به استراحت بپردازید. علاوه بر دریاچه، از آبشار فصلی مارمیسو در همان نزدیکی دیدن کنید.

دریاچه مارمیشو؛  دیدنی ترین جاذبه ارومیه

چگونه به مارمیسو برویم؟

دسترسی به روستای مارمیشو از طریق شهر ارومیه و شهر سیلوانه با جاده مناسب می باشد.

مسیر شما از کنار رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه می گذرد و در طول مسیر از روستاهای پسان، بانی و هلانی عبور کرده و به روستای مارمیشو می رسید.

جاده در دره ای زیبا واقع شده است که منظره کوهستانی خاصی دارد.

در روستای مارمیشو می توانید با یافتن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه مسیری صخره ای اما زیبا به دریاچه مارمیشو برسید. مسیر شما از شهر ارومیه تا دریاچه تنها 45 کیلومتر است.

مارمیسو زیستگاه آبی، کوهستانی و جنگلی است که در شمال غربی ترین نقطه کشور و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه قرار دارد.

در کنار رودخانه تا دریاچه، علاوه بر انواع درختان جنگلی، بیدها به عنوان حفاظت طبیعی اطراف دریاچه را احاطه کرده اند.

در پوشش جنگلی علاوه بر درختان بید و گردو فراوان در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بلوط، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، درخت، صنوبر و سایر درختچه ها جلوه ای سبز می بخشیدند. خصوصیات منطقه به طوری که در بین گونه ها گونه های مختلف مکان مناسبی را برای زنبورداری فراهم کرده و زنبورداران را به خود جذب می کند.

از گونه های گیاهی آن باید به خار مریم، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین بیان، خشخاش، پیاز سبز، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و … اشاره کرد.

زندگی حیوانی او به دو دوره تقسیم می شود، بنابراین در شرایط فعلی به آنها خرس، روباه، گرگ و خرگوش می گویند.

اکنون در گذشته، بز، گراز وحشی و پلنگ از حیوانات منطقه بودند.

دریاچه مارمیشو؛  دیدنی ترین جاذبه ارومیه

از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و … اشاره کرد. ماهی قزل آلا، ماهی سفید و سمور از جمله گونه های آبزی فراوان این دریاچه هستند که اکنون به دلیل دخالت انسان و صید بی رویه با کاهش جدی مواجه هستند. شاید خبری از سمور نباشد.

مارمیشو علاوه بر تمام خصوصیاتش، سرچشمه اصلی رودخانه نازلوچای (پرآب ترین رودخانه منطقه) نیز هست که از غرب به شرق جریان دارد و از به هم پیوستن دو شاخه اصلی دیگر «سروچای» و «ارزینچای» در کوه های مرزی با عبور از دره «موآنا» در مجاورت روستای «نازلو» وارد دشت ارومیه می شود تا در کنار کوه «زنبیل» به دریاچه ساحلی ارومیه بپیوندد.

استفاده از قلاب برای صید ماهی قزل آلا و ماهی سفید از دیگر لذت های طبیعی مارمیسوت است که می تواند با قوانین و مقررات بدون آسیب جدی به آبزیان ادامه یابد.

شنا در دریاچه مارمیشو تقریبا برابر با مرگ است زیرا آب شناگر را به کف دریاچه می کشاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا