ایران گردی

دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو

تودی تریپ: دریاچه مهارلو که به آن مرداب مهارلو نیز می گویند یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس و شهر شیراز است که در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. این دریاچه فصلی به دلیل جلبک های موجود در آن به دریاچه صورتی نیز معروف است. دریاچه مهارلو زیستگاه بسیاری از پرندگان است به همین دلیل شکار در این منطقه ممنوع است.

دریاچه مهارلو چه زمانی صورتی است؟

دریاچه مهارلو یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که به دلیل رنگ صورتی متمایزش شهرت جهانی پیدا کرده است.

زیبایی بی نظیر این دریاچه باعث می شود گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی به شیراز سفر کنند. فاصله این دریاچه تا شیراز حدود یک ساعت است و می توانید برای گرفتن عکس های زیبا و جذاب از مناظر زیبای آن با فلامینگو به این دریاچه بروید.

این دریاچه در حدود 60 کیلومتری جاده شیراز – فسا و در نزدیکی روستای مهارلو فارس قرار دارد. در زیر به بیان برخی از ویژگی های این دریاچه می پردازیم.

دریاچه باورنکردنی مهارلو

مهمترین ویژگی که دریاچه مهارلو شیراز را در ایران و جهان مشهور کرده است رنگ صورتی آن است که به شکل طبیعی آن قابل مشاهده است. تالاب مهارلو از آنجا که آب نمک فراوانی دارد و نور خورشید زیادی به آن می تابد، زمینه را برای رشد نوعی جلبک سبز بی ضرر و تک سلولی فراهم کرده است.

این جلبک ها Donalilla salina نام دارند و گونه ای از میگو به نام Artima که در این دریاچه وجود دارد از آنها تغذیه می کند. اگر دما افزایش یابد و غلظت نمک در آب دریاچه افزایش یابد، این جلبک ها ماده ای به نام بتاکاروتن تولید می کنند که باعث صورتی شدن آب دریاچه می شود.

لازم به ذکر است که بتاکاروتن تولید شده توسط Donalilla salina هیچ گونه خطر زیست محیطی و اکولوژیکی ندارد. همچنین از آنجایی که این دریاچه یکی از دریاچه های فصلی کشور است، بیشتر آب آن در فصل تابستان تبخیر می شود و می توان بستر این دریاچه را سفید و شور مشاهده کرد.

دریاچه باورنکردنی مهارلو

توصیه می کنیم برای سفر به دریاچه مهارلو فصل های خنک سال مانند پاییز، زمستان و اوایل بهار را انتخاب کنید. گرمای تابستان در این منطقه واقعا آزاردهنده است و دریاچه آب زیادی ندارد تا زیبایی خود را نشان دهد.

بازدید از دریاچه منحصر به فرد مهارلو

مناظر کمیاب از طبیعت همیشه گردشگران را به خود جذب کرده است. امکان ندارد با جستجوی عکس دریاچه صورتی یا قرمز وسوسه خرید پرواز تهران به شیراز یا هر مقصد دیگری نباشید. به طور قطع می توان گفت که بیشتر گردشگران برای گرفتن عکس های متفاوت و خاص در کنار این دریاچه به آنجا می روند. چرا که ساحل نمکی و رنگ منحصر به فرد دریاچه زمینه و سوژه های جالبی را برای عکاسی فراهم می کند.

اما جدای از عکاسی، فلامینگوهای مهاجر و پرندگان دیگری مانند ملارد، تنه، لک لک، باکلان، آبزی، پرنده آبزی، کاشیم، چوکا و آنگوت را در کنار این دریاچه می توانید ببینید و حتی از آنها عکس می گیرد اما به طور کلی انتظار دیدن آن را نداشته باشید. همان مناظری که در تصاویر می بینید زیرا دریاچه مهارلو به دلیل بی احتیاطی و فراموشی مردم و کارکنان روزهای سختی را سپری می کند.

دریاچه باورنکردنی مهارلو

این دریاچه نیز از تغییرات اقلیمی رخ داده در ایران در امان نمانده و چند سالی است که به کانون ریزگردها تبدیل شده و به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی باعث آلودگی هوای منطقه شده است. این دریاچه به دلیل رطوبتی که دارد نقش مهمی در تعادل آب و هوای استان فارس دارد و باعث می شود در تابستان از گرمای شدید و در زمستان از سرمای شدید مصون بماند.

خشکسالی و کمبود آب کشاورزی این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و در صورت ادامه این روند ممکن است در نهایت منجر به شور شدن زمین های کشاورزی شود. علت برداشت غیرقانونی آب های زیرزمینی و حفر چاه های بی رویه باعث کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در این منطقه شده است.

یکی دیگر از تهدیدات محیط زیست تالاب مهارلو، آلودگی این دریاچه به آلاینده ها و فلزات سنگینی مانند سرب است که از طریق آب رودخانه و فاضلاب وارد آب مهارلو می شود. به دلیل تبخیر زیاد آب این دریاچه در فصل گرم سال، آلاینده ها از حد مجاز بالاتر می رود.

دریاچه باورنکردنی مهارلو

در هر گوشه ایران دریاچه های مختلفی وجود دارد. اما دریاچه مهارلو چیز دیگری است. این دریاچه به دلیل رنگ شگفت انگیزی که دارد یکی از خاص ترین دریاچه ها نه تنها در ایران بلکه در جهان است. دریاچه مهارلو بر روی نقشه به صورت وسعت آبی در قسمت جنوب شرقی شهر شیراز دیده می شود.

این دریاچه در شرقی ترین نقطه دشت شیراز و در غرب دریاچه بختگان قرار دارد و در ارتفاع حدود ۱۵۰۰ متری از سطح آب آزاد قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا